Elinvoima- ja osaamislautakunta, kokous 4.10.2023

Lataa  Kuuntele 

§ 149 Varainhoitovuoden 2023 aikana jaettavaksi jätetyn perusrahoituksen hakeminen (yhteistoiminta-alueen asia) 

TRE:4529/02.04.01/2023

Valmistelija

  • Viskari Kirsi, Johtaja, ammatillinen koulutus

Valmistelijan yhteystiedot

Johtaja, ammatillinen koulutus Kirsi Viskari, puh. 0400 376 420 ja kehitysjohtaja Tuula Hoivala, puh. 050 329 5711, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Aino Jokinen, puh. 040 801 6103, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Opetus- ja kulttuuriministeriö on avannut vuoden 2023 toisen lisäsuoriterahoituksen haun (VN/25889/2023, 18.9.2023). Tässä haussa voi hakea varainhoitovuoden 2023 aikana jaettavaksi jätettyä perusrahoitusta. 

Hakemukset tulee toimittaa opetus- ja kulttuuriministeriöön viimeistään 9.10.2023. Ministeriön on tarkoitus päättää toisesta lisäsuoritepäätöksestä marraskuun puoliväliin mennessä.

Vuoden 2023 toisella lisäsuoritepäätöksellä jaettavan perusrahoituksen määrä on 12,878 miljoonaa euroa. Koulutuksen järjestävät voivat hakea varainhoitovuoden aikana ilmenneisiin tarpeisiin jätettyä perusrahoitusta tavoitteellisina opiskelijavuosina ja/tai erityisen perustellusta syystä perusrahoituksen harkinnanvaraisena korotuksena.

Tavoitteellisten opiskelijavuosien lisäämisen perusteet

Toisella lisäsuoritepäätöksellä tavoitteellisia opiskelijavuosia on jaettavissa enintään 1 574. Ministeriö ei kohdenna toisella lisäsuoritepäätöksellä tavoitteellisia opiskelijavuosia erikseen työvoimakoulutukseen, mutta koulutuksen järjestäjät voivat tarvittaessa käyttää saamaansa opiskelijavuosilisäystä myös työvoimakoulutuksen järjestämiseen. 

Ministeriö kohdentaa toisella lisäsuoritepäätöksellä opiskelijavuosilisäyksiä niille koulutuksen järjestäjille, 

  • jotka hakemustensa perusteella pystyvät tehokkaimmmin lisäämään työvoiman saatavuutta ja kohtaantoa parantavia koulutuksia ensisijaisilla toiminta-alueillaan,
  • joilla oppivelvollisten määrä on muodostunut ennakoitua suuremmaksi esimerkiksi asuinkuntien osoittamien oppivelvollisten johdosta.

 

Tavoitteellisia opiskelijavuosia lisätään kuitenkin vain, jos ministeriön arvion mukaan koulutuksen järjestäjälle varsinaisella suoritepäätöksellä myönnettyjen tavoitteellisten opiskelijavuosien määrä ei ole riittävä hakemuksessa esitettyyn koulutustarpeeseen vastaamiseen ja/tai loppuvuodelle suunniteltuun koulutustarpeen lisäykseen. Ministeriö käyttää arvionsa pohjana Koski-tietovarannon mukaisia kuluvan vuoden tammi-elokuun ja kolmen aikaisemman vuoden toteumatietoja.

Liitteen 2 mukainen opetus- ja kulttuuriministeriön arvio Tredun opiskelijavuosikertymäksi vuodelle 2023 on 9 099, eli ylitys olisi varsinaiseen suoritepäätökseen verrattuna 402 opiskelijavuotta. Tredun oma arvio vuoden 2023 toteumasta on 9 127 opiskelijavuotta, joten opiskelijavuosikertymään haettaisiin lisäystä 430 opiskelijavuotta.  

Pirkanmaan hyvinvointialue on antanut lausunnon toisen asteen alueellisesta koulutustarpeesta Pirkanmaan hyvinvointialueen näkökulmasta ja todennut, että Pirkanmaa tarvitsee lisää sosiaali- ja terveydenhuollon aloituspaikkoja, jotta voidaan vastata Pirkanmaan hyvinvointialueen henkilöstötarpeeseen. 

