Elinvoima- ja osaamislautakunta, kokous 13.9.2023

Lataa  Kuuntele 

§ 136 Elinvoima- ja osaamislautakunnan vuoden 2024 talousarvioesitys sekä talousarvion yhteydessä käsiteltävät valtuustoaloitteet (yhteistoiminta-alueen asia) 

TRE:3749/02.02.01/2023

Valmistelija

  • Rantanen Teppo, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Controller Maaret Kastelli, puh. 040 806 3309 ja strategiacontroller Tuomas Huhtala, puh. 040 353 7384, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Aino Jokinen, puh. 040 801 6103, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus hyväksyi vuoden 2024 talousarviokehyksen 19.6.2023 (§ 307). Talousarvio perustuu kaupungin toimintayksiköiden kanssa toukokuussa käytyihin neuvotteluihin ja kaupungin johtoryhmän linjauksiin. Lähtökohdan vuoden 2024 talousarvion ja taloussuunnitelman valmistelulle muodostavat Tampereen strategia 2030, pormestariohjelma, kaupungin vuoden 2023 talousarvion toteumaennuste sekä vuosia 2024–2027 koskevat taloudelliset ennusteet.

Vuoden 2024 talousarvion sisältämät sitovat toiminnan tavoitteet perustuvat Tampereen strategiaan 2030 ja sen pohjana olevaan Kalervo Kummolan pormestariohjelmaan. Elinvoima- ja osaamislautakunnalle kohdistuu vuonna 2024 yhteensä 16 sitovaa toiminnan tavoitetta. Edeltävien vuosien tapaan lautakunnan tavoitteissa painottuvat osaamiseen, työllisyyteen sekä kaupungin elinvoimaan liittyvät teemat. Uusina teemoina tavoitteistoon nousevat keskustan kävijämäärän kasvattaminen sekä vihreän siirtymän ja teollisuuden uudistumisen vauhdittaminen. Lisäksi työntekijäkokemuksen parantaminen on asetettu tavoitteeksi kaikille lautakunnille.

Kuntatalouden vuodesta 2023 on yleisesti ottaen tulossa hyvä, koska kunnille kertyy vuonna 2023 vielä vanhojen veroperusteiden mukaisia kunnallis- ja yhteisöverotuloja. Eri ennustelaitokset ovat arvioineet kuntatalouden heikkenevän nopeasti vuodesta 2024 lähtien. Myös suurten kaupunkien talous on heikkenemässä nopeasti pääkaupunkiseutua lukuunottamatta. Tampereen kaupungin näkymät vuodelle 2024 ovat selkeästi vuotta 2023 heikompia ja talouden tasapainossa pitäminen näyttää pysyvän vaikeana koko taloussuunnitelmakauden 2024–2027. Vuoden 2024 talousarviokehyksessä on turvattu nykyisten palvelujen taso ja osittain palveluihin on osoitettu lisäpanostuksia. Koko kaupungin toimintakate heikkenee 33,0 miljoonaa euroa (5,2 %) vuoden 2023 vertailukelpoiseen talousarvioon verrattuna. Talousarviokehyksen vuosikate on 77,9 miljoonaa euroa ja tilikauden tulos 19,0 miljoonaa euroa alijäämäinen.

Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen organisaatiossa elinvoima- ja osaamislautakunnan järjestämät palvelut jakautuvat kuuden palveluryhmän vastuulle. Niitä ovat ammatillinen koulutus, lukiokoulutus, työllisyys- ja kasvupalvelut, elinkeinopalvelut, vetovoima ja edunvalvonta sekä kehitysohjelmat. Kaupunginhallituksen ohjauksessa ovat valtuustoon nähden erikseen sitovat kehitysohjelmat, joita ovat Hiedanranta, Viiden tähden keskusta, Älykaupunki kaupunkilaisille, Welcoming city sekä Elämystalouden kehitysohjelma.

Vuoden 2024 kehyksessä on sitovaa lautakuntarakenteen mukainen lautakunnan toimintakate pois lukien erikseen sitovat erät. Elinvoima- ja osaamislautakunnan toimintakate vuonna 2024 on yhteensä -107,9 miljoonaa euroa, josta lautakunnan toimintakate pois lukien erikseen sitovat erät on -101,2 miljoonaa euroa. Toimintakate poikkeaa kaupunginhallituksen hyväksymästä talousarviokehyksestä 0,2 miljoonaa euroa johtuen konsernihallinnosta siirtyneestä erästä. Lautakunnan nettoinvestoinnit ovat -2,1 miljoonaa euroa, josta -0,1 miljoonaa euroa on lukiokoulutukselle kohdistuvia investointeja ja -2,0 miljoonaa euroa kohdistuu erikseen sitovana eränä ammatillisen koulutuksen palveluryhmään.

Elinvoima- ja osaamislautakunnan henkilötyövuosien määrä kasvaa vuonna 2024 yhteensä noin yhdellätoista. Lukiokoulutuksessa henkilötyövuosien kasvu on 10, Elinkeinopalveluissa 1,5, Vetovoima ja edunvalvonta -palveluryhmässä yksi, Strategisessa hankekehityksessä yksi sekä Työllisyys ja kasvupalveluissa 20. Ammatillisessa koulutuksessa henkilötyövuodet vähenevät 22:lla. Luvut voivat tarkentua vielä vuosisuunnitelmassa.

