Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta, kokous 21.2.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 16 Joukkoliikenteen palvelutaso kesäkaudella 2024 

TRE:4055/08.01.01/2023

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Huhtala Leena, Joukkoliikennesuunnittelija, Leena.K.Huhtala@tampere.fi

Perustelut

Nyssen suunnittelu on laatinut suunnitelman Nysse-liikenteen kesäkauden 2024 palvelutasosta. Suunnitelma on liitteenä.

Suunnitelman mukainen liikennetilaus on joukkoliikenteen vuoden 2024 hyväksytyn talousarvion 13.9.2023 § 70 ja § 71 mukainen.

Nyssen kesäkauteen 2024 on suunnitteilla isoja muutoksia lähes kaikkiin seudun kuntiin. Muutosten pohjalla on tuleva raitiotieliikenteen käynnistyminen Lentävänniemeen 7.1.2025 ja sitä seuraavat linjastomuutokset. Kaikki linjastomuutokset eivät liity raitiotiehen, vaan joukkoliikennepalvelua kehitetään joukkoliikennelautakunnan hyväksymän palvelutasomääritelmän 9.12.2021 § 107 mukaisesti. Linjastosuunnitelman tavoitteena on myös vastata voimakkaasti kasvaneeseen joukkoliikenteen matkustajakysyntään sekä toteuttaa useammassa asukasvuorovaikutusprosessissa esille nousseita yhteys- ja kehittämistarpeita, joilla edistetään joukkoliikenteen käyttöä koko seudulla.

Nyssen kesäkauden 2024 -linjastokokonaisuutta on suunniteltu aktiivisesti eri vaiheissa yhdessä Nyssen asiakkaiden kanssa. Nysse toteutti läntisen linjastosuunnitelman yhteissuunnittelun kuntalaisten kanssa vuosina 2022–2023, jonka aikana yli 20 000 joukkoliikenteestä kiinnostunutta kävi tutustumassa verkossa esiteltyihin suunnitelmiin. Tämän lisäksi saimme läntisen linjaston suunnittelukokonaisuuteen yli 3 000 palautetta.

Läntisen linjastosuunnittelun lisäksi Nyssen suunnittelu toteutti syksyllä 2023 asukasvuorovaikutusprosessin muille Nysse-alueille, joissa muutoksia Läntisen linjastokokonaisuuden osalta tapahtui. Suunnitelma oli kommentoitavana verkossa 25.10.-8.11.2023 ja palautetta saatiin lähes 1 300 kappaletta. Palautteet käytiin läpi Nyssen suunnittelussa, ja palautekokonaisuus, yhdessä saapuneiden kannanottojen ja adressin osalta, raportoitiin joukkoliikennelautakunnalle 15.11.2023 § 82. Kannanotot saatiin Mobilian autoilumuseosta, Lapinniemiseura ry hallituksesta, Havisevan koulun vanhemmat ry:n johtokunnasta, Hallila-seura ry:n osalta ja Sammon koulun vanhempainyhdistykseltä.

Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle osoitettiin myös adressi (Bussiyhteys Ruutanan ja valtatie 9:n Olkahisen liittymän välillä säilytettävä) Kangasalan Ruutanasta. Adressissa korostettiin yhteyttä Ruutanan alueelta vaihdottomasti Nurmiin Tampereen kristilliseen kouluun. Nyssen suunnittelussa käytiin läpi adressi ja tutkittiin vielä linjan reittivaihtoehtoja. Ruutanan alueelle on suunniteltu Tampereen suuntaan liikennöitävät linjat 45 (Kangasala-Ruutana-Linnainmaa) sekä 95 (Orivesi-Ruutana-Tampere). Näiden lisäksi talvikaudella arjen koulupäivisin liikennöidään linjaa 46, joka mahdollistaa Havisevalta, Jussilasta sekä Ruutanan alueelta yhteyden Pikkolan yläkoululle. Yhteys esimerkiksi Laureeninkallion suunnalta Pikkolan yläkoululle, Kangasalan koulupolun mukaisesti, toteutuu linjalla 45. Linjat 45 ja 46 toimivat talvikaudella ja yhdessä kuljettavat lapsia koulupolkua pitkin Kangasalan Pikkolan yläkoululle. Linjojen aikataulusuunnittelua ohjaa voimakkaasti Pikkolan yläkoulun koulupäivän työjärjestys. Linja 45 tulee liikennöimään talvisin noin 60 min välein, minkä johdosta linjalla 45 ei pystytä tarjoamaan yhteyttä niin Pikkolaan kuin Kristillisen koulun suuntaan Nurmeen. Vaikka linjalla 45 tultaisiinkin tekemään reittimuutos Aitolahdentien kautta, linjan aikatauluissa ei pystytä tarjoamaan yhteyttä, jolla lapset olisivat optimiin kellonaikaan niin Pikkolassa kuin Kristillisellä koululla. Pikkolan yläkoululle Ruutanan, Laureeninkallion sekä Havisevan alueelta tehdään talven arkipäivisin lähes 150 nousua. Nyssen matkustajamääräraportin perusteella Kristillisen koulun pysäkiltä Vastarannankadulta iltapäivisin linjalle 28 tehdään alle 10 nousua.

