Kaupunginvaltuusto, kokous 20.3.2023

Lataa  Kuuntele 

§ 38 Tampereen kaupungin ympäristönsuojelumääräysten päivittäminen 

TRE:7223/11.01.00/2022

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Skippari Kati, Ympäristöpäällikkö, kati.skippari@tampere.fi

Perustelut

Ympäristönsuojelulain 202 § nojalla kunta voi antaa ympäristönsuojelulain täytäntöön panemiseksi kunnan ympäristönsuojelumääräykset.  Määräykset ovat valtuuston hyväksymiä kunnallisia määräyksiä, jotka täydentävät olemassa olevaa lainsäädäntöä. Ympäristönsuojelumääräysten tavoitteena on estää ympäristön pilaantumista ja niiden soveltamisala on määritelty ympäristönsuojelulaissa. Tampereen kaupungin voimassa olevat ympäristönsuojelumääräykset on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 18.2.2019 § 29.

Tampereen kaupungin ympäristönsuojelumääräysten päivitysprosessi on käynnistetty syksyllä 2022. Päivitysprosessin tavoitteena on ollut helpottaa joitain hallinnollisia prosesseja niin, että valvonnan painopiste olisi ympäristöhaittojen kannalta vaikuttavissa toimenpiteissä. Lisäksi tavoitteena on ollut saadun palautteen perusteella tarkastella joitain säännöksiä uudestaan niin, että määräykset perustuvat paremmin toiminnasta syntyvien ympäristöhaittojen ehkäisyyn rajoittamatta kuitenkaan tarpeettomasti yritystoimintaa. Merkittävimpiä muutoksia määräyksissä esitetään öljysäiliöiden käytöstä poistamiseen liittyviin määräyksiin sekä melua koskeviin määräyksiin. Muut muutokset ovat merkitykseltään vähäisempiä korjauksia ja selvennyksiä aikaisempiin määräyksiin.

Määräysten päivitysehdotuksessa esitetään, että käytöstä poistettua maanalaista öljysäiliötä ei enää määrättäisi poistettavaksi maaperästä ja hallinnollisesti raskaasta poikkeamismenettelystä luovuttaisiin. Käytöstä poiston yhteydessä öljysäiliö olisi kuitenkin tyhjennettävä, puhdistettava, tarkastettava ja tarkastuspöytäkirja olisi toimitettava tiedoksi ympäristönsuojeluun ja pelastusviranomaiselle. Mikäli säiliö jätetään maaperään olisi säiliön täyttöputket lisäksi katkaistava ja tulpattava, jotta säiliötä ei vahingossa voi täyttää eikä öljyä pääse maaperään. Vireillä olevat poikkeamishakemukset jäisivät määräysten voimaan tullessa sillensä, mutta hakijoita koskisi edellä mainitut velvoitteet. Hakijoille tiedotettaisiin kirjeitse käsittelyn päättymisestä ja annettaisiin ohjeet toimia uusien määräysten mukaisesti.

Alkuperäisen määräyksen vaikuttavuus maaperän ja pohjaveden suojelun näkökulmasta on käytännön kokemuksen perusteella jäänyt vähäiseksi, kun taas valvontatyöhön käytettävä resurssitarve on ollut suurta etenkin öljysäiliön maaperään jättämiseen liittyvien poikkeamishakemusten suuren määrän myötä. Maaperän ja pohjaveden pilaantumisen riskin ehkäisemisen kannalta on tärkeintä, että maaperässä oleva säiliö on puhdas ja tarkastettu eikä sitä voida täyttää vahingossa. Kiinteistön omistaja voi sitten poistaa öljysäiliön maaperästä, kun se on esimerkiksi isojen pihatöiden yhteydessä tarkoituksenmukaista.

Meluilmoitusvelvollisuutta koskevia määräyksiä on täsmennetty ja esitetään muutettavaksi mm. niin, että mineraalisen kiviaineksen murskaus (betoni ja tiili) ei tarvitsisi enää meluilmoitusta tietyin ehdoin. Meluilmoitusvelvollisuuden ulkopuolelle rajattaisiin myös liikenneväyliin tai yhdyskuntatekniikkaan liittyvä kunnossapitotyö, jos työn suorittamista on liikenneturvallisuuden, liikenteen sujuvuuden tai muun perustellun syyn vuoksi pidettävä välttämättömänä. Energiakaivon poraustyölle lisättäisiin meluilmoitusvelvollisuus, vain pitkäaikainen tai häiritsevinä ajankohtina suoritettava kaivon poraaminen katsottaisiin meluilmoitusvelvollisuuden piiriin kuuluvaksi. Määräyksissä täsmennettäisiin neuvottelu- ja tiedotusvelvollisuutta myös yöaikaisista välttämättömistä töistä.

