Alueellinen jätehuoltolautakunta, kokous 13.12.2023

Lataa  Kuuntele 

§ 53 Kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen taksa 1.1.2024 alkaen 

TRE:4441/02.04.03/2023

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Toppila Anu, Jätehuoltopäällikkö, Anu.Toppila@tampere.fi

Perustelut

Kunnan toissijainen vastuu jätehuollon järjestämisessä

Elinkeinoelämän jätehuolto on pääsääntöisesti jätteen haltijan järjestämisvastuulla. Kunta kuitenkin vastaa tietyin ehdoin toissijaisesti näiden jätteiden jätehuollosta. Jätelain 33 §:n mukainen toissijainen vastuu tarkoittaa sitä, että kunnilla on velvollisuus järjestää yrityksille ja muille yhteisöille jätehuoltopalveluja tilanteessa, jossa jätteen haltija tätä pyytää muun palvelutarjonnan puutteen vuoksi ja jäte laadultaan ja määrältään soveltuu kuljetettavaksi tai käsiteltäväksi kunnan jätehuoltojärjestelmässä. Toissijaisen vastuun nojalla tuotettavia jätehuoltopalveluja kutsutaan TSV-palveluiksi. Kunnan toissijaisen jätehuoltovastuun avulla pyritään turvaamaan toimiva jätehuolto ja jätehuoltopalveluiden saatavuus silloinkin, kun muuta palvelutarjontaa ei ole saatavilla.

TSV-palveluun liittyvistä menettelyistä säädetään jätelaissa. TSV-palvelun tarjoaminen perustuu aina jätteen haltijan esittämään pyyntöön ja arvioituun palvelupuutteeseen markkinoilla. Silloin, kun jätehuoltopalvelun arvo on vähintään 2 000 euroa vuodessa, on jätteen haltijan ennen pyynnön tekemistä julkaistava ilmoitus tarvitsemastaan palvelusta Materiaalitori-verkkopalvelussa. Vasta sen jälkeen, jos sopivaa markkinaehtoista palvelua ei löydy kohtuullisin ehdoin, voi pyynnön palvelusta esittää kunnalliselle jäteyhtiölle. Materiaalitorin käyttövelvoite ei koske tiettyjä hankintayksiköitä, jotka voivat selvittää markkinaehtoisen palvelun saatavuutta myös julkisten hankintojen Hilma-ilmoituskanavan kautta. Kunnan on tehtävä jätteen haltijan kanssa TSV-palvelusta sopimus, jonka kesto voi olla enintään kolme vuotta kerrallaan.

Velvollisuus käyttää Materiaalitoria ei koske toissijaista palvelua, jonka vuosittainen arvo on alle 2 000 euroa. Jätteen haltija voi tällöin osoittaa palvelua koskevan pyynnön suoraan kunnan jätelaitokselle, eikä palvelusta näissä tapauksissa tarvitse tehdä sopimusta. Kunnan jätelaitoksen on kuitenkin vuosittain toimitettava tietoalustaan tiedot tällaisten palveluiden kokonaisarvosta, palvelua käyttävien jätteen haltijoiden kokonaismäärästä sekä tiedot annetusta palvelusta jätelajeittain ja käsittelymenetelmittäin eriteltyinä.

Yleistä TSV-taksasta ja sen valmistelusta

Kunnan toissijaisen vastuun perusteella tuotettavat jätehuoltopalvelut ovat lakisääteisiä palveluja. TSV-palvelusta peritään jätteen haltijalta julkisoikeudellinen jätemaksu. Jätemaksun perusteista määrätään jätetaksassa, jonka kunnan jätehuoltoviranomainen hyväksyy. Jätemaksut määrätään jätteen haltijoille jätetaksan mukaisesti ja maksut suoritetaan jätehuoltopalvelut tuottavalle kunnalliselle jäteyhtiölle, Pirkanmaan Jätehuolto Oy:lle, joka toimii jätehuoltolautakunnan lukuun hoitaen laskutuksen ja maksukertymien seurannan.

Jätelain 78 §:n mukaisesti kunnan lakisääteisestä jätehuollon järjestämisestä on perittävä kustannukset täysimääräisesti kattavaa jätemaksua. TSV-maksujen on vastattava mahdollisimman tarkasti juuri TSV-palvelujen järjestämisestä aiheutuvia kustannuksia eikä palveluja saa kompensoida asukkaiden jätemaksuilla tai markkinaehtoisen toiminnan tuloilla. Lisäksi kunnan TSV-palvelusta perittävä jätemaksu ei saa olla alempi kuin kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvasta jätehuoltopalvelusta perittävä vastaava jätemaksu.  

