Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta, kokous 24.1.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 5 Joukkoliikenteen ja palvelubussireitistön saattaminen yhdenvertaiseksi koko Pirkkalan kunnan alueella - Pirkkalan Keskustan valtuustoryhmän valtuustoaloite Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle 

TRE:30/08.01.01/2024

Valmistelija

  • Huhtala Leena, Joukkoliikennesuunnittelija

Valmistelijan yhteystiedot

Joukkoliikennesuunnittelija Leena Huhtala, puh. 044 430 9088, etunimi.k.sukunimi@tampere.fi 

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Noora Jalonen, puh. 040 142 4654, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Pirkkalan Keskustan valtuustoryhmä on tehnyt valtuustoaloitteen joukkoliikenteen ja palvelubussin saattamisesta yhdenvertaiseksi koko Pirkkalan alueella. Valtuustoaloitteessa nostetaan esille julkisen liikenteen rooli vähentää liikenteestä aiheutuvien hiilidioksidipäästöjen osuutta. Valtuustoaloitteessa nostetaan esille myös koulumatkat Sankilan ja Kanta-Pirkkalan alueelta. Lisäksi valtuustoaloitteessa nostetaan esille Pirkkalan kunnan järjestämä palveluliikenne ja sen liikennöintialue.

Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenne Nysse toimii kahdeksan kunnan alueella ja toteuttaa, suunnittelee sekä kilpailuttaa joukkoliikennettä kuntarajojen yli. Ylimmän tason päätökset Nyssen palvelutasosta ja lippujen hinnoista tekee Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta, joka toimii joukkoliikennelain tarkoittamana seudullisena toimivaltaisena viranomaisena.

Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan yhtenä tehtävänä on päättää valtuustokausittain hyväksyttävä joukkoliikenteen palvelutasomääritelmä. Joukkoliikenteen palvelutasomäärittely kuvaa joukkoliikennepalvelun alueellisia perusteita ja kehityssuuntia. Palvelutasoon vaikuttavat alueen matkustustarpeet, käytettävissä oleva rahoitus, kunnan kaavoitus sekä muun muassa liikenne- ja elinkeinopoliittiset tavoitteet. Palvelutasoluokat eri alueille asetetaan niin, että ne on mahdollista saavuttaa. Palvelutasomäärittely ohjaa joukkoliikenteen vuosittain tehtävää palvelutasopäätöstä. Palvelutasomääritelmä vuosille 2022-2025 hyväksyttiin Tampereen seudun joukkoliikennelautakunnassa 9.12.2021 § 107 (TRE:4999/08.01.01/2021). Vuosien 2022-2025 palvelutasomääritelmästä pyydettiin luonnosvaiheessa lausunto Pirkkalan kunnanhallitukselta, joka 22.11.2021 § 336 päätti antaa Pirkkalan yhdyskuntalautakunnassa olleen lausunnon vastineeksi Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle (PIR/1158/0901/2021).

Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan 9.12.2021 § 107 hyväksymän palvelutasomääritelmän mukaisesti (TRE:4999/08.01.01/2021) Sankilan, Vanhan kirkon, Anian rantatien sekä Lentoasemantien alueelle on hyväksytty 1. tason joukkoliikenteen palvelutaso. Palvelutasoluokan 1 on heikoin palvelutasoluokka, jossa joukkoliikenteen tarjonta pohjautuu pitkälti lakisääteisiin koulukuljetusyhteyksiin sekä joihinkin asiointiyhteyksiin arkipäivisin päiväaikaan. Yhteydet voidaan toteuttaa joukkoliikenteen sijaan myös palveluliikenteellä. Palvelutasoluokan 1 osalta kävelymatkoja pysäkille ei ole määritelty eikä alueella ole suunniteltu säännöllistä joukkoliikennepalvelua.

Nysse ei vastaa kuntien palveluliikenteestä tai takseilla toteutettavasta koululaisliikenteestä. Kunnat ovat lakisääteisesti velvollisia toteuttamaan koulukuljetuksia joko avoimella joukkoliikenteellä tai taksikuljetuksilla. Palveluliikenteen järjestäminen ei ole lakisääteinen velvollisuus. Palveluliikenteellä on useita eri järjestämistapoja, jotka vaihtelevat seudun kunnissa hyvinkin paljon. Nykyinen Pirkkalan palvelubussin sopimus on voimassa 31.12.2024 saakka. Liikenne suunnitellaan ja hankintaan Pirkkalan yhdyskuntasuunnittelun alaisuudessa. Tarvittaessa Pirkkalan kunnanvaltuusto voi ottaa käsittelyynsä palvelubussin liikennöintiajat tai alueellisen reitistön, kun tulevaa hankintaa valmistellaan.

