Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta, kokous 23.10.2024

§ 75 Joukkoliikenteen palvelutaso kevätkaudella 2025 - linjaston sopeuttaminen raitiotien rakentamiseen Pirkkalan ja Tampereen alueilla 

TRE:310/08.01.01/2024

Valmistelija

  • Huhtala Leena, Joukkoliikennesuunnittelija

Valmistelijan yhteystiedot

Joukkoliikennesuunnittelija Leena Huhtala, puh. 044 430 9088, etunimi.k.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Noora Jalonen, puh. 040 142 4654, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on tehnyt päätöksen Nyssen palvelutasosta kevätkaudella 2025 kokouksessaan 21.2.2024 § 18. Tämän käsittelyn jälkeen on vielä erikseen tehty päätös Pohjois-Tampereen joukkoliikennepalvelusta kevätkaudella 2025 joukkoliikennelautakunnan kokouksessa 17.4.2024 § 37. Nyssen kevätkauden 2025 palvelutasopäätöksessä on tunnistettu tarve tarkentaa suunnitelmaa Pirkkala-Linnainmaa raitiotierakentamisesta johtuvien työnaikaisten liikennejärjestelyiden muutosten johdosta. Työmaan vaikutuksia Nysse-linjastoon on käsitelty Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan kokouksessa 21.8.2024 § 58.

Pirkkalan ja Tampereen valtuustot käsittelevät 21.10.2024 päätöstä raitiotiehankeen rakentamisesta. Rakentamisen on tarkoitus käynnistyä jo loppuvuoden 2024 aikana ja Nysse-liikenteessä liikennepalveluun muutokset tulevat tapahtumaan 7.1.2025 osana raitiotieliikennöinnin käynnistymistä Santalahden ja Lentävänniemen välillä. 

Hatanpään valtatien, Nuolialantie ja Partolan suunta

Linja 12 Vaitti-Suuppa-Kurikka-Partola-Hatanpää-Sorin aukio. Linjan 12 reittiä on aiemmassa päätöksentekovaiheessa (21.2.2024 § 37) päätetty liikennöitävän Pirkkalasta Tampereen keskustan kautta Viinikkaan ja Turtolaan sekä edelleen Taysin Kaupin kampukselle. Linjan 12 reittimuutoksen yhteydessä luovuttaisiin linjan 14 liikennöinnistä. Raitiotien suunnittelun edetessä on kuitenkin tunnistettu paremmaksi ratkaisuksi pitää linjat 12 Vaitti-Sorin aukio ja 14 Särkänniemi-Tays, Arvo omina linjoinaan. Eteläisen keskustan alueella ja Hatanpään valtatiellä raitiotien työnaikaiset liikennejärjestelyt tulevat merkittävästi vaikuttamaan koko liikennejärjestelmään, jolloin liikenteen täsmällisyyden sekä asiakaskokemuksen ylläpitämisen johdosta pitkät linjat kannattaa työaikaisten poikkeusjärjestelyiden osalta katkaista keskustaan. Linjalla 12 tullaan edelleen mahdollistamaan yhteys Pirkkalan alueelta Tampereen keskusta-alueelle, Sorin aukion ratikka- ja bussipysäkin välittömään läheisyyteen. Linja 14 mahdollistaa jatkossakin yhteydet keskustan etelä- ja länsipuolelta Viinikkaan, Turtolaan sekä Tays Arvolle. 

Linja 30 Kyösti-Härmälä-Hatanpää-Koskipuisto-Pyynikintori aloittaa liikennöinnin jo aiemman päätöksen mukaisesti (21.2.2024 § 18). Linjaa liikennöidään arkisin 10 minuutin vuorovälillä koko päivän, lauantaisin liikennöintipalvelua toteutetaan 12 minuutin vuorotarjonnalla ja sunnuntaisin 20 minuutin vuorotarjonnalla. Linjalla tarjotaan jatkossakin laajoilla liikennöintiajoilla yhteyksiä Tampereen ja Pirkkalan välillä ja mahdollistetaan muun muassa varhaisaamuissa sekä yöaikaan yhteydet Pirkkalan ja Tampereen välillä. 

