Perustelut
Kaupunginhallitus hyväksyi vuoden 2023 talousarviokehyksen 22.8.2022 § 311. Talousarviokehyksessä on päätetty toimintayksiköiden toimintakate, mikä perustuu toukokuussa käytyihin kehysneuvotteluihin ja kaupungin johtoryhmän linjauksiin. Talousarviokehyksessä ei ole vielä linjattu nettoinvestointien tasoa toimintayksiköittäin. Koko kaupungin nettoinvestoinnit kehyksessä ovat 216 milj. euroa. Talousarvion jatkovalmistelussa investointisuunnitelmia käydään tarkemmin lävitse ja lopullisesti investointitasosta päätetään valtuuston talousarviokokouksessa.
Lähtökohdan vuoden 2023 talousarvion ja taloussuunnitelman valmistelulle muodostavat Tampereen strategia 2030, pormestariohjelma, kaupungin vuoden 2022 talousarvion toteumaennuste sekä vuosia 2023–2026 koskevat taloudelliset ennusteet. Tampereen kaupungin vuoden 2022 talousarvio on toteutumassa koko kaupungin tasolla talousarviota parempana. Alkuperäinen talousarvio oli 26,6 milj. euroa alijäämäinen ja kesäkuun talouskatsauksen mukaan laadittu tilinpäätösennuste on 9,7 milj. euroa ylijäämäinen.
Sivistys- ja kulttuurilautakunnalle kohdistuu vuonna 2023 yhteensä yhdeksän sitovaa toiminnan tavoitetta. Edeltävien vuosien tapaan lautakunnan tavoitteissa painottuu lasten ja nuorten koetun ahdistuneisuuden väheneminen, pienten lasten alueellisen tuen saatavuuden parantuminen ja liikkumisen edistäminen. Uusina teemoina lautakunnan tavoitteistoon nousevat nuorten ja aikuisten päihteiden käytön sekä yksinäisyyden vähentäminen ja kokemus vaikuttamismahdollisuuksien parantumisesta omalla asuinalueella. Tapahtuma- ja kulttuurikaupungin sekä oppimistulosten parantumisen tavoitteita on päivitetty ja laajennettu seurantamittareiden kehitystyön ansiosta. Lisäksi työntekijäkokemuksen parantaminen on asetettu tavoitteeksi kaikille lautakunnille.
Vuoden 2023 talousarviokehyksessä on sitovaa lautakunnan toimintakate. Talousarviokehyksen mukaisesti sivistys- ja kulttuurilautakunnan toimintakatteen vuonna 2023 tulisi olla -446,5 milj. euroa. Lautakunnan talousarviokehyksen nettomenojen kasvu on 27,1 milj. euroa (+6,5 %) kuluvan vuoden talousarvioon verrattuna. Nettomenojen muutos ei ole täysin vertailukelpoinen edellisvuoteen verrattuna sote-uudistuksesta ja eläkemaksujen järjestelmäuudistuksesta johtuen.
Sivistyspalvelujen palvelualueen vuoden 2023 talousarviovalmistelussa on huomioitu kaupunginhallituksen linjausten mukaisesti vain lainsäädännön edellyttämät tai muut pakolliset volyymikasvun aiheuttamat lisäkustannukset. Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen sekä perusopetuksen palvelutarpeen kasvu sekä tuen rakenteiden vahvistaminen, varhaiskasvatuksen lakimuutokset ja indeksikorotukset, uusien ja peruskorjattujen tilojen valmistuminen, tukipalvelujen kustannusten nousu sekä kunta-alan palkankorotukset aiheuttavat merkittäviä kustannuspaineita. Lisäksi eläkemenoperusteisten maksujen uudistuksessa sivistyspalveluihin kohdistuu aiempaa enemmän kustannuksia. Talousarviossa on huomioitu sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen myötä hyvinvointialueelle ja toisaalta sosiaali- ja terveyslautakunnasta sivistyspalveluihin siirtyvät tehtävät.
Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen talousarviossa varaudutaan palvelutarpeen kasvuun 125 uudella päivähoitopaikalla. Lisäksi perhevapaauudistus lisää alle 1-vuotiaiden osuutta, mikä nostaa kustannuksia. Tuen rakennetta vahvistetaan lisäämällä erityisopetuksen resursseja ja avustajien määrää. Palvelusetelin ja asiakasmaksulain indeksikorotukset nostavat nettokustannuksia. Esiopetuksen jälkeistä toimintaa resurssoidaan lakisääteisen mitoituksen mukaiseksi ja alueellista tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta vahvistetaan. Lakisääteiseen henkilöstörakenteen uudistamisvelvoitteeseen varaudutaan vuosittain kasvattamalla varhaiskasvatuksen henkilöstöresurssikokonaisuudessa korkeammin koulutettujen osuutta. Muutos toteutetaan korvaamalla lastenhoitajia varhaiskasvatuksen sosionomeilla ja opettajilla. Uusien ja peruskorjattujen päiväkotien kalustaminen lisää kustannuksia. Tukipalvelujen kustannusten nousu näkyy erityisesti ateria- ja kuljetuspalveluissa sekä tietohallinnon kustannuksissa.
Perusopetuksessa varaudutaan oppilasmäärän kasvuun ja säilytetään ryhmäkoot ennallaan. Syksyllä 2023 oppilasmäärän arvioidaan kasvavan 240 oppilaalla. Lisäksi tuen rakenteita vahvistetaan mm. erityisluokkia ja -opetusta sekä myönteistä erityiskohtelua lisäämällä. Digitaalisia palveluja kehitetään Digione -hankkeen avulla ja ict-laitekantaa päivittämällä. Icehearts -toimintaa laajennetaan etenemissuunnitelman mukaisesti. Uusien ja peruskorjattujen koulujen kalustaminen lisää kustannuksia. Tukipalvelujen kustannusten nousu näkyy erityisesti ateria- ja kuljetuspalveluissa sekä siivous- ja kiinteistöhuollon kustannuksissa.
Kulttuurin palveluryhmän talousarvioesityksessä keskitytään yksiköiden toiminnan perustyön turvaamiseen. Talousarvio sisältää pääosin avustusten tason korotuksia. Lisäksi talousarviopohjaa on korjattu tulotavoitteiden ja vuokrien osalta.
Liikunnan ja nuorison palveluryhmän talousarviossa on varauduttu kustannustason ja vuokrakustannusten nousuun.
Sivistys- ja kulttuurilautakunnan talousarvioesitys on laadittu kaupunginhallituksen kehyspäätöksen mukaisesti. Talousarvioesityksen toimintatulot ovat 45,7 milj. euroa, toimintamenot -492,2 milj. euroa ja toimintakate -446,5 milj. euroa. Investointimenot ovat -8,6 milj. euroa. Talousarvioesitykseen sisältyy kansalaisopistotoiminnan yhteistoiminta-alue, jossa Tampereen kaupunki järjestää myös Ylöjärven työväenopiston tehtävät. Ylöjärvi maksaa sopimukseen perustuen osuutensa opistotoiminnan kustannuksista.
Pormestarin talousarvioesitys voi sisältää muutoksia lautakunnan talousarvioesitykseen verrattuna mm. yksiköiden välisistä siirroista johtuen. Talousarvion valmistelutilannetta ja talousarvioesitykseen tehtäviä muutoksia käsitellään kaupungin johtoryhmän talousarvioseminaarissa 20.9.2022. Muutokset huomioidaan pormestarin talousarvioesityksessä.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Sivistys- ja kulttuurilautakunnan vuoden 2023 talousarvioesitys hyväksytään ja sivistyspalvelujen palvelualueen johtaja oikeutetaan tekemään siihen teknisiä muutoksia.
Samalla hyväksytään lautakunnan lausunnot talousarvioesityksen yhteydessä käsiteltäviin valtuusto- ja kuntalaisaloitteisiin.
Päätös
Sivistys- ja kulttuurilautakunnan vuoden 2023 talousarvioesitys hyväksytään ja sivistyspalvelujen palvelualueen johtaja oikeutetaan tekemään siihen teknisiä muutoksia.
Samalla hyväksytään lautakunnan lausunnot talousarvioesityksen yhteydessä käsiteltäviin valtuusto- ja kuntalaisaloitteisiin pois lukien valtuustoaloite "Valtuustoaloite Kalevankankaan joukkohaudan uhrien nimeämiseksi osana kulttuuripääkaupunkihakua – Sinikka Torkkola ym.", joka palautettiin uudelleen valmisteltavaksi.