Yhdyskuntalautakunta, kokous 30.8.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 201 Oikaisuvaatimus Lintuhytin alueen pysäköintimuutoksista 

TRE:2425/08.01.02/2022

Valmistelija

  • Stenman Pekka, Liikenneinsinööri

Valmistelijan yhteystiedot

Liikenneinsinööri Pekka Stenman,​ puh. 040 163 7226, ​etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki,​ puh. 040 124 1626,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Lintuhytin asukasyhdistys ry on tehnyt oikaisuvaatimuksen Lintuhytin alueelle laaditusta pysäköintimerkkien lisäämissuunnitelmasta 1/21833 erityisesti koskien Lintuhytinkatua. Suunnitelmassa osoitettiin alueelle pysäköintirajoituksia, tarkemmin ottaen pysäköintikieltoja ja talvikunnossapitorajoituksia. 

Asukasyhdistys pitää suunnitelmassa hyvänä sitä, että pysäköinti toisella puolella katua kielletään systemaattisesti. Sen sijaan asukasyhdistys kokee, että laadittu suunnitelma heikentää alueen liikenneturvallisuutta, koska Lintuhytinkadun eteläreunalle jätetty pysäköinti heikentää näkemiä siihen liittyviltä pienemmiltä sivukaduilta. Asukasyhdistyksen mukaan esitetty ratkaisu myös vähentää alueen pysäköintipaikkojen määrää liikaa. 

Saatujen kommenttien perusteella suunnitelmaa arvioitiin uudelleen. Alkuperäisessä suunnitelmassa oli pyritty huomioimaan liittymänäkemiä asettamalla Lintuhytinkadun liittymiin pysäköintikieltoja. Tästä huolimatta sivukaduilta voisi olla hankala nähdä pysäköityjen autojen taakse, mikäli autot olisivat pysäköityinä kadun eteläreunassa. Näin ollen suunnitelmasta on laadittu uusi revisio 1/21952, joka siirtää pysäköinnin Lintuhytinkadulla kadun pohjoisreunaan. Muilta osin suunnitelmaan ei ole ollut tarvetta tehdä muutoksia. Uusi suunnitelma on käytetty kommenteilla Lintuhytin asukasyhdistyksellä, joka on sen hyväksynyt.

Asukasyhdistys otti kantaa myös Makkarajärvenkadun pysäköintiin ehdottaen, että kadulla voisi olla vapaata pysäköintiä. Makkarajärvenkadun pohjoisreunalla on pysäköinti esitetty alkuperäisessä suunnitelmassa kiellettäväksi, mutta kadun eteläreunalla se on suunnitelman mukaan vapaata. Näin ollen tähän liittyvä asukasyhdistyksen lausunto on jo huomioitu.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Oikaisuvaatimus hyväksytään.

Toteutetaan pysäköintiliikennemerkit uuden suunnitelman 1/21952 mukaisesti.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Oikaisuvaatimuksen tekijä, Ari Vandell, Pekka Stenman, Tuula Somppi, Petri Keivaara, katuluvat, pysäköinninvalvonta

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa muutosta hakea se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta myös se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen, kuntayhtymän jäsenkunta ja sen jäsen sekä kuntien yhteisen toimielimen osallinen kunta ja sen jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Hallinto-oikeus ei ota tutkittavakseen yksityisoikeudellista asiaa koskevaa valitusperustetta, jonka osalta toimivalta on käräjäoikeudella.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.