Kaupunginhallituksen konsernijaosto, kokous 20.2.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 13 Lausunto Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen läntisen ja itäisen varikon tarveselvityksestä 

TRE:667/10.03.06/2024

Valmistelija

  • Vuojolainen Arto, Liiketoiminta- ja rahoitusjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Controller Ville Taivassalo,​ puh. 041 730 5437 ja joukkoliikennejohtaja Mika Periviita, puh. 050 326 7007, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen johtokunta on 20.12.2023 § 74 päättänyt esittää kaupunginhallituksen päätettäväksi Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen läntisen ja itäisen varikon tarveselvityksen hyväksymistä jatkosuunnittelun pohjaksi. Johtokunta päätti samassa yhteydessä lukuisista kokonaisuuteen liittyvistä lisäselvityksistä ja arvioinneista edellyttäen, että kaupunginhallitus hyväksyy tarveselvityksen. Johtokunnan päätös on liitteenä.

Kaupunginhallituksen konsernijaosto päätti 16.5.2023 § 48 Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen (TKL) yhtiöittämisselvityksen valmistelun aloittamisesta vuoden 2023 aikana. Konsernijaosto hyväksyi 22.8.2023 § 70 Nyssen oman tuotannon roolia koskevat strategiset periaatelinjaukset yhtiöittämisselvityksen perustaksi. Edellisen pohjalta yhtiöittämisselvitys hyväksyttiin laadittavaksi siten, että nykyisen liikelaitoksen toiminta jatkuisi mahdollisessa yhtiömuodossa pitkälti nykyisen kaltaisena ja merkittävät toiminnalliset muutokset koskisivat varikkoratkaisua ja siirtymistä sähköiseen liikennöintiin. Kaupunginhallituksen konsernijaosto käsitteli 23.1.2024 § 4 yhtiöittämisselvityksen väliraporttia. Mikäli TKL:n yhtiöittämisestä tehtäisiin lähitulevaisuudessa päätös, tulee päätökset varikkoratkaisussa TKL:n osalta tekemään perustettavan yhtiön hallitus.

TKL:n varikkoasiaa on suunniteltu useiden vuosien ajan. Monien välivaiheiden jälkeen käsillä on varikon tarveselvityksen hyväksyminen. Parhaillaan käynnissä olevan TKL:n yhtiöittämisselvityksen yhteydessä on vahvistettu joukkoliikenteen tilaajaorganisaation strateginen tahtotila tilata pitkällä aikavälillä merkittävä osa kaupungin linja-autoilla operoitavasta joukkoliikenteestä omalta tuotannolta (liikelaitos tai in-house-osakeyhtiö). Näin ollen voidaan katsoa, että oman tuotannon kehittämiseksi on tarvittaessa toteutettava pitkäaikaisia toiminnan kehittämistä palvelevia investointeja. 

Elinkaarensa päässä pitkään olleen Nekalan linja-autovarikon korvaavaa varikkoratkaisua on hahmotettu liitteen varikon tarveselvityksessä. Omistajaohjausyksikön arvion mukaan kahden varikon onnistunut toteutusratkaisu mahdollistaa toiminnan kehittämisen ja sähköiseen liikennöintiin siirtymisen kustannuksiltaan hyväksyttävällä tavalla. Suunnittelun tässä vaiheessa ei ole mahdollista arvioida lopullista investointiesitystä. Tarveselvityksen hyväksymisellä voidaan edetä suunnittelun seuraavaan vaihekokonaisuuteen.

Omistajaohjausyksikkö puoltaa osaltaan Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen johtokunnan tekemää päätöstä.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen johtokunnan päätös 20.12.2023 § 74 ja Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen läntisen ja itäisen varikon tarveselvitys merkitään tiedoksi.

Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen läntisen ja itäisen varikon tarveselvityksen hyväksymistä jatkosuunnittelun pohjaksi puolletaan.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Konsernijaosto myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen toimitusjohtaja Pekka Pirhoselle ja hankearkkitehti Arto Huovilalle. He olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa asian käsittelyn ajan ja poistuivat ennen päätöksentekoa.

Lausunnot

Joukkoliikennejohtaja Mika Periviita:

Joukkoliikenne sähköistyy myös linja-autoliikenteen osalta tällä hetkellä nopeasti. Muutosta ohjaa hankintalainsäädäntö, joka edellyttää sähköä käyttövoimaksi kaupunkien joukkoliikenteessä. Lainsäädännön lisäksi muutosta nopeuttaa sähkön taloudellinen edullisuus verrattuna muihin käyttövoimiin sekä luonnollisesti kuntien ja asiakkaiden toiveet puhtaisiin käyttövoimiin.

Joukkoliikenteen tilaaja puoltaa Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen johtokunnan tekemää päätöstä, jossa se esittää läntisen ja itäisen varikon tarveselvityksen hyväksymistä jatkosuunnittelun pohjaksi. Jatkosuunnittelussa selvitetään vielä erikseen ns. superbussien lämpimän säilytystilan määrä ja perusteet. Lisäksi tilaaja toivoo, että sähköisen linja-autoliikenteen kehittämisessä voidaan edetä myös oman tuotannon osalta ripeästi.

Tiedoksi

Arto Vuojolainen, Ville Taivassalo, Mika Periviita, Juha-Pekka Häyrynen, Pekka Pirhonen, Sami Kallio

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)