Nysse on jaotellut muutokset kunnittain tulevan kesäkauden osalta seuraavasti:

Kangasala

Kangasalan Ruutanassa käynnistetään liikennöinti päivittäin niin Kangasalan keskustaan kuin Linnainmaalle. Linjalla 45 aloitetaan liikennöinti päivittäin Kangasalan keskustasta Ruutanan kautta Linnainmaalle. Samassa yhteydessä Ruutanan alueella käynnistetään liikennöinti Orivedeltä saapuvalla linjalla 95, jolla mahdollistetaan yhteys Tampereen keskustaan sekä Orivedelle arjen ruuhka-aikoina vaihdottomasti. Linjan 45 ja Oriveden suunnan linjan 95 osalta linja 28 lakkautetaan Ruutanasta muutoksen myötä. Linjastokokonaisuutta on Ruutanan osalta suunniteltu jo aiemmin vuoden 2023 aikana 15.6.2023 kokouksessa, jossa käynnistettiin § 54 ja § 55 joukkoliikennehankinnat 2/2023 (TRE:1562/02.07.01/2023) sekä 3/2023 (TRE:2459/02.07.01/2023). Hankintojen suunnittelua edelsi asukasvuorovaikutusprosessi, jonka pohjalta päätöksentekoon tuotiin linjareitit ja kokonaisuus. Hankintasuunnittelun yhteydessä Kangasalan ja Oriveden kaupungit lausuivat linjastosuunnitelmista.

Kangasalla tehdään myös reittimuutos linjoilla 41 ja 40B. Molemmilla linjoilla luovutaan Mobilian päätepysäkistä ja uusi päätepysäkki tulee sijaitsemaan vanhalla Tredun tontilla Huutijärvellä. Mobiliaan tullaan järjestämään linjalla 42 liikennettä 3 vuoroparilla päivittäin.

Kangasalan osalta myös linjat 48 Sahalahti-Pohja ja 49 Pohja-Eräjärvi lakkautetaan kesäkaudeksi. Linjoilla 42 ja muutamalla 48 vuorolla Kangasala-Sahalahti tullaan kuitenkin järjestämään yhteydet Sahalahdelle, Saarioisten kriittisille työvuoroille. Kesäkaudella 2023 linjoilla 48 ja 49 on ollut erittäin vähän matkustajia.

Lempäälä

Lempäälässä lakkautetaan linja 58, ja yhteys Lempäälästä Hervantaan on joko vaihdollinen Peltolammilta linjaan 5 Vuoreksen kautta tai vaihtoehtoisesti junan ja ratikan yhdistäminen Tampereen keskusta-alueella. Linjan 58 lakkauttaminen liittyy kunnasta annettuun lausuntoon (Lempäälän yhdyskuntalautakunta 07.11.2023 § 161 666/08.00.00/2023). Lausunnon mukaisesti linja 58 voidaan lakkauttaa heikon matkustajakysynnän johdosta. Viime kesänä kesäkuussa linjalle 58 tehtiin 79 nousua ja heinäkuussa 61 nousua yhtenä arkipäivänä. Vuorokohtaisesti matkustajamäärä oli alle 5 nousua.  

