Kaupunginvaltuusto, kokous 13.6.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 94 Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma 2022–2025 

TRE:3070/12.05.00/2022

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Vuori Mika, Suunnittelupäällikkö, Mika.Vuori@tampere.fi

Perustelut

Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma (Lastensuojelulaki 12 §, Opiskeluhuoltolaki 12 §) laaditaan kunnassa lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi sekä lastensuojelun järjestämiseksi ja kehittämiseksi. Suunnitelman sisältö on laaja-alainen ja se koskee lasten ja nuorten kasvuoloja, niiden epäkohtien ehkäisemistä, vanhemmuuden tukea sekä lasten ja nuorten palveluja. Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmaan kirjataan myös, miten kunnan alueella sijaitsevissa oppilaitoksissa opiskeluhuolto toteutuu.

Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma noudattaa YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen (LOS) keskeisiä yleisperiaatteita eli syrjimättömyyttä, lapsen edun ensisijaisuutta, oikeutta elämään, henkiinjäämiseen ja kehittymiseen sekä lapsen oikeutta saada näkemyksensä huomioon otetuiksi. Tampereen lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman taustalla on ns. Stiglitzin hyvinvointimalli ja se toteuttaa osaltaan myös kansallista Lapsistrategiaa.

Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman avulla ohjataan, johdetaan ja kehitetään lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointityötä kunnassa. Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma otetaan huomioon lautakuntien palvelusuunnitelmissa ja vuosisuunnitelmissa. Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman laadinnassa on hyödynnetty Tampereen kaupungin hyvinvointikertomukseen 2017–2020 ja hyvinvointisuunnitelmaan 2022–2025 kirjattua hyvinvointitietoa ja tavoitteita. Lakisääteisen suunnitelman keskeiset painopisteet ja tavoitteet liittyvät Tampereen strategiaan Tekemisen kaupunki, joka ohjaa myös suunnitelmassa nostettavia tavoitteita ja toimenpiteitä. Tampere on mukana UNICEFin lapsiystävällinen kunta -kehittämistyössä ja sen tavoitteita ja toimenpiteitä on myös sisällytetty suunnitelmaan.

Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma koskee koko kuntaa:

  • Varhaiskasvatus, esiopetus, perusopetus ja toisen asteen koulutus muodostavat perheiden ja kodin ohella keskeisen huolenpidon, kasvun ja oppimisen yhteisön.
  • Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut tukevat lapsen, nuoren ja perheen hyvinvointia ja arkea erilaisissa elämäntilanteissa.
  • Liikunta- ja nuorisotoiminta sekä kulttuuri- ja vapaa-ajan toiminta ovat osa lasten ja nuorten kasvun ja kehityksen tukea sekä osallistumista yhteisöissä.
  • Yhdyskuntasuunnittelulla vaikutetaan mm. lasten kasvuympäristön turvallisuuteen.

Lasten ja nuorten palveluja tarkastellaan suunnitelmassa kokonaisuutena ja sen laatimiseen ovat osallistuneet kaupungin eri toimialat; varhaiskasvatus, perusopetus ja toisen asteen koulutus, kulttuuri- ja vapaa-aikapalvelut, sosiaali- ja terveyspalvelut sekä kaupunkiympäristön palvelualue. Myös lapsia ja nuoria, järjestöjä, seurakuntia ja muita yhteistyökumppaneita on kuultu suunnitelman laatimisessa. Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman tavoitteiden toteutuminen edellyttää eri toimijoiden yhteistä työtä. Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma laaditaan jatkossa yhteistyössä hyvinvointialueen kanssa ja suunnitelmassa on huomioitu vuoden 2023 muutos, jolloin sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyvät hyvinvointialueen järjestämisvastuulle. Yhteiset tavoitteet ohjaavat palvelujen toteuttamista hyvinvointialueen aloittamisen jälkeen.

Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmassa on nostettu esiin hyvinvointiin liittyvät ilmiöt tutkimusten ja muun saatavilla olleen tiedon pohjalta. Näitä ilmiöitä ovat: sosiaaliset suhteet, mielen hyvinvointi, elintavat, turvallisuus ja vanhemmuus. Suunnitelmassa esitetyt tavoitteet ja toimenpiteet perustuvat näihin ilmiöihin liittyviin haasteisiin ja siihen, miten niihin olisi vastattava suunnitelmakaudella. Lisäksi rakenteisiin ja toimintatapoihin liittyen on tavoitteita, jotka ovat yhteistyön kehittäminen, alueellisen segregaation vähentäminen, lapsivaikutusten arvioinnin toteuttaminen päätösvalmistelussa sekä lapsen oikeuksien parempi tunteminen. 

Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma viedään hyväksyttäväksi kaupunginvaltuustoon. Suunnitelman seuranta ja arviointi tehdään vähintään kerran valtuustokauden aikana, tavoitteiden ja toimenpiteiden toteutumisesta annetaan raportti kaupunginvaltuustolle keväällä 2025.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Rantanen Teppo, Johtaja, Teppo.Rantanen@tampere.fi

Lautakunta hyväksyy osaltaan Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman vuosille 2022–2025 ja esittää suunnitelman kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Tiia Heinäsuo oli läsnä kokouksessa asian käsittely ajan ja poistui kokouksesta päätöksen jälkeen.

Valmistelija

Vuori Mika, Suunnittelupäällikkö, Mika.Vuori@tampere.fi

Perustelut

Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma (Lastensuojelulaki 12 §, Opiskeluhuoltolaki 12 §) laaditaan kunnassa lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi sekä lastensuojelun järjestämiseksi ja kehittämiseksi. Suunnitelman sisältö on laaja-alainen ja se koskee lasten ja nuorten kasvuoloja, niiden epäkohtien ehkäisemistä, vanhemmuuden tukea sekä lasten ja nuorten palveluja. Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmaan kirjataan myös, miten kunnan alueella sijaitsevissa oppilaitoksissa opiskeluhuolto toteutuu.

Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma noudattaa YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen (LOS) keskeisiä yleisperiaatteita eli syrjimättömyyttä, lapsen edun ensisijaisuutta, oikeutta elämään, henkiinjäämiseen ja kehittymiseen sekä lapsen oikeutta saada näkemyksensä huomioon otetuiksi. Tampereen lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman taustalla on ns. Stiglitzin hyvinvointimalli ja se toteuttaa osaltaan myös kansallista Lapsistrategiaa.

Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman avulla ohjataan, johdetaan ja kehitetään lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointityötä kunnassa. Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma otetaan huomioon lautakuntien palvelusuunnitelmissa ja vuosisuunnitelmissa. Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman laadinnassa on hyödynnetty Tampereen kaupungin hyvinvointikertomukseen 2017–2020 ja hyvinvointisuunnitelmaan 2022–2025 kirjattua hyvinvointitietoa ja tavoitteita. Lakisääteisen suunnitelman keskeiset painopisteet ja tavoitteet liittyvät Tampereen strategiaan Tekemisen kaupunki, joka ohjaa myös suunnitelmassa nostettavia tavoitteita ja toimenpiteitä. Tampere on mukana UNICEFin lapsiystävällinen kunta -kehittämistyössä ja sen tavoitteita ja toimenpiteitä on myös sisällytetty suunnitelmaan.

Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma koskee koko kuntaa:

  • Varhaiskasvatus, esiopetus, perusopetus ja toisen asteen koulutus muodostavat perheiden ja kodin ohella keskeisen huolenpidon, kasvun ja oppimisen yhteisön.
  • Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut tukevat lapsen, nuoren ja perheen hyvinvointia ja arkea erilaisissa elämäntilanteissa.
  • Liikunta- ja nuorisotoiminta sekä kulttuuri- ja vapaa-ajan toiminta ovat osa lasten ja nuorten kasvun ja kehityksen tukea sekä osallistumista yhteisöissä.
  • Yhdyskuntasuunnittelulla vaikutetaan mm. lasten kasvuympäristön turvallisuuteen.

 

Lasten ja nuorten palveluja tarkastellaan suunnitelmassa kokonaisuutena ja sen laatimiseen ovat osallistuneet kaupungin eri toimialat; varhaiskasvatus, perusopetus ja toisen asteen koulutus, kulttuuri- ja vapaa-aikapalvelut, sosiaali- ja terveyspalvelut sekä kaupunkiympäristön palvelualue. Myös lapsia ja nuoria, järjestöjä, seurakuntia ja muita yhteistyökumppaneita on kuultu suunnitelman laatimisessa. Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman tavoitteiden toteutuminen edellyttää eri toimijoiden yhteistä työtä. Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma laaditaan jatkossa yhteistyössä hyvinvointialueen kanssa ja suunnitelmassa on huomioitu vuoden 2023 muutos, jolloin sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyvät hyvinvointialueen järjestämisvastuulle. Yhteiset tavoitteet ohjaavat palvelujen toteuttamista hyvinvointialueen aloittamisen jälkeen.

Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmassa on nostettu esiin hyvinvointiin liittyvät ilmiöt tutkimusten ja muun saatavilla olleen tiedon pohjalta. Näitä ilmiöitä ovat: sosiaaliset suhteet, mielen hyvinvointi, elintavat, turvallisuus ja vanhemmuus. Suunnitelmassa esitetyt tavoitteet ja toimenpiteet perustuvat näihin ilmiöihin liittyviin haasteisiin ja siihen, miten niihin olisi vastattava suunnitelmakaudella. Lisäksi rakenteisiin ja toimintatapoihin liittyen on tavoitteita, jotka ovat yhteistyön kehittäminen, alueellisen segregaation vähentäminen, lapsivaikutusten arvioinnin toteuttaminen päätösvalmistelussa sekä lapsen oikeuksien parempi tunteminen. 

Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma viedään hyväksyttäväksi kaupunginvaltuustoon. Suunnitelman seuranta ja arviointi tehdään vähintään kerran valtuustokauden aikana, tavoitteiden ja toimenpiteiden toteutumisesta annetaan raportti kaupunginvaltuustolle keväällä 2025.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Savisaari Lauri, Johtaja, Lauri.Savisaari@tampere.fi

Lautakunta hyväksyy osaltaan Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman vuosille 2022–2025 ja esittää suunnitelman kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Lapsiasiamies Tiia Heinäsuo oli asiantuntijana paikalla asian käsittelyn aikana. Lautakunnan kokouksessa käyty keskustelu toimii evästyksenä suunnitelman kehittämisessä.

Puheenjohtaja päätti 5 minuutin kokoustauosta asian käsittelyn ja päätöksenteon jälkeen.

Valmistelija

Vuori Mika, Suunnittelupäällikkö, Mika.Vuori@tampere.fi

Perustelut

Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma (Lastensuojelulaki 12 §, Opiskeluhuoltolaki 12 §) laaditaan kunnassa lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi sekä lastensuojelun järjestämiseksi ja kehittämiseksi. Suunnitelman sisältö on laaja-alainen ja se koskee lasten ja nuorten kasvuoloja, niiden epäkohtien ehkäisemistä, vanhemmuuden tukea sekä lasten ja nuorten palveluja. Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmaan kirjataan myös, miten kunnan alueella sijaitsevissa oppilaitoksissa opiskeluhuolto toteutuu.

Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma noudattaa YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen (LOS) keskeisiä yleisperiaatteita eli syrjimättömyyttä, lapsen edun ensisijaisuutta, oikeutta elämään, henkiinjäämiseen ja kehittymiseen sekä lapsen oikeutta saada näkemyksensä huomioon otetuiksi. Tampereen lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman taustalla on ns. Stiglitzin hyvinvointimalli ja se toteuttaa osaltaan myös kansallista Lapsistrategiaa.

Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman avulla ohjataan, johdetaan ja kehitetään lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointityötä kunnassa. Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma otetaan huomioon lautakuntien palvelusuunnitelmissa ja vuosisuunnitelmissa. Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman laadinnassa on hyödynnetty Tampereen kaupungin hyvinvointikertomukseen 2017–2020 ja hyvinvointisuunnitelmaan 2022–2025 kirjattua hyvinvointitietoa ja tavoitteita. Lakisääteisen suunnitelman keskeiset painopisteet ja tavoitteet liittyvät Tampereen strategiaan Tekemisen kaupunki, joka ohjaa myös suunnitelmassa nostettavia tavoitteita ja toimenpiteitä. Tampere on mukana UNICEFin lapsiystävällinen kunta -kehittämistyössä ja sen tavoitteita ja toimenpiteitä on myös sisällytetty suunnitelmaan.

Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma koskee koko kuntaa:

  • Varhaiskasvatus, esiopetus, perusopetus ja toisen asteen koulutus muodostavat perheiden ja kodin ohella keskeisen huolenpidon, kasvun ja oppimisen yhteisön.
  • Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut tukevat lapsen, nuoren ja perheen hyvinvointia ja arkea erilaisissa elämäntilanteissa.
  • Liikunta- ja nuorisotoiminta sekä kulttuuri- ja vapaa-ajan toiminta ovat osa lasten ja nuorten kasvun ja kehityksen tukea sekä osallistumista yhteisöissä.
  • Yhdyskuntasuunnittelulla vaikutetaan mm. lasten kasvuympäristön turvallisuuteen.

 

Lasten ja nuorten palveluja tarkastellaan suunnitelmassa kokonaisuutena ja sen laatimiseen ovat osallistuneet kaupungin eri toimialat; varhaiskasvatus, perusopetus ja toisen asteen koulutus, kulttuuri- ja vapaa-aikapalvelut, sosiaali- ja terveyspalvelut sekä kaupunkiympäristön palvelualue. Myös lapsia ja nuoria, järjestöjä, seurakuntia ja muita yhteistyökumppaneita on kuultu suunnitelman laatimisessa. Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman tavoitteiden toteutuminen edellyttää eri toimijoiden yhteistä työtä. Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma laaditaan jatkossa yhteistyössä hyvinvointialueen kanssa ja suunnitelmassa on huomioitu vuoden 2023 muutos, jolloin sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyvät hyvinvointialueen järjestämisvastuulle. Yhteiset tavoitteet ohjaavat palvelujen toteuttamista hyvinvointialueen aloittamisen jälkeen.

Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmassa on nostettu esiin hyvinvointiin liittyvät ilmiöt tutkimusten ja muun saatavilla olleen tiedon pohjalta. Näitä ilmiöitä ovat: sosiaaliset suhteet, mielen hyvinvointi, elintavat, turvallisuus ja vanhemmuus. Suunnitelmassa esitetyt tavoitteet ja toimenpiteet perustuvat näihin ilmiöihin liittyviin haasteisiin ja siihen, miten niihin olisi vastattava suunnitelmakaudella. Lisäksi rakenteisiin ja toimintatapoihin liittyen on tavoitteita, jotka ovat yhteistyön kehittäminen, alueellisen segregaation vähentäminen, lapsivaikutusten arvioinnin toteuttaminen päätösvalmistelussa sekä lapsen oikeuksien parempi tunteminen. 

Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma viedään hyväksyttäväksi kaupunginvaltuustoon. Suunnitelman seuranta ja arviointi tehdään vähintään kerran valtuustokauden aikana, tavoitteiden ja toimenpiteiden toteutumisesta annetaan raportti kaupunginvaltuustolle keväällä 2025.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Kuosmanen Taru, Johtaja, Taru.Kuosmanen@tampere.fi

Lautakunta hyväksyy osaltaan Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman vuosille 2022–2025 ja esittää suunnitelman kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Lapsiasiamies Tiia Heinäsuo oli asiantuntijana paikalla asian käsittelyn aikana.

Valmistelija

Savisaari Lauri, Johtaja, Lauri.Savisaari@tampere.fi

Perustelut

Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma (Lastensuojelulaki 12 §, Opiskeluhuoltolaki 12 §) laaditaan kunnassa lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi sekä lastensuojelun järjestämiseksi ja kehittämiseksi. Suunnitelman sisältö on laaja-alainen ja se koskee lasten ja nuorten kasvuoloja, niiden epäkohtien ehkäisemistä, vanhemmuuden tukea sekä lasten ja nuorten palveluja. Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmaan kirjataan myös, miten kunnan alueella sijaitsevissa oppilaitoksissa opiskeluhuolto toteutuu.

Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma noudattaa YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen (LOS) keskeisiä yleisperiaatteita eli syrjimättömyyttä, lapsen edun ensisijaisuutta, oikeutta elämään, henkiinjäämiseen ja kehittymiseen sekä lapsen oikeutta saada näkemyksensä huomioon otetuiksi. Tampereen lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman taustalla on ns. Stiglitzin hyvinvointimalli ja se toteuttaa osaltaan myös kansallista Lapsistrategiaa.

Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman avulla ohjataan, johdetaan ja kehitetään lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointityötä kunnassa. Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma otetaan huomioon lautakuntien palvelusuunnitelmissa ja vuosisuunnitelmissa. Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman laadinnassa on hyödynnetty Tampereen kaupungin hyvinvointikertomukseen 2017–2020 ja hyvinvointisuunnitelmaan 2022–2025 kirjattua hyvinvointitietoa ja tavoitteita. Lakisääteisen suunnitelman keskeiset painopisteet ja tavoitteet liittyvät Tampereen strategiaan Tekemisen kaupunki, joka ohjaa myös suunnitelmassa nostettavia tavoitteita ja toimenpiteitä. Tampere on mukana UNICEFin lapsiystävällinen kunta -kehittämistyössä ja sen tavoitteita ja toimenpiteitä on myös sisällytetty suunnitelmaan.

Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma koskee koko kuntaa:

  • Varhaiskasvatus, esiopetus, perusopetus ja toisen asteen koulutus muodostavat perheiden ja kodin ohella keskeisen huolenpidon, kasvun ja oppimisen yhteisön.
  • Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut tukevat lapsen, nuoren ja perheen hyvinvointia ja arkea erilaisissa elämäntilanteissa.
  • Liikunta- ja nuorisotoiminta sekä kulttuuri- ja vapaa-ajan toiminta ovat osa lasten ja nuorten kasvun ja kehityksen tukea sekä osallistumista yhteisöissä.
  • Yhdyskuntasuunnittelulla vaikutetaan mm. lasten kasvuympäristön turvallisuuteen.


Lasten ja nuorten palveluja tarkastellaan suunnitelmassa kokonaisuutena ja sen laatimiseen ovat osallistuneet kaupungin eri toimialat; varhaiskasvatus, perusopetus ja toisen asteen koulutus, kulttuuri- ja vapaa-aikapalvelut, sosiaali- ja terveyspalvelut sekä kaupunkiympäristön palvelualue. Myös lapsia ja nuoria, järjestöjä, seurakuntia ja muita yhteistyökumppaneita on kuultu suunnitelman laatimisessa. Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman tavoitteiden toteutuminen edellyttää eri toimijoiden yhteistä työtä. Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma laaditaan jatkossa yhteistyössä hyvinvointialueen kanssa ja suunnitelmassa on huomioitu vuoden 2023 muutos, jolloin sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyvät hyvinvointialueen järjestämisvastuulle. Yhteiset tavoitteet ohjaavat palvelujen toteuttamista hyvinvointialueen aloittamisen jälkeen.

Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmassa on nostettu esiin hyvinvointiin liittyvät ilmiöt tutkimusten ja muun saatavilla olleen tiedon pohjalta. Näitä ilmiöitä ovat: sosiaaliset suhteet, mielen hyvinvointi, elintavat, turvallisuus ja vanhemmuus. Suunnitelmassa esitetyt tavoitteet ja toimenpiteet perustuvat näihin ilmiöihin liittyviin haasteisiin ja siihen, miten niihin olisi vastattava suunnitelmakaudella. Lisäksi rakenteisiin ja toimintatapoihin liittyen on tavoitteita, jotka ovat yhteistyön kehittäminen, alueellisen segregaation vähentäminen, lapsivaikutusten arvioinnin toteuttaminen päätösvalmistelussa sekä lapsen oikeuksien parempi tunteminen.

Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman valmistelusta on vastannut lapsiasiamies Tiia Heinäsuo. Heinäsuon tekemää suunnitelmaluonnosta on käsitelty laajasti Tampereen kaupungin eri lautakunnissa, neuvostoissa ja johtoryhmissä. Lisäksi suunnitelmasta on keskusteltu Lasten, nuorten ja perheiden palvelujen ohjausryhmässä, Perheverkko-verkostossa, Pirkanmaan maahan muuttaneiden järjestöverkostossa ja kaupungin strategisen johtamisen tiimissä. Näiden käsittelyjen pohjalta suunnitelmaan on tehty useita tarkennuksia ja pieniä lisäyksiä ennen lopullista käsittelyä kaupunginhallituksessa ja kaupunginvaltuustossa.

Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma viedään hyväksyttäväksi kaupunginvaltuustoon. Suunnitelman seuranta ja arviointi tehdään vähintään kerran valtuustokauden aikana, tavoitteiden ja toimenpiteiden toteutumisesta annetaan raportti kaupunginvaltuustolle keväällä 2025.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja, Juha.Yli-Rajala@tampere.fi

Esitetään valtuuston päätettäväksi:

Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma vuosille 2022–2025 hyväksytään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden johtaja Lauri Savisaarelle sekä lapsiasiamies Tiia Heinäsuolle. He olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana.

Valmistelija

  • Savisaari Lauri, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Johtaja Lauri Savisaari, puh. 040 801 6081 ja lapsiasiamies Tiia Heinäsuo, puh. 050 411 2434, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Kaupunginlakimies Jouko Aarnio, puh. 040 514 4884, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätösehdotus oli

Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma vuosille 2022–2025 hyväksytään.

Päätös

Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma vuosille 2022–2025 hyväksyttiin seuraavin muutoksin:

  • Diasivulle 6 (Lasten ja nuorten hyvinvointiin liittyvät ilmiöt) elintavat-kohtaan lisätään maininta "Syömishäiriöön sairastumisen riski on kasvanut".
  • Diasivulle 10 (Elintavat) lisätään virke ”Tutkimusten mukaan jopa joka kymmenes sairastuu syömishäiriöön varhaisaikuisuuteen mennessä, mutta vain osa tunnistetaan ja pienempi osa saa hoitoa."
  • Diasivulle 41 tai 42 (Terveelliset elintavat) lisätään toimenpiteenä syömishäiriöiden tunnistamisen osaamisen lisääminen.
  • Lähteissä maininta Yasmina Silénin väitöskirjasta Eating disorders in adolescents and young adults: diagnosis, occurrence, treatment, and outcome (Helsingin yliopisto).
     

Lisäksi hyväksyttiin toivomusponsi:

Lapsibudjetointi otetaan käyttöön valtuustokauden aikana.

Kokouskäsittely

Pormestari Anna-Kaisa Ikonen teki seuraavan muutosehdotuksen:

  • Diasivulle 6 (Lasten ja nuorten hyvinvointiin liittyvät ilmiöt) elintavat-kohtaan lisätään maininta "Syömishäiriöön sairastumisen riski on kasvanut".
  • Diasivulle 10 (Elintavat) lisätään virke ”Tutkimusten mukaan jopa joka kymmenes sairastuu syömishäiriöön varhaisaikuisuuteen mennessä, mutta vain osa tunnistetaan ja pienempi osa saa hoitoa."
  • Diasivulle 41 tai 42 (Terveelliset elintavat) lisätään toimenpiteenä syömishäiriöiden tunnistamisen osaamisen lisääminen.
  • Lähteissä maininta Yasmina Silénin väitöskirjasta Eating disorders in adolescents and young adults: diagnosis, occurrence, treatment, and outcome (Helsingin yliopisto).
     

Kannatus: Minna Minkkinen, Merve Caglayan, Mirja Salmijärvi, Aila Dündar-Järvinen, Lassi Kaleva, Olga Haapa-aho ja Anne-Mari Jussila

Pormestari Ikosen muutosehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Pormestari Anna-Kaisa Ikonen teki seuraavan toivomusponsiehdotuksen:

Lapsibudjetointi otetaan käyttöön valtuustokauden aikana.

Kannatus: Minna Minkkinen, Merve Caglayan, Mirja Salmijärvi, Aila Dündar-Järvinen, Lassi Kaleva, Olga Haapa-aho ja Anne-Mari Jussila

Pormestari Ikosen toivomusponsiehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Tiedoksi

Tiia Heinäsuo, Mika Vuori, Sari Salomaa-Niemi, Kristiina Järvelä, Ulla-Maija Ojalammi, Sirpa Tikka, Ida Kilpeläinen, Marja Nurmi-Vuorinen, Salla Kananen, Anna-Leena Leiwo, Elli Rasimus, Martta Pyökkimies, Maria Päivänen, Tuire Sannisto, Marianne Aalto-Siiro, Satu Järvinen, Raino Ketola, Heljä Pirkkala, Pia Hietanen, Sanna Ovaska, Virve Savolainen, Leena Viitasaari, Outi Valkama, Tanja Jurvanen, Katri Heininen, Jaana Ylänen, Hanna Karojärvi

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

 Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

 Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa  (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa muutosta hakea myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.