Perustelut
Nysse on laatinut suunnitelman Nysse-liikenteen syyskauden 2024 palvelutasosta. Suunnitelma on liitteenä.
Suunnitelman mukainen liikennetilaus on joukkoliikenteen vuoden 2024 hyväksytyn talousarvion 13.9.2023 § 70 ja § 71 mukainen.
Aikaisempina vuosina Nyssen suunnitteluryhmä on tuonut päätöksentekoon koko talvikauden palvelutason elokuusta seuraavan vuoden touko-kesäkuun vaiheeseen saakka. Tänä vuonna talvikauden 2024-2025 liikennepalvelun päätös tuodaan kahdessa osassa joukkoliikennelautakunnalle. Tavoitteena on selkeyttää hallintoa ja yrittää helpottaa asiakkaiden ymmärrystä, koska muutoksia palvelutasossa tulee tapahtumaan tammikuun 2025 alussa. Kevätkaudella 2025 käynnistyy raitiotieliikennöinti Santalahden ja Lentävänniemen välillä, mikä osittain muuttaa joukkoliikennepalvelua Länsi-Tampereella sekä Ylöjärvellä. Lisäksi suunnittelussa varaudutaan jo mahdolliseen raitiotien rakentamiseen Pirkkala-Linnainmaa välillä.
Nyssen syyskauteen 2024 ei ole suunnitteilla merkittäviä linjastomuutoksia. Nyssen kesäkauteen 2024 (20.12.2023 § 91 TRE:4055/08.01.01/2023) tullaan toteuttamaan koko seutuun vaikuttavia linjastouudistuksia, joita ylläpidetään myös syyskaudella 2024. Syyskauden 2024 muutokset pohjautuvat Nyssen läntinen linjastosuunnitelma vuodelle 2024–2025 -päätökseen (TRE:1358/08.01.01/2022) sekä lautakunnassa hyväksyttyihin kilpailutuskokonaisuuksiin, joukkoliikennehankinta 1/2023 (TRE:715/02.07.01/2023), 2/2023 (TRE:1562/02.07.01/2023) ja 3/2023 (TRE:2459/02.07.01/2023).
Kangasala
Kangasalla lakkautetaan linja 40D ja korvataan Tiihalan yhteydet linjan 48 käynneillä alueella. Tiihalasta mahdollistetaan edelleen koulumatkat Huutijärvelle ja Pikkolaan. Muina aikoina Tiihalaan yhteydet toteutuvat linjalla 43U.
Linjalla 44, 46 ja 47 käynnistetään liikennöinti joukkoliikennehankinnan 2/2023 mukaisesti (TRE:1562/02.07.01/2023). Linjalla 44A käydään hankintasuunnitelmasta poiketen edelleen Alangon päätepysäkillä.
Linjaa 48ABCD liikennöidään jatkossa ainoastaan arkisin toisen asteen koulupäivinä. Nykyisellään linjalla 48 matkustajamäärä on koulujen lomaviikolla lähes 70 % vähäisempi kuin tavallisella kouluviikolla. Matkustajamäärä nykyisellään linjalla 48 on noin 200 matkustajaa koulupäivisin.
Lempäälä
Lempäälään toimitettiin lausuntopyyntö Lempäälän ja Hervannan välisen yhteyden ylläpitämisestä vaihdottomasti. Nyssen lausuntopyynnössä Lempäälälle tarjottiin kolme vaihtoehtoja, joista Lempäälää pyydettiin valitsemaan, millä ratkaisulla Lempäälän ja Hervannan välinen yhteys tultaisiin tulevaisuudessa toteuttamaan. Lempäälän yhdyskuntalautakunta käsitteli asiaa kokouksessaan 6.2.2024 § 14. Kokouksessa päätettiin, että vaihdottomasta yhteydestä Lempäälän ja Hervannan välillä voidaan luopua. Tällä päätöksellä linja 58 tullaan lakkauttamaan, ja yhteys Lempäälän ja Hervannan välillä muodostuu vaihdollisesti Tampereen keskustan tai Lahdesjärven kautta.