Linjalla 52 luovutaan Pyynikintorin ja Keskustorin välisestä liikennöinnistä. Ratkaisulla parannetaan linjan 52 ajoaikavarmuutta ja saadaan Lempäälän keskustaan ajavat linjat 50 ja 52 samoille pysäkeille Tampereen keskustassa.

Nokia

Kesäkauteen 2024 ei ole tarkoitusta toteuttaa merkittäviä linjastomuutoksia. Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan päätöksen (Nyssen läntinen linjastosuunnitelma vuodelle 2024–2025, TRE:1358/08.01.01/2022) mukaisesti linjan 71 reittiä kuitenkin muutetaan Tesomankadun ja Öljytien välisellä osuudella, ja linja kulkee jatkossa Kalkuntien kautta. Uudella yhteydellään linja 71 tarjoaa Nokian Välimaan alueelle joukkoliikennepalvelun edelleen Nokian ja Tesoman välillä ja uutena Kalkun alueelle. Yhteys Nokialta Myllypuron teollisuusalueella on jatkossa vaihdollinen.

Orivesi

Orivedellä otetaan käyttöön linja 95, jossa liikennöinti Oriveden ja Tampereen välillä toteutetaan Kangasalan Ruutanan kautta. Oriveden ja Kangasalan Ruutanan suunnalla toteutettiin keväällä 2023 yhdessä Nyssen asiakkaiden kanssa asiakasvuorovaikutusprosessi. Samoin Oriveden ja Kangasalan kaupungit antoivat linjastokokonaisuudesta lausunnot. Muutos on osa lautakunnassa hyväksyttyä joukkoliikenteen hankintaan 3/2023 (TRE:2459/02.07.01/2023).

Pirkkala

Pirkkalassa toteutetaan vähäisiä linjastomuutoksia. Linjalla 11 tehdään Tampereella reittimuutos, jonka myötä Pirkkalasta poistuu vaihdoton yhteys Taysille. Linjalla 11 liikennöidään jatkossa Ronganpuistosta Armonkallion kautta Petsamoon. Pirkkalasta tarjotaan edelleen usealla linjalla yhteys Taysille vaihdollisesti bussin ja ratikan yhdistämisellä. Tämän lisäksi linjalle 34 tehdään reittimuutos. Linjalla 34 mahdollistetaan jatkossa yhteys Pirkkalassa lentoaseman ja Suupan välillä sekä jatkossa Rajasalmen sillan kautta Pitkäniemeen ja edelleen Länsi-Tampereelle Tesomalle sekä Lielahteen.

Vesilahti

Vesilahdelle ei kesäkauteen ole suunnitteilla muutoksia. Linjalla 55 tarjotaan kesäkaudella edelleen vaihdottomasti yhteys Tampereen keskusta-alueelle linja-autoasemalle.

Ylöjärvi

Ylöjärvellä otetaan käyttöön uusittu linjastokokonaisuus, jota suunniteltiin yhdessä kuntalaisten ja joukkoliikenteen käyttäjien kanssa osana Nyssen läntistä linjastosuunnittelua vuosille 2024–2025. Ylöjärvellä tullaan panostamaan Kuruntiellä liikenteen lisäämiseen, ja samalla käännetään jo katseet tulevaan raitiotien liikenteen käynnistymiseen Lentävänniemen ja Santalahden välillä. Samassa yhteydessä kehitetään Vuorentaustan yhteyksiä ja parannetaan alueelta saavutettavuutta joukkoliikenteellä Ylöjärven keskusta-alueelle. Uudessa linjastokokonaisuudessa kehitetään myös asiointiyhteyksiä Elovainiolle ja Soppeenmäen teollisuusalueille sekä korvataan osin palveluliikenteellä Kurun ja Kyrönlahden välistä Nysse-liikennettä. Uusina linjoina aloittavat liikennöinnin linjat 80 Moisio-Haavisto-Soppeenmäki-Vuorentausta-Lielahti-Tampere, 81 Asuntila-Soppeenmäki-Tampere, 83 Metsäkylä-Elovainio-Soppeenmäki-Tampere ja 84 Takamaa-Moisio-Elovainio-Soppeentien teollisuusalue-Soppeenmäki.

