Perustelut
Pölkkylänniemen ja Santalahden suojaviheralueet sijaitsevat Santalahdessa ja ne rajautuvat Paasikiventiehen, Rosenlewinsiltaan, Santalahden satama-alueeseen ja Näsijärveen. Suunnitelmassa on esitetty Näsijärven rantareitin osuus välillä Uittotunneli – Santalahden rantasilta, Pölkkylänniemen maisemapolku, sekä rantavyöhykkeen kasvillisuuden käsittelyn ja viherrakentamisen periaatteet.
Tampereen kaupungin tavoitteena on parantaa, täydentää ja laajentaa rantareitistöä. Näsijärven rantareitti palauttaa raitiotietyömaan vuoksi katkenneet jalankulku- ja pyöräily-yhteydet Uittotunnelille. Idässä, Santalahden rantasillan kohdalla reitti yhdistyy jo rakennettuun Sahansaarenkadun jalankulun ja pyöräilyn reittiin. Santalahden venesataman kohdalla jalankulun ja pyöräilyn reitit erkanevat toisistaan erillisille Paasikiventien suuntaisille reiteille. Suora, neljä metriä leveä, pyöräilylle tarkoitettu reitti kulkee Paasikiventien varrella ja neljä metriä leveä jalankulkureitti lähellä venelaitureita ja rantaviivaa. Rosenlewin raitiotiesillan länsipuolella jalankulku- ja pyöräilyreitti jatkuu yhdistettynä, neljä metriä leveänä väylänä kohti Uittotunnelia. Toisistaan erotetut pyöräily- ja jalankulkureitit jatkuvat tulevaisuudessa raitiotien rinnalla Pölkkylänsiltaa pitkin Näsinsaareen. Nämä reitit ovat asfalttipintaisia ja ne valaistaan. Lännessä Uittotunnelin kohdalla reitti yhdistyy jo aiemmin suunniteltuun, mutta vielä rakentamattomaan rantareittiin, joka sijoittuu Paasikiventien Näsijärveen laskevan penkereen alareunaan.
Pölkkylänniemen ympärille rakennetaan kävely-yhteys maisemien katselua ja virkistäytymistä varten. Polun pohjana hyödynnetään nykyistä työmaatien pohjaa, jotta uusilta puunkaadoilta vältytään. Polun varteen asennetaan levähdyspenkki. Pölkkylänniemen maisemapolku ei ole esteetön, sillä Pölkkylänsillan alituksen ja Näsijärven rantareitin väliselle osuudelle täytyy korkeuserojen vuoksi rakentaa portaat. Maisemapolku on noin 2,5 metriä leveä, eikä se ole valaistu tai talvikunnossapidettävä.
Pölkkylänniemessä rantaviiva ja kapea vyöhyke rantapuustoa säilyvät, vaikka raitiotiesiltojen ja pengerryksien alle on jäänyt suuri osa niemen maapohjaa. Rantapuustoa hoidetaan siten, että sen uusiutumiskyky säilyy ja rannan maisema pysyy puustoisena. Raitiotiepenkereen juurelle ja maisemoitavan työmaatien reunoille istutetaan puustoa ja aluetta hoidetaan jatkossa luonnon monimuotoisuuden lisääntymistä tavoitellen. Santalahden sataman kohdalla reittien väliselle luiskalle istutetaan yksittäisiä puita, puumaisia pensaita sekä kylvetään niitty. Sataman kohdalla puuston määrää ja sijoittamista rajoittavat maanalaiset putki- ja johtoverkostot.
Näsijärven rantareitin kunnossapitoluokitus on B1. Pölkkylänniemen maisemapolun kunnossapitoluokka on B2, ei talvikunnossapitoa. Viheralueet kuuluvat säilyvän puuston alueilla kunnossapitoluokkaan M4. Muutoin viheralueet kuuluvat puustoisiksi istutettavilla alueilla kunnossapitoluokkaan R4 tai avoimena hoidettavilla alueilla luokkaan A3.
Viheryleissuunnitelmaluonnos oli nähtävänä ja kommentoitavana 25.9. – 8.10.2023 Tampereen kaupungin internetsivuilla ja maastossa. Suunnitelmaluonnoksesta annettiin yksi palaute. Palautteessa toivottiin puustoisuuden lisäämistä suunnittelualueella, mutta myös sitä laajemmalla alueella Santalahden rannoilla. Suunnitelmassa avoimena hoidettaville alueille ei voida esittää lisäistutuksia maanalaisten putkilinjojen vuoksi. Niille alueille, joilla rajoitteita ei ole, on esitetty joko nykyisen puuston säilyttämistä tai uuden puustoa istuttamista.
Nähtävillä olon jälkeen yleissuunnitelmaluonnoksessa esitettyjä viheralueiden kunnossapitoluokituksia on tarkistettu ja jalankulku- ja pyöräilyreittien kunnossapitoluokat on määritelty.
Yleissuunnitelmaa käytetään rakennussuunnitelman pohjana, jolloin esitetään tarkentuneet pintamateriaalit, istutettava kasvillisuus lajeittain sekä valaistus-, kaluste- ja varustetiedot. Pinnankallistuksien periaatteet on esitetty yleissuunnitelmassa ja ne tarkentuvat rakennussuunnitelmassa varsinaiseksi tasaus- ja kuivatussuunnitelmaksi.
Suunnittelualue on kooltaan 21 000 neliömetriä. Sen kustannusarvio on työmaa- ja tilaajatehtävineen 530 000 euroa ja neliökustannus n. 25 euroa/neliömetri.
Viheralueet ja reitit välillä Uittotunneli-Santalahti on tarkoitus rakentaa arviolta vuonna 2025. Rakentamisajankohtaan vaikuttaa Raitiotieallianssin töiden eteneminen alueella.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Pölkkylänniemen ja Santalahden suojaviheralueen yleissuunnitelma nro 18/22097/2 hyväksytään kustannusarvioineen rakennussuunnittelun pohjaksi.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.