Kaupunginvaltuusto, kokous 13.6.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 92 Tampereen kaupungin toiminnan ja talouden katsaus 4/2022 

TRE:3113/02.02.01/2022

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Männikkö Jukka, Talousjohtaja, Jukka.Mannikko@tampere.fi
Linnamaa Reija, Strategiajohtaja, Reija.Linnamaa@tampere.fi

Perustelut

Kaupungin tammi-huhtikuun toteuman perusteella laadittu tulosennuste on 1,7 milj. euroa ylijäämäinen, mikä on 30,9 milj. euroa vuosisuunnitelmaa parempi. Ennusteeseen sisältyy kuitenkin poikkeuksellisen paljon epävarmuustekijöitä. Venäjän hyökkäyssodalla on ollut ja todennäköisesti on jatkossakin huomattavia talousvaikutuksia, joiden kestosta ja suuruudesta ei ole tietoa. Inflaatio on kiihtynyt huomattavan nopeasti, mikä lisää merkittävästi myös palvelukustannuksia. Lisäksi kuluvan vuoden ennusteeseen sisältyy poikkeuksellisen paljon kertaluonteisia pysyvien vastaavien hyödykkeiden luovutustuloja, joiden määrä palautuu ensi vuonna normaalille tasolle. Näiden seikkojen ja sote-uudistuksen vielä epätarkkojen talousvaikutusten vuoksi vuoden 2023 talousarviovalmistelussa on noudatettava erityistä varovaisuutta.

Toimintakatteen ennustetaan toteutuvan 9,9 milj. euroa budjetoitua heikompana ja toimintakate on kasvamassa 8,5 prosentilla. Sosiaali- ja terveyslautakunnan toimintakate on ylittymässä 13,5 milj. eurolla vuosisuunnitelmasta ja ylityksestä 10,9 milj. euroa tulee psykososiaalisen tuen palveluista. Sosiaali- ja terveyslautakunnan toimintakate on kasvamassa 6,0 prosentilla vuodesta 2021. Joukkoliikennelautakunnan toimintakate on ylittymässä 5,2 milj. eurolla. Elinvoima- ja osaamislautakunnan toimintakate on ylittymässä 4,5 milj. eurolla, mikä aiheutuu erityisesti Tredun ylityksistä. Yhdyskuntalautakunnan toimintakate on ylittymässä 1,8 milj. eurolla vaikean talven aiheuttamien lisäkustannusten vuoksi.

Asunto- ja kiinteistölautakunnan toimintakate on toteutumassa 11,1 milj. euroa vuosisuunnitelmaa parempana arvioitua suurempien maankäyttösopimuskorvausten ja myyntivoittojen vuoksi. Kaupungin yhteisten erien arvioidaan toteutuvan 3,3 milj. euroa vuosisuunnitelmaa parempana Coxan osakkeiden myyntivoiton vuoksi. ICT-kehittämisen menojen arvioidaan alittuvan 1,3 milj. eurolla.

Verorahoitus on kokonaisuudessaan kasvamassa 3,5 prosenttia vuodesta 2021. Verotulojen kasvuennuste on 3,8 prosenttia (42,5 milj. euroa) ja valtionosuuksien 2,4 prosenttia (8,6 milj. euroa). Vaikka yhteisöveron tuotto laskee noin 10,5 milj. eurolla, niin yhteisöveroja on kuitenkin kertymässä 30 milj. euroa vuosisuunnitelmaa enemmän. Kunnallisveron tuotto on kasvamassa 5,5 prosenttia (49,2 milj. euroa) edellisestä vuodesta. Kunnallisveroja on kertymässä 12,2 milj. euroa vuosisuunnitelmaa enemmän. Valtionosuuksissa peruspalvelujen valtionosuuksia tulee 7,1 milj. euroa viime vuotta vähemmän.

Ulkoisia nettoinvestointeja arvioidaan toteutuvan 265,4 milj. euroa, mikä alittaa vuosisuunnitelman 24,5 milj. eurolla. Poikkeaman syynä ovat lähinnä talonrakennushankkeiden ja maa- ja vesialueiden investointien lykkääntyminen. On hyvin mahdollista, että investoinnit toteutuvat nyt arvioitua pienempänä. Pysyvien vastaavien luovutustuloja arvioidaan kertyvän yhteensä 120 milj. euroa.

Kaupungin lainakantaennuste on 965,3 milj. euroa. Asukaskohtaisen lainamäärän arvioidaan olevan vuoden lopussa 3 908 euroa.

Toiminnan ja talouden katsauksessa raportoidaan myös talousarvion toiminnan tavoitteiden (pl. tytäryhteisöjen tavoitteet) etenemisestä tammi-huhtikuun aikana ja esitetään arvio niiden toteutumisesta vuoden loppuun mennessä. Vuoden 2022 toiminnan tavoitteissa on vielä huomioitu koronapandemia ja sen vaikutukset kaupungin toimintaan.

Vuosi 2022 on ensimmäinen Tekemisen kaupunki -strategian toteutusvuosi. Valtaosan toiminnan tavoitteista arvioidaan toteutuvan suunnitellusti tai niiden toteutumista ei voida vielä tässä vaiheessa vuotta arvioida. Kaupunkitasoisista sekä lautakunnille asetetuista tavoitteista 11 prosentin arvioidaan jäävän toteutumatta. Toteutumatta arvioidaan jäävän muun muassa tavoitteet koskien nuorisovastaanoton ja perheneuvolan lastenpsykiatrian avohoidon jonotusaikaa, keskeisten kohteiden kävijämääriä sekä ammatillisista perustutkinnoista valmistuvien opiskelijoiden määrää.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja, Juha.Yli-Rajala@tampere.fi

Tampereen kaupungin toiminnan ja talouden katsaus 4/2022 merkitään tiedoksi.

Esitetään valtuuston päätettäväksi:

Tampereen kaupungin toiminnan ja talouden katsaus 4/2022 merkitään tiedoksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden talousjohtaja Jukka Männikölle, strategiajohtaja Reija Linnamaalle, johtaja Taru Kuosmaselle, johtaja Mikko Nurmiselle, johtaja Teppo Rantaselle sekä johtaja Lauri Savisaarelle. He olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana.

Anne-Mari Jussila liittyi kokoukseen.

Valmistelija

  • Männikkö Jukka, Talousjohtaja
  • Linnamaa Reija, Strategiajohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Talousjohtaja Jukka Männikkö, puh. 050 576 7539 ja strategiajohtaja Reija Linnamaa, puh. 040 572 9610, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Kaupunginlakimies Jouko Aarnio, puh. 040 514 4884, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätösehdotus oli

Tampereen kaupungin toiminnan ja talouden katsaus 4/2022 merkitään tiedoksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Jukka Männikkö, Hanna Jääskeläinen, Reija Linnamaa, Laura Heikkilä, konsernihallinto-palvelualueet-liikelaitokset

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)