Perustelut
Katusuunnitelma on laadittu huonokuntoisen Irjalankadun saneerausta varten. Katualueen osioita kuten ajorataa, jalkakäytävää ja pyörätietä jäsennellään vastaamaan nykyisiä tarpeita. Asfalttipäällysteiseksi suunnitellun kadun pituus on noin 1600 metriä. Pääperiaatteena on, että nykyiset hidastekavennukset ja sivusiirtymät poistetaan ja ajonopeuksien rajoittamiseksi ja liikenneturvallisuuden parantamiseksi toteutetaan nykyaikaisia ratkaisuja.
Ajoradan leveys on katusuunnitelmassa pääosin 6,0–6,5 metriä. Lähtökohtaisesti ajoradan leveys säilyy nykyisellään. Irjalankadulla välillä Takahuhdintie–Varsankatu katuliittymät on suunniteltu korotettuina liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Lisäksi muutama suojatie on suunniteltu korotetuksi. Ajonopeuksien hillitsemiseksi ja läpiajon vähentämiseksi on linja-autopysäkit suunniteltu ajoratapysäkeiksi. Sammon valtatien ja Irjalankadun liittymää muotoillaan nykyistä toimivammaksi. Irjalankadun molemmille puolille on merkitty pääasiassa pysäköintikiellot, mutta joissain kohdissa sallitaan kolmen tunnin aikarajoitettu pysäköinti.
Irjalankadun itäpuolelle välille Sammon valtatie–Takahuhdintie ja välille Alasjärvenranta–Teiskontie (vt 12) on suunniteltu 4,5 metriä leveä eroteltu pyörätie ja jalkakäytävä. Välille Takahuhdintie–Alasjärvenranta on osoitettu pääosin 3,5 metriä leveä yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä, joka on nykyistä väylää hiukan leveämpi. Irjalankadun pyörätie ja jalkakäytävä on suunniteltu ylijatkettuna ajorataa korottaen Alasjärvenrannan liittymän kohdalla. Tilanpuutteen vuoksi ja kunnossapidon helpottamiseksi nykyiset kapeat viherkaistaleet poistetaan, mutta ajoradan ja pyörätien ja jalkakäytävän väliin on merkitty 0,5–1,0 metriä leveä kivetty erotusalue. Irjalankadun länsipuolelle välille Sammon valtatie–Kuusimäenkatu on suunniteltu 2,5 metriä leveä jalkakäytävä, joka levenee nykyisestä jalkakäytävästä noin 0,5 metriä. Välille Huhmarinkatu–Teiskontie on osoitettu 1,75–2,50 metriä leveä jalkakäytävä, joka säilyy nykyisellään. Sammon valtatien ja Irjalankadun liittymän pohjoispuolelle on ehdotusvaiheen jälkeen katusuunnitelmaan lisätty katoksellisia pyöräpysäköintipaikkoja.
Alueen pintavedet johdetaan reunakivien ja pinnan kallistusten avulla nykyisiin ja uusiin hulevesikaivoihin. Kohteessa uusitaan nykyinen katuvalaistus.
Kohteen rakennustyöt sisältyvät kaupunkiympäristön palvelualueen alustaviin vuosien 2025–2026 vuosisuunnitelmiin.
Irjalankadun rakentamisen kustannusarvio on noin 2 700 000 euroa (131 euroa/m2).
Katusuunnitelmaehdotus on ollut julkisesti nähtävillä 19.4. – 3.5.2023. Ehdotusta vastaan on tehty kolme muistutusta sekä yksi myöhässä tullut muistutus.
Muistutus 1
Muistutuksessa esitetään, että Irjalankatu 4 kohdalla sallitaan pysyvä tai esimerkiksi kolmen tunnin aikarajoitettu pysäköinti. Nämä pysäköintipaikat palvelisivat etenkin paikallisten asukkaiden vieraita ja huoltopalveluiden käyttäjiä. Muistutuksen mukaan pysäköidyt ajoneuvot toimisivat myös hidasteena muulle liikenteelle ja vähentäisivät Irjalankadun raskasta liikennettä.