Vuoden 2024 talousarvioesityksessä ammatillisen koulutuksen toimintakate on 1,7 miljoonaa euroa ja tilikauden tulos on 0,0 euroa. Arvio tavoitteellisesta opiskelijavuosimäärästä on 8697 ja valtionosuustulosta 97,3 miljoonaa euroa. Kokonaisuutena käytettävissä oleva valtionosuusrahoitus pienenee 1,2 miljoonaa euroa määräaikaisesti myönnettyjen lisärahoitusten käytön päätyttyä vuonna 2023. Rahoituksen pienenemisen ja kustannusten, erityisesti palkka- ja ICT-kulujen, nousun johdosta taloudellinen tilanne kiristyy.

Lukiokoulutuksen palveluryhmän toimintakate talousarvioesityksessä on -38,4 miljoonaa euroa. Tampereen kaupungin lukioiden opiskelijamäärä kasvaa sekä aiempina vuosina tehtyjen että vuonna 2024 tehtävien aloituspaikkalisäysten, mutta myös opiskeluaikojen pidentymisen vuoksi. Vuonna 2024 toteutetaan palveluverkkosuunnitelman mukaisia toimenpiteitä, esimerkiksi valmistellaan englanninkielistä lukiokoulutusta sekä vakiinnutetaan oppimisen tuen pienryhmät.

Työllisyys- ja kasvupalveluiden osalta toimintakate vuoden 2024 talousarvioesityksessä on -53,7 miljoonaa euroa. Julkisten työvoima- ja yrityspalvelujen järjestämisvastuu siirtyy valtiolta kunnille 1.1.2025. Kunnat vastaavat muutoksen jälkeen pääosasta työnhakijoille, yrityksille ja muille työnantajille tarjottavia TE-palveluja. Palvelut tulevat osaksi kuntien elinvoimapalveluita. Uudistus muodostaa kunnille uuden valtionosuustehtävän ja muutoksessa kuntien rahoitusvastuu työttömyysturvasta kasvaa. Tampereen seudulla valmistellaan TE-palvelujen järjestämismallia siten, että Tampere toimisi yhteistoiminta-alueen vastuukuntana. Työllisyysalueen yhteisenä toimielimenä toimisi 2025 alkaen elinvoima- ja osaamislautakunta. Uudistus pohjautuu työ- ja elinkeinoministeriölle syksyllä 2023 toimitettaviin työllisyysalueen yhteistoimintasopimukseen ja palvelujen järjestämissuunnitelmaan sekä Pirkanmaan TE-palvelustrategiaan. Vuonna 2024 käynnistyy työllisyysalueen työllisyysstrategian laadinta. Keskeistä on turvata katkeamattomat asiakaspalvelu- ja tukiprosessit siirtymävaiheessa. Valmistelu on projektoitu konsernihallintoon Työsi-projektiksi.

Työllisyys- ja kasvupalvelujen toiminnassa keskeistä on työmarkkinoiden kohtaannon varmistaminen uudistuvien työllisyyspalvelujen, rekrytointitilanteisiin räätälöityjen ratkaisujen, joustavien koulutusmallien ja tiiviin elinkeinoelämäyhteistyön avulla. Hyvinvointialueen ja työllisyys- ja kotoutumispalvelujen yhdyspintojen toimivuutta vahvistetaan asiakkaiden palvelujen saatavuuden turvaamiseksi ja kaupungin työttömyysturvakustannusten hillitsemiseksi. Työllistymisen monialaisen tuen palveluissa valmistaudutaan 2025 alussa voimaan tulevaan lainsäädäntöön uuden käynnistyvän työllisyysalueen puitteissa.  

Elinkeinopalveluiden palveluryhmän toimintakate talousarvioesityksessä on -5,3 miljoonaa euroa, sisältäen erikseen sitovan Älykaupunki kaupunkilaisille -kehitysohjelman (-1,3 miljoonaa euroa). Vuoden 2024 painopisteenä on uusien kehittämishankkeiden aktivointi EU:n rakennerahastosta.

Vetovoima ja edunvalvonta -palveluryhmän toimintakate vuoden 2024 talousarvioesityksessä on -6,8 miljoonaa euroa, sisältäen erikseen sitovan Elämystalouden (-1,1 miljoonaa euroa) ja Welcoming city (-0,5 miljoonaa euroa) -kehitysohjelmat.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Rantanen Teppo, Johtaja

Elinvoima- ja osaamislautakunnan vuoden 2024 talousarvioesitys hyväksytään.

Samalla hyväksytään lautakunnan lausunnot talousarvioesityksen yhteydessä käsiteltäviin valtuustoaloitteisiin.

Palvelualueen johtaja oikeutetaan tekemään talousarvioesitykseen teknisiä korjauksia.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kokous jatkuu tauon jälkeen.

Milla Lehti saapui kokoukseen asian käsittelyn aikana.

Tiedoksi

Teppo Rantanen, Regina Saari, Anna-Kaisa Heinämäki, Maiju Viiki, Kirsi Viskari, Mari Aalto, Timo Antikainen, Virpi Ekholm, Tero Tenhunen, Maaret Kastelli, Tuomas Huhtala

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)