Elinvoima- ja osaamislautakunta, kokous 13.9.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 99 Elinvoima- ja osaamislautakunnan vuoden 2023 talousarvioesitys sekä talousarvion yhteydessä käsiteltävä valtuustoaloite (yhteistoiminta-alueen asia) 

TRE:6039/02.02.01/2022

Valmistelija

  • Rantanen Teppo, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Controller Pauliina Laisi, puh. 040 836 2730 ja strategiacontroller Tuomas Huhtala, puh. 040 353 7384, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Aino Jokinen, puh. 040 801 6103, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus hyväksyi vuoden 2023 talousarviokehyksen 22.8.2022 (§ 311). Talousarviokehys perustuu kaupungin toimintayksiköiden kanssa toukokuussa käytyihin neuvotteluihin ja kaupungin johtoryhmän linjauksiin. Kehyksessä kaupungin vuosikate on 117,7 milj. euroa ja tilikauden tulos 8,9 milj. euroa alijäämäinen.

Lähtökohdan vuoden 2023 talousarvion ja taloussuunnitelman valmistelulle muodostavat Tampereen strategia 2030, pormestariohjelma, kaupungin vuoden 2022 talousarvion toteumaennuste sekä vuosia 2023–2026 koskevat taloudelliset ennusteet. Taloussuunnitelmakaudella 2024–2026 on talouden tasapainottamiseen kiinnitettävä erityistä huomiota. Tarkemmat talouden tasapainottamisesitykset ja tasapainottamisen aikataulu on perusteltua linjata vuoden 2024 talousarviovalmistelun ja vuosien 2024–2027 taloussuunnitelman valmistelun yhteydessä. Tällöin ovat tarkentuneet sosiaali- ja terveydenhuoltouudistuksen taloudelliset vaikutukset kaupungin verorahoitukseen.

Vuoden 2023 talousarvio ja sen sisältämät vuosittaiset sitovat toiminnan tavoitteet perustuvat Tampereen strategiaan 2030 ja sen pohjana olevaan Anna-Kaisa Ikosen pormestariohjelmaan. Elinvoima- ja osaamislautakunnalle kohdistuu vuonna 2023 yhteensä 14 sitovaa toiminnan tavoitetta. Edeltävien vuosien tapaan lautakunnan tavoitteissa painottuvat osaamiseen, työllisyyteen ja kaupungin elinvoimaan liittyvät teemat. Uusina teemoina lautakunnan tavoitteistoon nousevat nuorten ahdistuneisuuden sekä koulukiusaamisen vähentäminen toisen asteen koulutuksessa. Lisäksi työntekijäkokemuksen parantaminen on asetettu tavoitteeksi kaikille lautakunnille.

Kaupungin toimintaympäristö muuttuu olennaisesti Pirkanmaan hyvinvointialueen aloittaessa toimintansa 1.1.2023 ja muutos vaikuttaa huomattavasti myös elinvoima- ja osaamislautakunnan alaiseen toimintaan. Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen merkittävimmät yhdyspinnat hyvinvointialueen kanssa rakennetaan työllisyyspalveluissa, maahanmuutossa, kotoutumispalveluissa, opiskelijahuollossa sekä asuntopolitiikassa.

Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen organisaatiossa elinvoima- ja osaamislautakunnan järjestämät palvelut jakautuvat kuuden palveluryhmän vastuulle. Niitä ovat ammatillinen koulutus, lukiokoulutus, työllisyys- ja kasvupalvelut, elinkeinopalvelut, vetovoima ja edunvalvonta sekä kehitysohjelmat. Kaupunginhallituksen ohjauksessa ovat valtuustoon nähden erikseen sitovat kehitysohjelmat, joita ovat Hiedanranta, Viiden tähden keskusta, Älykaupunki kaupunkilaisille sekä Elämystalouden kehitysohjelma.

Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualue vastaa vastuualueensa lisäksi elinvoima- ja osaamislautakunnan sekä asunto- ja kiinteistölautakunnan tehtäviin kuuluvien asioiden valmistelusta ja asiakasohjauksen järjestämisestä. Kuntien yhteistoimintasopimuksen perusteella palvelualue hoitaa ammatillisen koulutuksen yhteistoiminta-alueen tehtävien valmistelun.

Vuoden 2023 kehyksessä on sitovaa lautakuntarakenteen mukainen lautakunnan toimintakate pl. erikseen sitovat erät ja nettoinvestoinnit pl. erikseen sitovat erät. Elinvoima- ja osaamislautakunnan toimintakate vuonna 2023 on yhteensä -100,4 miljoonaa euroa, josta lautakunnan toimintakate pl. erikseen sitovat erät on -95,1 milj. euroa. Lautakunnan nettoinvestoinnit ovat -2,8 milj. euroa josta -1,2 milj. euroa on lukiokoulutukselle kohdistuvia investointeja ja -1,6 milj .euroa kohdistuu erikseen sitovana eränä ammatillisen koulutuksen palveluryhmään. 

Vuoden 2023 talousarvioesityksessä ammatillisen koulutuksen toimintakate on 1,8 milj. euroa ja tilikauden tulos on 0,0 euroa. Esitys perustuu valtionosuusarvioon, joka edellyttää 8965 tavoitteellista opiskelijavuotta. Vuonna 2022 järjestämisluvan mukainen opiskelijavuosimäärä on 8065. Talousarvioesityksessä ammatillisen koulutuksen perusrahoituksen osuus on 70 %, suoritusrahoituksen osuus 20 % ja vaikuttavuusrahoituksen osuus 10 %. Arvio vuoden 2023 valtionosuudeksi varsinaisen suoritepäätökseen perustuvan rahoituksen osalta on 94,0 milj. euroa, joka on n. 6 milj. euroa enemmän kuin vuonna 2022. Varsinaisen suoritepäätöksen lisäksi vuodelle 2023 kohdistetaan aikaisempien vuosien lisärahoituspäätöksiin perustuvaa rahoitusta 3,7 milj. euroa. Tulo- ja menoarvio oikaistaan vuoden 2022 lopussa saatavan vuoden 2023 suoritepäätöksen mukaiseksi.