Tampere

Tampereella tullaan toteuttamaan useita linjastoon liittyviä muutoksia. Osa muutoksista suunniteltiin osana Nyssen läntistä linjastosuunnitelmaa vuosille 2024–2025 ja osa muutoksista on suunniteltu kilpailuttamisten yhteydessä, joukkoliikennehankinta 1/2023 ja 2/2023. Loput muutokset pohjautuvat voimakkaasti kasvavaan kaupunkiin ja joukkoliikenteen kysynnän kehitykseen.

Runkolinjat

Ratikkalinjoilla 1 ja 3 tullaan toteuttamaan reittimuutos keskusta-alueella. Linjaussuunnitelma on hyväksytty osana Nyssen läntistä linjastosuunnitelmaa vuosille 2024–2025 (TRE:1358/08.01.01/2022). Linjalla 1 tullaan jatkossa liikennöimään Taysin Kaupin kampukselta Tampereen keskustaan Keskustorille ja Pyynikintorille sekä edelleen Santalahteen. Samassa yhteydessä ratikkalinjan 3 reittiä muutetaan ja linjan 3 päätepysäkki siirtyy Santalahdesta Sorin aukiolle. Muutos ratikkalinjojen päiden vaihtamisessa pohjautuu ratikkalinjan 3 kuormitukseen, ratikalla tehtäviin lyhyihin matkoihin ja Länsi-Tampereelta vaihdottoman yhteyden muodostumiseen ratikalla Taysille.

Uusi linja 4 liikennöidään jatkossa Länsi-Hervannasta Lukonmäen, Messukylän sekä Järvensivun kautta keskustaan ja edelleen Pispalan ja Epilän sekä Raholan radanvarren kautta Tesomalle, Ikuriin ja Lielahteen. Linjalla mahdollistetaan laajalta alueelta niin vaihdoton yhteys Tampereen keskustaan kuin yhteydet aluekeskuksiin Lielahteen, Tesomalle ja Hervantaan. Linja 4 korvaa linjan 6 Hervannan ja keskustan välillä ja Tesoman ja Lielahden välillä linjan 13. Raitiotieliikenteen käynnistyessä Hiedanrantaan linjan 4 päätepysäkki on tarkoitus siirtää Lielahdesta Hiedanrantaan.

Linjoille 5 Länsi-Hervanta-Keskustori ja 10 Kaukajärvi-Tahmela lisätään lauantaissa liikennettä ja tihennetään vuorotarjontaa. Tavoitteena on vastata merkittävästi kasvaneeseen matkustajakysyntään vapaa-ajanmatkojen osalta. Lisäksi molemmilla linjoilla saavutetaan merkittäviä virkistys-, kulttuuri- tai kaupallisia palveluita, jotka edesauttavat matkustajamäärän positiivista kehitystä. Lisäksi linjalla 10 käynnistetään voimakkaan kysynnän ja alueellisen palvelun kehittämisen johdosta yö- ja varhaisaamujen liikennöinti koko linjan 10 reitillä.

Linjaa 6 liikennöidään jatkossa Vatialan ja Sorin aukion välillä. Linjan 6 reittimuutosta on käsitelty osana liikenteen hankintaa 1/2023 (joukkoliikennehankinta 1/2023 TRE:715/02.07.01/2023). Linjan 6 reittimuutoksen taustalla on keskustassa tulevaisuudessa käynnistyvä työmaa (TAHERA) eli Tampereen henkilöratapihan kehittäminen, joka tulee ajankohtaiseksi uuden sopimuksen liikennöintikauden aikana. TAHERA-hankkeessa tullaan uudistamaan Tampereen henkilöratapiha, mikä tulee vaikuttamaan merkittävästi Nyssen liikennöimiin linjoihin Koillis-Tampereelta.

