Perustelut
Nyssen suunnittelu on laatinut suunnitelman Nysse-liikenteen kesäkauden 2024 palvelutasosta. Suunnitelma on liitteenä.
Suunnitelman mukainen liikennetilaus on joukkoliikenteen vuoden 2024 hyväksytyn talousarvion 13.9.2023 § 70 ja § 71 mukainen.
Nyssen kesäkauteen 2024 on suunnitteilla isoja muutoksia lähes kaikkiin seudun kuntiin. Muutosten pohjalla on tuleva raitiotieliikenteen käynnistyminen Lentävänniemeen 7.1.2025 ja sitä seuraavat linjastomuutokset. Kaikki linjastomuutokset eivät liity raitiotiehen, vaan joukkoliikennepalvelua kehitetään joukkoliikennelautakunnan hyväksymän palvelutasomääritelmän 9.12.2021 § 107 mukaisesti. Linjastosuunnitelman tavoitteena on myös vastata voimakkaasti kasvaneeseen joukkoliikenteen matkustajakysyntään sekä toteuttaa useammassa asukasvuorovaikutusprosessissa esille nousseita yhteys- ja kehittämistarpeita, joilla edistetään joukkoliikenteen käyttöä koko seudulla.
Nyssen kesäkauden 2024 -linjastokokonaisuutta on suunniteltu aktiivisesti eri vaiheissa yhdessä Nyssen asiakkaiden kanssa. Nysse toteutti läntisen linjastosuunnitelman yhteissuunnittelun kuntalaisten kanssa vuosina 2022–2023, jonka aikana yli 20 000 joukkoliikenteestä kiinnostunutta kävi tutustumassa verkossa esiteltyihin suunnitelmiin. Tämän lisäksi saimme läntisen linjaston suunnittelukokonaisuuteen yli 3 000 palautetta.
Läntisen linjastosuunnittelun lisäksi Nyssen suunnittelu toteutti syksyllä 2023 asukasvuorovaikutusprosessin muille Nysse-alueille, joissa muutoksia Läntisen linjastokokonaisuuden osalta tapahtui. Suunnitelma oli kommentoitavana verkossa 25.10.-8.11.2023 ja palautetta saatiin lähes 1 300 kappaletta. Palautteet käytiin läpi Nyssen suunnittelussa, ja palautekokonaisuus, yhdessä saapuneiden kannanottojen ja adressin osalta, raportoitiin joukkoliikennelautakunnalle 15.11.2023 § 82. Kannanotot saatiin Mobilian autoilumuseosta, Lapinniemiseura ry hallituksesta, Havisevan koulun vanhemmat ry:n johtokunnasta, Hallila-seura ry:n osalta ja Sammon koulun vanhempainyhdistykseltä.
Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle osoitettiin myös adressi (Bussiyhteys Ruutanan ja valtatie 9:n Olkahisen liittymän välillä säilytettävä) Kangasalan Ruutanasta. Adressissa korostettiin yhteyttä Ruutanan alueelta vaihdottomasti Nurmiin Tampereen kristilliseen kouluun. Nyssen suunnittelussa käytiin läpi adressi ja tutkittiin vielä linjan reittivaihtoehtoja. Ruutanan alueelle on suunniteltu Tampereen suuntaan liikennöitävät linjat 45 (Kangasala-Ruutana-Linnainmaa) sekä 95 (Orivesi-Ruutana-Tampere). Näiden lisäksi talvikaudella arjen koulupäivisin liikennöidään linjaa 46, joka mahdollistaa Havisevalta, Jussilasta sekä Ruutanan alueelta yhteyden Pikkolan yläkoululle. Yhteys esimerkiksi Laureeninkallion suunnalta Pikkolan yläkoululle, Kangasalan koulupolun mukaisesti, toteutuu linjalla 45. Linjat 45 ja 46 toimivat talvikaudella ja yhdessä kuljettavat lapsia koulupolkua pitkin Kangasalan Pikkolan yläkoululle. Linjojen aikataulusuunnittelua ohjaa voimakkaasti Pikkolan yläkoulun koulupäivän työjärjestys. Linja 45 tulee liikennöimään talvisin noin 60 min välein, minkä johdosta linjalla 45 ei pystytä tarjoamaan yhteyttä niin Pikkolaan kuin Kristillisen koulun suuntaan Nurmeen. Vaikka linjalla 45 tultaisiinkin tekemään reittimuutos Aitolahdentien kautta, linjan aikatauluissa ei pystytä tarjoamaan yhteyttä, jolla lapset olisivat optimiin kellonaikaan niin Pikkolassa kuin Kristillisellä koululla. Pikkolan yläkoululle Ruutanan, Laureeninkallion sekä Havisevan alueelta tehdään talven arkipäivisin lähes 150 nousua. Nyssen matkustajamääräraportin perusteella Kristillisen koulun pysäkiltä Vastarannankadulta iltapäivisin linjalle 28 tehdään alle 10 nousua.
