Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta, kokous 16.2.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 22 Joukkoliikenteen tarjouskilpailun 1/2022 käynnistäminen 

TRE:8574/02.07.01/2021

Valmistelija

  • Huhtala Leena, Suunnittelija
  • Häyrynen Juha-Pekka, Suunnittelupäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Suunnittelija Leena Huhtala, puh. 044 430 9088, etunimi.k.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Noora Jalonen, puh. 040 142 4654, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Nyssen bussiliikenteessä on päättymässä vuosina 2022 ja 2023 liikennöintisopimuksia seuraavasti: 7.8.2022 päättyy linjan 103 Tampere - Lentoasema liikennöintisopimus, 4.6.2023 päättyy osa linjan 12 Reuharinniemi - Vaitti liikennöinnistä, linjan 26 Petsamo - Kaarila - Tesoma liikennöinti sekä linjan 70 Tampere - Nokia - Keho liikennöinti. 13.8.2023 päättyvät sopimukset linjojen 39 Pirkkala - Äijälä, 42 Tampere - Kuhmoinen ja 49 Orivesi - Pohja liikennöinnistä.

Bussiliikenteen kilpailutuksissa pyritään riittävän pitkiin liikennöintisopimuksiin, jotta kilpailutusten rytmitys ei tarpeettomasti nostaisi palvelun hintaa tilaajalle. EU:n palvelusopimusasetus (1370/2007/EY) rajaa bussiliikenteessä sopimuskauden enimmäispituudeksi 10 vuotta. 

Tampereen länsiosien bussilinjastoon kohdistuu muutostarpeita vuosien 2023-2025 välillä johtuen ratikkaliikenteen laajenemisesta Lentävänniemeen. Muutosten suunnittelu ajoittuu pääosin vuodelle 2022. Kesällä 2023 päättyvien liikennöintisopimusten kilpailutus on hoidettava kevään 2022 aikana, mikäli liikenteeseen halutaan tehdasuutta kalustoa. Kilpailutettaviin liikennöintisopimuksiin sisällytetään aina reitin ja ajomäärän muutosmahdollisuuksia sopimuskauden aikana, mutta sekä tarjoajien että tilaajan näkökulmasta on mielekkäintä kilpailuttaa liikennekokonaisuuksia, joissa ei ole tarpeen toteuttaa isoja rakenteellisia muutoksia. Näköpiirissä olevien linjastomuutostarpeiden vuoksi linjat 12 ja 26 eivät ole parhaita kilpailutettavaksi tällä hetkellä. Linjojen 12 ja 26 sijaan esitetäänkin kilpailutettavaksi linjan 2 (Rauhaniemi - Särkänniemi) liikennöintiä. Linjan 2 liikennöintiin tarvitaan arkipäivinä 10 min vuorovälillä liikennöitäessä 6 linja-autoa ja viikonloppuisin 15 min vuorovälillä liikennöitäessä 4 linja-autoa.

Nokian kaupunki on omalta osaltaan päättänyt rahoittaa M-junavuorojen lisäämistä Nokian ja Tampereen välillä. Elokuusta 2022 alkaen M-junaliikenteessä on arkipäivinä säännöllinen 60 minuutin vuoroväli. Nokian bussiliikennettä pyritään kehittämään mahdollisimman hyvin M-junaliikenteen kanssa yhteentoimivaksi. Tähän liittyen on laadittu Nokian sisäisiä liikkumistarpeita sekä junayhteyksiä painottava linjastosuunnitelma, jonka ensimmäisestä versiosta järjestettiin asukaskysely marraskuussa 2021. Saadun palautteen pohjalta suunnitelmaa on kehitetty edelleen ja siitä on pyydetty lausunto Nokian kaupunkikehityslautakunnalta. Uuden suunnitelman mukaan linjan 70 reitti kulkisi jatkossa Tampereen Keskustorilta Nokian asemalle nykyisen kaltaisesti. Nokian asemalta reitti jatkuisi Taka-Lauttalan kautta Harjuniittyyn. Kehossa, Koskenmäessä ja Viholassa linjan 70 korvaisivat uudet Nokian sisäiset linjat 73 ja 74. Suunnitellut linjastomuutokset on tarkoitus vahvistaa kesäaikataulukauden 2023 päätöksenteon yhteydessä joukkoliikennelautakunnassa loppuvuodesta 2022. Linjan 70 kilpailutuksen lähtökohtana pidetään kuitenkin uuden suunnitelman mukaista reittiä Keskustorilta Nokian aseman kautta Harjuniittyyn. Nyssen bussiliikenteessä käytetty sopimusmalli mahdollistaa linjan reittimuutokset sopimuskauden aikana. Linja 70 liikennöi kaikkina viikonpäivinä 30 min välein, jolloin liikenteeseen tarvitaan 3 linja-autoa. Lisäksi arjen ruuhka-aikaan linjalle 70 tarvitaan vähintään yksi linja-auto enemmän varmistamaan riittävä kapasiteetti Nokian aseman ja Tampereen välillä.