Linjalle 7 tehdään Länsi-Tampereen puolella reittimuutos, joka on osa Nyssen läntistä linjastosuunnittelua vuosille 2024–2025 (TRE:1358/08.01.01/2022).  Bussilinjan 7 liikennöintialuetta tullaan laajentamaan ja samalla Villilän ja Raholan alueelle tullaan rakentamaan runkotasoinen joukkoliikenneyhteys niin Tampereen keskustaan kuin omaan aluekeskukseen Tesomalle. Muutoksen yhteydessä linjalla 7 luovutaan liikennöinnistä nykyiselle Kalkun päätepysäkille ja päätepysäkki linjan 7 osalta siirtyy Tesomalle. Yhteys Kalkun päätepysäkille muodostuu linjalla 71, joka tarjoaa yhteyden Nokian ja Tesoman välille päivittäin.

Liityntälinjat ratikalle

Uusi liityntälinja ratikalle käynnistyy Koillis-Tampereella, kun Aitolahdentieltä linjalla 28 ryhdytään järjestämään joka toiselle Kaupin kampukselta lähtevälle ratikalle vaihtoyhteyksiä, sunnuntaisin tarjonta on ensimmäisessä vaiheessa joka 4. ratikalle. Aitolahdentien asuinalueilta ja joukkoliikenteen käyttäjiltä on jo pitkään toivottu liityntäliikennettä ratikalle. Uusi liityntäliikenne tulee tarjoamaan huomattavasti enemmän vuoroja Aitolahdentien varrelle ja samalla muutos parantaa joukkoliikenteen käyttömahdollisuuksia.

Linjalle 18 palautetaan reitti Nikinväylän kautta asiakaspalautteen johdosta. Uusi linja 28 parantaa tarjontaa Aitolahdentiellä niin, että linja 18 voidaan ajaa Nikinväylän kautta. Atanväylällä ei jatkossa järjestetä joukkoliikennepalvelua, vaan alue tukeutuu joko Aitolahdentien tai Nikinväylän/Orimuskadun joukkoliikennepalveluun.

Muut linjat Tampereella

Tampereella muutoksia tehdään myös linjoille 11, 13, 14, 15, 26, 29, 32 ja 58 sekä 90.

Linjat 14 sekä 58 lakkautetaan ja korvataan osin muilla linjoilla. Linja 14 korvautuu Lamminpään ja keskustan välillä linjalla 29 ja keskustan ja Turtolan välillä linjalla 32. Linjaa 58 ei liikennöidä lainkaan heikon matkustajakysynnän johdosta.

Linja 11 siirtyy pois Ranta-Tampellasta, ja linjalla muodostetaan jatkossa yhteys Petsamoon Armonkallion kautta. Petsamossa linja 11 korvaa linjan 26.

Linjalla 13 liikennöidään Lintuhytistä Hervannan kautta Hallilaan nykyistä reittiä. Hallilan ja Koivistonkylän välillä reitti muuttuu kulkemaan Veisun kautta. Koivistonkylästä Hatanpään kautta yhteys Ratinaan säilyy ennallaan. Ratinasta linja kulkee jatkossa rautatieaseman ja Ranta-Tampellan kautta Taysiin.

Linja 15 liikennöidään nykyistä linjan 15B reittiä Höytämöstä Multisillan ja Hatanpään kautta Ratinaan. Linjan läntinen päätepysäkki siirtyy Raholan Korvenkadulle, jonne linja kulkee Satakunnankadun, Pispalan valtatien, Ranta-Kaarilan ja Tesoman kautta. Linjalla ei ole jatkossa 15A/15B variaatioita.

Linjan 15A korvaa Etelä-Tampereella linja 26. Linjalla liikennöidään arjen ruuhka-aikoina Multisillan, Peltolammin ja Viinikan liittymän kautta keskustaan ja edelleen Pispalan valtatien ja Tesoman kautta Myllypuron teollisuusalueelle. Linja 26 tarjoaa niin työmatkayhteyksiä kuin ruuhka-ajan liikennöintiapua Etelä- ja Länsi-Tampereelle.

Linja 29 liikennöidään Itä-Tampereella ja Lamminrahkassa nykyisellä reitillään, mutta linjan uusi päätepysäkki Länsi-Tampereella tulee jatkossa olemaan Raholan sijaan Lamminpäässä. Lamminpäässä linja korvaa lakkautettavan linjan 14.

Linjalla 32 tarjotaan jatkossa yhteys Taysin kampuksen, Takahuhdin, Ristinarkun ja Turtolan kautta Koivistonkylään ja Viinikkaan sekä edelleen Hämeenpuiston kautta Särkänniemeen. Linja korvaa Turtola-Koivistonkylä-keskusta reitillä linjan 14.

