Kaupunginhallitus, kokous 26.8.2024

Pöytäkirja on tarkastamaton

§ 315 Tampereen kaupungin lausunto Pirkanmaan hyvinvointialueen lähiasemien ja liikkuvien palvelujen palveluverkkosuunnitelmasta 

TRE:4429/00.01.03/2023

Valmistelija

  • Linnamaa Reija, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Hyvinvointijohtaja Tarja Puskala, puh. 050 595 1079, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Pirkanmaan hyvinvointialueen aluehallitus päätti 24.6.2024 lähettää äänestyksen jälkeen lähiasemia ja liikkuvia palveluja koskevan suunnitelman laajalle keskustelu- ja kuulemiskierrokselle. Tampereen palveluverkon osalta aluehallituksen 24.6.2024 esitys tarkoittaa, että Kämmenniemen terveysaseman ja Kaukajärven hammashoitolan toiminta lakkaavat. Infotilaisuudessa 12.6.2024 kerrottiin, ja tämä käy ilmi myös suunnitelmasta, että Kämmenniemeen ei ole suunniteltu myöskään liikkuvia palveluja. Vuoreksen hammashoitolaa esitetään suljettavaksi heti, kun toiminnan vaatimat tilat ovat järjestyneet toisaalta. Kaukajärven terveysaseman toimipiste säilyy verkostossa, kunnes Tampereen kaupungin alueella sijaitsevien sote-asemien kokonaisuus selkiytyy (mm. Kaupin yliopistollisen sote-aseman valmistuminen).

Tampereen kaupunki on lausunut lähiasemaverkosta jo 18.9.2023, joten tämä lausunto täydentää osaltaan jo annettua lausuntoa.

Tampereen kaupungin hallintosäännön (1.5.2024) 15 § 31. kohdan mukaan kaupunginhallitus päättää strategisesti merkittävien, koko kaupunkia koskevien lausuntojen antamisesta.

Tampereen kaupungin lausunto Pirkanmaan hyvinvointialueen lähiasemien ja liikkuvien palvelujen palveluverkkosuunnitelmasta

Liikkuvia palveluja koskevassa alueellisessa pohjaesityksessä ei ole huomioitu sitä, että Kämmenniemi ja erityisesti sen pohjoispuolella sijaitsevat alueet tulee rinnastaa hyvinvointialueen muihin pienempiin kuntiin sekä väestöpohjaltaan että saavutettavuudeltaan. Kämmenniemen terveysasema on väestöpohjaltaan kolmanneksi suurin Kaukajärven ja Kuljun terveysaseman jälkeen. Kun liikkuvien palveluiden pilottikunnat jätetään tarkastelun ulkopuolelle, etäisyys Kämmenniemen terveysasemalta Linnainmaan terveysasemalle on 20 kilometriä, mikä on yksi pisimmistä tarkastelun kohteena olevista etäisyyksistä. Kämmenniemessä on toiminut myös Fimlabin liikkuva näytteenottopalvelu kerran viikossa, mutta tämäkin palvelu saattaa on vaarassa, jos alueelta ei saa muitakaan terveyspalveluita.

Tampereen kaupunki pitää tärkeänä, että yllä mainittujen tekijöiden perusteella Kämmenniemen alueelle tuodaan jatkossa myös liikkuvia palveluja Linnainmaan terveysaseman ja digipalveluiden lisäksi.

Lakkautettavien hammashoitoloiden listalla on Tampereen osalta Kaukajärven hammashoitola. Vuoreksen hammashoitolan osalta on suunnitelmassa todettu, että kyseinen hammashoitola suljetaan heti, kun korvaavat, toiminnan vaatimat tilat ovat järjestyneet. Näiden kahden hammashoitolan osalta ei käy ilmi mistä kyseisten hammashoitoloiden asiakkaat saavat jatkossa hammashoitoa. Kuntalaisnäkökulmasta (tästä on maininta myös 18.9.2023 annetussa lausunnossa) olisi kohtuullista kuitenkin tietää jo ennakkoon edes alustavia suunnitelmia siitä missä palveluja jatkossa tarjotaan.

Oletettavaa kuitenkin on, että kasvavassa ja samalla ikääntyvässä kaupungissa palvelutarve ei tule laskemaan, vaan päinvastoin. Lähtökohtaisesti Tampereen kaupunki ei kannata Tampereen palveluverkon karsimista, eikä lakkauttaminen ole Tampereen kaupungin etujen mukaista.

