Perustelut
Tampereen raitiotie tekee selvitystä sen vaikutuksista. Se tutkii, miten ennen raitiotien rakentamista ennakoidut vaikutukset ovat toteutuneet, kun ratikasta on kokemusta jo muutaman vuoden ajalta. Selvityksessä käsitellään ratikan liikenteellisiä vaikutuksia, vaikutuksia lasten ja nuorten liikkumiseen, esteettömyyteen sekä liikenneturvallisuuteen.
Ratikkahankkeiden eri vaiheissa on pyydetty lausuntoja Tampereen lasten parlamentilta sekä nuorisovaltuustolta. Kyseessä ovat astetta vapaamuotoisemmat kommentit kysymyksiin lasten ja nuorten näkökulmasta. Selvityksessä esitetään 7 kysymystä, joihin toivotaan vastauksia. Kysymykset sekä hallituksen hahmottelemat vastaukset niihin ovat alla:
1. Ovatko lasten ja nuorten itsenäisen liikkumisen mahdollisuudet parantuneet ratikan myötä?
Ovat, koska ratikka on luotettava kulkuneuvo itsessään. Kulkee samaa rataa ja pysyy hyvin aikataulussa. Kulku systemaattisempaa kuin busseissa.
2. Onko lapsia ja nuoria opastettu ratikan käyttöön (esim kouluissa)? Onko ratikasta ollut riittävästi ja helposti tietoa saatavilla?
Kouluissa (yläkoulu, yksityinen lukio) ei ole opastettu käyttöön. Tietoa on ollut helposti saatavilla, esim. lapsille kohdennettu video. Ratikassa itsessään on viestintä hyvää ja lapsi- ja nuorisoystävällistä.
3. Miten raitiotie on vaikuttanut matkanteon sujuvuuteen ja miellyttävyyteen lasten ja nuorten näkökulmasta?
Voit olla varma, että se saapuu odotettuna ajankohtana ja pysähtyy kaikilla pysäkeillä. Bussien kohdalla yksittäisiä pysäkkejä saattaa olla poissa käytöstä. Linjat on suunniteltu nuoriso- ja lapsiystävällisesti esim. sijoittelemalla pysäkit koulujen ja harrastusmahdollisuuksien äärelle.
4. Miten raitiotie on vaikuttanut lasten ja nuorten koulumatkoihin?
Tietyillä alueilla helpottaa huomattavasti, kun ratikka kulkee läheltä omaan kouluun erityisesti keskustaan (lukioihin) tultaessa. Ei tiedossa ketään, kenen koulumatkoihin se olisi vaikuttanut negatiivisesti. Tosin enemmän on lisääntynyt kahden kulkuneuvon käyttö eli ensin tulee bussilla lähimmälle ratikkapysäkille ja siitä jatkaa ratikalla perille. Tämä saattaa vaikeuttaa joidenkin matkaa ja toisaalta parantaa kulkemista. Ikävää on se, että kävelymatkat ovat pidentyneet niillä kulkijoilla, joiden bussilinjoja on lakkautettu ratikan kulkureittien takia.
5. Miten raitiotie on vaikuttanut lasten ja nuorten vapaa-ajan matkoihin ja harrastusmatkoihin?
Pääsee nopeammin ja helpommin moniin paikkoihin. Isoimmat harrastuskeskittymät ovat jollain tavalla ratikan läheisyydessä. Keskustan sisällä liikkuessa ratikka mahdollistaa liikkumisen hyvin.
6. Miten lapset ja nuoret kokevat raitiotien turvallisuuden? (Turvallisuuden tunne sisällä vaunussa sekä liikenneturvallisuus kadulla.)
Kokemus siitä, että on turvallisempi kuin bussi, koska sillä on omat kiskot ja reitit. Ratikan kulkureiteillä on vähemmän liikennettä kuin bussien ja kulku on sujuvampaa. Kadulla kävelijänä yksi suurimmista riskinpaikoista on Hämeenkadun ylityspaikat, jossa ei ole suojateitä ja vastuu siirtyy kävelijälle. Ruuhka-aikana saattaa istumapaikoista olla pulaa ja lapsi ei välttämättä matkusta turvallisesti ilman istumapaikkaa.
7. Onko lasten ja nuorten helppo käyttää ratikkaa? (Lipun osto ja leimaus, informaatio pysäkeillä ja sisällä vaunussa.)
Lipun leimaus on helppoa, mutta lapsi ei voi itse ostaa lippua. Lisäksi lipun tulisi olla ilmainen, jos lapsi/nuori tarvitsee julkista liikennettä koulumatkan kulkemiseen riippumatta koulumatkan pituudesta (ainakin yli 2 km). Informaatio on selkeää.
Päätösehdotus oli
Nuorisovaltuusto hyväksyy annetut kommentit Tampereen ratikalle.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.