Z/Sosiaali- ja terveyslautakunta, kokous 17.3.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 38 Sosiaali- ja terveyslautakunnan palvelu- ja vuosisuunnitelmaraportti tammikuu–joulukuu 2021 (yhteistoiminta-alueen asia) 

TRE:5111/02.02.01/2020

Valmistelija

  • Kuosmanen Taru, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Controller Vesa-Matti Kangas, puh. 050 566 4477, hallintopäällikkö Lotta Perämaa, puh. 040 838 0393, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Leeni Herrala, puh. 040 481 8428, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Sosiaali- ja terveyslautakunnan palvelu- ja vuosisuunnitelmaraportissa kuvataan Tampereen strategiaa toteuttavien toimenpiteiden, talouden, asiakastyytyväisyyden, riskienhallinnan ja hankintojen periaatteiden toteutuminen sosiaali- ja terveyspalveluissa vuonna 2021.

Koronapandemialla on ollut merkittäviä vaikutuksia sosiaali- ja terveyspalvelujen toimintaan. Siitä huolimatta noin puolet palvelu- ja vuosisuunnitelman toimenpidekokonaisuuksista toteutui suunnitellulla tavalla. Muun muassa päihde- ja mielenterveyspalvelujen sisäisen koordinaation kehittäminen sekä niiden vieminen osaksi peruspalveluita eteni tavoitteiden mukaisesti: päihdehoidon tiekartta valmistui, henkilöstölle järjestettiin laajasti lisäkoulutusta päihde- ja mielenterveysasioissa, ja psykoterapian palvelusetelitoiminta käynnistyi. Poikkeusolot myös osaltaan vauhdittivat esimerkiksi digipalvelujen käytön huomattavaa lisääntymistä sekä uudenlaisten toimintamallien ja -tapojen kehittämistä.

Suunniteltu palveluaikojen laajennus ei edennyt kaikilta osin tavoitteiden mukaisesti pandemiaan liittyvien rajoitusten vuoksi, mutta esimerkiksi rokotuksia järjestettiin myös iltaisin ja viikonloppuisin. Psykiatrisen vuodeosastohoidon käyttö lisääntyi edelleen päihde- ja mielenterveyspalvelujen kehittämistoimenpiteistä huolimatta. Pandemian ohella tähän vaikutti lääkäriresurssien vajaus psykiatrisessa avohoidossa. Myös odotusajat erikoissairaanhoidosta jatkokuntoutukseen ja jatkokuntoutuksesta kotihoitoon sekä 24/7-hoivaan kasvoivat syksystä lähtien. Keskeisin syy oli henkilöstötilanteen heikkeneminen sekä kaupungin palveluissa että Pirkanmaan sairaanhoitopiirissä. Työntekijäkokemus sosiaali- ja terveyspalveluissa parani vuoden 2021 viimeisessä kyselyssä hieman edelliseen kyselyyn verrattuna, mutta pandemiaan liittyvät muutokset toiminnassa ja palvelutarpeissa kuormittavat edelleen henkilöstöä, samoin kuin haasteet henkilöstön saatavuudessa ja pysyvyydessä.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan toimintakate toteutui 9,2 milj. euroa muutettua talousarviota parempana. Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuoden aikana talousarviomuutoksia, jotka heikensivät lautakunnan toimintakatetta 16,6 milj. euroa. Talousarviomuutoksia ei kohdistettu arvioituihin korona-avustuksiin ja koronakustannuksiin, vaan ne näkyvät tilinpäätöksessä toimintatuottojen ja -kulujen ylityksinä. Tilinpäätöksessä nettomenojen kasvu on 26,2 milj. euroa eli 3,2 % edellisvuoteen verrattuna. Koronapandemia vaikutti merkittävästi talousarvion tulojen ja menojen toteumaan. 

Toimintatuotot toteutuivat 42,4 milj. euroa budjetoitua suurempina, mikä johtui pääosin välittömien koronakustannusten kattamiseksi saaduista valtionavustuksista. Toimintatuotot kasvoivat 40,4 milj. euroa eli 35,4 % edellisvuoteen verrattuna. Maksutuotot toteutuivat budjetoitua parempina ikäihmisten palveluissa. Asiakasmaksulain 1.7.2021 voimaantulleiden muutosten vähentävä vaikutus maksutuottojen kertymään oli arvioitua pienempi. Myyntituottojen talousarviota suurempi toteuma johtui mm. valtion maksamista kustannuskorvauksista pakolaisten palveluihin sekä kotikuntalain mukaisten palvelujen laskutuksesta muilta kunnilta.