Kunnan toissijaiselle jätehuollon järjestämisvastuulle kuuluvan jätteen taksan valmistelua varten Pirkanmaan Jätehuolto Oy on tehnyt laskelmat TSV-palvelujen kustannuksista ja niiden perusteista. Käsittelyssä on nyt esitys kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksaksi 1.1.2024 alkaen (liite 1). Jätetaksaa esitetään astuvaksi voimaan, vaikka sen hyväksymistä koskevaan päätökseen haettaisiin muutosta.

Jätehuoltolautakunta voi jätelain sallimissa puitteissa määritellä maksupolitiikan ja maksujen nimikkeet, kohteet ja suuruuden. Lautakunta ei voi kuitenkaan hyväksyä laillisesti taksaa, jolla ei katettaisi kunnallisen jäteyhtiön toimintaa jätelain mukaisesti.

Yrityksille ja muille yhteisöille, joihin asia vaikuttaa, on varattava vaikutusmahdollisuus ennen jätetaksan hyväksymistä. Vaikutusmahdollisuuksien varaamisen ja mahdollisten muutosten jälkeen jätetaksa tuodaan jätehuoltolautakunnan hyväksyttäväksi.

TSV-jätetaksan rakenne ja merkittävimmät muutokset jätetaksaan

TSV-jätetaksan mukaisilla jätemaksuilla katetaan kuntavastuullisen TSV-jätehuollon järjestämisen ja toteutuksen kaikki jätelain mukaiset kustannukset, jotka muodostuvat jätteen käsittelystä ja tiedotuksesta, neuvonnasta ja hallinnosta. Jätemaksuilla katetaan myös kaatopaikkojen käytöstä poistaminen ja jälkihoito sekä jätehuoltoviranomaisen toiminta. Jäteastioiden tyhjennysmaksut sisältävät lisäksi keräyksen ja kuljetuksen.

TSV-jätetaksa on laadittu kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvalle jätekeskuksissa ja jäteasemilla vastaanotettaville jätteille, Tarastenjärven jätekeskuksessa vastaanotettavalle vaaralliselle jätteelle sekä jäteastioiden tyhjennyksille. TSV-jätetaksan rakenteen esitetään säilyvän samanlaisena kuin vuonna 2023.

Jäteastioiden tyhjennysmaksut

Kunnan jätemaksun perusteita ovat jätteen laji, laatu, määrä ja noutokerrat. TSV-jätetaksaesityksessä on määritelty maksut jäteastioiden tyhjennyspalveluille kunnittain ja jätelajeittain.

Vuoden 2024 TSV-jätetaksassa jäteastioiden tyhjennyshintoihin on esitetty muutoksia kuljetusurakkakustannusten sekä jätteenkäsittelykustannusten muutoksiin perustuen. Esimerkiksi seka- ja biojätteen kuljetuskustannusten arvioidaan nousevan keskimäärin 12,9 %. Alue- ja astiakohtaisia eroja syntyy kilpailutuksen seurauksena eri urakka-alueilla. Kuljetusurakoiden kustannustasomuutokset on viety taksaan alue- ja astiakohtaisesti.

TSV-palvelujen jätetaksassa sekajätteen käsittelymaksua esitetään korotettavaksi 105,50 euroon/tonni (alv 0 %). Voimassa olevassa jätetaksassa vastaava käsittelymaksu on ollut 93 €/t (alv 0 %). Kuten kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen taksassa, myös TSV-palvelujen jätetaksassa sekajätteen käsittelymaksun korotusesityksen taustalla on arvio yleiskustannusten noususta (noin 10,6 %) sekä jätteen esikäsittelyn ja välivarastoinnin aliurakoinnin konetöiden nopeasti nousseet kustannukset. Sekajätteen käsittelyhintaan on lisäksi ohjattu jätelain vaatimusten mukaisesti jäteyhtiön TSV-palvelutuotantoon liittyvät yleiset kustannukset. Näitä ovat mm. kunnan jätelaitokselle Materiaalitorin käytöstä ja TSV-palveluun liittyvästä neuvonnasta aiheutuvat hallinnolliset kustannukset.