Nysse on jaotellut muutokset kunnittain tulevan kesäkauden osalta seuraavasti:
Kangasala
Kangasalan Ruutanassa käynnistetään liikennöinti päivittäin niin Kangasalan keskustaan kuin Linnainmaalle. Linjalla 45 aloitetaan liikennöinti päivittäin Kangasalan keskustasta Ruutanan kautta Linnainmaalle. Samassa yhteydessä Ruutanan alueella käynnistetään liikennöinti Orivedeltä saapuvalla linjalla 95, jolla mahdollistetaan yhteys Tampereen keskustaan sekä Orivedelle arjen ruuhka-aikoina vaihdottomasti. Linjan 45 ja Oriveden suunnan linjan 95 osalta linja 28 lakkautetaan Ruutanasta muutoksen myötä. Linjastokokonaisuutta on Ruutanan osalta suunniteltu jo aiemmin vuoden 2023 aikana 15.6.2023 kokouksessa, jossa käynnistettiin § 54 ja § 55 joukkoliikennehankinnat 2/2023 (TRE:1562/02.07.01/2023) sekä 3/2023 (TRE:2459/02.07.01/2023). Hankintojen suunnittelua edelsi asukasvuorovaikutusprosessi, jonka pohjalta päätöksentekoon tuotiin linjareitit ja kokonaisuus. Hankintasuunnittelun yhteydessä Kangasalan ja Oriveden kaupungit lausuivat linjastosuunnitelmista.
Kangasalla tehdään myös reittimuutos linjoilla 41 ja 40B. Molemmilla linjoilla luovutaan Mobilian päätepysäkistä ja uusi päätepysäkki tulee sijaitsemaan vanhalla Tredun tontilla Huutijärvellä. Mobiliaan tullaan järjestämään linjalla 42 liikennettä 3 vuoroparilla päivittäin.
Kangasalan osalta myös linjat 48 Sahalahti-Pohja ja 49 Pohja-Eräjärvi lakkautetaan kesäkaudeksi. Linjoilla 42 ja muutamalla 48 vuorolla Kangasala-Sahalahti tullaan kuitenkin järjestämään yhteydet Sahalahdelle, Saarioisten kriittisille työvuoroille. Kesäkaudella 2023 linjoilla 48 ja 49 on ollut erittäin vähän matkustajia.
Lempäälä
Lempäälässä lakkautetaan linja 58, ja yhteys Lempäälästä Hervantaan on joko vaihdollinen Peltolammilta linjaan 5 Vuoreksen kautta tai vaihtoehtoisesti junan ja ratikan yhdistäminen Tampereen keskusta-alueella. Linjan 58 lakkauttaminen liittyy kunnasta annettuun lausuntoon (Lempäälän yhdyskuntalautakunta 07.11.2023 § 161 666/08.00.00/2023). Lausunnon mukaisesti linja 58 voidaan lakkauttaa heikon matkustajakysynnän johdosta. Viime kesänä kesäkuussa linjalle 58 tehtiin 79 nousua ja heinäkuussa 61 nousua yhtenä arkipäivänä. Vuorokohtaisesti matkustajamäärä oli alle 5 nousua.
Linjalla 52 luovutaan Pyynikintorin ja Keskustorin välisestä liikennöinnistä. Ratkaisulla parannetaan linjan 52 ajoaikavarmuutta ja saadaan Lempäälän keskustaan ajavat linjat 50 ja 52 samoille pysäkeille Tampereen keskustassa.
