Kaupunginhallitus, kokous 26.8.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 314 Tampereen kaupungin lausunto hallituksen esitysluonnoksesta eduskunnalle valtion aluehallintouudistusta koskevaksi lainsäädännöksi 

TRE:3399/00.01.01/2024

Valmistelija

  • Rantanen Teppo, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Yhteysjohtaja Maggie Keskinen, puh. 040 703 1145, etunimi.sukunimi@tampere.fi 

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Valtiovarainministeriö pyytää lausuntoa hallituksen esitysluonnoksesta eduskunnalle valtion aluehallintouudistusta koskevaksi lainsäädännöksi. Lausuntojen määräaika on 1.9.2024.

Petteri Orpon hallitusohjelmassa “Vahva ja välittävä Suomi” on linjattu valtion aluehallinnon uudistuksesta. Uudistuksen päätavoitteena on selkeyttää ja sujuvoittaa lupaprosesseja sekä valtion valvonta- ja ohjausprosesseja. Tavoitteen toteuttamiseksi esitetään uutta Lupa- ja valvontavirastoa, joka on valtakunnallinen viranomainen. Uuteen virastoon kootaan mm. nykyisten aluehallintovirastojen ja osittain elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskustenn tehtäviä. Lisäksi uudistuksen tavoitteena on varmistaa monialainen alueellinen kehittäminen, jota varten perustetaan uudet elinvoimakeskukset. Elinvoimakeskuksia perustetaan kymmenen, ja niiden rinnalle perustetaan toimipisteitä.

Tampereen kaupunki pitää esitettyä uudistusta ja sen tavoitteita pääosin hyvänä. Suomen kansallisen kilpailukyvyn sekä alueellisen elinvoiman vahvistaminen vaatii lupa- ja viranomaisprosessien sujuvoittamista sekä aiempaa saumattomampaa viranomaisyhteistyötä. Myös Pirkanmaalle on vireillä useita vihreään siirtymään liittyviä investointeja, ja Tampereen seudulla on tehty tavoitteellista työtä suurteollisuuden investointien houkuttelemiseksi. Uusi keskitetty Lupa- ja valvontavirasto sekä hallituksen esittämä yhden luukun malli ympäristötehtäviin palvelevat kaupungin tavoitteita monin osin hyvin.

Tampereen kaupunki kuitenkin näkee aluehallinnon kokonaisuudessa useita arvioitavia kohteita erityisesti alueellisen tuntemuksen sekä päällekkäisten viranomaistehtävien osalta, jotka varmistamalla ja korjaamalla alueiden elinvoimaa sekä julkisen sektorin tuottavuutta voitaisiin vahvistaa.

Kuntien kannalta keskeistä on, että valtion viranomaiset toimivat johdonmukaisesti ja koordinoidusti, jotta kunnat voivat itse toteuttaa tehtäviään ja kehittää alueitaan mahdollisimman hyvin. Kuntien nykyisten tehtävien säilymiseen ja itsemääräämisoikeuteen on kiinnitettävä uudistuksessa erityistä huomiota. Uudistuksessa on välttämätöntä turvata valtiontoimijoiden alueellinen tuntemus.

Hallitus esittää, että Pirkanmaalla ja Kanta-Hämeellä on yhteinen elinvoimakeskus, jonka päätoimipaikka on Tampere. Tampereen kaupunki edellyttää päätoimipaikan sijaintia Tampereella, mutta muuten esitykseen maakuntajaosta ei ole huomautettavaa. Tampereen kaupunki pitää alueensa elinvoiman vahvistamisen kannalta kriittisenä, että Pirkanmaalla toimivalle elinvoimakeskukselle osoitetaan aluekehittämisen ja rakennerahastotoiminnan sekä yrityksien valtionavustamisen tehtävät.

Elinvoimakeskusten toimivaltaa ja tehtäviä on välttämätöntä tarkentaa ja joiltain osin arvioida uudestaan. Elinvoimakeskusten rooli on kauttaaltaan epämääräinen. Esitys ei huomioi riittävästi kuntien uutta roolia, joka TE-uudistuksen myötä syntyy. Päällekkäisten tehtävien karsiminen on välttämätöntä ja tehtäväjaon tulee olla johdonmukainen kuntien ja valtion toimijoiden välillä. Elinvoimakeskuksia ja KEHA-keskuksia on velvoitettava yhteistyöhön kuntien ja työllisyysalueiden kanssa. 

Lopuksi Tampereen kaupunki huomauttaa, että Suomen kilpailukyvyn ja kestävän kasvun sekä hyvinvoinnin kannalta kaupunkien rooli on keskeinen. Kuntien erilaistuminen sekä kumppanuusperiaate mahdollistaisi myös uudenlaisen tehtäväjaon tarkastelun valtion aluehallinnon uudistuksen rinnalla. Suurten kaupunkien rooli kasvuekosysteemeineen ja palveluineen on ratkaiseva, kun kansainvälistymistä ja tuottavuutta talouden kestävyyden vahvistamiseksi edistetään. Valtion aluehallinnon rooli tässä on rajallinen.

Lausuntopyyntö liitemateriaaleineen sekä esitys Tampereen kaupungin lausunnoksi ovat tämän asian liitteinä.

Tampereen kaupungin hallintosäännön (1.5.2024) 15 § 31. kohdan mukaan kaupunginhallitus päättää strategisesti merkittävien, koko kaupunkia koskevien lausuntojen antamisesta.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Valtiovarainministeriölle annetaan liitteen mukainen Tampereen kaupungin lausunto hallituksen esitysluonnoksesta eduskunnalle valtion aluehallintouudistusta koskevaksi lainsäädännöksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden yhteysjohtaja Maggie Keskiselle. Hän oli asiantuntijana läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana ja poistui ennen päätöksentekoa.

Asian esittelijä konsernijohtaja Juha Yli-Rajala muutti esityslistalla ollutta lausuntoluonnosta. Lausunnon osion A Lupa- ja valvontavirastoa koskevat ehdotukset lukuun 4 Ehdotukset ja niiden vaikutukset (liitteen s. 4) lisättiin virke: "Päätöksenteon automatisoinnin mahdollisuuksia osana viranomaisprosessien sujuvoittamista tulisi arvioida osana jatkovalmistelua." Puheenjohtaja totesi näin päivitetyn lausunnon olevan päätöksenteon pohjana.

Tiedoksi

Valtiovarainministeriö (lausuntopalvelu), Teppo Rantanen, Maggie Keskinen

Liitteet


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)