Kaupunginvaltuusto, kokous 12.6.2023

§ 96 Tampereen kaupunkikonsernin tytäryhtiöiden konserniohjeen uudistaminen 

TRE:389/00.01.01/2023

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Vuojolainen Arto, Liiketoiminta- ja rahoitusjohtaja, Arto.Vuojolainen@tampere.fi

Perustelut

Tampereen kaupunkikonsernin tytäryhteisöjen konserniohje (kaupunginvaltuusto 16.12.2019 § 206) ja Hyvä hallinto-​ ja johtamistapa Tampereen kaupunkikonsernissa (Corporate Governance) -​ohje (kaupunginhallitus 12.6.2017 § 388) muodostavat kokonaisuuden,​ jolla kaupunki muodollisesti ohjaa konsernin yhtiöiden toimintaa.

Konserniohjeella määritetään kaupungin ja tytäryhtiön välisen toiminnan pelisäännöt. Hyvä hallinto-​ ja johtamistapa -​ohje on kaupungin ohje yhtiölle siitä,​ miten yhtiön tulee hallintonsa ja johtamisensa järjestää.

Konsernijaosto merkitsi konserniohjeen ja hyvä hallinto- ja johtamistapaohjeen uudistamisen tilannekatsauksen tiedoksi kokouksessaan 21.2.2023.

Kuntalain 47 §:n mukaan kunnalla on oltava konserniohje ja siinä tulee antaa määräyksiä ainakin laissa luetelluista asioista. Valtuusto päättää konserniohjeen hyväksymisestä ja kaupunginhallitus hyvä hallinto-​ ja johtamistapaohjeesta.

Omistajaohjaus on valmistellut konserniohjeen uudistamista ja sen luonnos on liitteenä luettavissa. Konserniohjeen valmisteluun on osallistunut laajasti henkilöitä mm. konsernihallinnosta. Tekstiä on tiivistetty ja selkeytetty,​ päällekkäisyyksiä on poistettu ja kohtia on pyritty lisäämään tai muuttamaan vastaamaan tämän päivän tavoitteita.

Hyvä hallinto- ja johtamistapaohje on vielä valmistelussa ja se tuodaan konsernijaoston hyväksyttäväksi myöhemmin.

Konserniohjeeseen tehtyjä muutoksia ovat mm:

Lisätty kokonaan uusi kappale 2.1 Konserniohjauksen ohjekokonaisuus.

Lisätty kokonaan uusi kappale 2.2 Tytäryhtiöomistusten jaottelu, mikä liittyy uuden hallintosäännön mukaiseen päätösvallan jakoon valtuuston ja konsernijaoston välillä. Uudistuksella on haluttu lisätä valtuuston päätösvaltaa yhtiöomistuksiin liittyen.

Kohtaan 2.3 lisätty velvoite käsitellä konserniohje yhtiökokouksissa, ellei sen noudattamisesta ole määrätty yhtiöjärjestyksessä.

Kappaleessa 4.2 oleva lista tilanteista, joissa tytäryhtiön on hankittava kaupungin ennakkokanta, on muotoiltu uudelleen. Listalta on poistettu asiat, joista yhtiön on osakeyhtiölain mukaan muutenkin saatava yhtiökokouksen päätös ja siten automaattisesti kaupungin päätös. Kappaleeseen on valtuuston toiveen mukaisesti myös lisätty Tampereen Vesi Oy:n hallitukselle velvollisuus käydä keskustelu omistajaohjauksen ja konsernijaoston kanssa veden asiakashinnoista päättäessään.

Kohtaan 4.4 on lisätty yhtiölle vaatimus edellyttää vastuullista työnantajuutta myös sopimuskumppaneiltaan ja heidän aliurakoitsijoiltaan.

Kokonaan uusia kappaleita ovat 4.9 ja 4.10 sekä 4.11. Ohjeessa on eroteltu markkinayhtiöiden ja in-house asemassa olevien yhtiöiden luonnetta ja toimintaperiaatteita. Ohjeeseen on tuotu näkyville myös kaupunkistrategiaa sekä laajasti tytäryhtiöiden velvollisuus osallistua kaupunkistrategian mukaisiin tavoitteisiin ja vastuullisen liiketoiminnan harjoittamiseen.

Sisäisen valvonnan ja riskien hallinnan sisältöä on kappaleessa 5 täsmennetty ja laajennettu.

Kappaleessa 6, Keskitettyjen palveluiden käyttö ja konsernitili, on eroteltu markkinoilla toimivien yhtiöiden ja in-house yhtiöiden velvollisuus keskitettyjen palveluiden käytölle.

Viestinnnän periaatteita ja sisältöä on kappaleessa 8 ohjattu jonkin verran aikaisempaa tarkemmin ja lisätty yhtiöille velvollisuus julkaista kolmannesvuosiraporttinsa myös omilla verkkosivuillaan.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja, Juha.Yli-Rajala@tampere.fi

Esitetään kaupunginhallituksen ja edelleen valtuuston päätettäväksi:

Uudistettu liitteenä oleva Tampereen kaupunkikonsernin tytäryhtiöiden konserniohje hyväksytään.

Konserniohje tulee voimaan 12.6.2023.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Vuojolainen Arto, Liiketoiminta- ja rahoitusjohtaja, Arto.Vuojolainen@tampere.fi

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja, Juha.Yli-Rajala@tampere.fi

Esitetään valtuuston päätettäväksi:

Uudistettu liitteenä oleva Tampereen kaupunkikonsernin tytäryhtiöiden konserniohje hyväksytään.

Konserniohje tulee voimaan 12.6.2023.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden liiketoiminta- ja rahoitusjohtaja Arto Vuojolaiselle. Hän oli asiantuntijana läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana ja poistui ennen päätöksentekoa.

Valmistelija

  • Vuojolainen Arto, Liiketoiminta- ja rahoitusjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Liiketoiminta- ja rahoitusjohtaja Arto Vuojolainen, puh. 050 345 1397, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Vt. lakiasiainjohtaja Jouko Aarnio, puh. 040 514 4884, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätösehdotus oli

Uudistettu liitteenä oleva Tampereen kaupunkikonsernin tytäryhtiöiden konserniohje hyväksytään.

Konserniohje tulee voimaan 12.6.2023.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Arto Vuojolainen, Saara Unnanlahti, Ville Taivassalo, Johanna Saarinen, Heini Ruski

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

 Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

 Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa  (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa muutosta hakea myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 270 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.