Tampereen Vesi Liikelaitoksen johtokunta, kokous 31.5.2023

Lataa  Kuuntele 

§ 49 Keskeyttämispäätös ja hankintaoikaisupyyntöä koskeva päätös 

TRE:4439/02.07.01/2022

Valmistelija

  • Kosonen Noora, Hankintalakimies

Valmistelijan yhteystiedot

Hankintalakimies Noora Kosonen, noora.kosonen@tuomilogistiikka.fi

Lisätietoja päätöksestä

Toimitusjohtaja Petri Jokela,​ puh. 040 556 0604, etunimi.sukunimi@tampere.fi   

Perustelut

Tampereen Vesi Liikelaitoksen johtokunta teki 25.04.2023 päätöksen § 36 Kaupinojan, Ruskon, Roineen ja Kauhakorven varavoimakoneiden hankinnasta (TRE:4439/02.07.01/2022).

Hankintamenettelynä oli erityisalojen hankintalain 37 §:n mukainen rajoitettu menettely, joka toteutettiin nopeutettuna siten, että tarjoukset tuli antaa hakemuksen yhteydessä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankinnan arvonlisäveroton arvo on noin 1,2 milj. euroa.

Tuomi Logistiikka Oy pyysi varavoimakoneista tarjouksia Tampereen Vesi Liikelaitoksen toimeksiannosta. Hankinta oli jaettu kolmeen osa-alueeseen:

Osa 1 siirrettäviä 500 kVa varavoimakone (5 kpl)

Osa 2 kiinteä 800 kVa varavoimakone (1 kpl)

Osa 3 kiinteä 1000 kVa varavoimakone (1 kpl)

Hankinnasta lähetettiin 5.4.2023 sähköpostia kahdeksalle tarjoajalle ja tarjouspyyntö oli saatavilla Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa. Tarjousten alkuperäinen jättöaika oli 12.4.2023 klo 12.00 ja sitä jatkettiin 16.4.2023 klo 23.00 asti.

Tarjouksen jättivät määräaikaan 16.4.2023 klo 23.00 mennessä seuraavat kahdeksan tarjoajaa: AGCO Power Oy (0986815-6), Avesco Oy (3096798- 4), Geneset Powerplants Oy (0921255-2), kW-set Oy (3154841-5), Suomen Diesel Voima Osakeyhtiö (1885764- 3), Suomen Vuokrakone Oy (2630648- 9), Voimalaite Service Oy (1819041-2), Turtolan Kaivin Oy (0933206-0).

Suomen Vuokrakone Oy veti hankintayksikön suostumuksella tarjouksensa pois.

Hankinnan vertailuperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin parasta hinta- laatusuhdetta seuraavin painotuksin: Hinta 60 pistettä sekä laatu 40 pistettä. Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen osa- alueeseen 1 antoi kW-set Oy. Osa-alueisiin 2 ja 3 kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antoi Voimalaite Service Oy.

Tampereen Vesi Liikelaitoksen johtokunnan päätöksen § 36 mukaan 5 kpl siirrettäviä 500 kVa varavoimakoneita ostetaan kW-set Oy:ltä (3154841- 5). Kiinteä 800 kVa varavoimakone sekä kiinteä 1000 kVa varavoimakone ostetaan Voimalaite Service Oy:ltä (1819041- 2).

Julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) 132 § 1 momentissa säädetään hankintaoikaisun tekemisestä. Hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin. Edellä mainitun lain 133 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta.

Voimalaite Service Oy (jatkossa ”Voimalaite Service”) on tehnyt hankintapäätöksestä hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen (Liitteet 1 ja 2) osa-alueen 1 osalta.

 

Voimalaite Service Oy:n hankintaoikaisuvaatimus

Hankintaoikaisuvaatimuksessaan Voimalaite Service vaatii, että hankintayksikkö kumoaa osa-aluetta 1 koskevan päätöksen toteuttaa hanke kW-set Oy:n (jatkossa ”kW-set”) jättämän tarjouksen pohjalta. Lisäksi Voimalaite Service vaatii, että hankintayksikkö hylkää kW-set Oy:n tarjouksen tarjouspyyntöä vastaamattomana tai vaihtoehtoisesti korjaa virheellisen pistelaskentansa sekä palauttaa tarjoukset hankintayksikön uudelleen käsiteltäväksi ja tarjouskilpailussa noudatettavien ehtojen mukaisesti ratkaistavaksi, jolloin Voimalaite Servicen mukaan valittavaksi tulee Voimalaite Servicen tarjous.