Linjalla 90 liikennöidään jatkossa kaikki vuorot linjatunnuksella 90X valtatien 9 kautta. Tarkoituksena on nopeuttaa liikennöintiä Pohjois-Tampereelta Tampereen keskustaan. Linjalle 90 ei ole tarkoitus tehdä muita muutoksia. Yhteys Kämmenniemestä tai muualta Pohjois-Tampereelta Linnainmaalle Koilliskeskukselle toteutuu jatkossa vaihtamalla Sorilassa linjaan 28, joka liikennöi 15 min vuorovälillä maanantaista lauantaihin ja sunnuntaisin 30 min vuorovälillä.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja, Mika.Periviita@tampere.fi

Liitteenä oleva joukkoliikenteen palvelutasosuunnitelma kesäkaudelle 2024 hyväksytään noudatettavaksi 3.6.-4.8.2024.

Ruutanan alueelta tulleeseen adressiin annetaan päätöksen mukainen vastine. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Hanna Hiltunen poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana ja Hiltusen varajäsen Tiina Mikkonen saapui kokoukseen asian käsittelyn aikana. Ilkka Hjerppe poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana. Joukkoliikennesuunnittelija Leena Huhtala poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon jälkeen.
Kokouksessa päivitetty liite on pöytäkirjan liitteenä.

Valmistelija

  • Huhtala Leena, Joukkoliikennesuunnittelija

Valmistelijan yhteystiedot

Joukkoliikennesuunnittelija Leena Huhtala, puh. 044 430 9088, etunimi.k.sukunimi@tampere.fi 

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Noora Jalonen, puh. 040 142 4654, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on tehnyt päätöksen 20.12.2023 § 91 Nyssen kesäkauden 2024 palvelutasosta (TRE:4055/08.01.01/2023). Tämän päätöksen jälkeen on havaittu suunnittelussa tarve tarkentaa Nyssen linjatunnuksia sekä muuttaa linjan 34 tarjontaa viikonlopuissa sekä korjata linjan 6 lauantain liikennepalvelu joukkoliikennehankinnan 1/2023 mukaiseksi. 

Linjatunnusten muutos kesäkauden 2024 linjastoon 

Nysse on aloittanut bussilinjaston konseptoinnin, joka sisältää muun muassa suunnitteluun ja asiakaskokemukseen vaikuttavien, linjojen ominaisuuksien tunnistamisen sekä linjatyyppien määrittelyn ja linjanumeroinnin periaatteiden kirkastamisen. Tavoitteena on luoda linjastolle palvelukonsepti, joka heijastaa Nyssen arvoja, helpottaa palvelun suunnittelua, opastusta ja viestintää sekä tekee linjastosta helppokäyttöisemmän. Linjastossa käytetään tällä hetkellä pohjarakennetta, joka perustuu palvelutarjontaan sekä liikennöintialueisiin. Osa linjoista liikennöi Tampereen läpi alueelta toiselle, joten täysin saumattomasti periaatteita ei voi noudattaa. Määrittelyt voivat tarkentua konseptoinnin edetessä, mutta pohjarakenne pysyy samana. 

Runkolinjoilla tarkoitetaan tässä parhaan palvelun linjoja, joilla on yhteys Tampereen ydinkeskustaan. Muiden linjatyyppien, kuten liityntä-, asiointi-, poikittais-, ruuhka- ja koululinjojen määrittelyitä tarkastellaan vielä konseptointityössä. 

  • Linjat 1–29: Tampereen linjat (pois lukien Pohjois-Tampere).

    • Linjat 1–10 ovat runkolinjoja.

    • Numerosarjaan 11–19 kuuluvat Itä-Tampereelle, etenkin Tays Keskussairaalan alueelle liikennöivät liityntä- ja asiointilinjat.

    • Numerosarjat 20–29 on annettu Länsi-Tampereella liikennöiville linjoille. Tulevaisuudessa numerosarjaan kuuluvat esimerkiksi Hiedanrannan liityntäbussit sekä ratikkareitillä, ratikan palveluaikojen ulkopuolella liikennöivä bussilinja. 

