Z/Sivistys- ja kulttuurilautakunta, kokous 14.9.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 139 Sivistys- ja kulttuurilautakunnan vuoden 2023 talousarvioesitys sekä talousarvion yhteydessä käsiteltävät valtuusto- ja kuntalaisaloitteet (yhteistoiminta-alueen asia)  

TRE:6121/02.02.01/2022

Valmistelija

  • Savisaari Lauri, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Controller Vesa-Matti Kangas, puh. 050 566 4477, strategiacontroller Heidi Ilvonen, puh. 0400 915 244, kehittämispäällikkö Hanna Karojärvi, puh. 040 800 7410,  varhaiskasvatusjohtaja Elli Rasimus, puh. 050 523 7386, perusopetusjohtaja Kristiina Järvelä, puh. 040 800 4678, kulttuurijohtaja Juha A. Ahonen, puh. 050 411 3033, liikunta- ja nuorisojohtaja Pekka P. Paavola, puh. 050 554 5831, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Kalle Kaunisto, puh. 040 485 1059, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus hyväksyi vuoden 2023 talousarviokehyksen 22.8.2022 § 311. Talousarviokehyksessä on päätetty toimintayksiköiden toimintakate, mikä perustuu toukokuussa käytyihin kehysneuvotteluihin ja kaupungin johtoryhmän linjauksiin. Talousarviokehyksessä ei ole vielä linjattu nettoinvestointien tasoa toimintayksiköittäin. Koko kaupungin nettoinvestoinnit kehyksessä ovat 216 milj. euroa. Talousarvion jatkovalmistelussa investointisuunnitelmia käydään tarkemmin lävitse ja lopullisesti investointitasosta päätetään valtuuston talousarviokokouksessa.

Lähtökohdan vuoden 2023 talousarvion ja taloussuunnitelman valmistelulle muodostavat Tampereen strategia 2030, pormestariohjelma, kaupungin vuoden 2022 talousarvion toteumaennuste sekä vuosia 2023–2026 koskevat taloudelliset ennusteet. Tampereen kaupungin vuoden 2022 talousarvio on toteutumassa koko kaupungin tasolla talousarviota parempana. Alkuperäinen talousarvio oli 26,6 milj. euroa alijäämäinen ja kesäkuun talouskatsauksen mukaan laadittu tilinpäätösennuste on 9,7 milj. euroa ylijäämäinen.

Sivistys- ja kulttuurilautakunnalle kohdistuu vuonna 2023 yhteensä yhdeksän sitovaa toiminnan tavoitetta. Edeltävien vuosien tapaan lautakunnan tavoitteissa painottuu lasten ja nuorten koetun ahdistuneisuuden väheneminen, pienten lasten alueellisen tuen saatavuuden parantuminen ja liikkumisen edistäminen. Uusina teemoina lautakunnan tavoitteistoon nousevat nuorten ja aikuisten päihteiden käytön sekä yksinäisyyden vähentäminen ja kokemus vaikuttamismahdollisuuksien parantumisesta omalla asuinalueella. Tapahtuma- ja kulttuurikaupungin sekä oppimistulosten parantumisen tavoitteita on päivitetty ja laajennettu seurantamittareiden kehitystyön ansiosta. Lisäksi työntekijäkokemuksen parantaminen on asetettu tavoitteeksi kaikille lautakunnille.

Vuoden 2023 talousarviokehyksessä on sitovaa lautakunnan toimintakate. Talousarviokehyksen mukaisesti sivistys- ja kulttuurilautakunnan toimintakatteen vuonna 2023 tulisi olla -446,5 milj. euroa. Lautakunnan talousarviokehyksen nettomenojen kasvu on 27,1 milj. euroa (+6,5 %) kuluvan vuoden talousarvioon verrattuna. Nettomenojen muutos ei ole täysin vertailukelpoinen edellisvuoteen verrattuna sote-uudistuksesta ja eläkemaksujen järjestelmäuudistuksesta johtuen.

Sivistyspalvelujen palvelualueen vuoden 2023 talousarviovalmistelussa on huomioitu kaupunginhallituksen linjausten mukaisesti vain lainsäädännön edellyttämät tai muut pakolliset volyymikasvun aiheuttamat lisäkustannukset. Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen sekä perusopetuksen palvelutarpeen kasvu sekä tuen rakenteiden vahvistaminen, varhaiskasvatuksen lakimuutokset ja indeksikorotukset, uusien ja peruskorjattujen tilojen valmistuminen, tukipalvelujen kustannusten nousu sekä kunta-alan palkankorotukset aiheuttavat merkittäviä kustannuspaineita. Lisäksi eläkemenoperusteisten maksujen uudistuksessa sivistyspalveluihin kohdistuu aiempaa enemmän kustannuksia. Talousarviossa on huomioitu sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen myötä hyvinvointialueelle ja toisaalta sosiaali- ja terveyslautakunnasta sivistyspalveluihin siirtyvät tehtävät.

Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen talousarviossa varaudutaan palvelutarpeen kasvuun 125 uudella päivähoitopaikalla. Lisäksi perhevapaauudistus lisää alle 1-vuotiaiden osuutta, mikä nostaa kustannuksia. Tuen rakennetta vahvistetaan lisäämällä erityisopetuksen resursseja ja avustajien määrää. Palvelusetelin ja asiakasmaksulain indeksikorotukset nostavat nettokustannuksia. Esiopetuksen jälkeistä toimintaa resurssoidaan lakisääteisen mitoituksen mukaiseksi ja alueellista tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta vahvistetaan. Lakisääteiseen henkilöstörakenteen uudistamisvelvoitteeseen varaudutaan vuosittain kasvattamalla varhaiskasvatuksen henkilöstöresurssikokonaisuudessa korkeammin koulutettujen osuutta. Muutos toteutetaan korvaamalla lastenhoitajia varhaiskasvatuksen sosionomeilla ja opettajilla. Uusien ja peruskorjattujen päiväkotien kalustaminen lisää kustannuksia. Tukipalvelujen kustannusten nousu näkyy erityisesti ateria- ja kuljetuspalveluissa sekä tietohallinnon kustannuksissa.

