Kaupunginhallitus, kokous 6.3.2023

§ 102 Oikaisuvaatimus tarkastusinsinöörin viran täyttämisestä 

TRE:6868/01.02.01/2022

Valmistelija

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Suunnittelujohtaja Jukka Lindfors, puh. 050 559 4139 ja henkilöstö- ja hallintopäällikkö Riikka Kolkkala, puh. 041 730 9792, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Kaupunginlakimies Jouko Aarnio, puh. 040 514 4884, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Päätökset

Suunnittelujohtaja on päätöksellään 14.12.2022 § 16 ottanut insinööri (AMK) Lauri Myllyntaustan kaupunkiympäristön palvelualueen kaupunkiympäristön suunnittelun rakennusvalvontayksikön tarkastusinsinöörin virkaan toistaiseksi kuuden (6) kuukauden koeajalla.

Oikaisuvaatimus

Tampereen kaupungille on 28.12.2022 saapunut yhden hakijan oikaisuvaatimus. Oikaisuvaatimus on saapunut kaupungille määräajassa.

Oikaisuvaatimuksentekijä vaatii suunnittelujohtajan päätösten kumoamista ja asian palauttamista uudelleen valmisteltavaksi sillä perusteella, että valinnat on tehty ikään perustuvin syrjivin perustein eikä virkoihin ole valittu pätevintä hakijaa. Oikaisuvaatimuksentekijää ei myöskään ole haastateltu.

Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun (jatkossa viranhaltijalaki) 5 §:n 1 momentin mukaan sellaiseen virkasuhteeseen, joka on ollut julkisesti haettavana, voidaan ottaa vain henkilö, joka on hakenut sitä kirjallisesti ennen hakuajan päättymistä ja silloin täyttää kelpoisuusvaatimukset.

Kelpoisuusvaatimuksista säädetään viranhaltijalain 6 §:ssä. Viranhaltijalain 6 §:n 1 momentin mukaan virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty tai kunnan päättämä erityinen kelpoisuus.

Suomen perustuslain 125 §:n 2 momentin mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Perustuslakia koskevan hallituksen esityksen 125 §:n yksityiskohtaisten perusteluiden (HE 1/1998 vp) mukaan taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen tai työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Kyvyllä viitataan yleisesti tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilön ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävien hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin. Koetellulla kansalaiskunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalta merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä. Sanalla kansalaiskunto ei viitata Suomen kansalaisuuteen. Yleisiä nimitysperusteita on tulkittava yhteydessä asianomaisen viran yleisiin ja erityisiin kelpoisuusehtoihin, joihin liittyen on otettava huomioon myös viran nimi ja tehtäväpiiri sekä virkaan kuuluvat konkreettiset työtehtävät.

Korkein hallinto-oikeus on ratkaisussaan KHO 2010:81 katsonut, että perustuslain 125 §:n säännöksen yleisiin nimitysperusteisiin liittyvät arviot kuuluvat osana nimitysharkintaan ja hakijoiden vertailuun. Virkaan valittavan tulee täyttää erityisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi myös yleisistä nimitysperusteista ilmenevät vaatimukset. Tässä arviossa voidaan ottaa huomioon seikat, jotka ovat liittyneet virkaa hakeneen aikaisemmin hoitamiin tehtäviin.

Suunnittelujohtaja on päätöksellään 30.8.2018 § 28 irtisanonut oikaisuvaatimuksentekijän tarkastusinsinöörin virkasuhteen. Kaupunginhallitus on 22.10.2018 päätöksellään § 423 päättänyt hylätä oikaisuvaatimuksentekijän virkasuhteen irtisanomista koskeneen oikaisuvaatimuksen. Irtisanomispäätös on lainvoimainen.

Oikaisuvaatimuksentekijä on aiemmin irtisanottu toisesta nyt haussa olleesta tarkastusinsinöörin virasta viranhaltijalain 35 §:n tarkoittamalla henkilöön liittyvällä perusteella. Viranhaltijalain 17 §:n mukaan viranhaltijan on toimittava tehtävässään tasapuolisesti ja käyttäydyttävä asemansa ja tehtävänsä edellyttämällä tavalla. Oikaisuvaatimuksentekijän toiminta ei irtisanomiseen päättyneessä virassa ole täyttänyt asianmukaisuusvaatimusta hänen käytöksensä osalta. Irtisanomisen perusteena olleiden seikkojen perusteella työnantaja on arvioinut yleisten nimittämisperusteiden nojalla (taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto) oikaisuvaatimuksentekijän soveltuvuudessa tarkastusinsinöörin virkaan olevan este.

Oikaisuvaatimuksentekijää ei ole jätetty kutsumatta haastatteluun tai valitsematta virkaan hänen ikänsä vuoksi, vaan siitä syystä, että oikaisuvaatimuksentekijä ei täyttänyt kelpoisuusvaatimuksia. Oikaisuvaatimuksentekijä täyttää viran erityiset kelpoisuusvaatimukset koulutuksen ja kokemuksen osalta, mutta ei täytä soveltuvuuden osalta perustuslain 125 §:n yleisistä nimitysperusteista ilmeneviä vaatimuksia tarkastusinsinöörin virkaan.

Koska oikaisuvaatimuksentekijä ei ole ollut kelpoinen hakija, ei hänen ansioitaan ole tarpeen vertailla virkaan valitun hakijan ansioiden kanssa. 

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Oikaisuvaatimus hylätään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Henkilötietoja sisältävä teksti

Salassapidettävät tiedot poistettu.

Lausunnot

Lakimies Minna Kaipinen:

Suunnittelujohtaja on ollut toimivaltainen päättämään asian, päätös ei ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä eikä se ole muutoinkaan lainvastainen. Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty mitään sellaista uutta tietoa, jonka vuoksi päätöstä tulisi myöskään tarkoituksenmukaisuusperusteella muuttaa. 

Tiedoksi

Oikaisuvaatimuksen tekijä, Mikko Nurminen, Jukka Lindfors, Juha Henttonen, Jyrki Ottman, Riikka Kolkkala, Minna Kaipinen, kapa_henkilosto@tampere.fi

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa muutosta hakea se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta myös se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen, kuntayhtymän jäsenkunta ja sen jäsen sekä kuntien yhteisen toimielimen osallinen kunta ja sen jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Hallinto-oikeus ei ota tutkittavakseen yksityisoikeudellista asiaa koskevaa valitusperustetta, jonka osalta toimivalta on käräjäoikeudella.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 270 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.