Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta, kokous 15.2.2023

Lataa  Kuuntele 

§ 13 Nyssen läntinen linjastosuunnitelma vuosille 2024-2025 

TRE:1358/08.01.01/2022

Valmistelija

  • Huhtala Leena, Suunnittelija
  • Häyrynen Juha-Pekka, Suunnittelupäällikkö
  • Hakala Petri, Joukkoliikenneinsinööri

Valmistelijan yhteystiedot

Suunnittelija Leena Huhtala, puh. 044 430 9088, etunimi.k.sukunimi@tampere.fi sekä suunnittelupäällikkö Juha-Pekka Häyrynen, puh. 050 552 6124 ja joukkoliikenneinsinööri Petri Hakala, p. 040 149 3048, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Noora Jalonen, puh. 040 142 4654, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tampereen kaupunginvaltuusto päätti 7.11.2016 raitiotien ensimmäisen vaiheen (Hervanta-Pyynikintori ja Tays, Kaupin kampus-keskusta) rakentamisesta. Tampereen kaupunginvaltuusto päätti raitiotien rakentamisesta Pyynikintorilta Lentävänniemeen 19.10.2020 § 133 (TRE:4184/08.01.01/2020). Raitiotien ensimmäisen vaiheen liikennöinti Hervannan ja Pyynikintorin sekä Tays, Kaupin kampuksen ja Sorin aukion välillä käynnistyi onnistuneesti ja aikataulussaan 9.8.2021. Ratikkaliikenne Pyynikintorin ja Lentävänniemen välillä muuttaa joukkoliikennejärjestelmää ja samalla bussiliikenteeseen toteutetaan linjastomuutoksia, joilla vastataan kaupungin kasvuun, alueiden kehitykseen sekä tarjotaan alueellisesti joukkoliikenteen palvelutasomäärittelyn mukaisesti joukkoliikennepalvelua.

Nyssen läntinen linjastosuunnittelu käynnistyi 16.3.2022 Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnassa § 30 ja § 31 (TRE:1358/08.01.01/2022). Samassa kokouksessa (§ 32) päätettiin myös käynnistää Nyssen suunnitteluperiaatteiden päivittäminen yhdessä asiakkaiden kanssa  (TRE:1358/08.01.01/2022). Edelliset suunnitteluperiaatteet oli hyväksytty vuoden 2016 elokuussa. Vuoden 2016 suunnitteluperiaatteita käytettiin ensimmäisen vaiheen raitiotien käynnistämisen yhteydessä muuttuneen bussilinjaston suunnittelussa vuosina 2018–2019. Nyssen vuoden 2016 suunnitteluperiaatteiden tarkistaminen nähtiin tarpeellisena etenkin, kun uudistettu bussilinjasto oli saatu käyttöön ja kokemuksia uudesta linjastosta oli kerätty. Nyssessä nähtiin tarpeellisena huomioida asiakasymmärrys osana linjastosuunnittelun suunnitteluperiaatteita. Suunnitteluperiaatteiden päivitystyön osana kerättiin strukturoidun kyselyn avulla asiakkaiden näkemyksiä joukkoliikenteen käyttöön keskeisesti vaikuttavista tekijöistä. Asiakaskyselyssä selvitettiin erilaisten skenaarioiden avulla suunnitteluperiaatteissa priorisoitavia asioita. 

Suunnitteluperiaatteiden kyselytutkimuksessa tavoitettiin yli 500 joukkoliikennematkustajaa eri ikä- ja käyttäjäryhmistä. Suunnitteluperiaatteiden skenaariotyössä tutkittiin asiakkaiden kokemaa matkustustapaa vaihdollisen ja vaihdottoman matkan välillä, matkan johdonmukaisuutta ja matka-aikaa sekä aluekeskuksen ja keskustan roolia joukkoliikenteen käytön osalta. Osana suunnitteluperiaatteiden päivitystä järjestettiin työpaja Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan jäsenille 18.5.2022.  Nyssen suunnitteluperiaatteet vahvistettiin lautakunnan kokouksessa 15.6.2022 § 62 (TRE:1358/08.01.01/2022) ja ne toimivat Nyssen läntisen linjastosuunnittelun pohjana.