Lukiokoulutuksen palveluryhmän toimintakate talousarvioesityksessä on -35,0 milj. euroa. Oppivelvollisuuden laajentuminen kasvattaa maksuttoman toisen asteen oikeutettuja noin 1300 opiskelijalla syksyllä 2023. Tampereen kaupungin lukioiden opiskelijamäärä kasvaa sekä vuonna 2022 tehtyjen aloituspaikkalisäysten, että opiskeluaikojen pidentymisen vuoksi. Talousarviovalmistelussa lukiokoulutuksen opiskelijamääräksi on arvioitu 3812 opiskelijaa (kasvua 176 opiskelijaa). Lukion opetussuunnitelma uudistui ja oppivelvollisuus laajentui syksyllä 2021. Tutkintokoulutukseen valmentava koulutus (TUVA) sisältyy vuonna 2023 ammatillisen koulutuksen järjestämislupaan. Opiskelijahuoltohenkilöstö, psykologi- ja kuraattoripalvelut, siirtyvät hyvinvointialueelle vuonna 2023.

Työllisyys- ja kasvupalveluiden osalta toimintakate vuoden 2023 talousarvioesityksessä on -51,7 milj. euroa. Julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden uudelleen järjestämistä koskeva lainsäädäntö on määrä vahvistaa keväällä 2023. Vastuu työnhakijoille, yrityksille ja muille työnantajille tarjottavista työvoimapalveluista siirtyisi pääosin kunnille ja kuntien rahoitusvastuu työttömyysturvasta kasvaisi. Muutoksen on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2025. TE-palvelut tulevat osaksi kuntien elinvoimapalveluita. Pirkanmaalla uudistusta valmistellaan kuntien ja muiden toimijoiden yhteisellä palvelustrategiatyöllä ja lisäksi kuntien on tehtävä järjestämisalueita koskevat ratkaisut. Työllisyys- ja kasvupalvelujen toiminnassa on keskeistä työmarkkinoiden kohtaannon varmistaminen uudistuvien työllisyyspalvelujen, kansainvälisten osaajien houkuttelun, joustavien koulutusmallien ja tiiviin elinkeinoelämäyhteistyön avulla. 

Kuntouttavan työtoiminnan palvelut siirtyvät vuoden 2023 alusta hyvinvointialueen järjestettäviksi. Pirkanmaan hyvinvointialueen ja Tampereen kaupungin työllisyys- ja kotoutumispalvelujen yhdyspintojen toimivuus on varmistettava asiakkaiden palvelujen saatavuuden turvaamiseksi ja kaupungin työttömyysturvakustannusten hillitsemiseksi. 

Laki kotoutumisen edistämisestä linjaa, että kotoutumisen edistämisen kokonaisvastuu on kunnalla. Hallituksen esityksessä lakia muutetaan siten, että hyvinvointialueen vastuulla ovat maahanmuuttajien sosiaali- ja terveyspalvelut ja kunta vastaa 2023 alkaen kotoutumista edistävien palveluiden järjestämisestä. Tampereen kaupungin vastaanottokeskustoiminta sekä maahanmuuttajien sosiaalipalveluissa oleva pakolaisten kotoutumista edistävä työ siirtyvät vuoden 2023 alusta elinvoima- ja osaamislautakunnan järjestettäviksi.

Vetovoima ja edunvalvonta -palveluryhmän toimintakate vuoden 2023 talousarvioesityksessä on -5,3 milj. euroa, sisältäen erikseen sitovan Elämystalouden kehitysohjelman (-0,8 milj. euroa). Kansainvälisiä matkailijoita houkutellaan osana toteutettavia suurtapahtumia (Jääkiekon MM-kisat 2023, European Masters Games 2023). Osana kaupungin ja kaupunkiseudun vetovoiman kasvattamista edistetään järvi- ja luontomatkailun tiekartan toimenpiteitä käytössä olevien resurssien puitteissa. Lisäksi liikkeelle lähtenyttä Digitaalinen tapahtumakaupunki -projektikokonaisuutta viedään eteenpäin.

Elinkeinopalveluiden palveluryhmän toimintakate talousarvioesityksessä on -5,2 milj. euroa, sisältäen erikseen sitovan Älykaupunki kaupunkilaisille -kehitysohjelman (-1,3 milj. euroa). Yhtenä painopisteenä EU-rahoitteista kestävää kaupunkikehitystä toteutetaan päättyneen 6Aika -strategian korvaanneella ekosysteemisopimuksella.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Rantanen Teppo, Johtaja

Elinvoima- ja osaamislautakunnan vuoden 2023 talousarvioesitys hyväksytään. 

Samalla hyväksytään lautakunnan lausunto talousarvioesityksen yhteydessä käsiteltävään valtuustoaloitteiseen.

Palvelualueen johtaja oikeutetaan tekemään talousarvioesitykseen teknisiä korjauksia.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Teppo Rantanen, Pauliina Laisi, Tuomas Huhtala, Regina Saari, Anna-Kaisa Heinämäki, Kirsi Viskari, Mari Aalto, Timo Antikainen, Virpi Ekholm, Tero Tenhunen, Mikko Leinonen

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)