Biojätteen tyhjennysmaksuihin esitetään muutoksia kuljetusurakkakustannusten sekä jätteenkäsittelykustannusten muutoksiin perustuen. Kuljetusurakoiden kustannustasomuutokset on viety taksaan alue- ja astiakohtaisesti. Biojäteastioiden tyhjennyshintoihin vaikuttaa lisäksi biojätteen käsittelymaksun korotus 95 eurosta 113,55 euroon/tonni (alv 0 %), jotta käsittelyn kustannukset olisivat aiempaa kustannusvastaavampia. Korotusesitys johtuu Nokian Koukkujärven biolaitoksen edelleen aiheuttamista lisääntyneistä henkilöstö-, operointi- ja pääomakustannuksia. Nämä liittyvät laitoksen avaamisen jälkeen havaittujen teknisten puutteiden korjaamiseen sekä operoinnin optimointiin. TSV-jätetaksassa biojäteastioiden tyhjennysmaksut ovat kotitalouksia korkeampia, koska ensisijaisen vastuun jätehuoltopalvelujen jätetaksassa biojätteen käsittelymaksu on siirretty osaksi sekajätteen käsittelyhintaa. Vastaavanlainen subventio ei ole mahdollinen TSV-jätetaksassa jätelain vuoksi.

Pakkausjätteiden osalta jäteastian tyhjennyshintoihin esitetään korotuksia. Korotusesitykset vastaavat kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvien jätehuoltopalvelujen jätetaksaan esitettäviä korotuksia. Pienmetallin astiahintojen esitetään nousevan keskimäärin 7-8 % pyörällisillä pinta-astioilla ja noin 13 % syväkeräyssäiliöillä. Nämä ovat euromääräisesti noin 0,50–0,60 €/astiatyhjennys pyörällisillä astioilla ja noin 4 €/astiatyhjennys syväkeräyssäiliöillä.

Lasipakkausastioiden tyhjennyshintojen esitetään nousevan 7–13 % astian koosta ja kunnasta riippuen. Suurimmat korotuspaineet ovat enintään 0,8 m3:n ja 1,5 m3:n syväkeräyssäiliöiden tyhjennyshinnassa, mihin esitetään noin 4 euron (alv 0 %) korotusta per tyhjennys.

Aiemmin jätetaksassa on ollut ainoastaan yksi tyhjennyshinta 240–770 litran muovi- ja kartonkipakkausten jäteastioille. Nyt tyhjennyshintoihin esitetään lisättäväksi pyörällisille pinta-astioille kahta erillistä maksuluokkaa (”enintään 240 litraiset astiat” ja ”enintään 770 litraiset astiat”). Vastaava hinnoittelumalli on ollut jo aiemmin käytössä lasipakkausten ja pienmetallin jäteastioilla. Muovipakkausten keräysastioiden tyhjennyshintoihin koko toimialueelle esitetään 5,6–10 % korotusta kunnasta ja astiakoosta riippuen. Pyörällisille pinta-astioille korotus on 0,60-0,75 € per astiatyhjennys ja syväkeräyssäiliöille noin 2-2,60 € per astiatyhjennys.

Kartonkipakkausten tyhjennyshintoihin koko toimialueelle esitetään myös korotuksia. Tampereen, Pirkkalan, Lempäälän, Nokian, Kangasalan, Ylöjärven ja Oriveden TSV-asiakkailla korotusesitys on prosentuaalisesti 5-17,6 % astian koosta riippuen. Pyörällisille pintakeräysastioille korotus on euromääräisesti 0,30-1,20 € per astiatyhjennys. Syväkeräyssäiliöiden korotus on puolestaan 2 € per tyhjennys. Muiden kuntien osalta kartonkipakkausten tyhjennyshintoihin esitettävät korotukset ovat maltillisempia: 1,5–8,8 %. Euromääräisesti tämä on pintakeräysastioilla alle euron per astiatyhjennys ja syväkeräyssäiliöllä noin 2 € per astiatyhjennys.

Pakkausjätteiden tyhjennyshintoihin esitettävät korotukset johtuvat keräyksen ja kuljetuksen järjestämisen kustannusten kallistumisesta yleisen inflaatiokehityksen seurauksena.

