Valmistelija
Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö, Elina.Karppinen@tampere.fi
Perustelut
Kaupunkiympäristön palvelualue on valmistellut 4.12.2023 päivätyn ja 18.3.2024 tarkistetun asemakaavan ja asemakaavamuutoksen nro 8920. Asian hyväksyminen kuuluu yhdyskuntalautakunnan toimivaltaan.
Kaavan valmistelussa on laadittu pima-tutkimus, luontoselvitys, käyttöhistoriaselvitys, pihasuunnitelma ja viherkerroinlaskelma, liikennetärinäselvitys, liikenneselvitys, hulevesisuunnitelma ja pinnantasaussuunnitelma, hulevesiselvitys, meluselvitys, tarkistettu OAS, OAS-vaiheen palautekooste, valmisteluvaiheen palautekooste ja viitesuunnitelmat. Kaavaan liittyvät selvitykset ja muita lisätietoja osoitteesta: www.tampere.fi/kaavat/8920
Diaarinumero: TRE: 1803/10.02.01/2022
Kaavan laatija
Tampereen kaupunki, kaupunkiympäristön suunnittelu, asemakaavoitus, kaavoitusarkkitehti Anne Karlsson, toimistoarkkitehti Marjukka Huotari
Tiivistelmä
Suunnittelualue sijaitsee Aitolahdentien ja Sammon valtatien risteyksessä, valtakunnallisesti merkittävän pääväylän, vt 9:n varrella Linnainmaan kaupunginosan länsirajalla, noin 6 km:n päässä kaupungin keskustasta itään.
Asemakaavatyön tavoitteena on kehittää alueesta toimiva ja uusia tarpeita palveleva, nykyaikainen kauppaliikepaikka. Kokonaisuus sovitetaan kaupunkikuvaan, ja alueen liikenteellinen toimivuus varmistetaan. Suunnittelutyössä huomioidaan yleiskaavan ekologisen yhteyden tilan turvaaminen. Sammon valtatiehen rajautuvaa pitkähköä yritysvyöhykettä kehitetään elinkeinorakenteeltaan monipuolistuvana ja profiililtaan kaupallistuvana alueena.
Kaavaratkaisu
Tonteille osoitetaan rakennusoikeutta liiketilojen (KL) rakentamista varten yhteensä 6 900 k-m2. Tontti 5811–8 säilyy liikerakennuksien korttelialueena ja rakennusoikeus pysyy ennallaan. Tonttiin 5811–11 liitetään katu- ja puistoaluetta yhteensä 1211 m². Rakennusoikeus kasvaa 523 k-m². Kaava mahdollistaa ajoneuvojen huoltopalveluliiketoiminnan sijoittumisen kortteliin, mikä on huomioitu toteutettavassa autopaikkamäärässä vyöhykejaosta poiketen.
Kaavassa on käytetty Tampereen viherkerrointyökalua ja viherkertoimen tavoitetasot saavutetaan molemmilla tonteilla. Kaupunkikuvallinen painopiste on kadunvarsipuustossa ja tonttivihreässä sekä kadun puoleisissa laadukkaissa julkisivuissa.
Vaikutukset
Tonttien käytettävyyttä ja toimintojen sijoittumista on määritellyt alueella jo sijaitseva autopesula ja polttoaineen jakeluaseman tontti suunnittelualueen keskellä sekä huoltoliikenne. Olemassa olevaa sinivihertilannetta on kuitenkin pystytty parantamaan kokonaisuutena viherkertoimen ja hulevesiratkaisujen ansiosta sekä yleiskaavan mukaista ekologista yhteyttä vahvistettu nykyisestä suojaviheralueen monimuotoisuuden lisäyksellä. Toiminnasta ei katsota aiheutuvan merkittävää meluhaittaa.
Asemakaavan toteuttaminen ryhdittää hajanaista risteysalueen kaupunkikuvaa. Liikerakennukset sopivat alueelle, jota rajaavat liikenneväylät ja hyvä näkyvyys.
Kaavaprosessin vaiheet
Asemakaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelma ja valmisteluaineistoa oli nähtävillä 17.8.-7.9.2023. Aineistosta saatiin 8 viranomaiskommenttia ja 7 mielipidettä. Asemakaavan valmisteluaineisto oli nähtävillä 8.12.2023-19.1.2024. Aineistosta saatiin 7 viranomaiskommenttia ja 2 mielipidettä.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Nurminen Mikko, Johtaja, Mikko.Nurminen@tampere.fi
Asemakaavaehdotus nro 8920 (päivätty 4.12.2023, tarkistettu 18.3.2024) hyväksytään asetettavaksi julkisesti nähtäville maankäyttö- ja rakennusasetuksen 27 §:n mukaisesti.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.