Nokia
Nysse toimitti Nokian kaupunkikehityslautakunnalle lausuntopyynnön liittyen liikennöinnistä Linnavuori-Murhasaari-Purso-Siuro -välillä. Nysse on tarjonnut kyseisellä yhteysvälillä palvelua vuodesta 2018 lähtien ja seurannut aktiivisesti matkustajamäärän kehittymistä. Lausuntopyynnössä tuotiin ilmi, ettei matkustajamäärä ole kehittynyt merkittävästi ja suosituimmat pysäkit ovat Purson ja Färmintien pysäkit, joilta tehdään koko reittiosuuden osalta noin 80 % nousuista. Pysäkkikohtaisen matkustajamäärätarkastelun osalta nousuja Färmintie, Purso, Murhasaari, Riihelä, Rokanoja kaikilta pysäkeiltä on talvikauden arkipäivänä saatu vuosien 2018 ja 2023 välisenä aikana keskimäärin 27. Nyssen ehdotus lausuntopyynnössä oli luopua liikennöinnistä Murhasaaren kautta ja liikennöidä linjaa 79A Siuron koululta Främintien kautta Kyrösjärventielle ja edelleen Kuljuntien kautta Siurontielle ja kohti Nokian asemaa. Liikennöinti linjalla 79B Linnavuori-Nokia olisi pidetty samalla reitillä. Reittimuutoksen yhteydessä sekä Siuroon että Linnavuoreen olisi tarjottu päivittäin joukkoliikennepalvelua.
Nokian kaupunkikehityslautakunta käsitteli Nyssen lausuntopyyntöä kokouksessaan 16.1.2024 § 13 (NOK/16/05.03.06/2024). Nokian kaupunkikehityslautakunnan päätösehdotus oli luopua liikennöinnistä Murhasaaren ja Purson kautta ja liikennöidä Nyssen ehdotuksen mukaisesti. Nokian kaupunkikehityslautakunnan kokouksessa tehtiin kuitenkin muutosehdotus, ettei liikennöinnistä Purson ja Murhasaaren kautta luovuttaisi. Ehdotus sai kannatusta, jonka jälkeen asiasta äänestettiin. Muutosehdotus voitti äänin 5-4, minkä pohjalta Nokian kaupunkikehityslautakunnan lausunto oli, ettei reittiä muutettaisi. Nokian kaupunkikehityslautakunnan päätöksen mukaisesti Nyssessä ei lähdetä tässä vaiheessa edistämään reittimuutosta linjalla 79A, eikä liikennöinnistä syyskaudella 2024 luovuta välillä Linnavuori-Murhasaari-Purso-Siuro.
Linjalle 72 tehty reittimuutos 5.2.2024 ylläpidetään myös syyskaudella 2024. Reittimuutos on hyväksytty joukkoliikennejohtajan päätöksellä 01.02.2024. Nyssen bussilinjojen 72A (Keskustori - Nokian asema - Vihola - Keho) ja 72B (Keskustori - Nokian asema - Koskenmäki - Keho) liikennöinti on ollut talvikaudella 2023-2024 erityisesti iltapäivisin epätäsmällistä. Myöhästymiset ovat olleet hyvin yleisesti 5-10 minuuttia, pahimmissa tapauksissa jopa 15-20 minuuttia. Nysse on saanut asiasta runsaasti asiakaspalautetta sekä palautetta kuljettajilta.