Jätehuollon lisätöiden maksut ovat TSV-asiakkailla samat kuin muilla lakisääteisillä asiakkailla. Lisätyömaksuihin esitetään pääasiassa korotuksia, jotka johtuvat yleisistä indeksikorotuksista sekä urakkakustannusten muutoksista. Lisätyömaksuihin on myös lisätty kaksi uutta lisätyöhintaa voimassa olevaan jätetaksaan verrattuna. Toinen näistä on täyttöasteen seuranta -palvelu, joka on asiakkaalle vapaaehtoinen palvelu. Palvelussa kuljettaja rekisteröi ja kirjaa järjestelmään pyörällisten pinta-astioiden täyttöasteen. Kyseinen palvelu on otettu käyttöön asiakkaiden toiveesta. Lisätyömaksuihin on myös lisätty syväkeräyssäiliöissä olevia irtokansia koskeva lisämaksu. Tämän avulla pyritään edesauttamaan joissakin syväkeräyssäiliöissä olevien irtonaisten kansien vaihtoa saranallisiksi. Irtokannelliset syväkeräyssäiliöt aiheuttavat työturvallisuusriskejä, joihin myös aluehallintovirasto on kiinnittänyt huomiota.

Jätekeskuksien ja lajitteluasemien sekä Tarastenjärven vaarallisen jätteen vastaanottomaksut

Jätteiden vastaanotolle jätekeskuksilla ja jäteasemilla on määritelty kustannusperusteisesti tonnihinnat (euroa/tonni), joilla katetaan jätteen vastaanoton ja käsittelyn kustannukset sekä osin jätekeskuksien kiinteitä kustannuksia.  

Tavanomaisen jätteen käsittelymaksujen esitetään säilyvän samansuuruisina kuin vuonna 2023 tai hintojen esitetään nousevan jätelajista riippuen. Korotukset ovat keskimäärin 15 %, mutta suurimmat prosentuaaliset korotuspaineet kohdentuvat jäteverolliseen loppusijoitettavaan jätteeseen (+ 22,9 %) ja erityiskäsiteltävään energiahyödynnettävään jätteeseen (+ 24 %). Esitetyt korotukset johtuvat jätteenkäsittelykustannusten noususta.

Vaarallisten jätteiden vastaanotolle Tarastenjärven jätekeskuksessa on määritelty TSV-taksassa kustannusperusteisesti kilohinnat (euroa/kg), joilla katetaan jätteen vastaanoton ja käsittelyn kustannukset sekä osin jätekeskuksen kiinteitä kustannuksia. Vaarallisten jätteiden asema Varmalla vastaanotettavien jätteiden käsittelymaksuihin esitetään monelta osin korotuksia muuttuneiden yleiskustannusten perusteella. Korotusprosentti on yleisimmin 13–15 % jätelajista riippuen.

Jätekeskuksissa tehtäviin lisätöihin esitetään myös korotuksia konetyötä, kuormanpurkuapua, siirtoasiakirjan tulostusta koskevaa palvelumaksua ja vaa’an palvelumaksua koskien. Esitetyt hinnankorotukset ovat prosentuaalisesti 15–25 %, mutta euromääräisesti korotukset ovat varsin kohtuullisia (0,40-2,04 €). Suurin korotuspaine koskee jätekeskuksella tehtävää konetyötä, johon esitetään 10 euron hinnankorotusta alkavaa ½ tuntia koskien. Korotusesityksiä perustellaan jätteenkäsittelykustannusten muutoksella ja yleisellä indeksikorotuksella.

Jäteasemilla ja jätekeskuksissa vastaanotettavien pienkuormien vastaanotto- ja käsittelymaksuihin esitetään kauttaaltaan korotuksia. Esimerkiksi rakentamisen ja purkamisen jätteen sekä yhdyskuntajätteen pienkuormien vastaanottomaksuihin esitetään vastaanotettavasta jätemäärästä riippuen 0,80–4,84 euron korotusta per kuorma. Vastaavasti kyllästämättömän puujätteen vastaanotto- ja käsittelyhintaan esitetään 2,4–4,8 euron (alv 0 %) korotusta per kuorma. Hinnankorotuksia perustellaan jätteen käsittelyssä ja vastaanotossa tapahtuneiden urakointikustannusten muutoksilla sekä yleisillä kustannusindeksimuutoksilla.

TSV-jätetaksassa on lisäksi esitetty Repsikka-noutopalvelun kuljetushinnat sekä siihen liittyvät tuntiveloitukseen perustuvat yksikköhinnat. Kuljetushintoihin esitetään noin 2–3 % hinnan korotusta kohonneisiin kuljetuskustannuksiin perustuen.