Nokia
Kesäkauteen 2024 ei ole tarkoitusta toteuttaa merkittäviä linjastomuutoksia. Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan päätöksen (Nyssen läntinen linjastosuunnitelma vuodelle 2024–2025, TRE:1358/08.01.01/2022) mukaisesti linjan 71 reittiä kuitenkin muutetaan Tesomankadun ja Öljytien välisellä osuudella, ja linja kulkee jatkossa Kalkuntien kautta. Uudella yhteydellään linja 71 tarjoaa Nokian Välimaan alueelle joukkoliikennepalvelun edelleen Nokian ja Tesoman välillä ja uutena Kalkun alueelle. Yhteys Nokialta Myllypuron teollisuusalueella on jatkossa vaihdollinen.
Orivesi
Orivedellä otetaan käyttöön linja 95, jossa liikennöinti Oriveden ja Tampereen välillä toteutetaan Kangasalan Ruutanan kautta. Oriveden ja Kangasalan Ruutanan suunnalla toteutettiin keväällä 2023 yhdessä Nyssen asiakkaiden kanssa asiakasvuorovaikutusprosessi. Samoin Oriveden ja Kangasalan kaupungit antoivat linjastokokonaisuudesta lausunnot. Muutos on osa lautakunnassa hyväksyttyä joukkoliikenteen hankintaan 3/2023 (TRE:2459/02.07.01/2023).
Pirkkala
Pirkkalassa toteutetaan vähäisiä linjastomuutoksia. Linjalla 11 tehdään Tampereella reittimuutos, jonka myötä Pirkkalasta poistuu vaihdoton yhteys Taysille. Linjalla 11 liikennöidään jatkossa Ronganpuistosta Armonkallion kautta Petsamoon. Pirkkalasta tarjotaan edelleen usealla linjalla yhteys Taysille vaihdollisesti bussin ja ratikan yhdistämisellä. Tämän lisäksi linjalle 34 tehdään reittimuutos. Linjalla 34 mahdollistetaan jatkossa yhteys Pirkkalassa lentoaseman ja Suupan välillä sekä jatkossa Rajasalmen sillan kautta Pitkäniemeen ja edelleen Länsi-Tampereelle Tesomalle sekä Lielahteen.
Vesilahti
Vesilahdelle ei kesäkauteen ole suunnitteilla muutoksia. Linjalla 55 tarjotaan kesäkaudella edelleen vaihdottomasti yhteys Tampereen keskusta-alueelle linja-autoasemalle.
Ylöjärvi
Ylöjärvellä otetaan käyttöön uusittu linjastokokonaisuus, jota suunniteltiin yhdessä kuntalaisten ja joukkoliikenteen käyttäjien kanssa osana Nyssen läntistä linjastosuunnittelua vuosille 2024–2025. Ylöjärvellä tullaan panostamaan Kuruntiellä liikenteen lisäämiseen, ja samalla käännetään jo katseet tulevaan raitiotien liikenteen käynnistymiseen Lentävänniemen ja Santalahden välillä. Samassa yhteydessä kehitetään Vuorentaustan yhteyksiä ja parannetaan alueelta saavutettavuutta joukkoliikenteellä Ylöjärven keskusta-alueelle. Uudessa linjastokokonaisuudessa kehitetään myös asiointiyhteyksiä Elovainiolle ja Soppeenmäen teollisuusalueille sekä korvataan osin palveluliikenteellä Kurun ja Kyrönlahden välistä Nysse-liikennettä. Uusina linjoina aloittavat liikennöinnin linjat 80 Moisio-Haavisto-Soppeenmäki-Vuorentausta-Lielahti-Tampere, 81 Asuntila-Soppeenmäki-Tampere, 83 Metsäkylä-Elovainio-Soppeenmäki-Tampere ja 84 Takamaa-Moisio-Elovainio-Soppeentien teollisuusalue-Soppeenmäki.
Tampere
Tampereella tullaan toteuttamaan useita linjastoon liittyviä muutoksia. Osa muutoksista suunniteltiin osana Nyssen läntistä linjastosuunnitelmaa vuosille 2024–2025 ja osa muutoksista on suunniteltu kilpailuttamisten yhteydessä, joukkoliikennehankinta 1/2023 ja 2/2023. Loput muutokset pohjautuvat voimakkaasti kasvavaan kaupunkiin ja joukkoliikenteen kysynnän kehitykseen.
