Alueellinen jätehuoltolautakunta, kokous 6.9.2023

Lataa  Kuuntele 

§ 35 Jätehuoltopäällikön myöntämissä poikkeamispäätöksissä noudatettavien ratkaisulinjausten päivittäminen 

TRE:3998/11.02.04/2023

Valmistelija

  • Toppila Anu, Jätehuoltopäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Suunnittelija Sanna Ilo, puh. 040 510 4978 ja suunnittelija Jonna Wahlroos, puh. 040 514 9099, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Asian taustaa

Alueellinen jätehuoltolautakunta on päätöksellään (30.3.2022, § 15) delegoinut jätemaksujen maksuunpanon ja ulosoton, jätemaksujen määräämisen taksasta poiketen, jätemaksun perimättä jättämisen ja jätemaksumuistutuksista päättämisen sekä jätehuoltomääräysten poikkeamisista päättämisen alaiselleen viranhaltijalle eli jätehuoltopäällikölle.

Jätelain (646/2011) ja kunnallisten jätehuoltomääräysten (hyväksytty 19.5.2021 § 27, päivitetty 7.6.2023 § 25) ohella jätehuoltopäällikön päätöksissä noudatetaan jätehuoltolautakunnan hyväksymiä ratkaisulinjauksia. Yhtenäisten linjausten avulla varmistetaan, että kuntalaiset saavat yhdenvertaisen kohtelun jätemaksuja ja jätehuoltomääräyksistä poikkeamisia koskevassa päätöksenteossa. Ratkaisulinjaukset ovat myös toimineet yleisenä informaationa päätösten perusteista.

Jätehuoltolautakunta hyväksyi aikaisemmat ratkaisulinjaukset 6.10.2021 § 53. Linjaukset on kuitenkin tarve päivittää vastaamaan toimintaympäristössä tapahtuneita muutoksia. Esimerkiksi jätelakia täsmentävä valtioneuvoston asetus jätteistä (978/2021) astui voimaan 18.11.2021, minkä vuoksi ratkaisulinjausten kirjauksia on joiltain osin tarkennettava. Myös käytännön kokemukset päätösvalmistelussa ovat vaikuttaneet ratkaisulinjausten päivitystarpeeseen.

Ratkaisulinjauksiin esitettävät muutokset

Jätemaksun kohtuullistamista koskeviin ratkaisulinjauksiin ei esitetä muutoksia. Kuten aiemminkin, aluejätepisteen käyttäjän vuosimaksua on mahdollista kohtuullistaa vain silloin, kun kiinteistö on täysin käyttämätön tai jätehuolto on erittäin vaikeasti saavutettavissa. Linjaus vastaa hallinto-oikeuksien yleistä ratkaisukäytäntöä asiassa.

Jätteen keräysvälineen tyhjennysvälin pidentämistä koskeviin ratkaisulinjauksiin esitetään muutoksia. Linjauksia esitetään tarkennettavaksi siten, että pidennetty tyhjennysväli voidaan myöntää vain sekajäteastialle. Biojäteastialle ei myönnetä pidennettyä tyhjennysväliä ympäristö-, terveys- ja hajuhaittojen riskin vuoksi. Linjauksiin esitetään tarkennettavaksi lainsäädännön edellyttämän kompostointi-ilmoituksen toimittamisen velvollisuutta, mikäli kiinteistöllä kompostoidaan elintarvikebiojätettä. Koska lähikiinteistöjen yhteiset jäteastiat (ns. kimppa-astiat) ovat entistä yleisempiä, linjauksiin esitetään myös tarkennuksia siihen, millä perusteilla sekajätteen kimppa-astialle voidaan myöntää pidennetty tyhjennysväli. Lähikiinteistöjen yhteisen sekajäteastian tyhjennysväliä voidaan pidentää, mikäli keräysvälineen käyttäjämäärä on enintään 3 henkilöä, kaikki osakkaat lajittelevat hyötyjätteet ja sekajäteastian koko on 140–240 litraa. Kaikkien osakkaiden tulee myös kuulua biojätteen erilliskeräykseen tai kompostoida kiinteistöillä syntyvät biojätteet. Linjauksiin esitetään tarkennettavaksi myös, että sekajäteastian tyhjennysväliä ei ole perusteltua muuttaa 2–4 viikon tyhjennysvälistä suoraan 10-12 viikon tyhjennysväliin, vaan muutos tulisi tehdä portaittain. Linjauksella pyritään varmistamaan, ettei tyhjennysvälin huomattava pidentäminen aiheuttaisi ympäristö- ja terveyshaittoja.