Muistutus 2
Muistutuksessa esitetään, että Irjalankadun varteen osoitetaan pysäköintipaikkoja. Monet tontit alueella ovat ahtaita, eikä niissä ole riittävästi tilaa pysäköinnille. Muistutuksen mukaan Irjalankadun poikkikaduilla ei myöskään ole tarpeeksi pysäköintipaikkoja. Kadunvarsipaikkoja käyttäisivät muun muassa paikallisten asukkaiden vieraat, iäkkäät ihmiset, kotihoitajat ja liikkeiden asiakkaat. Lisäksi kiinteistöjen remontit aiheuttavat tulevaisuudessa pysäköintitarvetta kadunvarressa.
Muistutuksessa pidetään Sammon valtatien ja Irjalankadun liittymän kaventamista huonona ratkaisuna. Nykyistä ahtaampi liittymä heikentää moottoriajoneuvoliikenteen sujuvuutta. Muistutuksessa pyydetään huomioimaan myös pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden tarpeet liittymässä.
Muistutuksessa pidetään ajoradan sekä pyörätien ja jalkakäytävän välistä kivettyä erotusaluetta turhana. Muistutuksen mukaan tämä tila kannattaisi käyttää pääasiassa pyörätielle ja jalkakäytävälle. Irjalankadulla välillä Kirjavaisenkatu–Alasjärvenranta erotuskaistasta jäävää tilaa ja viereistä metsää voisi käyttää ajoradan levittämiseen liikenteen sujuvuuden parantamiseksi.
Muistutuksessa pidetään ajoratapysäkkejä huonona ratkaisuna ja esitetään, että muun liikenteen pitää pystyä ohittamaan pysäkeillä olevat linja-autot.
Muistutuksessa esitetään, että Irjalankadulta välillä Varsankatu–Kirjavaisenkatu poistetaan korotetut suojatiet poikittaisten puistoväylien kohdilta mikäli Irjalankadun suunnasta ajaville säilytetään etuajo-oikeus kyseisissä kohdissa. Suojatieratkaisut hämmentäisivät kaikkia kulkijoita näissä liittymissä.
Muistutus 3
Muistutuksessa esitetään, että Irjalankadulle toteutetaan yksisuuntainen pyöräliikenne, sillä kadulla on 30 km/h:ssa nopeusrajoitus ja liikennemäärät vähäiset. Lisäksi muistutuksessa esitetään, että Irjalankadun molempiin päihin tehdään erilliset yksisuuntaiset pyörätiet ja muilla katuosuuksilla pyöräliikenne sijoitetaan ajoradalle. Tällainen ratkaisu selkiyttäisi liittymäjärjestelyjä ja pyöräilijän paikkaa kadulla ja antaisi enemmän lumitilaa suunniteltuun ratkaisuun nähden.
Muistutuksessa huomautetaan, että Irjalankadun poikki kulkee pyöräilyn pääreitti välillä Varsankatu–Linnahaankatu, jolloin Irjalankatua ajavilla pitää olla suunnitteluohjeiden mukaan väistämisvelvollisuus kyseisessä kohdassa.
Muistutuksessa esitetään, että Irjalankadun ylittävä pyörätie Sammon valtatien liittymässä toteutetaan korotettuna, jolloin liittymä olisi turvallisempi. Lisäksi ratkaisu korostaisi Sammon valtatien seudullisen pääreitin asemaa.
Vastine muistutuksiin
Lähtökohtaisesti pysäköinti tapahtuu aina tonteilla. Kadunvarsipysäköinti sallitaan, mikäli pysäköidyt ajoneuvot eivät aiheuta kohtuuttomia ongelmia liikenteen sujuvuuteen tai liikenneturvallisuuteen. Pääosin Irjalankadulla ei ole järkevää sallia kadunvarsipysäköintiä, mutta ehdotusvaiheessa saadun palautteen pohjalta asiaa on tutkittu uudelleen ja todettu, että Irjalankadun pohjoispuolelle välille Takahuhdintie–Kuusimäenkatu ja Huhmarinkatu–Toukomaankuja on aiheellista osoittaa kolmen tunnin aikarajoitettu pysäköintimahdollisuus. Aikarajoitus mahdollistaa lyhyehkön asioinnin, mutta estää pitkäaikaispysäköinnin ja antaa siten paremmat mahdollisuudet pysäköintipaikan saamiseen kuin vapaa pysäköintimahdollisuus.
