Yhdyskuntalautakunta, kokous 30.8.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 198 Poikkeamishakemus XII (Kyttälä B), liikerakennuksen laajentaminen 

TRE:3751/10.03.01/2022

Valmistelija

  • Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

 Toimistoarkkitehti Merja Kinos, puh. 040 481 2571, etunimi.sukunimi@tampere.fi   

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Poikkeamispäätös MRL 171 §:n nojalla MRL 58 § 1 momentin säännöksestä, jonka mukaan rakennusta ei saa rakentaa vastoin asemakaavaa.

Koskikeskuksen liikerakennukseen tehdään sisätilamuutoksia, joiden yhteydessä rakennetaan mm. uusia parvitiloja, syvennys muutetaan terassiksi ja varastotiloja muutetaan liiketiloiksi.

HAKIJA ON ANTANUT ERITYISET SYYT POIKKEAMISELLE

”Sorinportin 1. ja 2. kerroksen liiketiloja muutetaan ravintolatiloiksi ja tilaan lisätään parvi. 1. ja 2. krs välille lisätään kevythissi. Hatanpään valtatien julkisivussa oleva syvennys muutetaan lasitetuksi terassiksi ja Suvantokadulle tehdään uusi ikkuna. Wc-tiloja laajennetaan 1. kerroksessa. Vesikatolle lisätään kaksi uutta IV-konehuonetta. 0. kerroksen liiketilaa laajennetaan varastojen alueelle. Palo-osastointi ja poistumistiejärjestelyt muuttuvat 0. kerroksessa. 

Rakennusoikeus ylitetään 669 kem2. Liiketilalle varattu rakennusoikeus ylitetään 316 m2, jalankulun rakennusoikeus ylitetään 399 m2, teknisten tilojen rakennusoikeutta on jäljellä 46 m2.

Perustelu: Varastotilojen tarve myymäläkäytössä on vähentynyt ja tiloja muutetaan varastotilasta myymälätilaksi, jolloin olemassa oleva tila muuttuu kerrosalaksi laskettavaan alaan. Lisäksi Sorinportin kupoliin tehtävällä parvella mahdollistetaan uudenlaista kaupunkitilaa ympärivuotisesti. Kaikki kerrosalalaajennukset ovat rakennuksen sisäisiä.”

KUULEMINEN

Naapurit on kuultu kaupungin toimesta. Naapureilla ei ollut huomautettavaa hankkeesta.

POIKKEAMINEN

Asemakaavassa tontin rakennusoikeudeksi on osoitettu 38 900 k-m2. Siitä poiketen rakennusoikeus ylittyy 669 k-m2.

Poikkeaminen voidaan erityisestä syystä myöntää, mikäli se ei MRL 171 § mukaisesti

  1. aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle;
  2. vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista;
  3. vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista; tai
  4. johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

 

ASEMAKAAVOITUS

Tontti sijaitsee Tampereen kaupungin keskustassa rajautuen koillisessa Hatanpään valtatiehen, kaakossa Suvantokatuun, lounaassa asuinkerrostalojen tonttiin ja Vuolteentoriin sekä luoteessa Ilves-hotellin tonttiin. Koskikeskus rajautuu Museoviraston määrittelemään valtakunnallisesti arvokkaaseen Tammerkosken rakennettuun kulttuuriympäristöön (RKY).

Asemakaavassa tontti on osoitettu keskustan liike- ja toimitilarakennusten korttelialueeksi, jolle saa sijoittaa vähittäiskaupan suuryksiköitä. Rakennusoikeutta on osoitettu 32 500 m² + jalankulkualueet 6 000 m² + tekniset ja huollon tilat 400 m². Rakennusoikeus ylittyy yhteensä 669 k-m2. Muutoksia tapahtuu liiketilojen ja yleisien jalankulkualueiden kerrosaloissa. 

Pirkanmaan maakuntamuseon lausunnossa todetaan mm., että Tampereen keskustan rakennettu kulttuuriympäristö 2012 -selvityksessä Koskikeskuksella ja siihen liittyvällä hotelli Ilveksellä on todettu olevan erityistä kulttuurihistoriallista ja maisemallista arvoa Suomen ensimmäisenä kauppakeskuksena ja kaupunkikuvallisina monumenttirakennuksina. Koskikeskuksen julkisivuja on saneerattu voimakkaasti, mikä on muuttanut rakennuksen ulkoasua. Ulkoarkkitehtuurin tunnusomaisista piirteistä ovat kuitenkin jäljellä mm. seinäpinnan porrastaminen Hatanpään valtatien ja Suvantokadun kulmauksessa sekä muusta rakennusmassasta kohoavat lasikupolit. Kauppakeskuksen sisätiloista merkittävimpiä ovat kupolien alaiset tilat, joihin on liittynyt myös taideteoksia.