Nysse on tehnyt Tampereen seudun joukkoliikenteen palvelutasomäärittelyn vuosille 2022–2025, joka on hyväksytty Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnassa 9.12.2021 § 107 (TRE:4999/08.01.01/2021). Palvelutasomäärittelyllä kuvataan alueellista joukkoliikenteen palvelutasotavoitetta ja tunnistetaan maankäytön kehittämishankkeita ja seudun kuntien yleiskaavatasoisia linjauksia sekä merkittäviä asemakaavamuutoksia. Palvelutasomäärittely toimii tarkemmassa joukkoliikenteen suunnittelussa ohjenuorana ja osoittaa kuntien taloudellista resurssointia joukkoliikenteen kehittämiselle.

Palvelutasomääritelmä vuosille 2022-2025 on toiminut myös Nyssen läntisen linjastosuunnitelman pohjana ja toiminut ohjenuorana alueelliselle joukkoliikenteen palvelutasotavoitteelle. Osalla Nyssen läntisen linjaston alueista ei ole pystytty toteuttamaan nykyistä palvelutasomäärittelyn mukaista joukkoliikenteen palvelutasoa, esimerkiksi Ylöjärvellä Soppeenmäessä tai Tampereella Santalahdessa. Osalla läntisen linjaston alueista on tavoitteena myös muuttaa linjastorakenteen uudistamisen myötä alueellinen joukkoliikenteen palvelutaso vastaamaan joukkoliikenteen palvelutasomääritelmää vuosille 2022-2025. 

Nyssen läntinen linjastosuunnittelu käynnistettiin joukkoliikenteen käyttäjien kanssa keväällä 2022 toteuttamalla alueen asukkaille liikkumiskysely. Liikkumiskyselyyn saatiin yli 1 400 vastausta ja tuloksia hyödynnettiin myös linjastosuunnittelun eri vaiheissa. Kesäkuussa 2022, suunnitteluperiaatteiden vahvistamisen jälkeen, julkaistiin ensimmäinen linjastoluonnos. Palautteiden pohjalta julkaistiin syyskuussa toinen linjastoluonnos, jota käsiteltiin myös lautakunnassa 14.9. § 78 ennen linjastoluonnoksen julkaisua. Linjastoluonnokset olivat koko ajan Nyssen verkossa nähtävillä ja kommentteja sai antaa niin suoraan suunnittelijalle kuin julkiseen kommentointikenttään. Kahdesta linjastoluonnoksesta ja lopullisesta linjastosuunnitelmasta saatiin yli 3 000 palautetta. Lisäksi yli 20 000 ihmistä kävi tutustumassa Nyssen linjastoluonnoksiin ja -suunnitelmaan verkossa. Kaikki palautteet luettiin huolellisesti ja jokaisen palautteen osalta arvioitiin vaikutus koko joukkoliikenteen järjestelmän toimivuuteen. Jokaisen palautteen pohjalta ei pystytty tekemään muutosta suunnitelmaan ja lopulliseen linjastokokonaisuuteen. 

Verkossa tapahtuvan kommentoinnin lisäksi Nysse järjesti syksyn 2022 aikana kolme yleisötilaisuutta Ylöjärvellä 26.9., Tesomalla 4.10. ja Lielahdessa 5.10. Näiden lisäksi Nyssestä osallistuttiin eri sidosryhmien tilaisuuksiin, Tampereen esteettömyystyöryhmä 13.10., Tampereen eläkeläisvaltuusto 17.10., Ylöjärven tekninen lautakunta 19.10. ja Tampereen kaupunginhallituksen kehittämiskokous 28.11., Tampereen kaupungin johtoryhmä 24.1.2023 sekä Tampereen liikennetoimikunta 9.2.2023, joissa käytiin esittelemässä läntistä linjastokokonaisuutta. Tilaisuuksissa saatiin paljon keskustelua aikaiseksi ja asukastilaisuuksien jälkeen Nysse julkaisi vielä uutisen asukastilaisuuksissa esille nousseista aiheista.

