Kaupunginhallitus, kokous 8.4.2024

§ 145 Tampereen kaupungin hallintosäännön muuttaminen 

TRE:456/00.01.01/2024

Valmistelija

  • Klami Laura, Lakiasiainjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Johtava juristi Riikka Viitaniemi, puh. 050 526 3225 ja juristi Patricia Nikko, puh. 0400 239 710, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Valtuusto hyväksyi hallintosäännön liitteineen 23.1.2017. Valtuusto on hyväksynyt muutoksia hallintosääntöön viimeksi 19.2.2024.

Julkisten työvoimapalveluiden järjestämisvastuu siirretään valtion työ- ja elinkeinotoimistoilta kunnille ja kuntien muodostamille yhteistoiminta-alueille 1.1.2025. Tampereen kaupungin, Kangasalan kaupungin, Lempäälän kunnan, Nokian kaupungin, Oriveden kaupungin, Pirkkalan kunnan, Vesilahden kunnan, Ylöjärven kaupungin, Akaan kaupungin, Juupajoen kunnan, Kuhmoisten kunnan, Pälkäneen kunnan, Ruoveden kunnan, Urjalan kunnan ja Virtain kaupungin valtuustot ovat hyväksyneet sopimuksen yhteisestä toimielimestä julkisten työvoimapalveluiden viranomaistehtävien hoitamisessa. Valkeakosken kaupungin vastuu työvoimapalveluiden järjestämisestä ja muista työvoimaviranomaiselle säädetyistä tehtävistä on siirretty Tampereen kaupungille valtioneuvoston päätöksellä 22.2.2024. Tampereen kaupunki toimii kuntalain (410/2015) 51 §:n mukaisena vastuukuntana. Kuntalain mukaisena yhteisenä toimielimenä toimii Tampereen kaupungin elinvoima- ja osaamislautakunnan työllisyysjaosto. Työllisyysjaosto on tarpeen muodostaa valmistelemaan viranomaistehtävän järjestämisvastuun siirtoa. Jaosto käyttää vuonna 2024 päätösvaltaa kuntalain, yhteistoimintasopimuksen ja Tampereen kaupungin hallintosäännön mukaisesti muissa kuin julkisten työvoimapalveluiden viranomaistehtäviä koskevissa asioissa. Hallintosääntöä on tarpeen muuttaa 21 §:n osalta vielä 1.1.2025 alkaen, kun kokeilulain mukainen elinvoima- ja osaamislautakunnan toimivalta lakkaa.

Kaupunginhallituksen otto-oikeutta on rajoitettu kuntien yhteistoimintasopimuksissa. Aikaisemmin vain joukkoliikennelautakunnan päätösten otto-oikeuden rajoitus on ollut 29 §:ssä. Selvyyden vuoksi myös muiden yhteistoimintatoimielinten päätösten otto-oikeutta koskevat rajoitukset tulee kirjata 29 §:ään.

Sara Hildenin taidemuseon johtosääntöä on tarpeen päivittää sivistyspalvelujen palvelualueella muuttuneiden organisaationimien vuoksi. Johtosääntöä tulee päivittää vastaamaan muualle hallintosääntöön aiemmin päivitettyjä sanamuotoja, mm. palvelu- ja vuosisuunnitelmaa, henkilöstöasioita, läsnäolo- ja puheoikeutta sekä asiakirjojen allekirjoittamista. Vahingonkorvauksista päättämiselle tulee asettaa muuta hallintosääntöä vastaavat euromääräiset rajat sekä johtokunnalle että museonjohtajalle. Taidemuseon johtajan kelpoisuusvaatimukset tulee päivittää nykyisiä tutkintoja vastaavaksi siten, että kelpoisuusvaatimuksena tutkinnon osalta on filosofian maisterin tutkinto ja syventävät opinnot taidehistoriassa.

Hallintosäännön muuttaminen kuuluu kuntalain mukaan valtuuston toimivaltaan.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Esitetään valtuuston päätettäväksi:

Valtuuston 23.1.2017 hyväksymään ja 19.2.2024 viimeksi muuttamaan hallintosääntöön ja Sara Hildénin taidemuseon johtosääntöön hyväksytään liitteiden mukaiset muutokset.

Hallintosäännön muutokset tulevat voimaan 1.5.2024.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Lausunnot

Sara Hildénin Säätiön asiamies Ilkka Syrjänen 28.3.2024:

Sara Hildénin Säätiön asiamiehenä olen tutustunut minulle toimitettuun Tampereen kaupungin päivittämään Sara Hildénin taidemuseon johtosääntöön. En näe kirjatuissa päivityksissä muutoksia, jotka olisivat ristiriidassa Sara Hildénin Säätiön ja Tampereen kaupungin välisen alkuperäisen sopimuksen sisällön kanssa tai muuttaisivat sitä.

Myös 6 §:n taidemuseon johtajan kelpoisuusvaatimukset vastaavat päivitettyinä sopimuksen alkuperäistä sisältöä ja tarkoitusta. Nykyisen johtosäännön teksti on peräisin Sara Hildénin Säätiön ja Tampereen kaupungin vuoden 1975 sopimuksen kohdasta 12. ja vuoden 1978 sopimuksen kohdasta 2. Aiemman päivityksen yhteydessä filosofian kandidaatti on muutettu filosofian maisteriksi. Sopimustekstin laatimisessa ja aiemmassa päivityksessä kyse on ollut perehtyneisyydestä taidehistoriaan ja näin ollen opintojen laajuudesta, ei yliopistollisen arvosanan laadusta.

Tiedoksi

konsernihallinto-palvelualueet-liikelaitos

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)