Yhdyskuntalautakunta, kokous 13.2.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 46 Valtuustoaloite pyöräily- ja kävelyreitin muuttamiseksi Pispalassa - Vasemmistoliiton Tampereen valtuustoryhmä 

TRE:3034/08.00.01/2021

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Vandell Ari, Suunnittelupäällikkö, Ari.Vandell@tampere.fi

Perustelut

Vasemmistoliiton Tampereen valtuustoryhmä esittää 19.4.2021 jättämässään valtuustoaloitteessa, että kaupunki selvittää mahdollisuutta muuttaa Pyhäjärven ympäri kulkevan Pyhä-reitin kulkua Ala-Pispalassa niin, että se kulkisi Pyhäjärven rantaa pitkin. Nyt reitti kulkee Lapiosaarenkadun ja Vieremänkadun kautta. Valtuustoaloitteessa perustellaan esitystä turvallisuudella, koska kyseisillä kaduilla liikkuu myös autoja. Aloitteen mukaan siirto avaisi Pyhäjärven maisemat reitin käyttäjille, ja rantareitti palvelisi ulkoilureitin käyttäjien ohella lähialueiden asukkaita.

Liikennejärjestelmän suunnittelussa laadittu vastausehdotus valtuustoaloitteeseen käsiteltiin yhdyskuntalautakunnassa 17.1.2023. Alustavien tarkasteluiden perusteella yhteyden toteuttamista ei pidetty perusteltuna, ja päätösehdotuksena oli, että aloite ei anna aihetta toimenpiteisiin. Yhdyskuntalautakunta palautti asian uudelleen valmisteltavaksi. Liikennejärjestelmän suunnittelussa on vuoden 2023 aikana aloitettu aloitteen mukaisen reitin alustava yleissuunnitelma ja tutkittu reitin toteuttamisedellytyksiä.

Liikennejärjestelmän suunnittelu tutki vuonna 2022 yhdessä viheralueet ja hulevedet -yksikön sekä kiinteistöt, tilat ja asuntopolitiikka -palveluryhmän kanssa valtuustoaloitteen mukaista yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän toteuttamista Pyhäjärven rantaan Lapiosaarenkadun ja Vieremänkadun kohdalla. Pyhäjärven maisemareitti kulkee nykyisin Vieremänkatua ja Lapiosaarenkatua pitkin. Ne ovat päättyviä tonttikatuja, joilla moottoriajoneuvoliikenteen liikennemäärä on erittäin pieni ja nopeusrajoitus on 30 km/h. Alueelta ei ole saatu liikenneturvallisuuden tai pyöräilyn olosuhteista asiakaspalautetta eikä kaduilla ole tapahtunut poliisin tietoon tulleita liikenneonnettomuuksia. Pyöräilyä ajoradalla voidaan näiden tietojen perusteella pitää turvallisena. Uusi reitti lyhentäisi Pyhä-reittiä noin 150 metristä 120 metriin, mutta virkistyskäytössä 30 metrin muutoksella ei olisi käytännön merkitystä. Liikenteellistä tarvetta reitin siirtämiselle ei edelleenkään ole tunnistettavissa.

Vuonna 2023 tehdyn alustavan yleissuunnittelun perusteella reitin rakentaminen aiheuttaa merkittävää haittaa olevalle luonnolle ja sen suunnittelussa ja toteutuksessa on lukuisia erityistä huomiota vaativia seikkoja. Reitti on kuitenkin mahdollista toteuttaa.

Ehdotetun uuden reitin kohdalla oleva ranta-alue on osoitettu asemakaavassa puistoksi ja maanomistaja on Tampereen kaupunki. Uusi reitti kulkisi kiinteistöjen 1:169, 1:173 ja 1:174 kautta. Kiinteistöistä ei ole tehty maanvuokrasopimuksia, joten reitin toteuttaminen olisi mahdollista. Kiinteistöllä 1:169 sijaitsee saunarakennus ja kiinteistöllä 1:173 leikkimökki, joiden sijoittamisesta kaupungin tonteille ei ole vuokrasopimuksia eikä rakennusten omistajista ole kaupungilla tietoja. Reitin toteuttaminen edellyttäisi rakennusten purkamista tai siirtämistä. Lisäksi tontin 1366-3 tukirakenteet ulottuvat kiinteistölle 1:169 ja ne tulee huomioida reitin toteutussuunnittelussa.

Tällä hetkellä ranta-alueella kasvaa puita mm. rauhoitettu kynäjalava. Reitti on mahdollista linjata suurimman kynäjalavan vierestä, mutta useita taimia jää väylän kohdalle. Ranta-alue on hyvin jyrkkä ja kapea. Väylän rakentaminen sivukaltevaan maastoon edellyttäisi tukimuurirakennetta noin 60 metrin matkalle ja aiheuttaisi siten merkittäviä muutoksia ranta-alueeseen ja sen kasvillisuuteen. Lisäksi suunnittelussa tulee ottaa huomioon sijainti paineellisen pohjaveden alueella.

Rakentamisen alustava kustannusarvio on noin 200 000 € sisältäen uuden 3,5 m leveän kivituhkapintaisen väylän, valaistuksen ja tukimuurin sekä puiden ja rakennelmien poiston. Uuden väylän ja sen rakenteiden kunnossapito lisäisi vuosittaisia käyttötalousmenoja.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Nurminen Mikko, Johtaja, Mikko.Nurminen@tampere.fi

Esitetään kaupunginhallitukselle ja edelleen valtuuston päätettäväksi:

Vasemmistoliiton Tampereen valtuustoryhmän aloite ja siihen annettu lausunto merkitään tiedoksi.

Aloite ei anna aihetta toimenpiteisiin.

Päätös

Asia jätettiin pöydälle.

Kokouskäsittely

Jouni Sirén ehdotti, että asia jätetään pöydälle. Tiina Mikkonen kannatti ehdotusta. Lautakunta hyväksyi yksimielisesti Sirénin pöydällepanoehdotuksen.

Valmistelija

  • Vandell Ari, Suunnittelupäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Liikenneinsinööri Katja Seimelä, puh. 040 149 3684, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Asia jäi pöydälle 30.1.2024.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Esittelijä uudisti päätösehdotuksensa: 

Esitetään kaupunginhallitukselle ja edelleen valtuuston päätettäväksi:

Vasemmistoliiton Tampereen valtuustoryhmän aloite ja siihen annettu lausunto merkitään tiedoksi.

Aloite ei anna aihetta toimenpiteisiin.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Jouni Sirén ehdotti, että asia palautetaan uudelleen valmisteltavaksi siten evästettynä, että laaditaan sellainen reitti joka vähiten rasittaa tämän kohdan luontoa.

Ehdotus raukesi kannattamattomana.

Tiedoksi

valtuuston päätöksestä: Ari Vandell, Timo Seimelä, Jukka Uusitalo, Kaisa Rantee, Jyrki Lehtimäki, Ville-Pekka Olden, Pasi Palmu, Juha-Matti Ala-Laurila

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)