Kaupunginvaltuusto, kokous 24.4.2023

Lataa  Kuuntele 

§ 57 Valtuustoaloite vuokrattavien sähköpotkulautojen aiheuttamien haittojen vähentämiseksi - Minna Minkkinen ym. 

TRE:5986/14.00.01/2022

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Vandell Ari, Suunnittelupäällikkö, Ari.Vandell@tampere.fi

Perustelut

Minna Minkkinen ja 16 muuta valtuutettua esittävät 19.9.2022 jättämässään valtuustoaloitteessa, että Tampereen kaupungin on ryhdyttävä välittömästi toimiin, joilla vähennetään vuokrattavien sähköpotkulautojen aiheuttamia haittoja. Aloitteen tekijöiden mukaan kaupungin on selvitettävä mahdollisuutta rajoittaa sähköpotkulautojen määrää kaupungissa, niiden nopeuksia, niiden käyttöajan rajaamista pois yöajalta, sekä tehtävä sähköpotkulaudoille pysäköintipaikkoja. Lisäksi valtuutetut esittävät, että niihin toimenpiteisiin, joihin Tampereen kaupunki ei itse pysty, on tehtävä vaikutustyötä eduskunnan suuntaan.

Tampereen kaupungin liikennejärjestelmän suunnittelu -yksikkö on pyrkinyt vaikuttamaan sähköpotkulautojen operointiin jo ennen kuin ne Tampereelle tulivat laatimalla toiminnalle ohjeistuksen. Ohjeistus pitää sisällään mm. vaatimuksia noudattaa kaupungin asettamia pysäköintirajoituksia, luovuttaa kaupungille käyttödataa ym. kevyempiä toimenpiteitä. Operaattorit ovat toiminnan aloittaessaan sitoutuneet noudattamaan kaupungin ohjeistusta, mutta se ei ole luonteeltaan operaattoreita sitova, eikä kaupunki ole sopimussuhteessa operaattoreihin.

Tampereen kaupunki toimii sähköpotkulautojen toiminnan ohjaamisessa niillä mahdollisuuksilla, joita kunnille on Suomen laissa annettu. Laki ei tunnista tällä hetkellä erilaisten (mikro)liikkumisen palveluiden sääntelyä millään tavalla. Siksi Tampere, kuten muutkaan Suomen kunnat, eivät voi toimia määräävässä asemassa sähköpotkulautaoperaattoreihin nähden. Vastaavasti kunnilla ei myöskään Suomessa ole lainsäädännöllistä mahdollisuutta kilpailuttaa sähköpotkulautaoperointia ja siten asettaa tarkempia ehtoja toiminnalle, tai sulkea osaa toimijoista pois alueeltaan. Lainsäädännön puutteet johtavat siihen, että toiminnan reunaehdot ja kuntien laatimat ohjeet operointiin liittyen eivät ole juridisesti operaattoreita sitovia. Siksi sääntöjen kehittäminen on tapahduttava operaattoreiden kanssa yhteistyössä, jotta ne niitä myös noudattaisivat. Tästä syystä kaikkein kovimpia keinoja, kuten aloitteessa esitettyjä yökäyttökieltoja sekä potkulautojen määrän rajoittamista, on käytännössä vaikea saattaa Tampereella voimaan.

Tampereen kaupunki on mukana Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin johtamassa mikroliikkumisen verkostossa, jonka tavoitteena on käydä laaja-alaista keskustelua erilaisten kevyiden kulkuneuvojen liikenneturvallisuudesta sekä viedä eteenpäin lainsäätäjille alaan liittyviä lainsäädännön kehitystarpeita. Yhteistyöryhmässä on käyty laajasti keskustelua nimenomaan sähköpotkulautojen ongelmista ja lainsäädäntöön liittyvistä puitteista, jotka ovat kunnille yhteinen ongelma. Kunnat pyrkivät verkoston kautta vaikuttamaan siihen, että lainsäädäntöä täydennettäisiin siten, että kunnat saisivat halutessaan valtuuksia puuttua sähköpotkulautayritysten operointiin. Tässä vaiheessa ei vielä ole kuitenkaan tietoa, onko tällaista mahdollisuutta lakiin tulossa, tai missä muodossa asia mahdollisesti laissa tarkalleen ottaen olisi. Lain valmistelutyö on kuitenkin käynnissä, ja Tampere vie aktiivisesti työryhmän kautta viestiä, että lainsäädännöllisiä säätelykeinoja tarvitaan. Kaupunki tulee myös aikanaan lausumaan mahdollisen lain luonnosversiosta.