Linja 32 Partola-Härmälä-Hatanpää-Keskustori. Linjan reittiin ei olla esittämässä muutoksia, mutta linjan 32 vuorotarjontaa on tarkoitus tihentää. Linjan 32 tiheämmällä vuorotarjonnalla kompensoidaan linjalta 30 vähentyviä vuoroja. Nykyisellään Härmälänojan ja Hatanpään koulun väliltä nousuja tehdään linjojen 8 ja 32 kyytiin lähes 21 % koko linjojen nousuista, linjoilla 8 ja 32 tehdään arkipäivisin noin 19 000 nousua. Pirkkalan puolella linjojen nousijamäärä on 10 % koko linjojen nousijamäärästä. Lisäämällä liikennettä siellä, missä kysyntä on runsaanpaa, pystytään myös liikenteestä aiheutuvat kustannukset jakamaan tasaisemmin kuntien välillä. Linjalla 32 tullaan tarjoamaan lauantaisin tihennetysti liikennepalvelua ja sunnuntaisin käynnistetään liikennepalvelu. 

Tampereen valtatie ja Hatanpään valtatien risteys

Raitiotietyömaa tulee vaikuttamaan Tampereen valtatiellä ja Hatanpään valtatiellä kulkeviin linjoihin. Näiden linjojen osalta tullaan tekemään aikataulu- tai vuorotarjonnan muutoksia. Näitä linjoja ovat muun muassa 26, 33, 35, 50 ja 52. Pirkanmaan ELY-keskus yhdessä Valkeakosken kaupungin kanssa vastaavat linjan 60 aikataulusta. 

Työmaan vaikutuksien johdosta linjalla 2 vuorotarjontaa arjessa vähennetään 10 minuutin vuorotarjonnasta 12 minuuttiin. Tiheämpi 10 minuutin vuorotarjonta pyritään palauttamaan liikenteeseen mahdollisimman nopeasti työmaavaiheiden päättyessä. Vuorotarjonnan harventamisella vältetään lisäauton hankinta työmaan ajaksi. Lisäauton hankinta olisi niin Nysselle kuin liikennöitsijälle kokonaisedun kannalta epäedullinen ratkaisu. Linjalla 2 matkustajamäärä vuorokohtaisesti on arkisin ollut noin 20 matkustajaa ja ruuhka-aikoina 26 matkustajaa. Yhden vuoron poistaminen ei ruuhkauta merkittävästi linjaa 2. 

Raitiotierakentamisen ja työnaikaisten liikennejärjestelyiden johdosta linjalla 5 tullaan arkisin vuorotarjonta laskemaan 12 minuutista 15 minuuttiin. Tiheämpi 12 minuutin vuorotarjonta pyritään palauttamaan liikenteeseen mahdollisimman nopeasti työmaavaiheiden päättyessä. Vuorotarjonnan harventamisella vältetään lisäauton hankinta työmaan ajaksi. Lisäauton hankinta olisi niin Nysselle kuin liikennöitsijälle kokonaisedun kannalta epäedullinen ratkaisu. Linjalla 5 tehdään arkisin 44 nousua vuorokohtaisesti ja ruuhka-aikana 46 nousua, tarkasteluajankohtana on ollut tilanne, jossa linjaa 5 on ajettu 15 minuutin vuorovälillä. 

Kaupin kampus

Kaupin kampuksen suunnalla liityntäliikenteelle ja linjoille 15, 16, 17, 18 sekä 41 ei ole suunniteltu muutoksia. Linjalla 17 käynnistetään päätöksen mukaisesti (21.2.2024 § 18) liikennepalvelu Taysin ja Hermian välillä. Aikataulusuunnittelussa tarkennetaan tarvittaessa liityntälinjojen aikatauluja ja mahdollisia väliajantasauspisteitä täsmällisen liityntäliikenteen saavuttamiseksi. 

Pohjois-Tampere

Nyssen bussiliikenteessä otettiin 5.8.2024 alkaneelle syysaikataulukaudelle käyttöön uusi linjareitti 93 Keskustori - Sorila - Eerolansuorantie - Kämmenniemi - Teiskon kirkko - Terälahti - Mäntylä. Linja korvasi Pohjois-Tampereella aiemmat linjat 93 Kämmenniemi - Teiskon kirkko - Terälahti - Mäntylä ja 94 Kämmenniemi - Maisansalo - Terälahti - Mäntylä. Syy uuden linjareitin 93 käyttöön oli tarjota myös Kämmenniemen pohjoispuolelta vaihdoton yhteys Tampereen keskustaan.

