Yhdyskuntalautakunta, kokous 12.9.2023

§ 234 Yhdyskuntalautakunnan vuoden 2024 talousarvio ja sen yhteydessä käsiteltävät valtuusto- ja kuntalaisaloitteet 

TRE:4164/02.02.01/2023

Valmistelija

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Controller Marko Sivonen, puh. 040 741 6821, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus hyväksyi vuoden 2024 talousarviokehyksen 19.6.2023. Päätös liitteineen on luettavissa Selmassa (http://intra.tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toimielimet/Kaupunginhallitus).

Talousarviokehys perustuu kaupungin toimintayksiköiden kanssa toukokuussa käytyihin neuvotteluihin ja kaupungin johtoryhmän linjauksiin. Talousarvion kehyspohjissa on lisäksi huomioitu useita teknisiä muutoksia.

Vuoden 2024 talousarvion sisältämät sitovat toiminnan tavoitteet perustuvat Tampereen strategiaan 2030 ja sen pohjana olevaan Kalervo Kummolan pormestariohjelmaan. Yhdyskuntalautakunnalle kohdistuu vuonna 2024 yhteensä kuusi sitovaa toiminnan tavoitetta. Tavoitteissa painottuvat kaupungin kasvuun vastaaminen, kestävien liikkumismuotojen edistäminen sekä luonnon monimuotoisuuden vahvistaminen. Lisäksi työntekijäkokemuksen parantaminen on asetettu tavoitteeksi kaikille lautakunnille.

Kesäkuun tilanteen perusteella laadittu kaupungin koko vuoden vuosikate-ennuste on 167,8 milj. euroa ylijäämäinen ja tulosennuste 38,9 milj. euroa ylijäämäinen, mikä on 18,2 milj. euroa vuosisuunnitelmaa parempi. Kaupunginvaltuusto päätti kesäkuussa talousarviomuutoksista, jotka paransivat tulosta 17,5 milj. euroa verotulojen kasvun seurauksena. Suurimmat menojen ylitykset ovat sivistyspalvelujen palvelualueella. Verorahoituksen ennuste on talousarviomuutosten jälkeen 4,0 milj. euroa budjetoitua suurempi. 

Kaupunkiympäristön palvelualueen talouden arvioidaan toteutuvan 0,7 milj. euroa vuosisuunnitelmaa heikompana johtuen pääosin sekä joukkoliikenteen kustannustason voimakkaasta noususta että syksyllä toteutettavista aikatauluvarmuuden kehittämistoimenpiteistä (lisävuoroja linjoille, joilla liikenteen ruuhkautumisen tai kasvaneiden matkustajamäärien aikataulut eivät ole toteutuneet).  

Kaupunkiympäristön palvelualueen toimielimiä ovat yhdyskuntalautakunta ja sen ympäristö- ja rakennusjaosto sekä alueellinen ympäristöterveydenhuollon jaosto, seudullinen joukkoliikennelautakunta sekä alueellinen jätehuoltolautakunta.

Yhdyskuntalautakunnan tehtävänä on järjestää kaupunkirakenteen kehittämistä kokonaisuutena, kaupunkisuunnittelua, rakentamista ja ylläpitoa koskevat palvelut sekä viranomaispalvelut. Lautakunnan tehtävänä on vastata kestävän kaupunkikehityksen ja ympäristöpolitiikan linjausten ja sitoumusten koordinaatiosta, toimeenpanosta, projektoinnista ja seurannasta. Lautakunnalle kuuluu liikenteen hallinta lukuun ottamatta ympäristö- ja rakennusjaostolle sekä Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle kuuluvia tehtäviä, tulvariskien hallinta sekä yleisen vesi- ja viemärilaitoksen toiminta-alueesta määrääminen. Lautakunta toimii lainsäädännön mukaisena viranomaisena edellä mainituissa asioissa.