Yleisö- ja sidosryhmätilaisuuksien lisäksi Nysse lähetti lausuntopyynnön eri toimijoille linjastoluonnoksista. Lausuntopyyntö lähti 23.9.2022: Tampereen Vanhusneuvostolle, Ylöjärven Vanhusneuvostolle, Pirkanmaan yrittäjille, Tampereen kauppakamarille, Ylöjärven yrittäjille, Visit Tampere, Visit Ylöjärvi, Tampereen nuorisovaltuustolle, Ylöjärven nuorisovaltuustolle, Nokian nuorisovaltuustolle, Tampereen maahanmuuttajaneuvostolle, Tampereen korkeakouluyhteisölle, Tampereen Vammaisneuvostolle, Ylöjärven Vammaisneuvostolle, Tampereen seudun ammattiopisto Tredulle, Pirkanmaan ELY-keskukselle, Pirkanmaan Liitolle, Tampereen kaupunkiseudulle sekä Ylöjärven kaupungille.

Linjastoluonnoksiin saatiin lausunnot 18.11.2022 mennessä Ylöjärven Vanhusneuvostolta, Tampereen kaupungin Vammaisneuvostolta, Ylöjärven nuorisovaltuustolta, Ylöjärven kaupungilta, Pirkanmaan liitolta ja Visit Ylöjärvi/Ylöjärven Yrityspalvelu Oy:ltä. Lisäksi Tampereen nuorisovaltuusto lähetti oman lausuntonsa 14.12.2022. Lisäksi eri vaiheissa linjastosuunnittelua suunnitelmista saatiin erilliset kannanotot Ryydynpohjan Omakotiyhdistys ry:ltä, Kalkun Omakotiyhdistys ry:ltä, Niemen Omakotiyhdistys ry:ltä, Pohtolan Omakotiyhdistys ry:ltä, As Oy Kalkun Rivitaloilta, Korvenkadun Asunto oy Killerinpuisto, Raholan Peippo, Raholan Pääsky ja Raholan Kiuru -asunto-osakeyhtiöiden hallituksilta sekä Kalkun koulun vanhempainyhdistykseltä.

Nyssen saamissa lausunnoissa korostuivat yhteydet Taysin alueelle sekä esteettömyyden takaaminen liityntäliikenteessä ja joukkoliikennepalvelussa. Lisäksi lausunnoissa korostettiin, että Tampereen puolella Lielahti on vielä pitkään aluekeskus ennen Hiedanrannan kehittymistä. Lausunnoissa korostuivat nuorten tarve kulkemisen helppouteen ja vaivattomuuteen muun muassa tarjoamalla riittävällä vuorotarjonnalla liikennöintiä myös hiljaisina aikoina. Lausunnoissa huomautettiin tarve tehdä suunnittelussa erillistä yhteistyötä alueiden koulujen opiskelijakuntien hallituksien sekä alueen nuorien kanssa. Lausunnoissa todettiin tarve löytää uusia ratkaisuja liikennöintiin harvaan asutuilla alueilla ja ehkäistä sitä kautta liikenneköyhyyden laajentumista. Yhdessä lausunnossa todettiin myös, että joukkoliikenneverkoston pitäisi palvella kaikkia kaupunkilaisia yhdenvertaisesti. Lisäksi lausunnoissa korostuivat Kolmenkulman kehittyminen kolmen kunnan alueella ja sinne joukkoliikennepalvelun kehittäminen tulevaisuudessa. Kannanottojen osalta esille nousi oman alueen joukkoliikennepalvelun rooli ja suunnitelman vertaaminen nykytilaan. Kannanotoissa otettiin kriittisesti kantaa oman alueen suunniteltuihin muutoksiin ja todettiin, ettei joukkoliikenne voi kaikkialla toimia pelkkien joukkojen ehdoilla.  

