Perustelut
Tampereen kaupunkiseudun MAL5-sopimuksen valmistelu valtion kanssa käynnistyi syyskuussa. Sopimuksesta on neuvoteltu 9.10.2023, 27.11.2023 ja 11.1.2024. Seuraavat neuvottelut on sovittu pidettäväksi 8.2.2024 ja 11.3.2024. Seutuhallitus on määritellyt kaupunkiseudun lähtökohdat ja priorisoinut tarpeet MAL-sopimusneuvotteluihin vuosille 2024-2027. Lähtökohtana on tuore Rakennesuunnitelma 2040 + Vehreä metropolimme sekä seudulliset selvitykset maankäytön, asumisen ja liikenteen kehittämisestä. Priorisointia on tehty erityisesti liikenteen teemoissa ja hankkeissa.
Sopimuksen tarkoitus:
Sopimus perustuu kaupunkiseutujen kuntien ja valtion yhteiseen tahtotilaan seutujen kehittämisestä pitkällä aikavälillä. Sopimuksella vahvistetaan myös kuntien keskinäistä yhteistyötä ja suunnitteluyhteistyön jatkuvuutta, kumppanuutta seudun kuntien ja valtion välillä sekä osapuolien sitoutumista seudun kehittämiseksi tarvittaviin toimenpiteisiin.
Sopimuksen päätavoite:
MAL-sopimuksilla edistetään kestävää yhdyskuntarakennetta ja liikennejärjestelmää sekä tarpeita vastaavaa asuntokaavoitusta ja -tuotantoa, jotka ovat keskeisiä kaupunkiseutujen kasvun edellytyksiä. MAL-sopimuksissa huomioidaan liikennejärjestelmän digitalisaation kehittäminen sekä kaupunkiseutujen kasvun ja saavutettavuuden kannalta keskeiset infrastruktuuri- ja asuntotuotantoinvestoinnit.
Ehdotus sopimuksen rakenteeksi:
1. Seudullisen suunnittelun ja tiedon kehittäminen, joka sisältää
- MAL-suunnitteluyhteistyön jatkaminen
- Tietopohja, vuorovaikutuksen, vaikutusten arvioinnin ja seurannan kehittäminen
- Vaikuttavuuden seuranta ja tietopohjaista päätöksenteko
- Liikennejärjestelmäsuunnittelun ja tietopohjan kehittäminen
2. Kestävä ja vähähiilinen liikennejärjestelmä
- Asumisen, työpaikkojen ja palvelujen sijoittuminen yhdyskuntarakennetta tiivistäen ja eheyttäen
- Joukkoliikenteen kehittäminen
- Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen
- Liikenteen digitalisaatio
- Vaihtoehtoisten käyttövoimat ja jakeluinfra
- Euroopan laajuisen liikenneverkon ja kaupunkisolmukohtien kehittäminen
- Liikenneturvallisuus
3. Asumisen ja elinympäristön laatu
- Kaupunkiseudun kasvun edellyttämän asuntokaavoituksen ja - tuotannon edellytykset
- Asuntorakentamisen nopean kasvun edellytykset
- Segregaation ehkäiseminen
- ARA-tuotannon osalta ei edellytetä seudullisia asuntotuotantotavoitteita
4. Seudun elinvoimaisuus
- Seudun elinvoiman ja kasvun turvaaminen ja edellytysten varmistaminen
Valtio on käsitellyt MAL-sopimuksen taloudellista raamia talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa. Raami on yhteinen seitsemälle MAL-sopimusseudulle. Raamin niukkuuteen viitaten valtion osapuoli on kehottanut kaupunkiseutua priorisoimaan hankkeita, pitäytymään MAL-ydinasioissa sekä juustohöyläämään hankkeiden kustannuksia. Priorisoinnissa valtio on korostanut myös hankkeiden toteutusvalmiutta ja vaikuttavuutta. Lisäksi on huomioitava hallitusohjelman kirjaukset valtion tukeman kohtuuhintaisen asumisen resurssien vähenemisestä. Kaupunkiseudun neuvotteluryhmä on kokoontunut säännöllisesti ja ohjannut sopimusluonnoksen valmistelua. Sopimusluonnoksia on käsitelty myös seudun maankäytön ja asumisen työryhmässä sekä liikennejärjestelmätyöryhmässä sekä kuntajohtajakokouksessa. Sopimusluonnoksen tausta-aineistoksi on valmistunut liikennehankkeita kuvaavat MAL-hankekortit. Seuraavaa kaupunkiseudun ja valtion yhteistä neuvottelua varten 8.2.2024 Tampereen seutua on pyydetty priorisoimaan liikennehankkeiden kokonaisuus MAL-kaudelle 2024-2027. Esitystä kolmesta skenaariosta ja priorisointivaihtoehdosta valmistellaan kuntajohtajien kokoukseen 2.2.2024.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja
Maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL5 (2024-2027) -sopimusneuvottelujen tilannekatsaus merkitään tiedoksi.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.