  • Linjat 30–39: tällä hetkellä sekalainen sarja erityyppisiä linjoja. Ajatuksena on keskittää numerosarja Pirkkalassa liikennöiville linjoille. Linja 30 voi tulevaisuudessa olla Pirkkalan runkolinja. 

  • Linjat 40–49: Kangasalan linjat. Linja 40 on runkolinja ja loput liityntä-, asiointi- ja koululaislinjoja. 

  • Linjat 50–59: Lempäälän ja Vesilahden linjat. Linja 50 on runkolinja ja loput liityntä-, asiointi- ja koululaislinjoja. 

  • Linjat 60–69: Valkeakosken linjat, joiden suunnittelusta vastaa Valkeakosken kaupunki sekä Pirkanmaan ELY-keskus. 

  • Linjat 70–79: Nokian linjat. Linja 70 on runkolinja ja loput liityntä-, asiointi- ja koululaislinjoja. 

  • Linjat 80–89: Ylöjärven linjat. Linja 80 on runkolinja ja loput liityntä-, asiointi- ja koululaislinjoja. 

  • Linjat 90–99: Pohjois-Tampereen ja Oriveden linjat. 

  • Linjat alkaen 100: Erikoislinjat, kuten tiheästi muuttuvilla palveluajoilla liikennöivät messu- ja lentokenttälinjat. 

 

Osa kesäkaudelle 2024 päätetyistä bussilinjojen linjatunnuksista muutetaan, jotta tunnukset istuvat paremmin käytössä olevaan numerointiin, ratikkaverkoston laajenemiseen ja sitä myöden bussilinjaston tuleviin muutoksiin. 

  • Linjan 28 linjatunnus muutetaan numeroksi 15 (reitti: Sorila – Linnainmaa – Kaupin kampus). Tays Keskussairaalan alueelle liikennöi jo nyt liityntälinjat 16–18. Numero 15 täydentää liityntälinjojen numerosarjaa. 
  • Linjan 15 linjatunnus muutetaan numeroksi 26 (reitti: Rahola – Ranta-Kaarila – Finlayson – Ratina – Peltolammi – Höytämö). Linjatunnus 15 on varattu Kaupin kampuksen liityntälinjalle. Linja 26 on liikennöinyt jo pitkään Ranta-Kaarilassa, joten linja pysyy tältä osin samana. Linjatunnukset 20–29 on varattu Länsi-Tampereella liikennöiville linjoille. Linja liikennöi toisessa päässä etelään, jonne ei ole määritelty omaa numerosarjaa. 
  • Linjan 26 linjatunnus muutetaan numeroksi 28 (reitti: Myllypuro – Tesoma – Ratinanranta – Taatala – Multisilta). Uuden työ- ja koulumatkaliikenteen linjan toinen pää on lännessä, jonne on varattu numerosarja 20–29. Linja liikennöi toisessa päässä etelään, jonne ei ole määritelty omaa numerosarjaa. 
  • Linjan 77 reittivariaation Nokia – Sammalisto linjatunnus muutetaan numeroksi 74. Linja 77 on Tottijärven koululaislinja, joka on jäänyt kesäkausittain tauolle. Linjalla on liikennöity edellisenä kesänä lyhennetyllä reitillä Nokia – Sammalisto. Reittivariaation linjatunnus vaihdetaan selkeyden vuoksi. 
  • Linjan 82 linjatunnus muutetaan numeroksi 22 (reitti: Siivikkala – Pohtola – Lielahti – Pyynikintori). Siivikkalan linja 82 on selvästi erillään Ylöjärven 80-sarjan linjoista. Linjan reitti katkaistaan Hiedanrantaan talvella 2025, jolloin linjasta tulee ratikan liityntälinja. Liityntä- ja asiointilinjoille on lännessä varattu numerot 21-25. 
  • Linjan 83 linjatunnus muutetaan numeroksi 82 (reitti: Metsäkylä – Ylöjärvi – Tampere). Linjatunnus 82 vapautuu Siivikkalan linjalta. Näin Ylöjärven tärkeimmät linjat ovat numerosarjassaan peräkkäin.