Lopullista linjastosuunnitelmaa esiteltiin yksityiskohtaisesti Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle 14.12.2022 lautakunnan kokouksen yhteydessä § 99. Lopulliseen linjastosuunnitelmaan saatiin vielä kannanotot Ryydynpohjan ja Niemen Omakotiyhdistys ry:ltä sekä omana adressi Kalkun omakotiyhdistykseltä sekä Kalkun koulun vanhempain yhdistykseltä. Adressissa vaadittiin bussilinjan 7:n säilyttämistä Kalkun nykyisellä päätepysäkillä. Adressissa korostettiin, ettei linjastosuunnitelmassa osoitettu ratkaisu (linja 71) ole riittävä korvaamaan linjan 7 päätepysäkin siirtoa. Lisäksi adressissa todettiin, ettei alueita pitäisi asettaa eriarvoiseen asemaan joukkoliikenteen suunnittelun osalta. Adressin osalta tuleva linjastoratkaisu on kuitenkin täysin linjassa joukkoliikenteen palvelutasomäärittelyn 2022-2025 alueellisen palvelutason osalta. Uudella linjalla 71 tullaan mahdollistamaan myös koulupolun mukaiset yhteydet niin Nokialla kuin Tampereella sekä mahdollistamaan yhteydet oman kunnan lähipalveluihin Nokian keskustaan ja Tesomalle. Linjalla 71 on erilainen vuorotarjonta ja liikennöintiaika kuin esimerkiksi nykyisellä linjalla 7, mutta linjan 71 ratkaisulla pystytään kuitenkin takaamaan peruspalvelutason joukkoliikenne alueen asukkaille. Lisäksi linjan 71 pysäkit sijaitsevat huomattavan monelle asukkaalle lähempänä, kuin nykyinen linjan 7 päätepysäkki Kalkussa. 

Tällä linjastopäätöksellä määritellään bussiliikenteen linjareitit ja palvelutasotavoitteet vuosille 2024-2025. Aikaisintaan linjasto voidaan osin ottaa käyttöön kesäkuusta 2024. Linjojen reitit ja palvelutasomäärittelyn mukainen palvelutasoluokka sekä vuorovälitavoite ovat kuvattuna liitteenä olevassa linjastosuunnitelmassa. Linjastosuunnitelmassa on useita palvelutason parannuksia vastaamaan seudun väestönkasvuun ja ilmastotavoitteisiin. Niiden toteuttaminen vaatii kuntien taloudellista panostusta. Ilman merkittävää kehittämistä linjastosuunnitelma voidaan toteuttaa myös nykyisellä kustannustasolla. Nysse-liikenteen lisäksi joukkoliikennepalvelua täydennetään etenkin palveluliikenteellä, mutta myös kuntien lakisääteisillä koulukuljetuksilla, jotka saattavat olla lippuyhteistyösopimuksen kautta osa Nysseä täydentävää liikennettä. 