Voimalaite Service perustelee vaatimuksiaan ensinnä sillä, että melutason pisteytyksessä on tapahtunut menettelyvirhe, kun vertailuun on hyväksytty rakenne, joka Voimalaite Servicen mukaan ei täytä tarjouspyynnön vaatimusta 2.1.2. Melutason alentamisen osalta on ollut mahdollista saada enintään 10 lisäpistettä tarjouskilpailussa. Voimalaite Service tuo esiin, että kW-set on liitteessään ”melun laskeminen” ilmoittanut melutason alentamisen 70 dB/ 7 m edellyttävän 12 m (= 40 jalan) kontin käyttämistä ja tuonut samassa dokumentissa esille, että tällöin ei ”ei ole järkeä” käyttää koukkutartunnalla varustettua siirtolava-alustaa. Tämä tarkoittaisi, että tarjouspyynnön kohdan 2.1.2 ehdoton vaatimus ei täyttyisi.

Voimalaite Service toteaa, että 12 m kontin varustaminen vaaditulla tavalla siirtolavalla on mahdoton toteuttaa sekä siirrettävyyden että määräysten puitteissa. Näin kW-Set ei hankintaoikaisuvaatimuksen mukaan ole kyennyt tarjoamaan melun alentamista ilmoittamaansa tasoon siten, että myös muut vaatimukset täytyvät.

Lisäksi hankintayksikkö on Voimalaite Servicen mukaan ollut erittäin huolimaton käyttäessään kW-set:n ilmoittamaa 6000 € hintaa laskiessaan ”vertailuarvoa”, vaikka tarjouksen liitteessä ”Meluntorjunnan laskeminen” yksiselitteisesti ilmoitetaan, että tarjouksesta poistetun siirtolava-alustan hinta on jo poistettu melutason alentamisen kuluista ja jäljelle jää esitetty 6000 €.

 

Hankintayksikön lausuma

Saapuneen hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta hankintayksikkö on tarkastanut hankinnan dokumentit uudelleen.

Erityisalojen hankintalain 116 §:ssä säädetään hankintamenettelyn keskeyttämisestä. Hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu todelliseksi ja perustelluksi syyksi muun ohella se, että tarjouspyyntö on osoittautunut epäonnistuneeksi tai tulkinnanvaraiseksi (mm. KHO:2017:110, MAO:863/17, MAO:44/18, MAO:430/18, MAO:525/18, MAO:412/19, MAO:525/19, MAO:521/20, MAO:66/21, MAO:29/21).

Hankinnan dokumenttien uudelleen tarkistuksen yhteydessä on havaittu, että tarjouspyyntö on osa-alueen 1 vaatimusten osalta ollut epäselvä. Tarjouspyynnön meluntorjuntaan tarkoitettuja lisäpisteytettäviä ratkaisuja koskevan kohdan on voinut ymmärtää useammalla eri tavalla. Tarjouspyynnön meluntorjuntaa koskeva vertailuperuste on siten ollut epäselvä ja tulkinnanvarainen, eikä tarjouspyyntö näin ollen ole ollut omiaan tuottamaan yhteismitallisia ja vertailukelpoisia tarjouksia ja turvaamaan tarjoajien tasapuolista ja syrjimätöntä kohtelua hankintamenettelyssä.

Päätösesitys

Edellä esitetyn mukaisesti hankintamenettelyssä on tapahtunut virhe. Menettelyvirheen vuoksi hankinta tulee keskeyttää osa-alueen 1 osalta. Hankintamenettelyn keskeyttämisen johdosta Voimalaite Service Oy:n hankintaoikaisuvaatimusta ei ole tarpeen enemmälti tutkia.

 

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Jokela Petri, Toimitusjohtaja

Hankinta keskeytetään osa-alueen 1 osalta. Keskeyttämisen johdosta Voimalaite Service Oy:n hankintaoikaisupyyntö jätetään enemmälti tutkimatta.

 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin

Tiedoksi

Tarjoajat, Jenni Parviainen, Veli-Ville Vihersalo, Riitta Kettunen, Petra Kurki / Tampereen Vesi, hankintapalvelut@tuomilogistiikka.fi, hankintalakimiehet@tuomilogistiikka.fi / Tuomi Logistiikka.