Sammon valtatien ja Irjalankadun liittymän kaventaminen ja keskisaareke jäsentää paremmin ajojärjestelyjä kuin nykytilanne ja lyhentää pyöräilijöiden ja kävelijöiden kadunylitysmatkaa. Kavennuksella pyritään myös pienentämään ajonopeuksia, eikä se aiheuta kohtuuttomia ongelmia liikenteen sujuvuuteen. Ratkaisut lisäävät täten liikenneturvallisuutta liittymässä. Pyöräilijöiden asemaa ja sijaintia korostetaan liittymässä punaisella asfalttipinnoitteella. Liittymän korottamiseen liittyvät toimenpiteet pitäisi tehdä laajalla alueella nykyisistä korkeustasoista johtuen, eikä se siten olisi tarkoituksenmukainen ja kustannustehokas ratkaisu.
Kapea erotusalue ajoradan sekä pyörätien ja jalkakäytävän välissä lisää liikenneturvallisuutta ja on suunnitteluohjeiden mukainen ratkaisu. Lisäksi aluetta voidaan käyttää lumitilana ja liikennemerkkien sijoituspaikkana, jolloin ne eivät hankaloita pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden liikkumista.
Irjalankadulla välillä Kirjavaisenkatu–Alasjärvenranta ei ole tarpeellista levittää katua metsään asemakaavan mukaiselle puistoalueelle. Ajoradan levittäminen olisi asemakaavan vastainen ratkaisu ja se lisäisi ajonopeuksia ja olisi siten liikenneturvallisuuden kannalta huono ratkaisu. Ajoratapysäkeillä pyritään myös pienentämään ajonopeuksia ja estämään turhaa läpiajoa.
Irjalankadulle välille Varsankatu–Kirjavaisenkatu on aiheellista toteuttaa korotetut suojatiet poikittaisten puistoväylien kohdille. Ratkaisuilla hillitään ajonopeuksia ja pyritään vähentämään turhaa läpiajoa. Irjalankadun poikittainen puistoväylä välillä Varsankatu–Linnahaankatu on pyöräilyn pääreittiä ja katusuunnitelmaa on ehdotusvaiheen jälkeen muutettu siten, että liittymään on asetettu väistämisvelvollisuus kärkikolmioilla Irjalankadun suunnasta ajaville.
Irjalankadulle on suunniteltu kaksisuuntainen pyörätie, joka on aluereittiä. Kadulla on linja-autoliikennettä ja jonkin verran läpiajoa, joten osittain ajoradalle sijoitettava yksisuuntainen pyörätiejärjestely ei soveltuisi kadulle kovin hyvin eikä olisi kaupungin käytäntöjen mukainen ratkaisu.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Irjalankadun katusuunnitelma numero 1/21578 hyväksytään kustannusarvioineen muistutuksista huolimatta seuraavien ehdotusvaiheen jälkeen tehdyin muutoksin:
Sammon valtatien ja Irjalankadun liittymän pohjoispuolelle on lisätty katoksellisia pyöräpysäköintipaikkoja.
Irjalankadun pohjoispuolelle välille Takahuhdintie–Kuusimäenkatu ja Huhmarinkatu–Toukomaankuja on lisätty kolmen tunnin aikarajoitettu pysäköintimahdollisuus.
Irjalankadulle on asetettu väistämisvelvollisuus kärkikolmioin osoitettuna poikittaisen puistoväylän kohdalle välillä Varsankatu–Linnahaankatu.
Maankäyttö- ja rakennuslain 202 §:n mukaisesti päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman.