Perustelut
Päätökset
Suunnittelujohtaja on päätöksellään 14.12.2022 § 16 ottanut insinööri (AMK) Lauri Myllyntaustan kaupunkiympäristön palvelualueen kaupunkiympäristön suunnittelun rakennusvalvontayksikön tarkastusinsinöörin virkaan toistaiseksi kuuden (6) kuukauden koeajalla.
Oikaisuvaatimus
Tampereen kaupungille on 28.12.2022 saapunut yhden hakijan oikaisuvaatimus. Oikaisuvaatimus on saapunut kaupungille määräajassa.
Oikaisuvaatimuksentekijä vaatii suunnittelujohtajan päätösten kumoamista ja asian palauttamista uudelleen valmisteltavaksi sillä perusteella, että valinnat on tehty ikään perustuvin syrjivin perustein eikä virkoihin ole valittu pätevintä hakijaa. Oikaisuvaatimuksentekijää ei myöskään ole haastateltu.
Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun (jatkossa viranhaltijalaki) 5 §:n 1 momentin mukaan sellaiseen virkasuhteeseen, joka on ollut julkisesti haettavana, voidaan ottaa vain henkilö, joka on hakenut sitä kirjallisesti ennen hakuajan päättymistä ja silloin täyttää kelpoisuusvaatimukset.
Kelpoisuusvaatimuksista säädetään viranhaltijalain 6 §:ssä. Viranhaltijalain 6 §:n 1 momentin mukaan virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty tai kunnan päättämä erityinen kelpoisuus.
Suomen perustuslain 125 §:n 2 momentin mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.
Perustuslakia koskevan hallituksen esityksen 125 §:n yksityiskohtaisten perusteluiden (HE 1/1998 vp) mukaan taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen tai työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Kyvyllä viitataan yleisesti tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilön ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävien hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin. Koetellulla kansalaiskunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalta merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä. Sanalla kansalaiskunto ei viitata Suomen kansalaisuuteen. Yleisiä nimitysperusteita on tulkittava yhteydessä asianomaisen viran yleisiin ja erityisiin kelpoisuusehtoihin, joihin liittyen on otettava huomioon myös viran nimi ja tehtäväpiiri sekä virkaan kuuluvat konkreettiset työtehtävät.
Korkein hallinto-oikeus on ratkaisussaan KHO 2010:81 katsonut, että perustuslain 125 §:n säännöksen yleisiin nimitysperusteisiin liittyvät arviot kuuluvat osana nimitysharkintaan ja hakijoiden vertailuun. Virkaan valittavan tulee täyttää erityisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi myös yleisistä nimitysperusteista ilmenevät vaatimukset. Tässä arviossa voidaan ottaa huomioon seikat, jotka ovat liittyneet virkaa hakeneen aikaisemmin hoitamiin tehtäviin.
Suunnittelujohtaja on päätöksellään 30.8.2018 § 28 irtisanonut oikaisuvaatimuksentekijän tarkastusinsinöörin virkasuhteen. Kaupunginhallitus on 22.10.2018 päätöksellään § 423 päättänyt hylätä oikaisuvaatimuksentekijän virkasuhteen irtisanomista koskeneen oikaisuvaatimuksen. Irtisanomispäätös on lainvoimainen.
Oikaisuvaatimuksentekijä on aiemmin irtisanottu toisesta nyt haussa olleesta tarkastusinsinöörin virasta viranhaltijalain 35 §:n tarkoittamalla henkilöön liittyvällä perusteella. Viranhaltijalain 17 §:n mukaan viranhaltijan on toimittava tehtävässään tasapuolisesti ja käyttäydyttävä asemansa ja tehtävänsä edellyttämällä tavalla. Oikaisuvaatimuksentekijän toiminta ei irtisanomiseen päättyneessä virassa ole täyttänyt asianmukaisuusvaatimusta hänen käytöksensä osalta. Irtisanomisen perusteena olleiden seikkojen perusteella työnantaja on arvioinut yleisten nimittämisperusteiden nojalla (taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto) oikaisuvaatimuksentekijän soveltuvuudessa tarkastusinsinöörin virkaan olevan este.
Oikaisuvaatimuksentekijää ei ole jätetty kutsumatta haastatteluun tai valitsematta virkaan hänen ikänsä vuoksi, vaan siitä syystä, että oikaisuvaatimuksentekijä ei täyttänyt kelpoisuusvaatimuksia. Oikaisuvaatimuksentekijä täyttää viran erityiset kelpoisuusvaatimukset koulutuksen ja kokemuksen osalta, mutta ei täytä soveltuvuuden osalta perustuslain 125 §:n yleisistä nimitysperusteista ilmeneviä vaatimuksia tarkastusinsinöörin virkaan.
Koska oikaisuvaatimuksentekijä ei ole ollut kelpoinen hakija, ei hänen ansioitaan ole tarpeen vertailla virkaan valitun hakijan ansioiden kanssa.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja
Oikaisuvaatimus hylätään.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.