Hyvinvointialueen suunnitelmat ilman jatkosuunnitelmaa siitä, mistä kuntalaiset jatkossa saavat sote-palveluja sekä jatkosuunnitelmien muutosten aikatauluttomuus, on kaupungin näkökulmasta haastavaa. Sosiaali- ja terveyspalvelut ovat tärkeitä peruspalveluja ja yhteistyö suunnitelmia työstettäessä on ensiarvoisen tärkeää. Vain tällä tavalla kaupunki voi osaltaan mahdollistaa palveluiden saavutettavuuden (esim. mahdollisilla julkisen liikenteen reittimuutoksilla). Myös käytettäviin tiloihin liittyvistä muutoksista on hyvä käydä ennakkokeskustelua kaupungin tilaomaisuuden hallinnasta vastaavien kanssa, koska välttämättä tiloista tehty sopimus ei mahdollista yksittäisistä tiloista luopumista suunnitellulla tavalla ja edelleen mahdolliset tilamuutokset voidaan huomioida myös kaupungin omissa tilasuunnitelmissa ja tarpeissa.

Lisäksi kaupunki haluaa tässä yhteydessä nostaa esille TE-palvelujen vuoden 2025 alusta voimaan tulevan uudistuksen, jonka keskeisenä tavoitteena on luoda työntekijöiden nopeaa työllistymistä edistävä palvelurakenne. Pirkanmaan hyvinvointialueen toimipaikkaverkkosuunnitelmissa tulisi huomioida lain edellyttävät yhteistyön vaatimukset asiakaspalvelun järjestämiseksi Tampereen seudun työllisyysalueen kanssa (16 kuntaa). Yhteistoimintamallia tulisi valmistella yhdessä työllisyysalueen vastuukunnan Tampereen kanssa. Lait työllistymisen monialaisesta edistämisestä, kotoutumisen edistämisestä sekä valtioneuvoston asetus työllistymistä edistävän monialaisen tuen yhteistoimintamallin organisoimisesta määrittävät lähtökohdat työllisyyspalvelujen, kotoutumispalvelujen ja sote-palvelujen yhteistyölle. Lisäksi yhteistyötä ohjaavat terveydenhuoltolaki, sosiaalihuoltolaki, laki Kansaneläkelaitoksen kuntoutusetuuksista ja kuntoutusrahahakemuksista ja nuorisolaki. Tavoitteena on monialaista tukea tarvitsevien asiakkaiden työllistymistä edistävien, ja maahanmuuttajien osalta kotoutumista tukevien palvelujen turvaaminen sekä työllisyysasteen nostaminen.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Perusteluissa esitetty Tampereen kaupungin lausunto Pirkanmaan hyvinvointialueen lähiasemien ja liikkuvien palvelujen palveluverkkosuunnitelmasta hyväksytään.

Päätös

Kokouskäsittelyn perusteella muutettu Perustelut-osuuteen kirjattu Tampereen kaupungin lausunto Pirkanmaan hyvinvointialueen lähiasemien ja liikkuvien palvelujen palveluverkkosuunnitelmasta hyväksyttiin.

Esteellisyys

  • Lassi Kaleva ja Anneli Taina ilmoittivat olevansa hyvinvointialueen aluehallituksen jäsenenä ja varajäsenenä esteellisiä asian käsittelyyn. Esteellisyys todettiin hallintolain 28 §:n 1 momentin 5) kohdan perusteella ja he poistuivat kokouksesta tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.

Kokouskäsittely

Keskustelun kuluessa Vilhartti Hanhilahti ehdotti lisättäväksi lausunnon kolmannen kappaleen loppuun virkettä: "Lähtökohtaisesti Tampereen kaupunki ei kannata Tampereen palveluverkon karsimista, eikä lakkauttaminen ole Tampereen kaupungin etujen mukaista." Virke muodostaisi edeltävän virkkeen kanssa uuden neljännen kappaleen. Kirsi Kaivonen kannatti Hanhilahden ehdotusta. Puheenjohtaja tiedusteli Hanhilahden ehdotuksen saamaa kannatusta ja totesi sen tulleen hyväksytyksi yksimielisesti.

Tiedoksi

Kirjaamo/Pirkanmaan hyvinvointialue, Arto Ranta/Pirkanmaan hyvinvointialue, Tarja Puskala, Monika Sola

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)