Kaupunginhallitus, kokous 16.9.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 352 Maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL4) sopimuksen seuranta vuodelta 2023 

TRE:3197/00.01.07/2024

Valmistelija

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Johtaja Mikko Nurminen, puh. 040 801 2665, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tampereen kaupunkiseudun ja valtion välillä allekirjoitettiin 8.10.2020 maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimus vuosille 2020–2023. Sopimusprosessin olennainen osa on sen vuosittainen seuranta, johon valtion ja kuntien yhteinen neuvotteluryhmä kokoontuu 29.5.2024. Koska kyseessä on sopimuksen viimeinen vuosi, on seurannassa kuvattu myös koko sopimuskauden tavoitteiden saavuttamista.

Yhteenveto MAL4-sopimuskaudesta

Seudun yhdyskuntarakenteen kehityksen kannalta keskeisten maankäyttömuotojen (asuminen, työpaikka-alueet ja joukkoliikennejärjestelmä) suunnittelu on sopimuskaudella edistynyt tavoitellun mukaisesti.

Myös toteutus on ollut tavoitteen mukaista. Sopimuskaudella valmistui 21 600 asuntoa (tavoite 13 400), ja kohtuuhintaisten asuntojen tuotannon tavoite ylitettiin seudulla. Valtio tuki kohtuuhintaista asuntotuotantoa infra- ja käynnistysavustuksilla. Asuntorakentaminen kohdistui 84 % osuudella sopimuksessa tavoitellulle vyöhykkeelle.

Sopimuskaudella päivitettiin Rakennesuunnitelma ja seudun asuntopoliittinen ohjelma. Lisäksi tehtiin yhdyskuntarakenteen ilmastovaikutusten arviointia varten työkalu.

Raitiotien suunnittelua ja toteutusta edistettiin määrätietoisesti. Lähijunaliikennettä kehitettiin kuntien ja valtion yhteistyössä ja pyöräliikenteen kehittämisohjelmaa toteutettiin kuntien ja ELY:n yhteistyössä MAL-rahoitukseen nojaten. Kustannustehokas MAL-rahoitus pienempiin liikennehankkeisiin on allokoitu suunnitelmallisesti seutuyhteistyön kautta.

Kunnat ovat kehittäneet prosesseja rakentamisen laadun, asuinalueiden monipuolisen kehittämisen ja uudistamisen huomioimiseksi. Valtion ohjelmien vaikutukset seudun kehittämiseen ovat olleet vaihtelevat. Maankäytön teemassa ympäristöministeriön Kestävä kaupunki -ohjelma mahdollisti Hyvinvointi-indeksin seudullistamisen. Liikenteen teemassa ohjelma ei näkynyt seudulla kuten ei myöskään valtion laatima fossiilittoman liikenteen tiekartta tai ruuhkamaksujen vaikutusten arviointi.

MAL4-seurantaraportti vuodelta 2023 on ja seutuhallituksen pöytäkirjanote ovat tämän asian liitteinä.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL4) sopimuksen seurantaraportti vuodelta 2023 merkitään tiedoksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden johtaja Mikko Nurmiselle. Hän oli asiantuntijana läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana ja poistui ennen päätöksentekoa.

Tiedoksi

Tampereen kaupunkiseutu

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)