Perustelut
Poikkeamispäätös MRL 171 §:n nojalla MRL § 53:n mukaisesta rakennuskiellosta sekä MRL 58 § 1 momentin säännöksestä, jonka mukaan rakennusta ei saa rakentaa vastoin asemakaavaa.
Ympäristöhäiriöitä aiheuttamattomien teollisuusrakennusten korttelialueen tontille rakennetaan matkaviestintukiasema, jonka laitesuoja sijoittuu 2 m rakennusalan ulkopuolelle.
HAKIJA ON ANTANUT ERITYISET SYYT POIKKEAMISELLE
”Telecom-maston (36 m) ja siihen liittyvän laitetilan (8,7 m2) rakentaminen. Vapaasti seisova pylväsmasto (ei haruksia). Pienehkö vuokra-alue (n. 80m2) ja tulotie mastolle, olemassa olevan piha-alueen kautta. Perustus tehdään joko paikalla valettavalla betonianturalla tai kallioperustuksena. Perustus saatetaan joutua paaluttamaan, mikäli maapohja sitä vaatii. Maadoitusverkko upotetaan maaperään perustan ja laitetilan ympärille. Maanrakennustyöt rajoittuvat maston ja laitetilan alueelle.
Kulkua rakennusaikana, jonka jälkeen vain satunnaista huoltokäyntiä. Laitetila tuodaan rakentamispaikalle valmiiksi koottuna elementtinä ja nostetaan elementtiperustuspalkkien päälle. Masto tuodaan tehtaalta osissa ja kasataan rakentamispaikalla nosturiauton avulla. Laitetila liitetään sähköverkkoon ja kuituyhteyteen. Mastosta on pyydetty lentoestelausunto- ja -lupa, joissa on lausuttu, että se ei tarvitse lentoestemaalauksia tai - valoja.
Haetaan poikkeamista asemakaavan kayttötarkoitukseen (TY-10) ja rakennusalaan:
Telecom-maston ja pienehkön laitetilan rakentaminen. Suunnitellun maston tarvealueella ei ole kaavoissa osoitettua mastotukiasemapaikkaa tai muuta radioteknisesti tai ympäristöllisesti sopivaa paikkaa tukiasemalle (masto ja laitetila). Haettu tukiasemapaikka (masto) parantaa Ryydynpohjan, Lamminpään itäosien, Vaasantien sekä läheisen junaradan matkapuhelinverkon kuuluvuutta ja kapasiteettia. Tarvealueella on todennettu verkon kuuluvuus- ja kapasiteettiongelmia kuuluvuusanalysoinneilla ja saaduin käyttäjäpalauttein. Olemassa olevista lähitukiasemista ei saada haetun maston tarvealueelle laadukasta mobiiliverkkopeittoa (sijaintien ja välimatkojen vuoksi). Uusi tukiasema olisi nk. monioperaattorimallia, joten siihen voi sijoittaa kaikkien operaattoreiden laitteita.
Maston ja laitetilan paikka on katsottu maastossa ja määritelty yhdessä maanvuokraajan; Titry ry:n kanssa. Lisäksi tarvealueen mastopaikkaa on kartoitettu useammassa palaverissa Tampereen kaavoituksen edustajan kanssa; Ryydynpohjan- ja Lielahden yleissuunnittelualueelle. Em. alueiden suunnitelmien ollessa vielä kesken, ei sopivaa muuta paikkaa ole löytynyt mastolle. Haetulla rakennuspaikalla on mastolle ja laitetilalle jo olemassa olevaa kenttää/pihan reunaa. Tulotie mastolle tulisi olemassa olevaa piha-aluetta ja kulkureittiä pitkin. Kaavaan merkattu istutettava puurivi mahtuu hakijan käsityksen mukaan laitetilan ja maston taakse.
