Perustelut
Joukkoliikennelautakunnan tilinpäätöksen toimintakate toteutui 0,7 milj. euroa vuosisuunnitelmaa heikompana.
Kaupunginvaltuusto hyväksyi lokakuussa (KV 24.10.2022 § 163) suuruudeltaan 0,323 milj. euron teknisen talousarviomuutoksen yhdyskuntalautakunnan ja joukkoliikennelautakunnan maksaman raitiotien hallintokustannusvastikkeen kohdistamiseen. Muutoksella hallintokustannusvastikkeen kohdentumista tarkennettiin lautakuntien välillä vähentämällä joukkoliikennelautakunnan vuokrakuluja 0,323 milj. euroa ja kasvattamalla samalla määrällä yhdyskuntalautakunnan vuokrakuluja. Muutoksen nettovaikutus palvelualueen ja kaupungin tulokseen on +/- 0 euroa. Lisäksi kaupunginvaltuusto muutti joukkoliikennelautakunnan talousarviota vähentämällä toimintatuloja 1,0 milj. euroa johtuen koronan vaikutuksista lipputulokertymään ja lisäsi toimintamenoja 4,0 milj. euroa joukkoliikenteen kustannustason nousun johdosta.
Toimintatuotot toteutuivat 5,1 milj. euroa vuosisuunnitelmaa suurempana johtuen lipputulojen, seudun kuntien maksuosuuksien ja valtiontukien ennakoitua suuremmasta toteumasta. Koronapandemia vähensi matkustusta vuoden ensimmäisellä kolmanneksella. Valtio kompensoi koronan vaikutusta ja voimakasta kustannustason nousua lisäämällä valtiontukea. Koronan vaikutus ja kustannustason nousu lisäsivät seudun kuntien maksuosuuksia. Matkustus kasvoi vuoden loppua kohden mentäessä lisäten lipputuloja.
Joukkoliikenteen toimintakulut toteutuivat 5,9 milj. euroa vuosisuunnitelmaa suurempana. Muutos aiheutui pääosin voimakkaasta kustannustason noususta. Joukkoliikenteen kustannustaso nousi vuoden aikana noin yli 10 prosenttia eli noin 6 milj. euroa. Lisäksi Ratikan liikennöintiallianssin kustannukset olivat noin 1,0 milj. euroa ennakoitua suuremmat.
Bruttoinvestoinnit toteutuivat 0,5 milj. euroa vuosisuunnitelmaa pienempinä ja nettoinvestoinnit 0,6 milj. euroa vuosisuunnitelmaa pienempinä. Investoinnilla rahoitetaan lippu- ja maksu- sekä infojärjestelmän pitkävaikutteisia hankintoja.
Lautakunnan vuosisuunnitelma on osa kaupungin strategista johtamisjärjestelmää. Vuosisuunnitelmalla tarkennetaan ja toimeenpannaan palvelusuunnitelmaa sekä vuosittaista talousarviota. Vuosisuunnitelman seurantaraportissa raportoidaan lautakunnan alaiseen toimintaan liittyvät keskeiset toimenpiteet, talouden toteumat ja riskienhallinnan tilanne tavallisesti kolmesti vuodessa huhti-, elo- ja joulukuun tilanteista. Vuoden 2022 vuosisuunnitelman poikkeuksellisesta hyväksymisaikataulusta johtuen huhtikuun tilanteesta lautakunnalle raportoitiin vain talouden osalta.
Lautakunnan seurantaraportissa on kuvattu kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan ja yhdyskuntalautakunnan yhteisessä palvelusuunnitelmassa määriteltyjen toimenpidekokonaisuuksien edistyminen vuoden 2022 aikana. Seurantaraportin liitteessä on puolestaan kuvattu vielä erikseen jokaisen yksittäisen toimenpiteen toteumaennuste. Kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan osalta toimenpiteet toteutuivat vuoden loppuun mennessä pääosin suunnitellusti. Yksittäisissä toimenpiteissä on poikkeamia muun muassa tiedolla johtamisen sekä kaupunkiympäristön digitalisaation toimenpidekokonaisuuksissa, mutta nämäkin toimenpiteet toteutuivat vuoden loppuun mennessä osittain. Vuoteen mahtui myös merkittäviä onnistumisia, muun muassa Linjasto 2024 vuorovaikutteinen suunnitteluprojekti sekä joukkoliikenteen vyöhykejärjestelmän kehittämistyö. Poikkeamia sekä raportointikauden onnistumisia on avattu tarkemmin seurantaraportissa.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja
Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan vuosisuunnitelman katsaus 1-12/2022 hyväksytään.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.