Tampereen kaupunki on aktiivisesti seurannut sähköpotkulautojen käytön kehittymistä alueellaan. Vuosi 2022 oli ensimmäinen, kun sähköpotkulautailu nähtiin ns. koko mittakaavassa, eli esim. kesän tapahtumat toteutuivat laajasti. Kaupungilla on käytössä data-alusta, jolla sähköpotkulautojen käyttöä kyetään seuraamaan melko tarkasti. Kaupungilla on ollut myös käynnissä tutkimushanke sähköpotkulautailun turvallisuuden parantamiseen liittyen, ja hankkeessa on toteutettu mm. viestintäkampanjointia sähköpotkulautojen vaaroista sekä otettu käyttöön paikallisia nopeusrajoituksia. Myös sähköpotkulautojen maksiminopeus on nykyisin öisin 15 km/h koko kaupungin alueella.

Sähköpotkulautoihin liittyvä liikenneturvallisuustyö on jatkuvaa. Tampereen kaupunki tekee yhteistyötä potkulautojen onnettomuuksiin liittyvässä tutkimuksessa, ja käytössä on laaja aineisto potkulautaonnettomuuksista menneiltä ajokausilta. Saatujen tietojen perusteella pohditaan uusia toimenpiteitä tulevalle kaudelle yhdessä operaattoreiden kanssa. Tampereen kaupungilla on parhaillaan käynnissä myös työ, jossa tutkitaan potkulautojen ongelmia suurtapahtumien yhteydessä ja mietitään niihin ratkaisukeinoja. Yhtenä keinona voi olla suurimman sallitun ajonopeuden rajaaminen myös päivisin. Suunnittelua tulevien toimenpiteiden osalta tehdään kevättalven 2023 aikana.

Tampereen kaupunki on käynnistämässä polkupyörien ja sähköpotkulautojen pysäköinnin yleissuunnitelman laatimisen alkuvuodesta 2023. Tavoitteena on löytää niin polkupyörille kuin sähköpotkulaudoille tilaa pysäköidä etenkin ydinkeskustassa, jossa pysäköinnin ongelmat korostuvat runsaimman käytön ja muun liikkumisen suuren määrän myötä. Yleissuunnitelman laatimisen jälkeen tavoitteena on, että potkulaudoille tarkoitettuja pysäköintipaikkoja voitaisiin keskustassa lisätä tulevalle ajokaudelle, minkä seurauksena niiden pysäköintiä voitaisiin muualla mahdollisesti rajoittaa.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Nurminen Mikko, Johtaja, Mikko.Nurminen@tampere.fi

Esitetään kaupunginhallitukselle ja edelleen valtuuston päätettäväksi:

Minna Minkkisen ym. valtuustoaloite ja siihen annettu lausunto merkitään tiedoksi.

Aloite ei tässä vaiheessa anna aihetta muihin kuin lausunnossa mainittuihin toimenpiteisiin.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Nurminen Mikko, Johtaja, Mikko.Nurminen@tampere.fi

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja, Juha.Yli-Rajala@tampere.fi

Esitetään valtuuston päätettäväksi:

Minna Minkkisen ym. valtuustoaloite ja yhdyskuntalautakunnan lausunto merkitään tiedoksi.

Aloite ei tässä vaiheessa anna aihetta muihin kuin lausunnossa mainittuihin toimenpiteisiin.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Liikenneinsinööri Pekka Stenman,​ puh. 040 163 7226, ​etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Kaupunginlakimies Jouko Aarnio, puh. 040 514 4884, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätösehdotus oli

Minna Minkkisen ym. valtuustoaloite ja yhdyskuntalautakunnan lausunto merkitään tiedoksi.

Aloite ei tässä vaiheessa anna aihetta muihin kuin lausunnossa mainittuihin toimenpiteisiin.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Minna Minkkinen, Ari Vandell, Pekka Stenman, Timo Seimelä, Jukka Uusitalo

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)