Toimintakulut ylittivät talousarvion 33,2 milj. eurolla, mikä johtui suurelta osin palvelujen ostojen toteumasta. Toimintakulut kasvoivat 66,5 milj. euroa eli 7,2 % edellisvuoteen verrattuna. Henkilöstökulut toteutuivat budjetoitua pienempinä ikäihmisten palvelujen ja suun terveydenhuollon rekrytointihaasteiden vuoksi. Vastaavasti massarokotuspisteen ja terveysasemien henkilöstömenot sekä eläkemenoperusteiset maksut ylittyvät. Henkilöstövajetta jouduttiin korvaamaan palvelujen ostoilla. Palvelujen ostot ylittyivät asiakasmäärän, palvelujen kysynnän ja palvelutarpeen kasvusta johtuen. Palvelujen ostoissa oli merkittäviä ylityksiä etenkin koronatestaukseen liittyvissä laboratoriopalveluissa, vammaispalveluissa, päihde- ja mielenterveyspalveluissa sekä ikäihmisten asumispalveluissa. Aineet, tarvikkeet ja tavarat -tiliryhmä toteutui budjetoitua suurempana pääosin lääkkeiden ja hoitotarvikkeiden kasvaneiden kustannusten sekä koronaviruspandemiasta johtuvan henkilökunnan ja omaisten suojautumisen vuoksi. Avustukset ylittivät talousarvion pakolaisten erityiskustannuskorvattavista kustannuksista sekä yksityisille palveluntuottajille maksettavista koronakorvauksista johtuen. Vuokrakulujen toteuma oli suunniteltua suurempi, mikä johtui koronavastaanoton ja massarokotuspisteiden ja muiden tilamuutosten vuokravaikutuksista sekä ikäihmisten palvelujen koneiden ja laitteiden vuokrista. Muiden toimintakulujen ylityksessä näkyy Tesoman hyvinvointiallianssin toimijalle maksettu sopimuksen mukainen bonus, mikä aiheutui kustannusten alittumisesta ensimmäisellä neljän vuoden sopimusjaksolla (2018-2021) ja asetettujen vaikuttavuustavoitteiden saavuttamisesta. Lisäksi asiakasmaksuista kirjatut luottotappiot toteutuivat budjetoitua suurempina.

Koronapandemiasta aiheutuvia välittömiä kustannuksia toteutui sosiaali- ja terveyspalveluissa noin 35,5 milj. euroa, mistä osa perustuu arvioon. Välittömiä kustannuksia aiheutui mm. koronatesteistä, massarokotusten järjestämisestä, suojavarustekustannuksista sekä tartuntojen jäljityksestä ja hoidosta. Pirkanmaan sairaanhoitopiiri (PSHP) laskutti aiheutuneita koronakustannuksia Tampereen kaupungilta. Valtion korona-avustukset kompensoivat aiheutuneet kustannukset täysimääräisesti.

Investoinnit toteutuivat 0,7 milj. talousarviota alhaisempina, koska nuorisovastaanoton uudet tilat ja vastaanottotoiminnan lääkehuoltojärjestelmä sekä koneiden ja laitteiden uusimisia jäi toteuttamatta. Lisäksi opiskeluterveydenhuollon ensikertaisessa kalustamisessa kyettiin hyödyntämään toisaalta vapautuneita kalusteita ja osa kouluterveydenhuollon ja neuvoloiden uusista tiloista valmistuu vasta vuonna 2022.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Torppa-Saarinen Eeva, Palvelujohtaja, johtava ylihammaslääkäri

Sosiaali- ja terveyslautakunnan palvelu- ja vuosisuunnitelmaraportti tammikuu–joulukuu 2021 hyväksytään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Controller Vesa-Matti Kangas oli asiantuntijana paikalla asian käsittelyn aikana.

Nuorisovaltuuston edustaja Aada Aho poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana. Nuorisovaltuuston edustaja Lotta Liuhamo poistui kokouksesta asian käsittelyn jälkeen.

Puheenjohtaja Johanna Loukaskorpi päätti kymmenen minuutin kokoustauon pitämisestä asian käsittelyn ja päätöksenteon jälkeen.

Tiedoksi

Taru Kuosmanen, Leena Viitasaari, Jukka Männikkö, Heini Ruski, Erja Viitala, Heidi Ilvonen, Lotta Perämaa, Vesa-Matti Kangas

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Aleksis Kiven katu 14–16 C, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella http://www.tampere.fi/asiointi/ tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 15.45 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.