Nyssen läntinen linjastosuunnitelma vuosille 2024-2025 tullaan ottamaan vaiheittain käyttöön. Nyssen läntisen linjastosuunnitelman vuosille 2024-2025 päätöksenteon jälkeen tullaan laatimaan linjakohtaiset aikataulut ja liikennöitsijöiden yksityiskohtainen liikennetilaus. Muuttuvista liikennöintikokonaisuuksista käydään sopimuskumppaneiden kanssa neuvottelu. Tällä päätösaikataululla tarvittavat pysäkki-inframuutokset ehditään suunnitella ja toteuttaa ennen vuosia 2024-2025. Linjastosuunnitelmapäätös määrittelee joukkoliikenteen palvelutason ja linjareitit. Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää kunkin vuoden linjareitit ja yksityiskohtaisen palvelutason erikseen vuosittain. Vuosikohtainen palvelutasopäätös voi perustellusta syystä poiketa joukkoliikenteen linjastosuunnitelmasta vuosiin 2024-2025. Perusteena voivat olla esimerkiksi kuntien rahoitustasojen muutokset, merkittävät muutokset matkustuskysynnässä tai Tampereen keskustan terminaalitoiminnoissa tapahtuvat muutokset. Osa Nyssen läntisen linjaston muutoksista saattaa osin vaikuttaa myös muilla alueilla Nyssen järjestämään joukkoliikennepalveluun. Näiden alueiden osalta tullaan tekemään syksyn 2023 aikana oma suunnitteluprojekti, joka sidotaan osaksi kesäkauden 2024 ja talvikauden 2024-2025 palvelutason päätöksentekoa. Suunnitteluprojekti tullaan tekemään yhdessä Nyssen asiakkaiden kanssa. 

Tampereen kaupunginvaltuusto on kokouksessaan 19.10.2020 tehnyt päätöksen raitiotien 2. vaiheen investoinnista Pyynikintorin ja Lentävänniemen välillä § 133 (TRE:4184/08.01.01/2020). Kokouksessa on hyväksytty yksimielisesti toivomusponsi, jossa edellytetään liikenneyhteyksien turvaamista olemassa olevilta asuinalueelta kuten Hyhkystä, Pispalasta ja Epilästä harjun yli raitiotien varrelle myös palvelujen saavutettavuus liityntäliikenteen osalta turvaten.

Nyssen läntisessä linjastosuunnitelmassa vuosille 2024-2025 taataan yhteydet olemassa olevilta asuinalueilta kuten Hyhkystä, Pispalasta ja Epilästä raitiotien varrelle. Pispalan osalta ratkaisu tulee muodostumaan osittain asemakaavassa 8048 osoitetulla Santalahden ylikulkusillalla Pispalaan. Uuden kulkuyhteyden lisäksi Pispalan valtatielle on suunnitelmassa osoitettu linja 80, jolla mahdollistetaan yhteys Lielahteen. Epilässä, Hyhkyssä ja Pispalassa kehitetään myös Tesoman kautta kulkevaa liikennettä. Linjalla 24 mahdollistetaan laajalta alueelta vaihdoton yhteys Lielahden alueelle sekä Hiedanrannan ratikkapysäkille. Samalla linja yhdistää kaksi aluekeskusta, Lielahden ja Tesoman, toisiinsa. Hiedanrannan liityntäliikenteillä tarjotaan yhteyksiä alueen lähipalveluihin Lielahteen. 

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja

Liitteenä oleva joukkoliikenteen läntinen linjastosuunnitelma vuosille 2024-2025 hyväksytään.

Tampereen kaupunginvaltuuston tekemään ponteen annetaan perusteluiden mukainen vastine. Kaupunginvaltuuston ponsi ja siihen annettu vastine merkitään tiedoksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Suunnittelija Leena Huhtala oli asiantuntijana paikalla asian käsittelyn aikana.

Arto Grönroos teki seuraavan muutosehdotuksen: ”Linja 7 päätepysäkin asiaan tarvitaan lisäselvityksiä.” Koska ehdotus ei saanut kannatusta, se raukesi.

Tiedoksi

KAPA/Joli Satu-Anneli Marjeta, Juha Kortteus, Maiju Lieskivi, Maarit Kaartokallio, Tampereen Raitiotie Oy, Kangasalan kaupunki/Tuomas Kähkönen, Lempäälän kunta/Rasmus Nousiainen, Nokian kaupunki/Ville Lipasti, Oriveden kaupunki/Mari Kinnunen, Pirkkalan kunta/Antti Reinikka, Vesilahden kunta/Marko Lahtinen, Ylöjärven kaupunki/Kirsi Riihioja, Valkeakosken kaupunki/Mari Tomperi 

Liitteet


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 15.45 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.