Perustelut
Hintsankatu on osa Pappilan ja Ristinarkun kaupunginosien läpi kulkevaa pohjois-eteläsuuntaista alueellista pyöräilyn pääreittiä. Suunnitellut ratkaisut ovat jatkoa aiemmin toteutetuille Ristinarkuntien parannuksille. Suunnittelualueella nykyinen väylä on 3,0 metriä leveä yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie eikä vastaa nykyisiä pyöräilyn pääreittien laatuvaatimuksia.
Väylän parantamisen yhteydessä nykyinen väylä muutetaan erotelluksi jalkakäytäväksi ja pyörätieksi. Erottelu toteutetaan puurivillisellä viherkaistalla, joka toimii samalla myös viereisten väylien lumitilana. Tavoitteena on jatkaa Hintsankadun eroteltua jalankulun ja pyöräilyn väylää Pappilankadusta Takahuhdinkadulle asti. Suunnittelua tehdään yhteistyössä Takahuhdin koulukampuksen tonttisuunnittelun kanssa.
Nähtävillä oleva katusuunnitelma kytkeytyy eteläosassa Tampereen ja Kangasalan väliseen seudulliseen pyöräilyn pääreittiin, joka sijaitsee Sammon valtatien pohjoisreunalla. Reittien risteysalueella tehdään myös muutoksia. Katusuunnitelmassa esitetyillä toimenpiteillä saadaan aikaan lisäksi Takahuhdin koulukeskuksen koululaisille turvallisempaa liikkumisympäristöä.
Hintsankatu on asfalttipäällysteinen kokoojakatu. Ajoradan leveys kavennetaan 6,75 metriin, mikä mahdollistaa tarvittaessa bussilinjojen liikennöinnin tällä katuosuudella. Katuosuuden pituus on noin 120 metriä ja katualueen leveys on noin 19 metriä. Pyörätien leveys on 2,5 metriä, puurivillisen viherkaistan leveys on 2,5 metriä ja jalkakäytävän leveys on 2,5 metriä. Lisäksi ajoradan ja pyörätien välissä on 0,75 metriä leveä liikennemerkkien tilana toimiva erotuskaista. Jalankulun ja pyöräilyn erottelurakenne on jatkettu suunnitelmassa Pappilankadun liittymän pohjoispuolelle, jolloin muutos yhdistettyihin järjestelyihin tapahtuu suojatietä turvallisemmalla linjaosuudella.
Kadun pinta- ja perusvedet johdetaan nykyisten hulevesikaivojen avulla nykyiseen hulevesiviemäriin. Hintsankadun itäreunaan asennetaan uusia valaisinpylväitä.
Kadun rakennustyöt sisältyvät Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen vuoden 2023 vuosisuunnitelmaan. Kohteen kustannusarvio on 260 000 euroa.
Katusuunnitelmat ovat olleet julkisesti nähtävillä 27.2.-13.3.2023.
Katusuunnitelmaa vastaan on jätetty kolme (3) muistutusta.
Muistutus 1
Muistutuksessa kirjoitetaan, että suunnitelmassa on vakavia puutteita lumitilassa sekä kuivatuksessa ja että pyörätien leveys 2,5 metriä on tilana riittämätön.
Vastine 1
Katualueen kuivatus hoidetaan ohjaamalla hulevesiä kadun alla olevaan runkoviemäriin. Sulan maan aikaan osa jalkakäytävältä syntyvistä hulevesistä imeytyy viherkaistalla ja muun muassa tämän vuoksi viherkaista on sijoitettu poikkileikkauksessa tähän kohtaan. Katualueiden pintakuivatus tulee hoitaa siten, että hulevesiä ohjataan ajoradan suuntaan eikä tontille päin.
Lumitilana käytetään jalkakäytävän ja pyörätien välissä olevaa viherkaistaa sekä tontin ja jalkakäytävän välistä reuna-aluetta. Ajoradan ja pyörätien välissä oleva betonikivetty alue on liikennemerkkien sijoittamista sekä pyöräilijän turvallisuutta varten eikä sen tehtävänä tässä tapauksessa ole toimia lumitilana.
Nykyinen katualue ei mahdollista leveämpää pyörätietä eikä lumitilan toteuttamista ajoradan ja pyörätien väliin ilman, että katu rakennetaan uudelleen koko katualueen leveydellä ja että muiden liikennemuotojen leveyksiä kavennetaan. Hitsankadulla liikennöi nykyisin bussilinja Pappilankadun ja Takahuhdinkadun välisellä osuudella. Suunnittelun yhdeksi lähtökohdaksi oli asetettu varautuminen bussiliikenteeseen myös suunniteltavalla osuudella, jolloin ajoradan minimileveys on 6,75 metriä.
Muistutus 2
Muistutuksessa ehdotetaan, että Sammon valtatielle toteutettaisiin ylityskohta myös Hintsankadun länsipuolelle.
Vastine 2
Ylityksen toteuttaminen vaatii isoja ja kustannuksiltaan merkittäviä muutoksia liittymän nykyisiin järjestelyihin ja myös liikennevaloihin. Tätä mahdollisuutta tarkastellaan, ja mikäli ylityskohdan koetaan olevan tarpeellinen, siitä tullaan laatimaan oma katusuunnitelma. Ylityskohtaa ei toteuteta ainakaan tässä vaiheessa. Hintsankadun länsipuolella sijaitsee Sammon valtatien alittava alikulku 240 metrin päässä liittymästä.
Muistutus 3
Muistutuksessa kirjoitetaan, että pyörätien ja ajoradan välissä ei ole riittävästi lumitilaa. Muistutuksessa kommentoidaan myös, että Sammon valtatien suuntaisen pyörätien leveys tulisi olla 4,0 metriä. Sammon valtatien suuntaisen pyörätien sivuttaissiirtymää Hintsankadun länsipuolella tulisi loiventaa, jotta linjaus vastaisi 40 km/h mitoitusnopeutta.
Vastine 3
Lumitilasta on vastine muistutukseen numero 1 liittyvässä vastineessa.
Sammon valtatien pyörätien levennysmahdollisuutta Hitsankadun liittymäalueella on tarkasteltu ja todettu, että leventäminen edellyttäisi Hintsankadun puoleisten liikennevalopylväiden siirtämistä ja kaapeloinnin uusimista sekä muutoksia valaistukseen ja yläpuoliseen opastukseen. Sammon valtatien suuntaisen pyörätien leveyttä ei ole myöskään mahdollista kasvattaa 4,0 metriin koko Sammon valtatien suuntaisen pyörätien matkalta käytettävissä olevan tilan kapeuden takia.
Sammon valtatien suuntaisen pyörätien sivuttaissiirtymä on nähtävillä olleessa katusuunnitelmassa loivempi ja nykytilannetta parempi. Muistutuksessa mainitun mitoitusnopeuden huomioiminen tarkoittaisi uuden jalankulun ja pyöräilyn väylän rakentamista noin 50 metrin matkalla eikä tälle nähty tässä vaiheessa tarvetta eikä taloudellisia mahdollisuuksia.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Hintsankadun jalkakäytävä ja pyörätie välillä Sammonvaltatie – Pappilankatu, katusuunnitelma numero 1/21565 hyväksytään kustannusarvioineen muistutuksista huolimatta siten muutettuna, että ehdotusvaiheen jälkeen katusuunnitelmaan on lisätty jalankulun ja pyöräilyn viitoitukset liikennemerkkipylvääseen Sammon valtatien ja Hintsankadun liittymässä.
Maankäyttö ja rakennuslain 202 §:n mukaisesti päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.