Edellä mainituin perustein hanke ei hakijan mielestä vaikeuta kaavoitusta. Suunniteltu hanke on yleishyödyllisen digitaalisen infran rakentamista. Hanke ei ole myöskään haitaksi alueen virkistyskäytölle tai luonnon- ja ympäristöarvoille mm. hankealueen pienialaisuuden vuoksi ja alueen nykyisenkin käytön kannalta katsottuna. Suunniteltu masto on pylväsmasto, joka on maisemallisesti paras vaihtoehto; hoikempi ja paremmin ympäristöön sulautuva, kuin harustetut- tai vapaasti seisovat ristikkomastotyypit.
Eduskunta on nähnyt telepalvelut tarpeelliseksi ja huomioinut ne (2014/2015) voimaan tulleessa laissa: Tietoyhteiskuntakaarilaki. Hakijan mielestä Poikkeamiselle on erityinen syy (sähköisen viestinnän palveluiden yhteiskunnalliset tarpeet ja mobiiliverkon laadun ja kapasiteetin varmistaminen haetulle tarvealueelle).”
Hakija on kertonut lisää hankkeesta ja sen vaikutuksista liitteenä olevassa maankäyttö- ja rakennusasetuksen 64 §:n mukaisessa selvityksessä.
KUULEMINEN
Naapurit on kuultu kaupungin toimesta. Naapurit on kuultu myös rakennuslupaa varten. Yhdellä naapurilla oli huomautettavaa hankkeesta.
Muistutuksessa vastustettiin tukiaseman sijaintia lähellä asutusta ja korvaavaksi paikaksi esitettiin Suokorvenkatu 1 ja Turvesuonkatu 20 välistä aluetta. Tukiaseman siirtoa perusteltiin mm. asuntojen arvon laskemisella, tukiaseman mahdollisilla terveysvaikutuksilla, maisemallisella haitalla sekä alueen keskeneräisellä kaavoituksella.
Hakija on antanut muistutukseen vastineen, jossa todetaan mm.:
”Masto on pyritty viemään jo mahdollisimman kauas olemassa olevista asutuksista radioverkon kuuluvuuden sallimissa rajoissa. Tukiasemapaikka on lähimmästä asutuksesta mainitun n. 150 metrin päässä. Kyseinen etäisyys on poikkeavan paljon verrattuna yleiseen ja keskimääräiseen mastojen sijoitteluun taajama-alueella suhteessa asutukseen. Mastojen täytyy sijaita asutuksen lomassa tai sen välittömässä läheisyydessä, koska ne tuottavat palvelua alueella asuville, työskenteleville ja liikkuville ihmisille. Tehokas ja laadukas peittoalue on 500-1000 metrin säteellä mastosta. Sähköisen viestinnän palvelut ja siihen liittyvä viestintäverkko on esitetty perusteeksi poikkeamishakemuksen erityiseksi syyksi.
Operaattorit noudattavat tukiasemarakentamisessaan maamme lakeja ja muita määräyksiä, jotka koskevat tätä toimintaa. Niihin kuuluvat myös tukiasemien sähkömagneettista säteilyä säätelevät määräykset ja lait. Niiden valvontaa hoitaa sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalaan kuuluva asiantuntijaviranomainen Säteilyturvakeskus, STUK.
Masto on nk. mastopylväs (ei haruksia) ja se näkyy kauempaa maisemassa neulamaisena kohteena. Taajama- ja kaupunkikuvassa on yleisesti muitakin vastaavia maisemassa näkyviä objekteja. Sähkölinjat, suuret valaisinpylväät, mainospylonit, jne. Osasta lähimmästä asutuksesta näkymäsektorit ovat myös osin puuston ja hallirakennuksien takana, jotka osittain estävät mastoa tai sen tyviosaa näkymästä.
Maston rakentamiselle on tarve jo nykyisellään/tällä hetkellä poikkeamishakemuksessa ja sen liitteissä esitettyjen matkaviestinverkon peittoalue-, kuuluvuus- ja kapasiteettitarpeiden vuoksi. Tämän vuoksi ympäröivien alueiden kaavoitusta ei ole mahdollista odottaa ratkaisuksi tälle asialle.”
