Perustelut
Kaupunginhallitus ohjaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä sekä hyvinvointialueen kanssa tehtävää yhteistyötä. Hyvinvointijohtamisen strategisena ohjausryhmänä toimii pormestarin johtoryhmä. Lainsäädännön mukaisena hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen vastuutahona toimii kaupunginhallitus. Hyvinvointijohtamisella tuetaan kaupunginhallitusta sen ohjaustehtävissä, valmistellaan asioita kaupunginhallitukselle sekä varmistetaan niiden toimeenpano. Hyvinvointijohtamisen painopiste on kuluvana vuonna ollut pidemmän aikavälin suunnittelussa, mihin liittyen on valmisteltu hyvinvointijohtamisen visio. Keskiössä on ollut tulevan valtuustokauden laajan hyvinvointisuunnitelman ja hyvinvointikertomuksen eriyttäminen ja valmisteluprosessin suunnittelu.
Kaupungin hyvinvointijohtamisen visio ”Hyvinvointi kuuluu jokaiselle – se on yhteisen johtamisen kivijalka” tuo esille hyvinvoinnin poikkihallinnollisen johtamisen tärkeyden sekä hyvinvoinnin edistämistehtävän laaja-alaisuuden. Hyvinvointijohtamisen visio suuntaa kaupungin tekemistä edistämään yhdenvertaisia mahdollisuuksia hyvinvointiin ja ymmärtämään roolimme hyvinvoinnin edistäjinä sekä tunnistamaan toiminnan erilaiset hyvinvointivaikutukset. Vision avulla halutaan nostaa esille hyvinvoinnin edistämisen merkitys kaupungin perustehtävänä elinvoiman edistämisen rinnalla. Vision alkuosa on yhteinen hyvinvoinnin kehitysohjelman vision kanssa, mikä osaltaan nivoo hyvinvoinnin kehittämistyön osaksi kaupungin poikkihallinnollista hyvinvointijohtamista. Hyvinvointi ja sen edistäminen kuuluu myös jokaiselle kuntalaiselle.
Laaja hyvinvointisuunnitelma ja hyvinvointikertomus ovat hyvinvointijohtamisen strategisen tason asiakirjat, jotka valtuusto hyväksyy. Näistä tullaan jatkossa laatimaan omat erilliset asiakirjansa. Eriyttämisellä halutaan selkeyttää hyvinvointijohtamista ja korostaa hyvinvointisuunnitelman merkitystä. Lisäksi vuosien 2026–2029 hyvinvointisuunnitelmasta on tarkoitus laatia kokoava ja aiempaa ihmislähtöisempi hyvinvoinnin edistämistä kaupunkitasoisesti ohjaava asiakirja. Hyvinvointisuunnitelmaan sisältyvät jatkossa ainakin seuraavat erillissuunnitelmat: lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma, ikääntyneiden hyvinvointisuunnitelma, tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelma, ehkäisevän päihdetyön suunnitelma sekä kotoutumisen ohjelma. Suunnitelmien yhdistämisellä hyvinvoinnin edistämisen tavoitteet ovat kattavampia ja lisäksi erillissuunnitelmien vähentyminen pienentää hallinnollista työtä ja raportointia. Uusi valtuusto käsittelisi hyvinvointisuunnitelman joulukuussa 2025. Hyvinvointikertomus vuosilta 2022–2025 puolestaan kokoaa sekä tiedot kuluneelta valtuustokaudelta että nostaa esiin ilmiöitä ja ennakointitietoa toimien tietopohjana uudelle laajalle hyvinvointisuunnitelmalle. Hyvinvointikertomus on tarkoitus valmistella niin, että nykyinen valtuusto voisi käsitellä sen huhti-toukokuussa 2025.
Hyvinvointisuunnitelman laadinnassa tullaan huomioimaan Pirkanmaan hyvinvointialueen (Pirha) vastaavien alueellisten suunnitelmien painopisteet. Hyvinvointialueen alueellisten hyvinvointisuunnitelmien päivityksessä ja uusien suunnitelmien laadinnassa yhteistyötä tullaan vahvistamaan. Hyvinvointialueen kanssa pidetään lakisääteinen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen hyte-neuvottelu 16.9.2024. Neuvottelun sisältö painottuu erityisesti lasten ja nuorten asioihin.
Kaupunginhallitus käsitteli 17.6.2024 vuoden 2025 alustavat talousarviotavoitteet. Hyvinvointijohtamisen tavoitteet kohdistuvat hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen (Hyte) ja hyvinvointialueyhteistyöhön. Tavoitteena on, että hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyö on vahvistunut vuoteen 2024 verrattuna. Tavoitteen mittarina on Hyte-kerroin. Vuonna 2024 Tampereelle Hyte-kertoimella määräytyvä laskennallinen valtionosuus on 5,4 milj. euroa. Toisena tavoitteena on, että kaupungin ja hyvinvointialueen yhteinen kokemus yhdyspintatyön toimivuudesta on parantunut. Kaupunki seuraa yhdyspinnoilla tehtävän yhteistyön tilannetta puolivuosittain ja Pirha vuositasolla.