Rakennuksen itäkulman sisätilamuutosten yhteydessä kupolin alla olevien liiketilojen katolle rakennetaan uudet parvitilat. Parvitiloihin on tulossa lasikaiteet, joten laajennus ei heikennä kupolin arkkitehtonista ilmettä sisätiloissa, kuten havainnekuvissa esitetyt pergolarakenteet, jotka saattaisivat näkyä myös ulos. Parvitiloihin ei tule sijoittaa rakenteita, jotka ulottuvat ylös lasikupolin rakenteisiin asti. 

Suunnitelman mukaan Hatanpään valtatien julkisivussa oleva syvennys muutetaan lasitetuksi terassiksi ja Suvantokadulle tehdään uusi ikkuna. Koskikeskuksen aiempien julkisivusaneerauksien rinnalla nyt esitettyjä muutoksia voidaan pitää maltillisina, etenkin, jos julkisivun porrastus on jatkossa hahmotettavissa uuden terassin lasiseinien läpi. Muilla sisätilamuutoksilla ei ole vaikutusta rakennuksen ulkoasuun ja uudet IV-konehuoneet sulautuvat kattomaisemaan uusien metallikasettiseinäkkeiden myötä. Varastotilojen muuttaminen liiketiloiksi on perusteltua varastotilojen vähentyneen tarpeen takia. 

Asemakaavan autopaikkamääräyksen mukaan tontille tulee toteuttaa yksi autopaikka liike- ja toimistotilojen 100 m2 kohti. Muutoksen jälkeen liiketiloja on yhteensä 32 816 k-m2, jonka mukaan autopaikkoja tulisi olla 329 kpl. Tontilla olevaan autohalliin on rakennettu 393 autopaikkaa, joten asemakaavan autopaikkavaatimus täyttyy.

Asemakaavayksikkö toteaa, että koska muutokset tapahtuvat pääasiallisesti rakennuksen rungon sisällä, poikkeaminen asemakaavan rakennusoikeudesta ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle eikä vaikeuta luonnon tai rakennetun ympäristön arvojen säilyttämistä koskevien tavoitteiden saavuttamista tai johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Poikkeamisluvan myöntämisellä voidaan katsoa olevan positiivisia vaikutuksia yritystalouteen, kun liikerakennuksessa saadaan tilat tarkoituksenmukaisempaan käyttöön ja liiketilojen määrä kasvaa.

LIITTEET:

Sijaintikartta: Kartassa on esitetty rakennuspaikan sijainti ja poikkeuslupatilanne. Tontti sijaitsee Tampereen kaupungin keskustassa rajautuen koillisessa Hatanpään valtatiehen, kaakossa Suvantokatuun, lounaassa asuinkerrostalojen tonttiin ja Vuolteentoriin sekä luoteessa Ilves-hotellin tonttiin. Lähialueelle on aiemmin haettu 11 poikkeamislupaa, jotka on hyväksytty.

Asemakaava: Asemakaavassa tontti on osoitettu keskustan liike- ja toimitilarakennusten korttelialueeksi, jolle saa sijoittaa vähittäiskaupan suuryksiköitä. Rakennusoikeutta on osoitettu 38 900 k-m2. Autopaikkoja tulee olla yksi autopaikka liike- ja toimistotilojen 100 m2 kohti.

Suunnitelmat: Muutosalueet sijoittuvat pääosin rakennuksen kaakkoisosaan. Havainnekuvissa ulkoa on esitetty Sorinaukion puoleinen kulma Hatanpään valtatieltä katsottuna. Sisätilojen havainnekuvissa on näytetty näkymiä kävelyalueilta. Julkisivukuvissa Hatanpään valtatien julkisivun Suvantokadun puoleisessa päädyssä olevaa syvennystä muutetaan. Suvantokadun puoleisen julkisivun julkisivulaattoja muutetaan osittain, lisätään yksi valomainoskenttä ja yksi uusi ikkuna. Pohjakuvissa on esitetty muutosalueet. Liitteiden verkkojulkisuutta on rajattu JulkL 24 § 20 kohdan perusteella.