Harkinnanvaraisen korotuksen myöntämisen perusteet

Opetus- ja kulttuuriministeriön tarkoituksena on myöntää toisella lisäsuoritepäätöksellä perusrahoituksen harkinnanvaraista korotusta myös varainhoitovuoden aikana erityisestä syyystä johtuen, ja perusteita voivat olla:

  • tarpeet, jotka eivät olleet ennakoitavissa varsinaista suoritepäätöstä tehtäessä,
  • työvoiman saatavuuden ja kohtaannon parantamiseksi ja/tai oppivelvollisten koulutukseen pääsyn turvaamiseksi, kun välttämätön koulutustarjonnan lisäys kohdentuu erityisen kalliin koulutuksen järjestämiseen, eikä koulutuksen järjestäjällä ole kokonaisrahoituksensa puitteissa muutoin mahdollisuutta toteuttaa tarvittavaa lisäystä,
  • oppivelvollisuuslain 19–21 §:ssä säädettyihin erityisiin majoitus- ja matkakorvauksiin (yli 100 km tai kun koulumatkaan kuluu päivittäin yli 3 tuntia nopeinta matkustustapaa käyttäen).

 

Mikäli koulutuksen järjestäjä hakee harkinnanvaraista korotusta usean eri syyn perusteella, kukin niistä on haettava ja perusteltava erikseen.

TUVA-koulutuksen kysyntä on kasvanut nopeasti ja Tredu on lisännyt tarjontaa vuoden 2023 aikana. TUVA-koulutusta toteutetaan eri toimintamalleilla ja sen järjestämiskustannukset ovat korkeat ja ja tästä syystä Tredu hakee harkinnanvaraista korotusta TUVA-koulutuksen järjestämiseen 73 000 euroa. Lisäksi Tredu hakee erityisen kalliin koulutuksen tarjonnan lisäämiseksi harkinnanvaraista korotusta 50 000–100 000 euroa lentokoneasennuskoulutuksen järjestämiseen ja osaltaan huoltovarmuuden turvaamiseksi ja laskelma tarkentuu valmistelun edetessä. Hakemuksen valmistelussa tehdään yhteistyötä muiden lentokoneasennuskoulutuksen järjestäjien kanssa.

Asian liitteenä ovat opetus- ja kulttuuriministeriön hakua koskeva kirje, arvio koulutuksen järjestäjien vuoden 2023 opiskelijavuositoteumista sekä vuosien 2020–2023 kuukausikohtaiset opiskelijavuosikertymät koko maan tasolla. Lisäksi liitteenä on Pirkanmaan hyvinvointialueen antama lausunto koskien sosiaali- ja terveydenhuollon koulutuksen aloituspaikkoja.

Hallintosäännön 21 § mukaisesti elinvoima- ja osaamislautakunnan tehtävänä on järjestää toisen asteen koulutus sekä vastata koulutuspolitiikan suuntaviivojen määrittelystä ja koulutuspoliittisesta ohjauksesta ammatillisen koulutuksen osalta.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Rantanen Teppo, Johtaja

Tampereen kaupunki hakee opetus- ja kulttuuriministeriöltä varainhoitovuoden 2023 aikana jaettavaksi jätettyä perusrahoitusta toisessa lisäsuoriterahoituksen haussa seuraavasti:

  • tavoitteellisten opiskelijavuosien määrän lisäystä yhteensä 430 opiskelijavuotta,
  • harkinnanvaraista korotusta TUVA-koulutuksen järjestämiseen 73 000 euroa sekä erityisen kalliin koulutuksen tarjonnan lisäämiseksi harkinnanvaraista korotusta lentokoneasennuskoulutuksen järjestämiseen 50 000–100 000 euroa. 


Johtaja, ammatillinen koulutus valtuutetaan täydentämään ja allekirjoittamaan 2. lisäsuoritepäätöksen hakemus.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Tredu johtoryhmä, Jari Sola, Päivi H Rajala

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)