Hyvinvointialueyhteistyö ja yhdyspinnat
Kaupungilla on tällä hetkellä 12 tunnistettua yhdyspintatehtävää hyvinvointialueen kanssa. Maalis-huhtikuussa tarkennettiin kaupungin kunkin yhdyspinnan vastuuhenkilön kanssa yhdyspinnan tehtävät, tavoitteet, rakenteet, merkittävimmät riskit sekä tilannekuva. Yhdyspintojen toimivuuden kehittämiseksi työskennellään yhdyspintakohtaisesti Pirhan vastinparien kanssa sekä kaupungin sisäisesti yhdyspintojen vastuuhenkilöt yhteen kokoavassa yhdyspintatyöryhmässä. Työskentely on käynnissä muun muassa työllisyyden, kotoutumisen ja maahanmuuton yhdyspintatehtävissä sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen (hyte) yhdyspinnalla sisältäen Lähitori-palvelut.
Hyvinvointialueella palveluverkon uudistus etenee vaiheittain. Palveluverkon muutoksilla on ollut vaikutuksia tamperelaisten palveluihin. Vuodelle 2024 kaupunki on joiltain osin kompensoinut palveluissa tapahtuneita heikennyksiä esimerkiksi hankkimalla lähitoreille kädentaitokursseja ja järjestämällä seitsemän avustajaa kaupungin palveluliikenteen (Pali) linjoille. Tampereen kaupunki on antanut hyvinvointialueelle palveluverkkoasioista vuonna 2023 kolme lausuntoa ja elokuussa 2024 annetaan lausunto Pirhan lähiasemien ja liikkuvien palvelujen palveluverkkoesityksestä. Palveluverkkomuutoksissa sekä muissa palvelutasoon ja tamperelaisiin vaikuttavissa päätöksissä tarvitaan vielä vahvempaa yhteistyötä valmisteluvaiheessa. Keskuskaupungin roolin paremman huomioinnin vahvistamiseksi ja päätösten hyvinvointivaikutusten arvioinnin kehittämiseksi on kevään 2024 aikana laadittu yhteistyössä Pirhan kanssa hanke-esitys, jolle haetaan rahoitusta sosiaali- ja terveysministeriön Terveyden edistämisen määrärahasta. Rahoituksen varmistuessa projekti käynnistyisi vuoden 2025 alussa.
Kaupungin omistukseen jääneiden Sote- ja pela-kiinteistöjen osalta on jatkettu sopimusneuvotteluja Pirhan kanssa. Näitä tiloja koskee yhtiöittämisvelvoite vuoteen 2026 päättyvän siirtymäajan (sisältää optiovuoden) jälkeen. Vuokrakohteita on yhteensä 107 kappaletta, joista on tehty sopimukset 92 kohteen osalta. Muun muassa Tipotien sosiaali- ja terveysaseman, Keskuspaloaseman ja kolmen hyvinvointikeskuksen vuokrasopimukset on tehty. Pitkäaikaisia vuokrasopimuksia on edelleen tekemättä 15 kappaletta (Koukkuniemi ja Hatanpään kanta- ja puistosairaala).
Kaupunki on 23.4.2024 vastaanottanut kaupungin päättäjille osoitetun adressin, joka koskee Pohjolan sekä Pispan lähitorien kädentaitopajojen ja kuntosalien toiminnan jatkumista sekä pormestarille osoitetun, Tampereen seudun eläkkeensaajat ry:n allekirjoittaman kirjelmän samasta aiheesta. Adressit ja kirjelmät käsitellään hallintosäännön mukaan kuntalaisaloitteen tapaan. Asia koskee hyte-palveluja ja se on valmisteltu yhteistyössä sivistyspalvelujen palvelualueen kanssa. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta käsitteli asian 13.8.2024 ja merkitsi sen tiedoksi. Lautakunnan päätöksessä todetaan, että lähitoritoiminta kuuluu Pirkanmaan hyvinvointialueen järjestämisvastuulle ja että kaupunki voi osana hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen työn kokonaisuutta järjestää toimintaa lähitoreille. Perusteluissa on tuotu esille, että kyseiset lähitorit sekä niillä järjestettävät kädentaitopajat sekä kuntosalitoiminta ovat vuoden 2023 alusta siirtyneen Pirkanmaan hyvinvointialueelle, joka on ilmoittanut lähitoritoiminnan päättyvän näissä toimipisteissä syksyn 2024 aikana. Kaupunki on hankkinut Kulttuuri- ja liikuntarahaston varoilla vuodelle 2024 korvaavaa kädentaitojen kurssimuotoista toimintaa Pohjolan ja Pispan lähitoreille sekä myös muille lähitoreille.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja
Hyvinvointijohtamisen tilannekatsaus merkitään tiedoksi.
Seuraavalle valtuustokaudelle valmistelua tehdään kokoavan hyvinvointisuunnitelman mallin mukaisesti.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.