Perustelut
Antti Hiitin valtuustokysely
Tampereen joukkoliikenne on kärsinyt viime viikkojen aikana isoista puutteista palvelutasossa. Merkittävimmät ja pitkäkestoisimmat vaikeudet liittyvät bussilinjojen vuorojen perumisiin. Yksittäisen viikon aikana on jäänyt ajamatta 450 vuoroa. Erityisesti yhden liikennöitsijän toiminnassa on ollut ongelmia.
Lisäksi perutut tai muuten ajamatta jääneet vuorot eivät ole luvatulla tavalla näkyneet Nysse-sovelluksessa tai pysäkkien infotauluilla. Myös bussien näkymisessä reaaliaikaisessa liikenteen seurannassa on ollut ongelmia. Kun tiedotus ei toimi, kuntalaiset eivät pysty varautumaan ja suunnittelemaan korvaavaa tapaa liikkua.
Julkisuudessa vaikeuksien syyksi on esitetty liikennöitsijän henkilöstövajaus. Tampereen kaupungin vastuulla on kuitenkin taata toimiva palvelu kaupunkilaisille. Moni tamperelainen luottaa joukkoliikenteeseen päästäkseen töihin, kouluun tai harrastuksiin. Nyt ongelmat ovat aiheuttaneet suurta häiriötä monen arkeen, mukaan lukien myöhästymisiä töistä ja koulusta, ja jopa taloudellisia menetyksiä.
Kuvattuja ongelmia on nyt esiintynyt lähes kuukauden ajan, mikä on kestämättömän pitkä aika. Tamperelaisten luottamus joukkoliikenteeseen on kärsinyt merkittävästi. Jos Tampere haluaa houkutella yhä useamman joukkoliikenteen käyttäjäksi, toimiva ja sujuva palvelu on tässä avainasemassa. Tämän vuoksi on tärkeää välttää vastaavat tilanteet jatkossa.
Siksi kysyn:
- Miten Tampereen kaupunki aikoo palauttaa kuntalaisten luottamuksen joukkoliikenteeseen?
- Tampereen joukkoliikenteen ja palvelun tuottajan välisessä sopimuksessa on määritelty sanktiot ajamattomista vuoroista. Ovatko nämä sanktiot riittävällä tasolla, jos tällainen tilanne voi kestää näin kauan ilman että sitä korjataan?
- Miten Tampereen kaupunki aikoo varmistaa, että perutut ja ajamatta jäävät vuorot saadaan paremmin tiedoksi kaupunkilaisille?
Apulaispormestari Aleksi Jäntin vastaus Antti Hiitin valtuustokyselyyn:
Joukkoliikenteen talviliikennekauden ensimmäiset viikot tänä syksynä ovat olleet poikkeuksellisen haasteelliset erityisesti yhden liikennöitsijän kuljettajapulan johdosta. Toimialalta on koronapandemian aikana poistunut kuljettajia enemmän kuin uusia on rekrytoitu ja nyt pandemiasta elpymisen myötä liikennetarjonnan vilkastuessa vastaavaa kuljettajapulaa on havaittu muuallakin. Tampereella vaje kohdistuu erityisesti yhteen liikennöitsijään ja siten myös häiriöt kohdistuvat voimakkaasti tiettyjen linjojen palveluihin. Joukkoliikenteen tilaaja sai tiedon liikennöitsijän kuljettajapulasta talviliikennekauden käynnistyessä maanantaina 8.8. Ajamattomia vuoroja on ollut arkipäivisin 100-200 vuoroa nyt kolmatta viikkoa. Arkipäivisin Nysse-liikenteessä liikennöidään noin 4600 vuoroa. Liikennöitsijää on pyydetty priorisoimaan koululaislinjoja erityisesti Kangasalla, Nokialla ja Pirkkalassa. Liikennöitsijän mukaan ongelmat poistuvat kesälomakauden loppuessa elokuun viimeisen viikon jälkeen.
Liikennehäiriöt ovat siis kestäneet nyt kolme viikkoa ja vielä vähän aikaa niistä kärsitään. On selvää, että luottamus joukkoliikenteeseen on kärsinyt tapahtuneesta merkittävästi. Luottamusta pidetään yllä sekä palautetaan avoimen viestinnän avulla. Kerromme avoimesti tilanteesta sekä omien viestintäkanavien, median sekä tietyille asiakasryhmille kohdennettujen viestien avulla. Kaikille asiasta palautetta laittaneille vastataan ja harkinnan perusteella myös korvataan epäonnistuneet matkat. Syksyllä toteutamme imagotutkimuksen, jonka tulosten perusteella muotoilemme sekä markkinointia, että viestintää osana luottamuksen palauttamista.
Tilaajan ja tuottajan välinen liikennöintisopimus pitää sisällään sanktiot ajamattomista vuoroista. Tämän lisäksi liikennöitsijä menettää sopimuskorvaukset ajamattomien vuorojen osalta luonnollisesti. Sanktiot yksittäisen vuoron osalta vaihtelevat 50-500 euron välillä riippuen vuoron ajankohdasta ja vuoron perumisilmoituksen ajankohdasta. Yksi kuljettaja ajaa normaalin työpäivän aikana useita vuoroja.
Liikennöintikorvauksen menettämisestä ja sopimussanktioista kertyvillä summilla on taloudellista vaikutusta ja siten ohjausta.
On ensiarvoisen tärkeää saada asiakkaille viestiä häiriötilanteista asiakkaille. Tämän varmistamiseksi Nyssen infojärjestelmä sisältää lähtöjen perumisen mahdollistavan ominaisuuden. Liikennöitsijä voi tehdä tämän perumisen ja mikäli ajamattoman vuoron ilmoittaa järjestelmään ennen vuoron lähtöaikaa, palvelurikemaksu puolitetaan. Tieto perutusta lähdöstä välittyy aikataulupalveluun, reittioppaaseen, avoimeen rajapintaan ja @nysseinfo-twittertilille ja pysäkkinäytöille.
Lähdön peruminen on siis lähtökohtaisesti liikennöitsijöiden vastuulla. Liikennöitsijällä on paras tilannetieto ja perumiset vaikuttavat liikennöitsijöille maksettaviin suoritekorvauksiin. Tästä huolimatta kaikkia perumisia ei ole tehty ajallaan järjestelmään. Syitä voivat olla esimerkiksi tilanteen yllätyksellisyys (esim. auton hajoaminen) tai kiire (esim. työvuorojen tai korvaavan kaluston selvittely). Liikennöitsijöitä muistutetaan, kuten tässäkin tapauksessa on tehty, perumisen tärkeydestä. Kun peruminen on tehty, välittyy tieto sekunneissa lukuisiin eri järjestelmiin. Myös lukuisat avoimia rajapintoja käyttävät sovellukset tarjoavat perumistiedon. Järjestelmää kehitetään koko ajan lisää ja Nysse.fi sivulle ollaan tuomassa peruttujen lähtöjen koontinäkymää helpottamaan asiakasviestintää.