Nyssen palveluvisio vuodelle 2025 on olla rohkea edelläkävijä joukkoliikenteen asiakaskokemuksessa. Seutumme kasvaa vauhdilla ja joukkoliikenteellä on keskeinen rooli liikenteen sujuvuudessa ja päästöjen vähentämisessä. Tavoitteenamme on tarjota niin hyvää palvelua, että kattavalla joukkoliikenneverkostolla korvataan yhä useampi yksityisautolla tehty matka Tampereen seudulla. Tuotamme palvelua asiakaslähtöisesti yhdessä sidosryhmien kanssa suurella sydämellä, tärkeimpiä arvojamme seuraten. Joukkoliikenne on kuitenkin sanansa mukaisesti joukkojen kuljettamista. Toimimme Nyssessä aktiivisesti yhteistyössä kuntien kanssa ja osallistumme kuntien maankäytön kehittämissuunnitteluun sekä suunnittelemme linjastoamme yhdessä matkustajia kuunnelleen. Nyssen suunnittelua ohjaa voimakkaasti myös kunnilta saatu vuosittainen rahoitus. Joukkoliikennettä suunnitellessa ja uusia avauksia tehdessä tarkistamme aina nykyisen matkustajamäärän, maankäytön tulevaisuuden kehityssuunnat sekä kunnan oman strategisen tahtotilan kehittää voimakkaasti joukkoliikennettä tiettyihin suuntiin.

Nysse sai vuonna 2023 lähes 18 500 asiakaspalvelupalautetta, lähes 14 000 asiakassoittoa sekä yli 51 000 käyntiasiakasta. Tämän lisäksi vuoden 2023 aikana järjestettiin useita asiakaskuulemisia, asukasiltoja sekä kuntapäättäjille tai muille sidosryhmille tarkoitettuja tilaisuuksia. Kaikista näistä kuulemisista ja tilaisuuksista kerättiin vielä oma palautekoonti kasaan. Nyssenä olemme saaneet lukuisia tunnustuksia siitä, että teemme asiakasvuorovaikutusta ja joukkoliikenteen suunnittelua yhdessä asiakkaidemme ja joukkoliikenteen käyttäjiemme kanssa. Kaikki Nysselle saapuvat palautteet luetaan ja perataan ja arvioidaan aina yksittäisen palautteen tai toiveen vaikutus kokonaisuuteen sekä joukon matkustukseen.

Pirkkalassa tehtiin vuonna 2023 yli miljoona joukkoliikennenousua kunnan alueen sisällä. Näistä nousuista yli 50 % tehtiin linjalle 8 Kyösti-Keskustori-Haukiluoma, yli 30 % linjoille 11 Pere-Ratina-Tays ja 12 Vaitti-Partola-Ratina-Reuharinniemi, lähes 10 % arjen ruuhka-aikoina liikennöiville linjoille 30 Partola-Härmälä-Keskustori, 31 Partola-Sarankulma-Keskustori, 36 Pirkkala-Hervanta. Koululaislinjoille 34 lentoasema-Suuppa ja 39 Höökinmäki-Suuppa-Sankila nousuja tehdään alle 7 % koko Pirkkalan nousuista.

Vuonna 2023 yhtä joukkoliikennematkaa linjalla 8 tuettiin 0,26 € per nousu. Linjalla 39 tukitarve nousua kohden oli vuonna 2023 4,00 €. Linjoilla 11 ja 12 tukitarve per nousu oli vuonna 2023 noin 1,5 € (1,41 € linjalla 12 ja 1,52 € linjalla 11 per nousu). Mikäli linjan 39 liikennöintiä lähdettäisiin voimakkaasti kehittämään, tukitarve per nousu kasvaisi merkittävästi, eikä tulevilla, uusien matkustajien tuomilla lipputuloilla pystyttäisi kattamaan tukitarpeen kasvua.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Häyrynen Juha-Pekka, Suunnittelupäällikkö

Annetaan Pirkkalan kunnalle perusteluosiossa oleva lausunto valtuustoaloitteeseen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Pirkkalan kunta: Jouni Korhonen, Antti Reinikka, Joonas-Petteri Kallonen

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)