Yöaikaiseen (klo 22- 7) ulkona tapahtuvan äänentoiston täyskielto poistettaisiin ja sen sijaan määrättäisiin, että yöaikaan ulkotiloissa sijaitsevat tai ulossuunnatut äänentoistolaitteet olisi suunnattava ja säädettävä siten, ettei ääni aiheuta häiritsevää melua tarjoilu-, tapahtuma- tai vastaavan toiminta-alueen ulkopuolella. Toiminnanharjoittajalle asetettaisiin lisäksi velvoite ympäristönsuojeluviranomaisen kehotuksesta selvittää äänentoistosta aiheutuva melutaso. Häiritsevyyttä ja sen arvioimista on tarkennettaisiin määräysten perusteluissa mm. desibeliarvolla.

Ympäristönsuojelumääräysten tavoite on lähtökohtaisesti haittojen ehkäisy. Viranomaisen tiedossa on, että äänentoistoa on käytetty joillain terasseilla myös yöaikaan. Viranomaisen tietoon ei kuitenkaan ole tullut tapauksia, joissa maltillinen, taustamusiikkitasoinen äänentoisto olisi aiheuttanut merkittäviä haittoja asuinympäristössä. Haittailmoituksia on saatu vain voimakkaasta äänentoiston käytöstä. Siten ei näytä olevan perustetta sille, että yöaikainen äänentoisto tulisi olla jatkossa kokonaan kielletty. 

Toiminnanharjoittajan vastuulla on selvittää tarvittaessa äänentoistosta aiheutuva melutaso. Vaikka meluhaitan arviointi on kokonaisuutena yleensä haastavaa, antaisi em. desibelitaso kuitenkin yhden yksiselitteisen kriteerin sallitulle äänentoiston voimakkuudelle. Desibelitasoa ei kuitenkaan ole esitetty määräyksessä raja-arvona, koska raja-arvon ehdoton soveltaminen voisi vähentää mahdollisuutta käyttää haittaan perustuvaa arviointia erilaisissa toimintaympäristöissä.   

Ympäristönsuojelumääräysten luonnosta on valmisteltu syksyn 2022 aikana ja luonnos ympäristönsuojelumääräyksistä perusteluineen on ollut nähtävillä 9.11. -9.12.2022. Esityslistan liitteenä olevassa vastineluettelossa on luonnoksesta saadut 5 lausuntoa ja 7 mielipidettä sekä ympäristönsuojeluyksikön niistä antamat vastineet. Ympäristönsuojelumääräysluonnosta ja sen perusteluja on muokattu ja tarkennettu vastineluettelon perusteella.

Lausunnot

Kooste lausunnoista ja mielipiteistä sekä ympäristönsuojeluyksikön vastaukset niihin on vastineluettelossa esityslistan liitteenä.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Skippari Kati, Ympäristöpäällikkö, kati.skippari@tampere.fi

Kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi esitetään liitteenä oleva, saatujen lausuntojen ja mielipiteiden pohjalta muokattu ehdotus Tampereen kaupungin ympäristönsuojelumääräyksiksi perusteluineen. Uudistetut ympäristönsuojelumääräykset astuvat voimaan 1.5.2023 ja niillä kumotaan aiemmin kaupunginvaltuustossa 18.2.2019 hyväksytyt ympäristönsuojelumääräykset.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Asian esittelijä, ympäristöpäällikkö Kati Skippari teki seuraavan lisäyksen perustelutekstiin: "Määräysten päivitysehdotuksessa esitetään, että käytöstä poistettua maanalaista öljysäiliötä ei enää määrättäisi poistettavaksi maaperästä ja hallinnollisesti raskaasta poikkeamismenettelystä luovuttaisiin. Käytöstä poiston yhteydessä öljysäiliö olisi kuitenkin tyhjennettävä, puhdistettava, tarkastettava ja tarkastuspöytäkirja olisi toimitettava tiedoksi ympäristönsuojeluun ja pelastusviranomaiselle. Mikäli säiliö jätetään maaperään olisi säiliön täyttöputket lisäksi katkaistava ja tulpattava, jotta säiliötä ei vahingossa voi täyttää eikä öljyä pääse maaperään. Vireillä olevat poikkeamishakemukset jäisivät määräysten voimaan tullessa sillensä, mutta hakijoita koskisi edellä mainitut velvoitteet. Hakijoille tiedotettaisiin kirjeitse käsittelyn päättymisestä ja annettaisiin ohjeet toimia uusien määräysten mukaisesti. "

Puheenjohtaja totesi näin muutetun esityksen olevan asian käsittelyn pohjana.