Poikkeamishakemus: Liitteessä on kerrottu hankkeen, rakennuspaikan ja hakijan tiedot.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Myönnetään tontille 837-112-180-10 lupa saada poiketa asemakaavan rakennusoikeudesta liikerakennuksen laajentamiseksi hakemuksen liitteenä olevien suunnitelmien periaatteiden mukaisesti XII (Kyttälä B) kaupunginosassa, osoitteessa Hatanpään valtatie 1, sillä ehdolla, 

että ulkoseinän linja jää katutasoon rakennettavan liukulasiseinäisen terassin lasiseinän läpi näkyviin ja,

että liiketilojen katolle rakennettaviin parvitiloihin ei tule pergola- tai muita lasikupoliin asti ulottuvia rakenteita.

Lupa on voimassa kaksi (2) vuotta siitä, kun tämä päätös on saanut lainvoiman. Päätöstä vastaavaa rakennuslupaa on haettava luvan voimassaoloaikana.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Lausunnot

Hakemuksesta on saatu lausunto Pirkanmaan maakuntamuseolta ja kiinteistötoimelta. 

Kiinteistötoimella ei ole huomautettavaa hankkeesta.

Pirkanmaan maakuntamuseo mm.: 

”Koskikeskus on osa Tammerkosken teollisuusmaiseman RKY-aluetta ja kansallismaisemaa. Tampereen keskustan rakennettu kulttuuriympäristö 2012 -selvityksessä Koskikeskuksella ja siihen liittyvällä hotelli Ilveksellä on todettu olevan erityistä kulttuurihistoriallista ja maisemallista arvoa Suomen ensimmäisenä kauppakeskuksena ja kaupunkikuvallisina monumenttirakennuksina. Koskikeskuksen julkisivuja on saneerattu voimakkaasti, mikä on muuttanut rakennuksen ulkoasua. Ulkoarkkitehtuurin tunnusomaisista piirteistä ovat kuitenkin jäljellä mm. seinäpinnan porrastaminen Hatanpään valtatien ja Suvantokadun kulmauksessa sekä muusta rakennusmassasta kohoavat lasikupolit. Kauppakeskuksen sisätiloista merkittävimpiä ovat kupolien alaiset tilat, joihin on liittynyt myös taideteoksia.

Maakuntamuseo toteaa, että esitetyt varasto- ja myymälätilojen käyttötarkoituksen muutokset ovat mahdollisia. Merkittävimmät muutostoimenpiteet sijoittuvat pääasiassa Sorinaukion puoleisen sisäänkäynnin lasikupoliin ja sen läheisyyteen. Poikkeamislupahakemuksen liitteenä olevan havainnemateriaalin mukaan kupolin alle rakennettava parvi toteutettaisiin nykyisten liiketilojen katolle, eivätkä esimerkiksi sen kaiteet nousisi kupoliin asti. Parvitilan sisustukseen kuuluu kuitenkin havainnekuvissa kupoliin saakka ulottuva pergolarakenne. Pergolaan on tarkoitus ripustaa valaistusta ja kuvien mukaan myös koristekasveja. Maakuntamuseo katsoo, että liiketilojen katolle sijoitettavan parven rakentaminen on mahdollista. Museo ei kuitenkaan puolla sisustusratkaisuja, jotka ulottuvat kupolin lasiseinäiseen osaan saakka ja heikentävät siten kupolin arkkitehtonista ilmettä sisätilassa ja/tai näkyvät kupolista ulos.

Koskikeskuksen katujulkisivuihin on jo tehty huomattava määrä muutoksia. Maakuntamuseo toteaa, että katutasoon rakennettavan liukulasiseinäisen terassin toteuttaminen on näin ollen mahdollista, mikäli ulkoseinän linja jää terassin lasiseinän läpi näkyviin. Näin alkuperäisiin arkkitehtonisiin ratkaisuihin kuuluva katujulkisivun sisennys on mahdollista hahmottaa myös muutosten jälkeen.”

Pirkanmaan maakuntamuseon lausunto on kokonaisuudessaan hakemuksen liitteenä.

Tiedoksi

Hakija, Pirkanmaan ELY-keskus, Pirkanmaan Maakuntamuseo

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Valitusoikeus on:

1) viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistajalla ja haltijalla;
2) sellaisen kiinteistön omistajalla ja haltijalla, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa;
3) sillä, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa;
4) sillä, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen);
5) kunnalla ja naapurikunnalla, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa;
6) toimialueellaan sellaisella rekisteröidyllä yhdistyksellä, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen; sekä
7) viranomaisella toimialaansa kuuluvissa asioissa.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Päätös on annettu julkipanon jälkeen. Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen antamisesta. Päätöksen antamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituskirjelmään on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.