Linjan 72A reittiä lyhennetään niin, että saapuessaan Kehoon bussi ei vaihda linjalle 72B, vaan jatkaa Kehosta Kehontietä suoraan Emäkoskentielle ja takaisin Nokian keskustaan linjatunnuksella 72A. Linjan 72B reittiä lyhennetään niin, että linja ei jatkossa aja Kehoon asti, vaan kääntyy Ketolanmäenkadun ja Kehontien risteyksestä Kehontielle Nokian keskustan suuntaan linjatunnuksella 72B. Uudet reitit ajetaan aamupäivällä ja iltapäivällä eri kiertosuuntiin. Muutoksen jälkeen Viholassa ja Koskenmäessä linjojen 72A, 73A, 72B ja 73B reittiosuuksilla vuoromäärä vähenee arkipäivien ruuhka-aikoina neljästä kolmeen vuoroon tunnissa. Muutoksella ei ole vaikutusta linjojen 73A ja 73B liikennöintiin.
Nokian Kolmenkulman työpaikka-alueen saavutettavuus - Nysselle saapunut anomus
Nyssen suunnittelu on saanut Nokian Kolmenkulman alueen työpaikkakeskittymältä yhteydenoton, jossa toivotaan säännöllisen joukkoliikennepalvelun käynnistymistä alueen saavutettavuuden parantamiseksi. Yhteydenotossa kerrotaan, että alueelle on tullut useita työpaikkoja ja henkilökuntaa on alueella runsaasti.
Kolmenkulman teollisuus- ja yritysalue sijaitsee kolmen kunnan alueella. Alueen tämänhetkinen paras saavutettavuus toteutuu henkilöautolla. Joukkoliikenteessä on tunnistettu, että alueella joukkoliikennepalvelun suunnittelu on käynnistettävä lähiaikoina ja joukkoliikennettä alueelle on yritystonttien kehityksen myötä järjestettävä. Alue sijoittuu Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan hyväksymän joukkoliikenteen palvelutasomääritelmän 2022-2025 (9.12.2021 § 107) palvelutasoluokkaan 1, joka on heikoin palvelutasoluokka. Palvelutasoluokan 1 osalta kävelymatkoja pysäkille ei ole määritelty eikä alueella ole suunniteltu säännöllistä joukkoliikennepalvelua.
Yritysalueiden sijoittuminen kehäalueille ei mahdollista kustannusneutraalia joukkoliikennepalvelun järjestämistä, sillä liikennöinnissä aamulla suunnataan ainoastaan työpaikka-alueelle ja iltapäivällä sieltä pois. Autot kulkevat aina toiseen suuntaan niin sanotusti tyhjänä. Linjastosuunnittelun osalta on löydettävä ratkaisu, jolla pystytään mahdollisimman hyvin palvelemaan laajalta alueelta erilaisia tarpeita, joista yhtenä on työmatkayhteys alueelle. Nysse on aiemmin muissa kunnissa toteuttanut nopealla aikataululla joukkoliikennepalvelua uusille työpaikka-alueille. Kaikki nämä ratkaisut on jouduttu kahden vuoden liikenteen käynnistämisen jälkeen lakkauttamaan tai tarjontaa voimakkaasti vähentämään, johtuen korkeasta tukitarpeesta. Esimerkkinä voidaan nostaa linja 34, jota liikennöintiin syksystä 2021 syksyyn 2023 saakka TAKK pihasta Peltolammin kautta Partolaan ja siitä Linnakallion kautta Jasperintielle ja edelleen Turkkiradan kautta Suupalle. Linjalla 34 matkustajamäärä jäi erittäin pieneksi ja yhtä matkaa tuettiin lähes 11 € per nousu.
Nykyinen joukkoliikennepalvelu Nokian Kolmenkulman alueelle toteutuu linjalla 71, jota liikennöidään Rounionkadulla 30 minuutin vuorovälillä maanantaista perjantaihin. Linjalla 71 mahdollistetaan yhteys Tesomalle sekä Nokian keskustaan. Kävelymatka Rounionkadun pysäkiltä (Leppäkorpi) Kolmenkulman työpaikka-alueelle on noin 1 km. Nykyisellään Leppäkorven pysäkiltä Nokian suuntaan tehdään 5 nousua arkipäivisin. Tesoman suuntaan nousuja tehdään 1 kpl arkipäivisin. Mittausajankohtana on käytetty joulukuun alkupuolta vuodelta 2023. Kesäkauden 2024 päätöksen mukaisesti (20.12.2023 § 91 TRE:4055/08.01.01/2023) linjan 71 reitti tulee muuttumaan, ja linja siirtyy liikennöimään Kalkuntielle. Matkaa Kalkuntien tulevalta pysäkiltä on Kolmenkulman teollisuusalueelle 1,4 km. Linjaa 71 liikennöidään kesäkaudella 2024 maanantaista sunnuntaihin Nokian aseman ja Tesoman välillä.