Muistutus ja hakijan vastine ovat kokonaisuudessaan hakemuksen liitteenä.
POIKKEAMINEN
Asemakaavassa tontin 2675-7 pääkäyttötarkoitus on ympäristöhäiriöitä aiheuttamattomien teollisuusrakennusten korttelialue. Siitä poiketen tontille rakennetaan matkaviestintukiasema.
Rakennusala on asemakaavassa osoitettu n. 6 metrin päähän luoteisrajasta. Siitä poiketen tukiaseman laitesuoja sijoittuu 4 metrin etäisyydelle tontin luoteisrajasta. Poiketaan rakennusalasta 2 m.
Tontti on asetettu rakennuskieltoon 3.5.2025 asti asemakaavan laatimista varten. Siitä poiketen tukiasema halutaan rakentaa ennen rakennuskiellon päättymistä.
Poikkeaminen voidaan erityisestä syystä myöntää, mikäli se ei MRL 171 § mukaisesti
- aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle;
- vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista;
- vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista; tai
- johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
ASEMAKAAVOITUS
Tontti rajautuu koillisessa ja luoteessa Isosuonpuistoon, kaakossa teollisuusrakennusten tonttiin ja lounaassa Suokorvenkatuun. Tukiaseman laitesuoja rakennetaan tontin luoteispuolelle lähimmillään 4 m tontin rajasta.
Alueelle on laadittu Lielahden yleissuunnitelma, jossa tontille on kaavailtu liiketiloja sekä muita toimitiloja. Esitetyt suunnitteluratkaisut tarkentuvat asemakaavoitusvaiheessa. Tukiasema sijoittuu voimassa olevan asemakaavan mukaiselle ympäristöhäiriöitä aiheuttamattomien teollisuusrakennusten korttelialueelle. Tukiaseman suunniteltu sijainti ei aiheuta haittaa vieressä sijaitsevan Isosuonpuiston nykyiselle virkistyskäytölle eikä viheralueen tulevalle kehittämiselle. Kulku tukiasemalle tapahtuu olemassa olevaa katuverkkoa pitkin.
Etäisyys lähimpiin asuinrakennuksiin on yli 120 metriä. Hakijan mukaan hoikan putkimaston ympäristöhaitat ovat lähinnä visuaalisia. Laitetila on varsin pieni ja näkyy vain läheltä. Itse masto näkyy tietyistä katselusektoreista myös kauempaa, mutta hoikkuutensa takia sen vaikutus maisemaan ei ole hallitseva, eikä se poikkea muista nykyaikaisista tietoliikennemastoista. Ulkonäöltään sitä voi verrata suureen valaisinpylvääseen ja kaukomaisemassa se on neulamainen kohde. Lentoestelausunnon ja -luvan mukaan masto ei tarvitse lentoestemaalauksia tai -valoja, joten pimeällä se ei näy kaukomaisemassa.
Säteilyturvakeskukselta saadun lausunnon mukaan tukiasema-antennit sijoitetaan korkealle kyseisiin mastoihin, jolloin väestöllä ei ole vapaata pääsyä paikkoihin, joissa raja-arvot voisivat ylittyä. Radiotaajuisille kentille asetetut raja-arvot voivat ylittyä pisimmillään noin kymmenen metrin etäisyydellä tukiasema-antennista pääkeilan suunnassa. Altistus pienenee nopeasti etäisyyden kasvaessa. Suunniteltujen tukiasemien aiheuttamat radiotaajuiset kentät tulevat olemaan selvästi raja-arvoja pienemmät paikoissa, joihin väestöllä on vapaa pääsy. Tämän tasoisesta altistuksesta ei aiheudu haitallisia terveysvaikutuksia.
