Alueellinen jätehuoltolautakunta, kokous 7.6.2023

Lataa  Kuuntele 

§ 25 Kunnallisiin jätehuoltomääräyksiin tehtävät muutokset 

TRE:1901/11.02.04/2023

Valmistelija

  • Toppila Anu, Jätehuoltopäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Jätehuoltopäällikkö Anu Toppila, puh. 040 806 3362 ja suunnittelija Saara Repo, puh. 041 730 3705, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Alueellinen jätehuoltolautakunta käsitteli kunnallisiin jätehuoltomääräyksiin ehdotettuja muutoksia kokouksessaan 12.4.2023 § 14. Jätehuoltolautakunta päätti asettaa ehdotukset julkisesti nähtäville ja varata asianosaisille mahdollisuuden lausua mielipiteensä asiasta. Lisäksi jätehuoltolautakunta päätti pyytää toimialueensa kunnilta, kuntien ympäristönsuojeluviranomaisilta, Pirkanmaan ELY-keskukselta ja Pirkanmaan Jätehuolto Oy:ltä lausuntoa asiasta.

Asiasta jätetyt lausunnot ja mielipiteet sekä niiden huomioiminen jätehuoltomääräyksissä

Esityslistan valmistumiseen mennessä jätehuoltomääräyksiin ehdotetuista muutoksista jätettiin yhteensä 16 lausuntoa. Lausunnot on esitetty kokonaisuudessaan liitteessä 3. Lausuntonsa ovat jättäneet seuraavat tahot:

  • Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus,
  • Sastamalan kaupungin tekninen lautakunta,
  • Tampereen kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen,
  • Ikaalisten kaupungin tekninen lautakunta,
  • Pälkäneen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen,
  • Vesilahden kunnan rakennus- ja ympäristölautakunta,
  • Oriveden kaupunki,
  • Ylöjärven kaupungin tekninen lautakunta,
  • Virtain kaupungin lupapalvelulautakunta,
  • Kangasalan kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen,
  • Kangasalan kaupungin elinympäristölautakunta,
  • Virtain kaupungin teknisten palveluiden lautakunta,
  • Lempäälän kunnan ympäristöpäällikkö,
  • Pirkanmaan Jätehuolto Oy,
  • Ylöjärven kaupungin ympäristölautakunta,
  • Nokian kaupungin rakennus- ja ympäristölautakunta.

 

Pääosalla lausunnon jättäneistä ei ollut huomautettavaa tai lausuttavaa jätehuoltomääräyksiin ja perustelumuistioon ehdotetuista muutoksista. Useassa lausunnossa tuotiin myös esille, että muutokset ovat tarpeellisia ja perusteltuja sekä niiden katsottiin selventävän jätehuoltomääräyksiä.

Joidenkin kuntien sekä Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n lausunnoissa otettiin lisäksi kantaa yksittäisten määräysten sisältöön, joiden osalta pyydettiin sisällön tarkennuksia tai lisäyksiä. Vesilahden kunnan rakennus- ja ympäristölautakunta pyysi lausunnossaan tarkistamaan 48 §:n siirtymäajan päivämäärän. Ylöjärven kaupungin ympäristölautakunta pyysi, että kompostointia koskevaa 18 §:n kohtaa tarkennettaisiin siten, että määräyksellä kiellettäisiin selvemmin käymäläjätteen laittaminen aluejätepisteen lisäksi myös kiinteistökohtaiseen sekajäteastiaan. Ylöjärven kaupungin tekninen lautakunta pyysi puolestaan jätehuoltomääräyksiin lisättäväksi vaatimuksen, että kimpan keräysvälineet tulee sijoittaa tontille eikä katualueelle tai yleisille alueille, ellei asemakaavassa ole toisin osoitettu.

Oriveden kaupunki toivoi, että jätehuoltomääräysten 18 §:än lisättäisiin tarkennus kompostointi-ilmoituksen tekemisestä sekä biojätteen erilliskeräykseen liittymisvelvollisuudesta, jos kiinteistöllä kompostoidaan biojätettä vain kesäaikana. Ehdotetuissa muutoksissa tarkennus oli lisätty ainoastaan perustelumuistioon. Lisäksi Oriveden kaupunki toi lausunnossaan esille, että jätehuoltomääräysten perustelumuistion 15 §:n kappale erilliskeräysvelvoitteiden tulkintaa koskien on pitkä ja osittain monimutkainen. Oriveden kaupunki toivoi kappaletta selvennettäväksi, jotta se olisi kuntalaisille paremmin ymmärrettävissä.

Pirkanmaan Jätehuolto Oy ehdotti lausunnossaan, että 8 §:ssä käytetyn kimpan vastuuhenkilön sijasta olisi perustellumpaa käyttää nimitystä kimpan yhteyshenkilö. Lisäksi jäteyhtiö pyysi, että yhteistä keräyspistettä koskevassa määräystekstissä ja perusteluissa käytettäisiin termiä kimpan osakas kimpan osapuolen sijaan. Jäteyhtiö ehdotti myös tarkennusta 22 §:ään keräysvälineen täyttämistä koskien. Jäteyhtiö toivoi vähintään perustelumuistiota tarkennettavaksi siten, että pykälässä mainitut painorajoitukset koskevat myös nostoperusteisia keräysvälineitä. Pirkanmaan Jätehuolto Oy ehdotti muutoksia myös 27 §:ään, jossa määrätään keräysvälineiden sijoittamisesta. Määräyksiin toivottiin lisättäväksi maininta siitä, että jätteen keräyspiste on sijoitettava siten, että jäteautolla päästään mahdollisimman lähelle keräyspistettä. Lisäksi 27 §:n perustelumuistion kohtaa ehdotetaan täydennettäväksi siten, ettei yli 400 metrin peruutusmatka täytä turvallisen ja esteettömän tyhjennyksen vaatimusta. Lisäksi jäteyhtiö esitti, että perustelumuistioon lisättäisiin samaiseen kohtaan maininta siitä, että siirrettävien jäteastioiden tulee olla helposti käytettävissä ja ne tulee voida ottaa tyhjennettäväksi siirtämättä muita astioita.

Vastineet lausunnoissa esille tuotuihin asioihin on esitetty liitteessä 4. Liitteestä käy myös ilmi lausuntojen perusteella jätehuoltomääräyksiin kuulutusajan jälkeen tehdyt muutokset.

Asiasta ei jätetty mielipiteitä.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Toppila Anu, Jätehuoltopäällikkö

Kunnallisiin jätehuoltomääräyksiin ehdotetut muutokset hyväksytään liitteiden 1 ja 2 mukaisesti käyttöönotettavaksi toimialueen kunnissa.

Muutokset tulevat voimaan 1.7.2023 mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Kuulutus, toimialueen kunnat, kuntien ympäristönsuojeluviranomaiset, Pirkanmaan ELY-keskus, Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto, Pirkanmaan Jätehuolto Oy

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

 Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

 Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa  (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa muutosta hakea myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 270 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.