Yhdyskuntalautakunnan ympäristö- ja rakennusjaosto, kokous 24.1.2023

Lataa  Kuuntele 

§ 12 Oikaisuvaatimus purkamisluvasta, Rauhaniementie 

TRE:8668/10.03.01/2022

Valmistelija

  • Näykki Mika, Lakimies

Valmistelijan yhteystiedot

Vastaava lupa-arkkitehti Minnamaarit Järvinen puh.040 8062441, lakimies Mika Näykki puh.040 5155823, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Hanna Sandström puh.040 750 1876, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Vastaava lupa-arkkitehti myönsi päätöksellään 30.11. 2022 § 1195 luvan rakennuksen purkamiseen osoitteessa Rauhaniementie 20, 33180 Tampere.  Päätös on annettu julkipanon jälkeen 2.12.2022 (Liite 1 Purkamislupa 30.11.2022, Liite 2 Asemakuva 31.10.2022). Rakennuksen purkaminen on tehty mahdolliseksi alueen lainvoimaisessa asemakaavassa.

Kolme yksityishenkilöä on tehnyt 16.12.2022 päätöksestä oikaisuvaatimuksen (Liite 3 Oikaisuvaatimus 16.12.2022). Oikaisuvaatimuksentekijöistä kaksi on maanvuokrasopimuksen perusteella yhden lähistöllä sijaitsevan kiinteistön haltijoita ja oikaisuvaatimuksentekijöistä kolmas on maanvuokrasopimuksen perusteella toisen lähistöllä olevan kiinteistön haltija.

Purkamisluvan kohdekiinteistön ja oikaisuvaatimuksentekijöiden hallitsemien kiinteistöjen sijainnit ilmenevät karttakuvasta (Liite 4 Karttakuva).

Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan, että purkamispäätös on kumottava. Oikaisuvaatimusta on perusteltu jäljempänä ilmenevin perustein.

 

Oikaisuvaatimuksen perustelut

Oikaisuvaatimuksentekijöiden mukaan he ovat purkamispäätöksen kohteena olevien naapurikiinteistöjen haltijoita. Maankäyttö ja rakennuslain mukainen naapurien kuuleminen on laiminlyöty koska heitä ei ole tiedotettu purkamis- tai rakennuslupa-asian vireilletulosta. Naapurikiinteistöjen vuokraoikeuden haltijoina he olisivat halunneet ehdottomasti tutustua purkamisluvan ehtoihin ja antaa niistä lausuntonsa.

Oikaisuvaatimuksentekijät katsovat, että heillä on naapurikiinteistöjen haltijoina oikeus vaatia muutosta ja että päätös vaikuttaa välittömästi heidän oikeuteensa ja etuunsa, joten he ovat asiassa asianosaisia. Lisäksi he katsovat, että heillä on muutoksenhakuoikeus Tampereen kaupungin jäseninä. He toteavat myös, että luvassa tarkoitetun kiinteistön ja omistamiensa kiinteistöjen välissä on vain hyvin kapea puistovyöhyke, jolla ei ole suojaavaa vaikutusta.

 

Naapurien kuulemisesta

Maankäyttö ja rakennuslain (jäljempänä MRL) 133 § 1 momentin mukaan lupahakemuksen vireilletulosta on ilmoitettava naapurille, jollei ilmoittaminen hankkeen vähäisyys tai sijainti taikka kaavan sisältö huomioon ottaen ole naapurin edun kannalta ilmeisen tarpeetonta. Naapurilla tarkoitetaan viereisen tai vastapäätä olevan kiinteistön tai muun alueen omistajaa ja haltijaa. 

Luvan kohdekiinteistön ja oikaisuvaatimuksentekijöiden kiinteistöjen väliin jää Tampereen kaupungin puistoalue, Lapin puisto. Luvan kohdekiinteistö sekä oikaisuvaatimuksentekijöiden kiinteistöt rajoittuvat mainittuun puistoalueeseen. Luvan kohdekiinteistön ja oikaisuvaatimuksentekijöiden kiinteistöjen välinen etäisyys on noin 28–32 metriä ja tämä väliin sijoittuva alue on puistoa. (Liite 4 Karttakuva)

Oikaisuvaatimuksentekijöiden hallinnassa olevat kiinteistöt eivät ole luvan kohteen viereisiä tai vastapäisiä kiinteistöjä. Lisäksi etäisyys purkamisluvan kohdekiinteistön ja oikaisuvaatimuksentekijöiden hallitseminen kiinteistöjen välillä on niin suuri, että hankkeella ei ole katsottava olevan mitään sellaisia vaikutuksia, jotka voisivat perustella naapurin asemaa tässä purkamislupahankkeessa. Oikaisuvaatimuksentekijöillä ei ole katsottava olevan MRL 133 § 1 momentin tarkoittamaa naapurin asemaa.

Koska oikaisuvaatimuksentekijöillä ei ole siis ole ollut purkamislupahankkeessa naapurin asemaa, heitä ei ole ollut velvoitetta kuulla. Lupa-asian käsittelyssä ei ole tapahtunut mitään virhettä.

 

Oikaisuvaatimuksentekijöiden oikeudesta hakea muutosta purkamisluvasta

Valitusoikeus purkamisluvasta on MRL 192 §:n 2 momentin 1–2 kohtien mukaan sillä, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa sekä kunnan jäsenellä. Oikaisuvaatimusoikeus määräytyy samojen perusteiden mukaan kuin valitusoikeus (MRL 187 § 1 mom.)  

Päätöksen ei ole katsottava vaikuttaneen oikaisuvaatimuksentekijöiden oikeuteen, velvollisuutteen tai etuun koska he eivät ole MRL:n tarkoittamia naapureita. Myös etäisyys purkamisluvan kohdekiinteistön ja oikaisuvaatimuksentekijöiden kiinteistöjen välillä on suuri.

Kunnan jäseninä heillä kuitenkin on oikeus tehdä oikaisuvaatimus purkamisluvasta, joten heidän oikaisuvaatimuksensa tulee tutkia. Oikaisuvaatimus on saapunut määräajassa.  

Koska oikaisuvaatimuksentekijöillä ei ole ollut MRL:n tarkoittamamaa naapurin asemaa, asiassa ei ole tapahtunut kuulemisvirhettä eikä myöskään mitään muuta virhettä. Purkamislupa ei syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranhaltija ei ole ylittänyt toimivaltaansa eikä päätös ole muutoinkaan miltään osin lainvastainen. Oikaisuvaatimus tulee hylätä.

 

Liitteet sisältävät henkilötietoja, minkä johdosta niitä ei julkaista kaupungin internet-sivuilla.

 

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Henttonen Juha, Rakennusvalvontapäällikkö

Oikaisuvaatimus hylätään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Oikaisuvaatimuksen tekijä, Minnamaarit Järvinen, Mika Näykki

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen, kun se ei ole muuttunut oikaisuvaatimusmenettelyssä, saa muutosta kuitenkin hakea vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.