Rakennusalan rajan ylittäminen kahdella metrillä ei estä asemakaavan merkityn puurivin istuttamista tontin luoteisrajalle. Tukiasema soveltuu käyttötarkoituksensa puolesta korttelin nykyisiin toimintoihin sekä Lielahden yleissuunnitelman mukaiseen maankäyttöön. Poikkeaminen asemakaavan käyttötarkoituksesta ja rakennusalasta ei aiheuta haittaa asemakaavoitukselle, asemakaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle.
Rakennuspaikka on ollut jo kauan teollisuuskäytössä eikä sillä Tampereen kaupungilla olevien tietojen mukaan ole merkittäviä luontoarvoja, joten poikkeaminen ei vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista.
Rakennuspaikalla tai sen välittömässä läheisyydessä ei ole arvokkaita rakennetun kulttuuriympäristön kohteita, joten poikkeamislupa ei vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista.
Vaikutuksiltaan merkittävänä rakentamisena pidetään ympäristöstään täysin poikkeavaa rakentamista, kuten kerrostalon rakentamista omakotialueelle tai suuren päivittäistavarakaupan perustamista. Nyt on kyse 36 metrisen maston sekä 8,7 m2 suuruisen laitesuojan rakentamisesta teollisuusalueelle, mikä ei johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
Haetun poikkeamisluvan mukaisen matkaviestintukiaseman rakentaminen parantaa alueen matkapuhelinverkon palvelukykyä. Nykyiset vaatimukset edellyttävät aiempaa suurempaa tukiasematiheyttä. Laki sähköisen viestinnän palveluista huomioiden kunnan on edistettävä sähköisen viestinnän palvelujen tarjontaa ja käyttöä sekä varmistaa, että viestintäverkkoja ja viestintäpalveluja on jokaisen saatavilla. Lain mukaan tulee myös varmistaa, että nämä ovat teknisesti kehittyneitä, laadultaan hyviä, toimintavarmoja ja turvallisia (Laki sähköisen viestinnän palveluista 7.11.2014/917). Näin ollen poikkeamisluvan myöntämiselle voidaan katsoa olevan MRL 171 § mukaisia erityisiä syitä.
Ottaen huomioon hakijan selvityksen sekä alueen asemakaavallisen tilanteen, asemakaavayksikkö toteaa, että poikkeaminen rakennuskiellosta ja asemakaavan rakennusalasta ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle eikä vaikeuta luonnon tai rakennetun ympäristön arvojen säilyttämistä koskevien tavoitteiden saavuttamista tai johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
Poikkeamisluvan myöntämisellä ei ole merkittäviä vaikutuksia yritystalouteen.
LIITTEET:
Sijaintikartta: Kartassa on esitetty rakennuspaikan sijainti ja poikkeuslupatilanne. Tontti rajautuu koillisessa ja luoteessa Isosuonpuistoon, kaakossa teollisuusrakennusten tonttiin ja lounaassa Suokorvenkatuun. Kohteen kaakkoissuunnalla on neljä aikaisempaa poikkeamishakemusta, joille on annettu myönteinen päätös vuosina 2007, 2022 sekä kaksi myönteistä päätöstä vuonna 2021.
Asemakaava: Asemakaavassa tontti on osoitettu ympäristöhäiriöitä aiheuttamattomien teollisuusrakennusten korttelialueeksi. Suurin sallittu kerrosluku on II ½. Rakennuspaikalla rakennusala sijoittuu n. 6 metrin etäisyydelle rajasta. Rakennusalan ja tontinrajan välille on annettu istutettavan puurivin määräys.
Hakijan vastine muistutukseen
Lentoestelausunto
Muistutus
Poikkeamishakemus: Liitteessä on kerrottu hankkeen, rakennuspaikan ja hakijan tiedot.
MRA 64§:n mukainen selvitys
Suunnitelmat: Tukiasema, 36 metriä korkea masto ja n. 8,7 m2 suuruinen laitesuoja sijoittuvat tontin luoteisrajan tuntumaan, 4 metrin päähän rajasta.