Tampereen puolen Kolmenkulman ja Myllypuron alueelle joukkoliikennepalvelu muodostuu linjalla 28 Multisilta-Ratinanranta-Tesoma-Myllypuro. Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan päätöksen 20.12.2023 § 91 mukaisesti (TRE:4055/08.01.01/2023) Nyssen kesäkauden 2024 joukkoliikennepalvelu alueelle muodostuu arkisin työssäkäyntiaikoihin noin puolentunnin välein. Linjalla mahdollistetaan arkisin työssäkäyntimahdollisuus Tampereen keskustasta muun muassa Kolmihaarankadun sekä Pihtisulunkadun työpaikka-alueelle. Linjalla 28 korvataan nykyisin liikennöinyttä linjaa 15A Höytämö-Ratina-Myllypuro, joka kesäkauden 2024 alussa lakkautetaan ja korvataan muilla yhteyksillä.
Ylöjärvi
Ylöjärvellä vähennetään Kurun ja Kyrönlahden välisiä vuoroja Nysse-busseilla. Vuoroja korvataan osin Ylöjärven palveluliikenteellä. Ratkaisu on osa Nyssen läntistä linjastosuunnittelua vuosille 2024-2025 (TRE:1358/08.01.01/2022). Nykyisellään Kurun ja Kyrönlahden väliseltä osuudelta tehdään alle 8 % koko linjan 85 matkustajamäärästä. Linjalla 85 tehdään arkipäivisin lähes 430 nousua.
Tampere
Linjalla 1 laajennetaan liikennöintiä arki- ja lauantai-illoissa. Linjalla 3 ollutta kokeilu iltapäiväruuhkien helpottamiseksi ylläpidetään. Bussiliikenteessä panostetaan runkolinjaverkostoon tihentämällä linjan 5 vuorotarjontaa.
Pohjois-Tampere
Syyskauden 2024 päätöksessä ei oteta tässä vaiheessa kantaa Pohjois-Tampereen joukkoliikennepalveluun. Nysse on tehnyt alustavia pohdintoja Pohjois-Tampereen joukkoliikennepalvelun muutoksista, ja niitä esitellään Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle 21.2.2024 ajankohtaiskatsauksessa. Aikaisintaan Pohjois-Tampereen joukkoliikennepalvelukokonaisuus syyskaudelle 2024 voidaan tuoda päätöksentekoon 13.3.2024 kokoukseen.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja
Liitteenä oleva joukkoliikenteen palvelutasosuunnitelma syyskaudelle 2024 hyväksytään noudatettavaksi 5.8.2024-6.1.2025.
Anomus Nokian Kolmenkulmantien saavutettavuudesta joukkoliikenteellä sekä perustelutekstin tilannekuvaus merkitään tiedoksi, ja anomuksen tekijälle annetaan perustelutekstin mukainen vastaus. Syyskauden 2024 osalta ei lähdetä suunnittelemaan liikennöinnin käynnistämistä Nokian Kolmenkulman teollisuusalueelle. Suunnittelu kaikkien kolmen kunnan Ylöjärvi, Tampere ja Nokian osalta tullaan kuitenkin käynnistämään vuoden 2024 aikana ja talousarviosuunnittelussa vuodelle 2025 voidaan kuntien tahtotilasta riippuen varautua joukkoliikenteen käynnistämiseen alueella aikaisintaan syksyllä 2025.