 

Linjan 34 vuorotarjonnan muutos kesäkauden 2024 viikonlopuissa 

Linja 34 tarjoaa jatkossa yhteydet Pitkäniemen alueelle. Nykyisellään alueella liikennöidään linjalla 15B maanantaista sunnuntaihin 30 minuutin vuorotarjonnalla. Tammikuun 2025 alussa alueelta on poistunut iso työpaikkatoimija, minkä johdosta matkustajamäärä on laskenut alueella selvästi. Arkisin matkustajamäärä on pudonnut yli 50 %, lauantaisin nousijamäärä on laskenut 52 % ja sunnuntaisin 46 %. Ison työpaikka-alueen poistuminen alueelta tunnistettiin jo Nyssen läntisessä linjastosuunnittelussa vuosille 2024-2025 (15.2.2023 § 13 TRE:1358/08.01.01/2022). Nyssen läntisessä linjastosuunnittelussa tai kesäkauden 2024 palvelutasopäätöksessä ei osoitettu liikennöintiä viikonloppuisin Pitkäniemen alueelle johtuen tunnistetusta matkustajamäärän merkittävästä vähenemisestä.

Nyssen kesäkauden 2024 palvelutasopäätöksen jälkeen Nyssen suunnitteluun on tullut Pitkäniemen alueelta useita yhteydenottoja, joissa kannetaan huolta työntekijöiden saatavuudesta sekä mahdollisuudesta ylläpitää yritystoimintaa alueella. Nyssen suunnittelussa ollaan tutkittu useampia vaihtoehtoja ja päädytty mahdollistamaan Tesoma-Pitkäniemi-Suuppa -välille liikennöintiä linjalla 34, myös viikonloppuisin, mahdollistamaan työssäkäynti alueella. Liikennöinti Pirkkalan ja Tesoman välillä mahdollistaa myös Länsi-Tampereen aluekeskuksen Tesoman ja Pirkkalan välille uuden nopean yhteyden etenkin asiointiin viikonloppuisin. Linjan 34 muuhun palveluun tai reittiin ei tehdä muutoksia. Yhteydet Pitkäniemen alueelle muodostuvat tulevaisuudessa vaihdollisina Tampereen keskustasta. 

Korjaus linjan 6 lauantain vuorotarjontaan

Linjalle on lauantain osalta jäänyt virheellisesti 20 minuutin vuorotarjonta. Liikennöinti toteutetaan joukkoliikennelautakunnan hyväksymän hankinnan 1/2023 mukaisesti (15.2.2023 § 14 TRE:715/02.07.01/2023) 15 minuutin välein. 

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja

Linjatunnusten muutos kesäkaudella 2024 otetaan käyttöön perustelutekstissä mainituin osin. 

Linjalla 34 järjestetään työmatkayhteytenä Tesoma-Pitkäniemi-Suuppa -välille liikennöintiä myös kesäviikonloppuisin. Linjan 6 korjaus lauantain liikennöintiin tehdään esityksen mukaisesti. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

KAPA/Joli Satu Marjeta, Juha Kortteus, Petri Hakala, Maarit Kaartokallio, Sanna Pasanen, Maiju Lieskivi, Juha-Pekka Häyrynen, TKL/Pekka Pirhonen, Jaakko Kettunen, VR-Group/Vesa Rauhala, Länsilinjat Oy/Jukka Ylitalo, Aleksi Makkonen, Väinö Paunu Oy/Juha Mustonen, Janne Helmikkala, Koiviston Auto Tampere Oy/Harri Tuomaala, Valkeakosken Liikenne Oy/Ville Laurell, Pohjolan Liikenne Oy Ab/, Jaakko Rantala, Jetta Leino, Turo Häkämies, Kangasalan kaupunki/Tuomas Kähkönen, Lempäälän kunta/Valtteri Partanen, Nokian kaupunki/Ville Lipasti, Oriveden kaupunki/Mari Kinnunen, Pirkkalan kunta/Joonas-Petteri Kallonen, Vesilahden kunta/Susanna Hokkanen, Ylöjärven kaupunki/Mari Ruissalo, Valkeakosken kaupunki/Mari Tomperi, Pirkanmaan ELY-keskus

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.