Kuntatalouden vuodesta 2023 on yleisesti ottaen tulossa hyvä, koska kunnille kertyy vuonna 2023 vielä vanhojen veroperusteiden mukaisia kunnallis- ja yhteisöverotuloja. Eri ennustelaitokset ovat arvioineet kuntatalouden heikkenevän nopeasti vuodesta 2024 lähtien. Myös suurten kaupunkien talous on heikkenemässä nopeasti pääkaupunkiseutua lukuunottamatta. Tampereen kaupungin näkymät vuodelle 2024 ovat selkeästi vuotta 2023 heikompia, ja talouden tasapainossa pitäminen näyttää pysyvän vaikeana koko taloussuunnitelmakauden 2024-2027. Vuoden 2024 talousarviokehyksessä on turvattu nykyisten palvelujen taso, ja osittain palveluihin on osoitettu lisäpanostuksia. Koko kaupungin toimintakate heikkenee 33,0 milj. euroa (5,2 %) vuoden 2023 vertailukelpoiseen talousarvioon verrattuna. Talousarviokehyksen vuosikate on 77,9 milj. euroa ja tilikauden tulos 19,0 milj. euroa alijäämäinen.

Talousarviovalmistelun lähtökohtana oli toimintayksiköiden tuotteistetut palvelut. Kehysvalmistelussa eriteltiin talousarviopohjan korjaukset, valittujen palvelujen suoritteiden volyymimuutokset, arvioitu kustannustason nousu (+3 %), laskennallinen tuottavuustavoite (-1 %) ja erikseen neuvoteltavat merkittävät (lainsäädäntö/strategia/toimintaympäristö) muutostarpeet. Valituille palveluille asetetaan talousarviossa yksikkökustannustavoite ja palvelujen yksikkökustannusten kasvua seurataan vuosittain.

Vuoden 2024 kehyksessä on sitovaa lautakuntarakenteen mukainen lautakunnan toimintakate ja nettoinvestoinnit sekä erikseen sitovat kehitysohjelmat. Yhdyskuntalautakunnan toimintakate vuonna 2024 on -53,3 milj. euroa. Toimintakate poikkeaa -1,026 milj. euroa kaupunginhallituksen hyväksymän talousarviokehyksen mukaisesta yhdyskuntalautakunnan toimintakatteesta, joka on -52,3 miljoonaa euroa. Poikkeama johtuu siitä, että kehyspäätöksessä joukkoliikennelautakunnan suoritemäärän kasvuun perustuva toimintakatteen vahvistuminen (0,87 milj. euroa) oli esitetty virheellisesti yhdyskuntalautakunnassa. Lisäksi kehyspäätöksen jälkeen kahden henkilön palkka- ja toimintarahat (-0,156 milj. euroa) siirrettiin konsernihallinnon talousarviosta yhdyskuntalautakuntaan. Yhdyskuntalautakunnan nettoinvestointien esitys vuonna 2024 on -52,0 milj. euroa, josta -3,70 milj. euroa kohdistuu lautakunnan alaisen Viiden tähden keskusta -kehitysohjelman ja Hiedanranta -kehitysohjelman investointimenoihin.

Yhdyskuntalautakunnan käyttötalouden budjettiesityksessä on kehysvaiheessa huomioitu tulojen lisäyksiä yhteensä 0,3 milj. euroa ja menojen lisäyksiä yhteensä 8,0 milj. euroa. Toimintakatteeseen vaikuttavat muutokset koostuvat talousarvionpohjan korjauksista (2,6 milj. euroa), laskennallisesta kehyskasvusta (1,6 milj. euroa) sekä erikseen neuvotelluista merkittävistä (lainsäädäntö/strategia/toimintaympäristö) muutostarpeista (3,5 milj. euroa). 

Yhdyskuntalautakunnan budjettiesityksessä henkilötyövuodet kasvavat +11,4 htv (määräaikaisten työsuhteiden päättymiset on huomioitu), joista sisäinen siirto +1 htv.