Runkolinjat
Ratikkalinjoilla 1 ja 3 tullaan toteuttamaan reittimuutos keskusta-alueella. Linjaussuunnitelma on hyväksytty osana Nyssen läntistä linjastosuunnitelmaa vuosille 2024–2025 (TRE:1358/08.01.01/2022). Linjalla 1 tullaan jatkossa liikennöimään Taysin Kaupin kampukselta Tampereen keskustaan Keskustorille ja Pyynikintorille sekä edelleen Santalahteen. Samassa yhteydessä ratikkalinjan 3 reittiä muutetaan ja linjan 3 päätepysäkki siirtyy Santalahdesta Sorin aukiolle. Muutos ratikkalinjojen päiden vaihtamisessa pohjautuu ratikkalinjan 3 kuormitukseen, ratikalla tehtäviin lyhyihin matkoihin ja Länsi-Tampereelta vaihdottoman yhteyden muodostumiseen ratikalla Taysille.
Uusi linja 4 liikennöidään jatkossa Länsi-Hervannasta Lukonmäen, Messukylän sekä Järvensivun kautta keskustaan ja edelleen Pispalan ja Epilän sekä Raholan radanvarren kautta Tesomalle, Ikuriin ja Lielahteen. Linjalla mahdollistetaan laajalta alueelta niin vaihdoton yhteys Tampereen keskustaan kuin yhteydet aluekeskuksiin Lielahteen, Tesomalle ja Hervantaan. Linja 4 korvaa linjan 6 Hervannan ja keskustan välillä ja Tesoman ja Lielahden välillä linjan 13. Raitiotieliikenteen käynnistyessä Hiedanrantaan linjan 4 päätepysäkki on tarkoitus siirtää Lielahdesta Hiedanrantaan.
Linjoille 5 Länsi-Hervanta-Keskustori ja 10 Kaukajärvi-Tahmela lisätään lauantaissa liikennettä ja tihennetään vuorotarjontaa. Tavoitteena on vastata merkittävästi kasvaneeseen matkustajakysyntään vapaa-ajanmatkojen osalta. Lisäksi molemmilla linjoilla saavutetaan merkittäviä virkistys-, kulttuuri- tai kaupallisia palveluita, jotka edesauttavat matkustajamäärän positiivista kehitystä. Lisäksi linjalla 10 käynnistetään voimakkaan kysynnän ja alueellisen palvelun kehittämisen johdosta yö- ja varhaisaamujen liikennöinti koko linjan 10 reitillä.
Linjaa 6 liikennöidään jatkossa Vatialan ja Sorin aukion välillä. Linjan 6 reittimuutosta on käsitelty osana liikenteen hankintaa 1/2023 (joukkoliikennehankinta 1/2023 TRE:715/02.07.01/2023). Linjan 6 reittimuutoksen taustalla on keskustassa tulevaisuudessa käynnistyvä työmaa (TAHERA) eli Tampereen henkilöratapihan kehittäminen, joka tulee ajankohtaiseksi uuden sopimuksen liikennöintikauden aikana. TAHERA-hankkeessa tullaan uudistamaan Tampereen henkilöratapiha, mikä tulee vaikuttamaan merkittävästi Nyssen liikennöimiin linjoihin Koillis-Tampereelta.
Linjalle 7 tehdään Länsi-Tampereen puolella reittimuutos, joka on osa Nyssen läntistä linjastosuunnittelua vuosille 2024–2025 (TRE:1358/08.01.01/2022). Bussilinjan 7 liikennöintialuetta tullaan laajentamaan ja samalla Villilän ja Raholan alueelle tullaan rakentamaan runkotasoinen joukkoliikenneyhteys niin Tampereen keskustaan kuin omaan aluekeskukseen Tesomalle. Muutoksen yhteydessä linjalla 7 luovutaan liikennöinnistä nykyiselle Kalkun päätepysäkille ja päätepysäkki linjan 7 osalta siirtyy Tesomalle. Yhteys Kalkun päätepysäkille muodostuu linjalla 71, joka tarjoaa yhteyden Nokian ja Tesoman välille päivittäin.
Liityntälinjat ratikalle
Uusi liityntälinja ratikalle käynnistyy Koillis-Tampereella, kun Aitolahdentieltä linjalla 28 ryhdytään järjestämään joka toiselle Kaupin kampukselta lähtevälle ratikalle vaihtoyhteyksiä, sunnuntaisin tarjonta on ensimmäisessä vaiheessa joka 4. ratikalle. Aitolahdentien asuinalueilta ja joukkoliikenteen käyttäjiltä on jo pitkään toivottu liityntäliikennettä ratikalle. Uusi liityntäliikenne tulee tarjoamaan huomattavasti enemmän vuoroja Aitolahdentien varrelle ja samalla muutos parantaa joukkoliikenteen käyttömahdollisuuksia.
