Z/Sosiaali- ja terveyslautakunta, kokous 3.11.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 122 Kuntalaisaloite Koti kodittomalle kaupungin kehittämisen ykköstavoitteeksi 

TRE:6369/05.00.01/2022

Valmistelija

  • Perkiö Elina, Kehittäjä-sosiaalityöntekijä

Valmistelijan yhteystiedot

Kehittämissosiaalityöntekijä Elina Perkiö, puh. 044 4811 086, etunimi.sukunimi@tampere.fi ja kehittämiskoordinaattori Elina Pekkarinen puh. 041 731 3230, etunimi.i.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Kalle Kaunisto, puh. 040 485 1059, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Pispalan Sosialidemokraattinen Työväenyhdistys ry on laatinut kuntalaisaloitteen, joka koskee asunnottomuustyön kehittämiseen liittyvää priorisointia ja yhteistyötä Tampereen kaupungilla. Aloitteessa esitetään, että kaupungin eri palvelualueisiin liittyvässä kehittämisessä, suunnittelussa ja päätöksenteossa tulisi ottaa huomioon asunnottomuusilmiön moninaisuus ja se, kuinka palvelualueet voivat työskennellä yhdessä asunnottomuuden poistamiseksi. Koti kodittomalle kaupungin kehittämisen ykköstavoitteeksi -kuntalaisaloite on saapunut Tampereen kaupungin Kirjaamoon 14.9.2022. Kuntalaisaloitteen käsittelyä koskevat säännökset löytyvät Tampereen kaupungin hallintosäännöstä (1.8.2021, § 144 ja § 145). Sosiaali- ja terveyslautakunta on katsottu toimivaltaiseksi viranomaiseksi antamaan viranhaltijatyönä valmisteltu vastaus ko. aloitteeseen.

Tampereen kaupunki on sitoutunut puolittamaan asunnottomuuden vuoden 2019 lukuihin verrattuna vuoden 2022 loppuun mennessä. Tavoitteen saavuttamisen tueksi on laadittu asunnottomuuden puolittamisen toimenpideohjelma vuosille 2020–2022. Toimenpideohjelmassa keskeistä on sitoutuminen asunnottomuuden vähentämiseen pitkäjänteisesti ja poikkihallinnollisesti. Tämän varmistamiseksi on perustettu kaksi yhteistyöfoorumia: asunnottomuuden puolittamisen toimenpideohjelman yhteistyöryhmä ja asunnottomuustyön verkosto. Näihin foorumeihin on koottu laajasti asunnottomuuden vastaiseen työhön liittyviä toimijoita kaupungin eri palvelualueilta, keskeisistä yleishyödyllisistä vuokra-asuntotoimijoista, Rikosseuraamuslaitokselta, Kelasta ja eri järjestöistä. Asunnottomuustyön verkostossa on erityisesti asiakastyön toimijoita ja tutkijoita, kun taas pormestarin nimeämässä yhteistyöryhmässä on toimivaltaisia ja päättävässä asemassa olevia henkilöitä eri organisaatioista. Vaikka sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisvastuu siirtyy hyvinvointialueelle 2023, jatkavat yhteistyöryhmät edelleen toimintaansa, mikä osaltaan takaa Tampereen kaupungin ja hyvinvointialueen yhteistyön jatkumisen asunnottomuuden vastaisessa työssä.

Koska asunnottomuus on ilmiönä monisyinen ja kompleksinen, sen ratkaisemiseksi tarvitaan monen tasoisia toimenpiteitä. Julkisilla toimijoilla, kuten kaupungeilla, hyvinvointialueilla ja valtion eri virastoilla on keskeinen rooli asunnottomuuden vähentämisessä, mutta lisäksi tarvitaan vuokra-asuntotoimijoiden sekä kolmannen sektorin, seurakuntien ja muun kansalaisyhteiskunnan vahvaa toimijuutta.  Järjestötoimijat tavoittavat sellaisia asunnottomia henkilöitä, jotka ovat virallisen auttamisjärjestelmän katveissa tai ulottumattomissa. Näiden henkilöiden liittäminen virallisten auttajatahojen palveluihin on tärkeää, jotta asunnottomat saavat heille kuuluvat sosiaali-, terveys- ja asumispalvelut sekä mahdollisuuden oman kodin saamiseen sekä sen pitämiseen.

Tampereen kaupungissa vuonna 2022 laaditussa sekä sosiaali- ja terveyslautakunnalle että asunto- ja kiinteistölautakunnalle esitellyssä, asunnottomuutta koskevassa sosiaalisessa raportissa tarkastellaan asunnottomuusilmiön luonnetta ja ilmentymistä Tampereella 2020-luvun alkuvuosina. Sosiaalisen raportin laadintavaiheessa yksilötasolla tyypiteltiin asunnottomuuteen vaikuttavia sosiaalisia olosuhteita ja tehtiin toimenpide-ehdotuksia asunnottomuuden vähentämiseksi. Tehdyn tyypittelytyön tarkoitus oli tuottaa syvällisempää ymmärrystä asunnottomuusilmiöstä ja tuottaa tietoa tarveperustainen resursoinnin tueksi. Toimenpide-ehdotuksissa korostuu tarve edelleen vahvistaa yhteistyötä niin kaupungin eri palvelualueiden välillä kuin hyvinvointialueen että kansalaisyhteiskunnan kanssa. Tiivistä yhteistoimijuutta ja ymmärrystä eri toimijoiden tehtävistä ja keskinäisistä vastuunjaoista tarvitaan, sillä asunnottomuuteen vaikuttavilla sosiaalisilla olosuhteilla on taipumus kasautua myös tamperelaisten asunnottomien keskuudessa. 

Raportissa esitetään toimenpiteiksi muun muassa asumisneuvonnan kehittämistä, asumispäivystyksessä tehtävän työn nivomista tiiviimmin aikuissosiaalityöhön ja kumppanuusmallin laatimista asumisen turvaamiseksi. Nämä ovat konkreettisia ehdotuksia, joiden onnistumisen ja vaikuttavuuden edellytyksenä on monitoimijainen yhteistyö ja -kehittäminen. Asunnottomuuskysymykseen ei tule suhtautua pirstaleisesti, vaan asunnottomuuden kitkemiseksi tarvitaan koko yhteiskunnan sosiaalista omistajuutta. Kuntalaisaloitteen ehdotus asunnottomuuden pitkäjänteisestä ja tavoitteellisesta vähentämisestä sekä toimijoiden välisestä yhteistyöstä on tunnistettu Tampereen kaupungissa. Tavoitetta kohti työskennellään aktiivisesti poikkihallinnollisessa yhteistoimijuudessa.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Viitasaari Leena, Johtaja

Aloitteen tekijälle annetaan Perustelut-osiossa oleva vastaus. Lisäksi aloitteen tekijälle toimitetaan vastauksen liitteenä Asunnottomuuden puolittamisen toimenpideohjelma sekä Sosiaalinen raportti: Asunnottomuus Tampereella 2022.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Pispalan Sosialidemokraattinen Työväenyhdistys ry, Elina Perkiö, Elina I. Pekkarinen, Maritta Närhi, Auli Heinävä, Sini Hyvönen, Leeni Herrala

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)