Perusopetuksessa varaudutaan oppilasmäärän kasvuun ja säilytetään ryhmäkoot ennallaan. Syksyllä 2023 oppilasmäärän arvioidaan kasvavan 240 oppilaalla. Lisäksi tuen rakenteita vahvistetaan mm. erityisluokkia ja -opetusta sekä myönteistä erityiskohtelua lisäämällä. Digitaalisia palveluja kehitetään Digione -hankkeen avulla ja ict-laitekantaa päivittämällä. Icehearts -toimintaa laajennetaan etenemissuunnitelman mukaisesti. Uusien ja peruskorjattujen koulujen kalustaminen lisää kustannuksia. Tukipalvelujen kustannusten nousu näkyy erityisesti ateria- ja kuljetuspalveluissa sekä siivous- ja kiinteistöhuollon kustannuksissa.

Kulttuurin palveluryhmän talousarvioesityksessä keskitytään yksiköiden toiminnan perustyön turvaamiseen. Talousarvio sisältää pääosin avustusten tason korotuksia. Lisäksi talousarviopohjaa on korjattu tulotavoitteiden ja vuokrien osalta.

Liikunnan ja nuorison palveluryhmän talousarviossa on varauduttu kustannustason ja vuokrakustannusten nousuun.

Sivistys- ja kulttuurilautakunnan talousarvioesitys on laadittu kaupunginhallituksen kehyspäätöksen mukaisesti. Talousarvioesityksen toimintatulot ovat 45,7 milj. euroa, toimintamenot -492,2 milj. euroa ja toimintakate -446,5 milj. euroa. Investointimenot ovat -8,6 milj. euroa. Talousarvioesitykseen sisältyy kansalaisopistotoiminnan yhteistoiminta-alue, jossa Tampereen kaupunki järjestää myös Ylöjärven työväenopiston tehtävät. Ylöjärvi maksaa sopimukseen perustuen osuutensa opistotoiminnan kustannuksista.

Pormestarin talousarvioesitys voi sisältää muutoksia lautakunnan talousarvioesitykseen verrattuna mm. yksiköiden välisistä siirroista johtuen. Talousarvion valmistelutilannetta ja talousarvioesitykseen tehtäviä muutoksia käsitellään kaupungin johtoryhmän talousarvioseminaarissa 20.9.2022. Muutokset huomioidaan pormestarin talousarvioesityksessä.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Savisaari Lauri, Johtaja

Sivistys- ja kulttuurilautakunnan vuoden 2023 talousarvioesitys hyväksytään ja sivistyspalvelujen palvelualueen johtaja oikeutetaan tekemään siihen teknisiä muutoksia.

Samalla hyväksytään lautakunnan lausunnot talousarvioesityksen yhteydessä käsiteltäviin valtuusto- ja kuntalaisaloitteisiin.

Päätös

Sivistys- ja kulttuurilautakunnan vuoden 2023 talousarvioesitys hyväksytään ja sivistyspalvelujen palvelualueen johtaja oikeutetaan tekemään siihen teknisiä muutoksia.

Samalla hyväksytään lautakunnan lausunnot talousarvioesityksen yhteydessä käsiteltäviin valtuusto- ja kuntalaisaloitteisiin pois lukien valtuustoaloite "Valtuustoaloite Kalevankankaan joukkohaudan uhrien nimeämiseksi osana kulttuuripääkaupunkihakua – Sinikka Torkkola ym.", joka palautettiin uudelleen valmisteltavaksi.

Eriävä mielipide

  • Ulla-Leena Alppi ilmoitti päätökseen eriävän mielipiteen, joka liitetään pöytäkirjalle.

Kokouskäsittely

Controller Vesa-Martti Kangas oli asiantuntijana paikalla asian käsittelyn aikana.

Ulla-Leena Alppi teki seuraavat muutosehdotukset:

Muutosehdotus 1: Nuorten yhteiskunnallisen toiminnan toiminta-avustusten leikkaamisesta luovutaan. Kustannusvaikutus 31 000 e.

Muutosehdotus 2: Valtuustoaloite maksuttoman aamupalatarjoilun toteuttamisesta. Aloitetaan kevätkauden kestävä kokeilu kahdessa koulussa. Kustannusvaikutus 45 000 e.

Muutosehdotus 3: Valtuustoaloite Kalevankankaan joukkohaudan uhrien nimeämiseksi palautetaan uuteen valmisteluun.

Alijäämää korotetaan vastaavalla summalla, 76 000 eurolla.

Muutosehdotukset 1 ja 2 raukesivat kannattamattomina. Jani Moisio kannatti muutosehdotusta 3. Muutosehdotus 3 hyväksyttiin yksimielisesti.

Jani Moisio, Ylöjärven edustaja Henrik Pajunen ja kulttuurijohtaja Juha Ahonen poistuivat kokouksesta päätöksenteon jälkeen.

Tiedoksi

Lauri Savisaari, Kristiina Järvelä, Pekka P. Paavola, Jaana Hartman, Juha Ahonen, Päivi Lehtinen, Jukka Männikkö, Vesa-Matti Kangas, Elli Rasimus, Mika Vuori, Hanna, Karojärvi, Heidi Ilvonen, taloussuunnittelu@tampere.fi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)