Linjalle 18 palautetaan reitti Nikinväylän kautta asiakaspalautteen johdosta. Uusi linja 28 parantaa tarjontaa Aitolahdentiellä niin, että linja 18 voidaan ajaa Nikinväylän kautta. Atanväylällä ei jatkossa järjestetä joukkoliikennepalvelua, vaan alue tukeutuu joko Aitolahdentien tai Nikinväylän/Orimuskadun joukkoliikennepalveluun.
Muut linjat Tampereella
Tampereella muutoksia tehdään myös linjoille 11, 13, 14, 15, 26, 29, 32 ja 58 sekä 90.
Linjat 14 sekä 58 lakkautetaan ja korvataan osin muilla linjoilla. Linja 14 korvautuu Lamminpään ja keskustan välillä linjalla 29 ja keskustan ja Turtolan välillä linjalla 32. Linjaa 58 ei liikennöidä lainkaan heikon matkustajakysynnän johdosta.
Linja 11 siirtyy pois Ranta-Tampellasta, ja linjalla muodostetaan jatkossa yhteys Petsamoon Armonkallion kautta. Petsamossa linja 11 korvaa linjan 26.
Linjalla 13 liikennöidään Lintuhytistä Hervannan kautta Hallilaan nykyistä reittiä. Hallilan ja Koivistonkylän välillä reitti muuttuu kulkemaan Veisun kautta. Koivistonkylästä Hatanpään kautta yhteys Ratinaan säilyy ennallaan. Ratinasta linja kulkee jatkossa rautatieaseman ja Ranta-Tampellan kautta Taysiin.
Linja 15 liikennöidään nykyistä linjan 15B reittiä Höytämöstä Multisillan ja Hatanpään kautta Ratinaan. Linjan läntinen päätepysäkki siirtyy Raholan Korvenkadulle, jonne linja kulkee Satakunnankadun, Pispalan valtatien, Ranta-Kaarilan ja Tesoman kautta. Linjalla ei ole jatkossa 15A/15B variaatioita.
Linjan 15A korvaa Etelä-Tampereella linja 26. Linjalla liikennöidään arjen ruuhka-aikoina Multisillan, Peltolammin ja Viinikan liittymän kautta keskustaan ja edelleen Pispalan valtatien ja Tesoman kautta Myllypuron teollisuusalueelle. Linja 26 tarjoaa niin työmatkayhteyksiä kuin ruuhka-ajan liikennöintiapua Etelä- ja Länsi-Tampereelle.
Linja 29 liikennöidään Itä-Tampereella ja Lamminrahkassa nykyisellä reitillään, mutta linjan uusi päätepysäkki Länsi-Tampereella tulee jatkossa olemaan Raholan sijaan Lamminpäässä. Lamminpäässä linja korvaa lakkautettavan linjan 14.
Linjalla 32 tarjotaan jatkossa yhteys Taysin kampuksen, Takahuhdin, Ristinarkun ja Turtolan kautta Koivistonkylään ja Viinikkaan sekä edelleen Hämeenpuiston kautta Särkänniemeen. Linja korvaa Turtola-Koivistonkylä-keskusta reitillä linjan 14.
Linjalla 90 liikennöidään jatkossa kaikki vuorot linjatunnuksella 90X valtatien 9 kautta. Tarkoituksena on nopeuttaa liikennöintiä Pohjois-Tampereelta Tampereen keskustaan. Linjalle 90 ei ole tarkoitus tehdä muita muutoksia. Yhteys Kämmenniemestä tai muualta Pohjois-Tampereelta Linnainmaalle Koilliskeskukselle toteutuu jatkossa vaihtamalla Sorilassa linjaan 28, joka liikennöi 15 min vuorovälillä maanantaista lauantaihin ja sunnuntaisin 30 min vuorovälillä.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.
Kokouskäsittely
Hanna Hiltunen poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana ja Hiltusen varajäsen Tiina Mikkonen saapui kokoukseen asian käsittelyn aikana. Ilkka Hjerppe poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana. Joukkoliikennesuunnittelija Leena Huhtala poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon jälkeen.
Kokouksessa päivitetty liite on pöytäkirjan liitteenä.