Kaupunginhallituksen konsernijaosto, kokous 24.1.2023

Lataa  Kuuntele 

§ 6 Tampereen Raitiotie Oy:n osakassopimuksen ja yhtiöjärjestyksen uudistamisen tilannekatsaus 

TRE:251/00.01.03/2023

Valmistelija

  • Vuojolainen Arto, Liiketoiminta- ja rahoitusjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Controller Ville Taivassalo, puh. 041 730 5437, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Kaupunginlakimies Jouko Aarnio, puh. 040 514 4884, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tampereen raitiotien toteutuspäätös tehtiin kaupunginvaltuustossa 7.11.2016 § 53. Tampereen kaupunki perusti tämän jälkeen loppuvuonna 2016 Tampereen Raitiotie Oy nimisen keskinäisen kiinteistöyhtiön, jonka toimialana on keskinäisenä kiinteistöyhtiönä rakennuttaa, omistaa, hallita, ylläpitää, huoltaa ja kehittää Tampereen kaupungin alueella sijaitsevien raitiotielinjojen raitiotieliikennettä palvelevia raiteita, huolto- ja varikkorakennuksia, ja muita tiloja, rakennelmia sekä laitteita. Yhtiö voi lisäksi hankkia, omistaa, hallita ja vuokrata edellä mainittua tarkoitusta palvelevaa raitiotiekalustoa, kuten raitiovaunuja. Yhtiön tarkoituksena ei ole tuottaa voittoa osakkeenomistajille, eikä jakaa osinkoa eikä varoja muissakaan osakeyhtiölain 13 luvun 1 §:n 1 momentin tarkoittamissa muodoissa. Yhtiön jakokelpoiset varat käytetään yhtiön oman toiminnan rahoittamiseen, tukemiseen ja kehittämiseen.

Raitiovaunuliikenne osalla 1, linjalla 1 Sorin aukio - Kaupin kampus ja linjalla 3 Hervantajärvi - Pyynikintori alkoi 9.8.2021. Osan 2 Pyynikintori - Lentävänniemi raitiotien rakentaminen on käynnissä. Raitiotien Pirkkala - Linnainmaa sekä raitiotien Lielahti - Ylöjärvi suunnittelu on samoin käynnissä laajalla rintamalla sisältäen mm. asemakaavoituksen sekä erilaiset kuntalaisten ja sidosryhmien osallistumismahdollisuudet.

Tampereen kaupunki omistaa Tampereen Raitiotie Oy:stä 99,85 prosenttia. Pirkkala, Ylöjärvi ja Kangasala tulivat yhtiön osakkaiksi yhtiön varsinaisessa yhtiökokouksessa 1.6.2021 päätetyn suunnatun osakeannin ja siihen liittyneiden osakemerkintöjen kautta. Pienomistajat omistavat kukin yhtiöstä 0,05 prosenttia. Tässä vaiheessa osakkaat eivät ole laatineet osakassopimusta. Seudullisen raitiotiehankkeen suunnittelun edetessä kohti seuraavien ratahaarojen rakentamispäätöksiä, on yhtiön toiminnasta ja hallinnoinnista tarpeen valmistella osakkaiden välinen osakassopimus sekä päivittää yhtiöjärjestystä.

Raitiotien seudullinen seurantaryhmä perusti 7.9.2022 osakassopimusta ja yhtiöjärjestyksen päivitystä valmistelevan työryhmän, jossa on edustus kustakin yhtiön osakaskunnasta sekä Tampereen Raitiotie Oy yhdessä ulkopuolisten neuvonantajiensa kanssa. Ensimmäiset luonnosdokumentit valmistuivat marraskuussa 2022. Osakassopimuksesta ja uudesta yhtiöjärjestyksestä on käyty tämän jälkeen osakaskuntien välisiä neuvotteluja erilaisin kokoonpanoin.

Kaupunginvaltuuston 7.11.2016 toteutuspäätöksen perusteluissa on useita mainintoja koskien seudullista raitiotietä. Tampereen kaupungin intressinä on mahdollistaa raitiotiejärjestelmän seudullisen laajeneminen huomioiden mm. juridiset reunaehdot, hyvä hallintotapa ja toimiva kuntayhteistyö. Tämän johdosta esimerkiksi pienosakkaiden mahdollisten hallituspaikkojen määrä voi olla suurempi mitä osakkaan omistusosuus yhtiössä suoraan korreloisi. Yhtiön osakaspohjaa, hallintoa ja päätöksentekoa ei voi kuitenkaan muodostaa sellaiseksi, että ne voisivat missään tilanteissa aiheuttaa merkittävää toimintahaittaa Tampereelle, yhtiölle tai esimerkiksi oleellisesti hidastaa Tampereen kannalta merkittävien jatkoinvestointien tekemistä. Tampereen kaupunki ei siten voi sitoutua sellaiseen osakassopimukseen, jossa vähemmistöosakkaan tai vähemmistöosakkaiden vaikutusmahdollisuuksia kasvatetaan epätarkoituksenmukaisesti. Samalla kaupunki kuitenkin tiedostaa sen, että myös muille osakkaille on kyseessä sekä taloudellisesti että toimintavaikutuksiltaan poikkeuksellisen laaja kokonaisuus ja jatkossa suhteellisen pienikin omistusosuus yhtiössä tarkoittaa mittavaa taloudellista panostusta ja pitkäkestoista sitoutumista.

Kustannustenjaon keskeisenä periaatteena on se, että kukin osakas osallistuu oman kuntansa liikennöintiä palvelevien investointien rahoitukseen sekä hyväksyttyjen jakoperusteiden mukaisesti kaikkia osakkaita palvelevien muiden kustannusten kattamiseen. Osakkaiden rahoitusvastuu toteutuu lähtökohtaisesti pääasiassa vastikeperusteisesti. Osakkailla olisi myös velvollisuus osallistua oman pääoman ehtoiseen rahoitukseen koskien rakentamisvaiheiden investointeja.

Osakassopimusluonnoksen sekä uuden yhtiöjärjestyksen keskeiset periaatteet esitetään kokouksessa. Esitys osakassopimuksen hyväksymisestä ja päivitetty yhtiöjärjestys tuodaan konsernijaoston päätettäväksi siinä vaiheessa, kun asiaa koskevat neuvottelut on käyty, arviolta talven 2023 aikana.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Tampereen Raitiotie Oy:n osakassopimuksen ja yhtiöjärjestyksen uudistamisen tilannekatsaus merkitään tiedoksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Controller Ville Taivassalo poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana.

Konsernijaosto myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden Tampereen Raitiotie Oy:n hallituksen puheenjohtaja Asko Koskiselle ja toimitusjohtaja Pekka Sirviölle. He olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa asian käsittelyn ajan.

Tiedoksi

Arto Vuojolainen, Ville Taivassalo, Jyri Nuojua

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)