TSV-jätetaksassa esitetyt hinnat ovat kauttaaltaan kustannusvastaavia toiminnasta aiheutuviin kuluihin nähden. Hintamuutokset on esitetty kokonaisuudessaan liitteessä 2.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Toppila Anu, Jätehuoltopäällikkö, Anu.Toppila@tampere.fi

Kunnan toissijaisen vastuun jätehuoltopalvelujen jätetaksaesitys 1.1.2024 alkaen asetetaan julkisesti nähtäville 11.10 – 9.11.2023 toimialueen kuntien ilmoitustauluille julkiseen tietoverkkoon.

Asianosaisille varataan mahdollisuus lausua mielipiteensä asiasta 9.11.2023 mennessä.

Toimialueen kunnilta pyydetään lausuntoa jätetaksaesityksestä 9.11.2023 mennessä.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Toppila Anu, Jätehuoltopäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Jätehuoltopäällikkö Anu Toppila, puh. 040 806 3362, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Jätetaksan valmistelu

Jätehuoltolautakunta käsitteli kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksaesitystä 4.10.2023 (§ 44). Jätetaksa koskee jätelain 33 §:n nojalla yrityksille ja muille yhteisöille tarjottavia jätehuoltopalveluja tilanteessa, jossa jätteen haltija pyytää tätä muun palveluntarjonnan puutteen vuoksi.

Jätehuoltolautakunta päätti asettaa kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksaesityksen julkisesti nähtäville 11.10.–9.11.2023. Lisäksi asianosaisille varattiin mahdollisuus jättää mielipiteitä taksaesityksestä. Toimialueen kunnilta pyydettiin myös lausuntoja asiasta.

Jätetaksaesitys oli julkisesti nähtävillä kuntien ilmoitustauluilla julkisissa tietoverkoissa sekä alueellisen jätehuoltolautakunnan internetsivuilla. Asian vireilläolosta on tiedotettu julkisen kuulutuksen, paikallislehdissä julkaistun lehti-ilmoituksen ja tiedotteen avulla.

Jätetaksaesityksestä jätetyt lausunnot

Esityslistan valmistumiseen mennessä lausuntonsa ovat jättäneet seuraavat kunnat (liite 2):

  • Virtain teknisten palveluiden lautakunta
  • Ylöjärven tekninen lautakunta
  • Sastamalan tekninen lautakunta
  • Pälkäneen tekninen lautakunta
  • Oriveden tekninen lautakunta
  • Ikaalisten tekninen lautakunta
  • Nokian kaupunginhallitus
  • Hämeenkyrön elinympäristölautakunta
  • Vesilahden rakennus- ja ympäristölautakunta
  • Lempäälän yhdyskuntalautakunta
  • Kangasalan elinympäristölautakunta.

 

Pääosalla kunnista ei ollut huomautettavaa tai lausuttavaa kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksaesityksestä. Oriveden tekninen lautakunta nostaa kuitenkin lausunnossaan esille huolensa siitä, että kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvien jätelajien hinnat ovat nousseet varsin runsaasti. Tämän vuoksi tekninen lautakunta toivoo, että tulevina vuosina hinnannousut saadaan taitettua alhaisemmalle tasolle. Lisäksi Ikaalisten tekninen lautakunta tuo kaikkia jätetaksaesityksiä koskevassa lausunnossaan esille, että hinnankorotusten tulisi olla sellaisia, että ne houkuttelisivat jätteiden toimituksen asianmukaiseen paikkaan. Kompostoinnin vaikutuksesta taksaan on hyvä informoida asiakkaita.

Lautakunta toteaa vastineenaan Oriveden ja Ikaalisten teknisten lautakuntien esille nostamiin asioihin, että jätehuollon palvelut järjestetään omakustannusperiaatteella. TSV-maksujen on vastattava mahdollisimman tarkasti TSV-palvelujen järjestämisestä aiheutuvia kustannuksia, eikä palveluja saa kompensoida muun toiminnan tuloilla. Näiltä osin TSV-jätetaksassa esitetyt hintamuutokset johtuvat kustannusten noususta ja ne on viety sellaisenaan suoraan jätetaksaan. Valmisteluaineistossa esitetyt perusteet hintojen muutoksille ovat perusteltuja ja jätelain 78 §:n mukaisia. Kompostointia koskeva viestintätoive koskee kunnan ensisijaisen vastuun jätetaksaa, minkä vuoksi asiaan ei anneta vastinetta kunnan toissijaisen vastuun taksan yhteydessä.