Aiemmissa ratkaisulinjauksissa erilliset jätteen keräysvälineen tyhjennyksen pidempiaikaista keskeyttämistä sekä saostus- ja umpisäiliölietteen tyhjennyksen keskeytystä käsittelevät kohdat ehdotetaan yhdistettäviksi saman otsikon alle ”Kiinteistöittäisen jätteenkuljetuksen keskeyttäminen”. Linjauksiin esitetään tarkennettavaksi, että kiinteistöittäisen jätteenkuljetuksen keskeytys koskee lähtökohtaisesti kaikkia jätelajeja, joita kiinteistöltä on kerätty, tai olisi jätehuoltomääräysten mukainen velvoite kerätä Pirkanmaan Jätehuollon toimesta. Myönteisen päätöksen edellytyksenä on kiinteistön käyttämättömyys, minkä vuoksi kiinteistön jätehuollon keskeyttäminen on perustelua käsitellä kokonaisuutena.

Ratkaisulinjauksia, jotka koskevat poikkeamisia jätehuoltomääräysten mukaisista jätteiden erilliskeräysvelvoitteista, esitetään tarkennettavaksi vastaamaan paremmin nykyistä lainsäädäntöä. Linjauksiin ehdotetaan täsmennettäväksi, että yksittäisille kiinteistöille voidaan myöntää poikkeus erilliskeräysvelvoitteen noudattamisesta vain silloin, kun kiinteistölle ei voida sijoittaa vaadittavia jäteastioita kaava- tai paloturvallisuusmääräysten vuoksi. Lisäksi linjauksiin esitetään lisättäväksi, että päätösharkinnassa huomioidaan käytössä oleva jätehuollon palveluvalikoima sekä erilaiset tekniset ratkaisut. Linjauksista ehdotetaan poistettavaksi tarpeettomaksi havaittu vaatimus, jossa edellytettiin asemakaavaotteen tai muun karttaselvityksen liittämistä hakemukseen.

Aiemmissa linjauksissa erilliskeräysvelvoitteita koskevien poikkeamispäätösten voimassaoloksi määritettiin kaksi vuotta. Jätehuoltolautakunnan kokouksessa 6.10.2021 § 53 todettiin, että päätösten voimassaoloa on mahdollista pidentää, mikäli jätehuoltomääräysten toimeenpanon edetessä havaitaan poikkeamisten koskevan vain yksittäisiä kiinteistöjä. Muutoksen toimeenpanon edetessä jätehuoltoviranomaiselle on jätetty ainoastaan yksittäisiä poikkeamishakemuksia, minkä vuoksi kyseisten poikkeamispäätösten voimassaoloa esitetään pidennettäväksi jatkossa viiteen vuoteen. Linjaus vastaa jätelain § 91, jonka mukaan jäteasetuksessa säädettyä suppeampi erilliskeräys voidaan myöntää korkeintaan viideksi vuodeksi kerrallaan. Lisäksi päätösten voimassaolon pidentäminen vähentää eri osapuoliin kohdistuvaa hallinnollista taakkaa.

Aiemmissa ratkaisulinjauksissa käsiteltiin yhtenä kokonaisuutena jätemaksun perimättä jättämisen ja jätehuoltovelvoitteiden poistamisen harkintaa. Jätehuoltovelvoitteiden poistaminen on koettu terminologisesti ongelmalliseksi, kun otetaan huomioon mahdolliset kiinteistöjen roskaantumistapaukset. Edellä todetun vuoksi kyseinen asiakokonaisuus esitetään muutettavaksi muotoon ”Perusmaksun perimättä jättäminen”, ja jätehuoltovelvoitteiden poistamisen termin käytöstä luovutaan. Linjauksiin esitetään muutoksen myötä tarkennettavaksi, mitä perusmaksu tarkoittaa ja mitä kustannuksia sillä katetaan. Aiemmin linjauksissa todettiin, että päätökset jätemaksun perimättä jättämisestä tehdään tapauskohtaisen harkinnan perusteella pääsääntöisesti toistaiseksi voimassa oleviksi. Käytännön kokemuksien vuoksi linjauksiin esitetään tarkennettavaksi, että päätökset jätemaksun perimättä jättämisestä tehdään tapauskohtaisen harkinnan perusteella määräajaksi tai toistaiseksi voimassa oleviksi.

Aluejätepisteen käyttöoikeutta kiinteistöittäisen jätteenkuljetuksen alueella sekä muuta poikkeusta jätehuoltomääräyksistä koskeviin ratkaisulinjauksiin ei esitetä muutoksia aiemmasta. Myös kuntien aikaisemmin tekemiä päätöksiä käsittelevä kirjaus esitetään pidettäväksi ennallaan.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Toppila Anu, Jätehuoltopäällikkö

Liitteen mukaiset ratkaisulinjaukset hyväksytään noudatettavaksi jätehuoltopäällikön myöntämissä poikkeamispäätöksissä.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Pasi Mäkinen poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana.

Tiedoksi

Toimialueen kunnat, Pirkanmaan Jätehuolto Oy 

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)