Uuden linjan 93 suunnittelussa oli tavoitteena palvella ensisijaisesti koululaisia Teiskon kirkkotien ja Petääjärventien varrelta. Alueen alakoululaiset kulkevat bussilla pohjoiseen Terälahden koulutalolle ja yläkoululaiset etelään Kämmenniemen koulutalolle. Liikenteen käynnistyttyä havaittiin, että reittiin kuuluva Petääjärventie on paikoin liian kapea kahden vastakkaiseen suuntaan kulkevan bussin kohtaamiseen. Petääjärventie on sorapintainen valtion tie. Tien reuna petti elokuussa kahdesti bussin renkaan alta bussien kohtaamistilanteessa niin, että linja-auto on täytynyt nostaa ojasta hinausauton avulla. Tapauksista aiheutui vähäisiä aineellisia vahinkoja, merkittävää haittaa joukkoliikennepalvelulle sekä lisäkustannuksia linjan liikennöitsijälle. Lisäksi tämän kaltaisiin tapahtumiin liittyy aina myös riski henkilövahingoista.

Lisävahinkojen välttämiseksi Nysse-liikenteen tilaaja sopi liikennöitsijän kanssa, että 30.8.2024 alkaen osa linjan 93 vuoroista ajettiin suoraan Terälahdentietä kiertämättä Petääjärventien kautta. Tällä toimenpiteellä vältettiin bussien kohtaamistilanteiden riskit ja mahdollistettiin kuitenkin alakoululaisten kulkeminen bussilla kouluun. 16.9. alkaen Nyssen reittidataan ja asiakasinfoon otettiin käyttöön linjalle 93 kaksi reittivariaatiota 93A suoraan Terälahdentietä ja 93B Teiskon kirkkotien ja Petääjärventien kautta. 21.10. alkaen vuoromäärää reitillä 93B lisätään niin, että myös yläkoululaisten ja 2. asteen opiskelijoiden matkat bussilla Teiskon kirkkotieltä ovat mahdollisia. 21.10. käyttöön otettavalla aikataululla on tarkoitus liikennöidä toukokuun 2025 loppuun asti.

Vaihtoehtona reittimuutokselle tarkasteltiin bussien kohtaamisen siirtämistä aikataulumuutoksilla Teiskon kirkkotielle ja vastaan tulevan bussin odotussäännön muodostamista kuljettajille. Ajatuksesta luovuttiin toteutuksen onnistumiseen liittyvien useiden epävarmuustekijöiden vuoksi.

Raitiotien mahdollisen rakentamisen lisäksi Tampereen keskusta-alueella voi tulla muitakin työmaita kevään 2025 loppupuolella, jotka vaikuttavat Nysse-liikenteeseen. Näistä vaikutuksista tiedotetaan Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakuntaa sekä Nyssen asiakkaita.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja

Liitteenä oleva joukkoliikenteen palvelutasosuunnitelma kevätkaudelle 2025 hyväksytään noudatettavaksi 7.1.-1.6.2025 edellyttäen, että Pirkkalan ja Tampereen valtuustot ovat tehneet 21.10.2024 päätöksen raitiotien rakentamisesta.

Tiedoksi

KAPA/Joli Satu Marjeta, Juha Kortteus, Petri Hakala, Maarit Kaartokallio, Sanna Pasanen, Maiju Lieskivi, Juha-Pekka Häyrynen, TKL/Pekka Pirhonen, Jaakko Kettunen, Tommi Arvonen, VR-Group/Vesa Rauhala, Länsilinjat Oy/Jukka Ylitalo, Aleksi Makkonen, Koiviston Auto Tampere Oy/Harri Tuomaala, Valkeakosken Liikenne Oy/Ville Laurell, Pohjolan Liikenne Oy Ab/Jetta Leino, Turo Häkämies, Vekka Group Oy/Sami Sahlsted, Toni Saarinen, Kangasalan kaupunki/Tuomas Kähkönen, Lempäälän kunta/Valtteri Partanen, Nokian kaupunki/Ville Lipasti, Oriveden kaupunki/Mari Kinnunen, Pirkkalan kunta/Joonas-Petteri Kallonen, Vesilahden kunta/Juho Tilkko, Ylöjärven kaupunki/Mari Ruissalo, Valkeakosken kaupunki/Mari Tomperi, Pirkanmaan ELY-keskus