Linjan 103 Tampere - Pirkkala, lentoasema liikennöinti aloitettiin lokakuussa 2021. Linjalla tarjotaan nopea yhteys Tampereen keskustasta moottoritietä pitkin lentoasemalle. Linjan aikataulut on suunniteltu niin, että kaikille lähteville lennoille ja saapuvilta lennoilta on yhteys. Lentoaikataulujen muuttuessa linjan 103 aikatauluja muutetaan vastaavasti. Lentojen määrästä ja aikatauluista riippuen liikennöintiin tarvitaan yksi tai kaksi linja-autoa. Linjan matkustuskysyntä riippuu lähes yksinomaan lentomatkustuksen määrästä ja lentomatkustajien asiakasprofiilista. Näiden kehitystä on vaikeaa ennustaa pidemmällä aikavälillä, minkä vuoksi linjan 103 liikenne esitetään kilpailutettavan huomattavasti lyhyemmällä sopimuksella kuin linjojen 2 ja 70 liikennöinti.

2.8.2021 on astunut voimaan laki ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista (740/2021). Lain vaatimukset ylittäen Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan vuodelle 2022 esitettyjen hankintalinjausten mukaan kaikissa Nyssen bussiliikenteen kilpailutuksissa pääsääntö on jatkossa EU:n puhtaiden ajoneuvojen direktiivin mukaisten käyttövoimien käyttö 100-prosenttisesti. Linjojen 2, 70 ja 103 kilpailutuksessa esitetään edellytettävän 100 % puhtaiden ajoneuvojen direktiivin mukaisia käyttövoimia. Laki edellyttää lisäksi Tampereen kaupungin joukkoliikenteen toimivaltaisena viranomaisena varmistavan, että ensimmäisellä valvontajaksolla 2021-2025 vähintään 15 % ajoneuvoista on kokonaan päästöttömiä. Käytännössä kokonaan päästötön linja-auto tarkoittaa tällä hetkellä akkusähköbussia. Ensimmäisen valvontajakson aikana Nysse-liikenteeseen kilpailutetaan noin 60 auton liikenne, josta laskettuna sähköbussivelvoite on 9 ajoneuvoa. Velvoitteen varmistamiseksi esitetään linjan 2 liikennöintiä sähköbusseilla. Linja soveltuu lyhyen linjareitin ja keskustaympäristössä tapahtuvan liikennöinnin vuoksi erityisen hyvin sähköbusseille. Linjoille 70 ja 103 mahdollistetaan myös muun puhtaan käyttövoiman tarjoaminen.

Linjojen 39, 42 ja 49 liikennöinti voidaan kilpailuttaa myöhemmin vuonna 2022, koska näissä kohteissa ei ole mielekästä vaatia tehdasuusia autoja.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja

Käynnistetään avoin tarjouskilpailu bruttokustannusperiaatteella linjojen 2 (Rauhaniemi - Särkänniemi) ja 70 (Tampere - Nokia - Harjuniitty) sekä linjan 103 (Tampere - Pirkkala, lentoasema) liikennepalveluiden hankkimiseksi. Tarjouskilpailussa linjoista 2 ja 70 muodostetaan yksi kilpailutuskohde, jonka sopimuskausi on kahdeksan (8) vuotta alkaen 5.6.2023. Linjasta 103 muodostetaan toinen kilpailutuskohde, jonka sopimuskausi on kaksi (2) vuotta alkaen 8.8.2022. Molempiin kohteisiin sisällytetään optio sopimuksen jatkamisesta enintään kahdella (1+1) vuodella. Tarjouspyynnössä edellytetään liikennöinnissä käytettävän ainoastaan EU:n puhtaiden ajoneuvojen direktiivin mukaisia ajoneuvoja. Linjalla 2 liikennöintiin käytettävien linja-autojen tulee olla sähkökäyttöisiä.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Esittelijä Mika Periviita teki pykälän liitteisiin seuraavan muutoksen: pykälään lisätään liite ”Liite Jolila 16.2.2022 Nokian kaupunkikehityslautakunnan lausunto 8.2.2022”. Puheenjohtaja Aleksi Jäntti totesi näin lisätyn liitteen olevan asian käsittelyn pohjana.

Tiedoksi

Tuomi Logistiikka Oy/Antti Mustalahti, Nokian kaupunki/Mikko Nieminen, Pirkkalan Kunta/Antti Reinikka, Kaartokallio Maarit, Kortteus Juha

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)