Milla Lehti ehdotti, että asia jätetään pöydälle. Koska ehdotus ei saanut kannatusta, se raukesi.

Valmistelija

Nurminen Mikko, Johtaja, Mikko.Nurminen@tampere.fi

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja, Juha.Yli-Rajala@tampere.fi

Esitetään valtuuston päätettäväksi:

Ehdotus Tampereen kaupungin ympäristönsuojelumääräyksiksi perusteluineen hyväksytään.

Uudistetut ympäristönsuojelumääräykset astuvat voimaan 1.5.2023 ja niillä kumotaan aiemmin kaupunginvaltuustossa 18.2.2019 hyväksytyt ympäristönsuojelumääräykset.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden johtaja Mikko Nurmiselle, ympäristö- ja kehitysjohtaja Kari Kankaalalle sekä ympäristöpäällikkö Kati Skipparille. He olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana ja poistuivat ennen päätöksentekoa.

Valmistelija

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Ympäristötarkastaja Tiina Ryyppö, puh. 040 8062138, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Kaupunginlakimies Jouko Aarnio, puh. 040 514 4884, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätösehdotus oli

Ehdotus Tampereen kaupungin ympäristönsuojelumääräyksiksi perusteluineen hyväksytään.

Uudistetut ympäristönsuojelumääräykset astuvat voimaan 1.5.2023 ja niillä kumotaan aiemmin kaupunginvaltuustossa 18.2.2019 hyväksytyt ympäristönsuojelumääräykset.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Lassi Kaleva teki seuraavan muutosehdotuksen:

22§ Äänestoistolaitteiden käyttö
Yhdyskuntalautakunnan ympäristö- ja rakennusjaosto, 21.2.2023 päätös: Yöaikaisen (klo 22-07) ulkona tapahtuvan äänentoiston täyskielto poistetaan.
Esitän, että uuden määräyksen mukainen yöaikaisen (klo 22-07) ulkona tapahtuvan äänentoiston täyskieltoa ei poisteta.

Kannatus: Aarne Raevaara, Aila Dündar-Järvinen ja Sirpa Pursiainen.

Puheenjohtajan äänestysesitys: Muutosehdotuksen hyväksyminen JAA, muutosehdotuksen hylkääminen EI. Äänestysesitys hyväksyttiin. Äänestyksen tulos: Kalevan muutosehdotus hylättiin äänin 4-62, tyhjää 1.

 

Äänestystulokset

  • Jaa 4 kpl 6%

    Lassi Kaleva, Aila Dundar-Järvinen, Sirpa Pursiainen, Aarne Raevaara

  • Ei 62 kpl 93%

    Oras Tynkkynen, Elina Järvenpää, Iiris Suomela, Johanna Loukaskorpi, Aleksi Jäntti, Kalervo Kummola, Olga Haapa-aho, Anna-Kaisa Ikonen, Pekka Salmi, Sofia Julin, Atanas Aleksovski, Milka Hanhela, Ulla Kampman, Matti Helimo, Noora Tapio, Merve Caglayan, Joakim Vigelius, Miila Halonsaari, Ilkka Porttikivi, Matti Höyssä, Sinikka Torkkola, Ida Leino, Jouni Markkanen, Ulla-Leena Alppi, Kirsi Kaivonen, Anneli Taina, Sari Tanus, Vilhartti Hanhilahti, Matti Järvinen, Petri Rajala, Jaakko Stenhäll, Antti Ivanoff, Ilmari Nurminen, Teemu Aaltonen, Anni O Molari, Pia Viitanen, Anne-Mari Jussila, Lauri Lyly, Anneli Kivistö, Inna Rokosa, Riina-Eveliina Eskelinen, Jani Moisio, Joonas Kiviranta, Ilkka Sasi, Mikko Aaltonen, Hanna Sareila, Vilma Järvisalo, Antti Hiitti, Arto Grönroos, Tommi Evilä, Sakari Puisto, Antti Moisander, Petri Siuro, Marika Puolimatka, Mirja Salmijärvi, Brigita Krasniqi, Jouni Ovaska, Leena Kostiainen, Anne Liimola, Sofia Vikman, Mahmoud Machaal, Sanna Marin

  • Tyhjä 1 kpl 1%

    Liban Sheikh

Tiedoksi

lausunnonantajat, mielipiteen ilmaisijat

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

 Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

 Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa  (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa muutosta hakea myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 270 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.