Yhdyskuntalautakunnan budjettiesityksessä on pystytty huomioimaan useita lisäyksiä palvelutarpeen kasvuun, vaikka kaikkia lisäystarpeita ei voida huomioida. Kaupunkiympäristön suunnittelussa on varauduttu RYTJ-lain (rakennetun ympäristön tietojärjestelmä) sekä rakentamislain muutosten vaikutuksiin mahdollistamalla oman resurssin lisääminen neljällä henkilötyövuodella. Lisäksi varaudutaan nykyistä paremmin viher- ja maisemasuunnittelun palvelutarpeisiin sekä Areenan liikennejärjestelyjen operoinnin jatkuviin kustannuksiin.  Kaupunkiympäristön rakennuttamisessa ja ylläpidossa on varauduttu raitiotien infra- ja hallintovastikkeen kasvuun (1,75 milj. euroa), sähköenergian poikkeuksellisen hinnan nousun (+100 %) sekä katujen päällystetöiden poikkeuksellisen hinnan nousun (+70 %) kattamisiin. Lisäksi matkalipuntarkastuksessa on varauduttu raitiotieliikenteen avaamiseen Lentävänniemeen mahdollistamalla yksikön resurssin lisääminen kahdella henkilötyövuodella. Kestävä kaupunki -palveluryhmässä on varauduttu ympäristöterveydenhuollon seutusopimuksen mukaisen pieneläinpäivystyksen jatkumiseen, ilmanlaadun seurannan toimenpiteisiin sekä luonnon monimuotoisuustoimien jatkamiseen. Palveluryhmän suunnitteluresurssia varaudutaan lisäämään kahdella henkilötyövuodella olemassa olevan talousarvion puitteissa. Paikkatietoyksikössä varaudutaan aineistonluovutusprosessin muutoksiin mahdollistamalla yksikön resurssin lisääminen yhdellä henkilötyövuodella. Lisäksi yksikön laskennalliseen kehyksen kasvuun on sisällytetty yksikön suunnitteluresurssin lisääminen yhdellä henkilötyövuodella kaupunkitietomallin kehittämisen resursointiin. Jätehuoltolautakunnan talousarvio on jätehuoltolautakunnan päätöksen mukainen. Ympäristöterveydenhuollon talousarvio sisältää ympäristöterveydenhuollon jaostolle esitetyt erät.   

Yhdyskuntalautakunnan budjettiesitykseen sisältyy kaupungin tekeminä talousarviopohjan korjauksina 0,1 milj. euron menojen lisäys, jolla varaudutaan palkkaratkaisun kustannusvaikutusten kattamiseen, kaupungin ICT -kustannusten kattamiseen sekä kiinteistötoimen perimiin vuokramuutoksiin.

Yhdyskuntalautakunnan talousarvioehdotuksen toimintatulot ovat 32,476 milj. euroa, toimintamenot -85,774 milj. euroa ja toimintakate -53,298 milj. euroa. Yhdyskuntalautakunnan nettoinvestointimenot ovat -52,0 milj. euroa sisältäen myös kehitysohjelmien investoinnit.

Pormestarin talousarvioesitys voi sisältää muutoksia lautakunnan talousarvioesitykseen verrattuna.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Kaupunkiympäristön palvelualueeseen kuuluvan yhdyskuntalautakunnan vuoden 2024 talousarvioesitys hyväksytään lautakunnan osalta sekä oikeutetaan palvelualueen johtaja tekemään talousarvioesitykseen teknisiä muutoksia.

Samalla hyväksytään lautakunnan lausunnot talousarvioesityksen yhteydessä käsiteltäviin valtuusto- ja kuntalaisaloitteisiin.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Teodor-Pavel Hiidenlampi saapui kokoukseen asian käsittelyn aikana.

Tiedoksi

Marko Sivonen, Tuomas Huhtala

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)