Jätetaksaesityksestä jätetyt mielipiteet

Jätetaksaesityksestä ei jätetty mielipiteitä.

Jätehuoltolautakunnan edellisen käsittelyn jälkeen tehdyt muutokset jätetaksaan

Alueellisen jätehuoltolautakunnan 4.10.2023 (§ 44) käsittelyn jälkeen Pirkanmaan Jätehuolto Oy esittää muutosta TSV-jätetaksan pykälän 8 hinnoitteluun risujen painoperusteista vastaanottohintaa koskien. Pirkanmaan Jätehuolto Oy esittää vastaanottohinnan muuttamista maksuttomaksi. 4.10.2023 käsittelyssä olleessa TSV-jätetaksaesityksessä risujen vastaanottohinnaksi esitettiin 27,60 €/tonni (alv 0 %). Vastaanottohinnan muutos johtuu siitä, että biojätteen käsittelyprosessi biokaasulaitoksessa tarvitsee arvioitua enemmän tukiainetta ja esikäsitellyt risut sopivat tähän tarkoitukseen hyvin. Maksuttoman vastaanoton arvioidaan kasvattavan vastaanotettujen risukuormien määrää, minkä avulla pystytään vähentämään tukiaineen hankintatarpeita kaupallisilta toimijoilta. Tämä on käsittelyprosessin näkökulmasta taloudellisempaa.

Lisäksi Pirkanmaan Jätehuolto Oy esittää lisäksi, että kiinteistökohtaisiin lisätöihin (§ 20) kuuluvaan vapaaehtoiseen jäteastian täyttöasteen seurantapalveluun tehdään tarkentava muutos.  Muutoksen myötä lisäpalvelun yksikköhinta kattaa kiinteistöllä kaikkien tietyn jätelajin jäteastioiden täyttöasteen seurannan ja raportoinnin niiden täyttöasteesta keskiarvona/tyhjennyskerta. Aiemman esityksen mukaan lisäpalvelun yksikköhinta oli määritelty astiakohtaisesti raportoituna/tyhjennyskerta. Muutosta perustellaan sillä, että Tampereen kaupungin ja Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n välisessä täyttöasteen seurantapalvelun koehankkeessa on havaittu jäteastioiden täyttöasteen seurannan ja raportoinnin olevan tarkoituksenmukaisempaa kokonaisuutena. Esitetty muutos on asiakkaiden näkökulmasta positiivinen ja aiemmin esitettyä edullisempi silloin, kun tietyn jätejakeen astioita on kiinteistöllä useampi kuin yksi.

Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n esitykset on huomioitu nyt hyväksyttävänä olevassa jätetaksassa.

Maksumuistutukset ja jätetaksan voimaantulo

Jätetaksa hyväksytään ilman arvonlisäveroa. Jätetaksassa esitetään informatiivisuuden vuoksi kuitenkin myös arvonlisäverollinen yksikköhinta pyöristettynä likiarvona.

Jätelaki säätelee jätemaksuja koskevien maksumuistutusten käsittelyä. Jätehuoltoviranomainen voi jätelain mukaisesti kohtuullistaa jätemaksua, mikäli taksan mukaista maksua on pidettävä kohtuuttoman suurena tai pienenä. Maksuvelvollisella on oikeus tehdä 14 päivän kuluessa jätelaskun saamisesta kirjallinen muistutus asiasta kunnan jätehuoltoviranomaiselle.

Jätetaksaa esitetään astuvaksi voimaan 1.1.2024, vaikka sen hyväksymistä koskevaan päätökseen haettaisiin muutosta. Taksa on voimassa toistaiseksi, kunnes eri päätöksellä toisin määrätään.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Toppila Anu, Jätehuoltopäällikkö

Liitteenä 1 oleva kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksa hyväksytään käyttöönotettavaksi toimialueella.

Taksa tulee voimaan 1.1.2024 mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.

Alueellisen jätehuoltolautakunnan 7.12.2022 § 49 hyväksymä kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksa kumotaan.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Toimialueen kunnat, Pirkanmaan Jätehuolto Oy, Kuulutus, Jonna Wahlroos

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

 Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

 Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa  (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa muutosta hakea myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 270 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.