Kaupunginhallitus, kokous 16.9.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 353 Valtion ja Tampereen kaupunkiseudun kuntien välinen maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimus (MAL5) vuosille 2024–2027 

TRE:4511/00.01.03/2023

Valmistelija

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Johtaja Mikko Nurminen, puh. 040 801 2665, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimus on osa kansallista kaupunkipolitiikkaa ja se laaditaan seitsemälle suurimmalle kaupunkiseudulle – Tampereen kaupunkiseudun lisäksi Helsingin seudulle, Turun seudulle, Oulun seudulle sekä Lahden, Jyväskylän ja Kuopion seuduille. Sopimus perustuu seudun kaikkien kuntien ja valtion yhteiseen tahtotilaan seudun kehittämisestä ja yhteisten tavoitteiden edistämisestä. 

Sopimuksissa keskitytään seudun kasvun ja saavutettavuuden edellytysten varmistamiseen infrastruktuuri- ja asuntotuotantoinvestoinneilla. Kasvun ja saavutettavuuden edellytykset varmistetaan riittävällä kaavoituksella, tonttitarjonnalla ja tarpeita vastaavalla asuntotuotannolla sekä niitä tukevilla liikenneinvestoinneilla. Sopimusmenettely on käynnistynyt vuonna 2010, ja käsillä on Tampereen seudun ja valtion 5. sopimus.

Tampereen kaupunkiseudun lähtökohdat sopimusneuvotteluihin ovat olleet Rakennesuunnitelma 2040+. Seutuhallitus on vastannut sopimuksen valmistelun poliittisesta ohjauksesta ja sen nimeämä neuvotteluryhmä varsinaisista sopimusneuvotteluista. Sopimuksen voimaantulo edellyttää sopimusehdotuksen hyväksyntää kaupunkiseudun kunnissa (Tampere, Kangasala, Lempäälä, Nokia, Orivesi, Pirkkala, Ylöjärvi ja Vesilahti) ja valtion osalta talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa ja valtioneuvostossa. 

Sopimuksella valtio osallistuu seudun liikenneinfrastruktuurin kehittämiseen seuraavasti: 

  • 55 milj. euroa Pirkkala-Linnainmaa raitiotien suunnitteluun ja sen ensimmäisen vaiheen Partola-Niihama toteutukseen sekä 3 miljoonaa euroa hankkeeseen kytkeytyvien alikulkujen suunnitteluun ja toteuttamiseen. Lisäksi 0,5 miljoonaa euroa Ylöjärven suunnan raitiotien suunnitteluun.
  • 4 milj. euroa seudun junaliikenteen asemien ja seisakkeiden edistämiseen. Rahoituksesta arviolta puolet kohdentuu Sääksjärven, Messukylän, Ruutanan, Oriveden, Ylöjärven, Epilän ja Harjuniityn asemien esi- ja/tai ratasuunnitteluun sekä pitkän jänteen selvitysten toteuttamiseen. Puolet varataan toteutuksen käynnistämiseen kohteissa, joissa käynnistämiseen nähdään seudun ja valtion näkökulmasta edellytyksiä.
  • 2,5 milj. euroa liikenneturvallisuuden, kestävyyden ja pienten parantamishankkeiden edistämiseen valtion maantie- ja rataverkolla.


Lisäksi sopimus sisältää 8,06 milj. euroa tukea joukkoliikenteen palveluun.

Asumisen ja maankäytön osalta keskeiset sopimuskohdat koskevat kaavavarantoja, asuntotuotannon määrää ja sijoittumista, laadun edistämistä sekä eriytymien ehkäisyä. 

Asuntotuotannon määrää tavoitellaan edellisen MAL-sopimuksen verran eli 13 400 asuntoa ja sen kohdentamista 80 % merkittävän kasvun vyöhykkeelle. Kohtuuhintaisen asuntotuotannon osalta viitataan Rakennesuunnitelmassa 2040+ hyväksyttyihin seudun omiin tavoitteisiin ja kuntakohtaisiin osuuksiin. Sopimuksella seutu sitoutuu päivittämään mm. eriytymiskehitystä koskevan tiedon ja laatimaan asumisen laatuohjelman.  

Seudun elinvoimaosuuden osalta sopimus korostaa mm. seudullisesti merkittävien elinkeinoalueiden edistämisen puhtaan siirtymän investoinneille. Kaupunkirakenteelle ongelmalliset järjestelyratapiha ja puuterminaali Tampereella ja Ylöjärvellä on huomioitu kirjauksina. Saavutettavuuden kannalta tärkeät valtatie-, raide- ja lentoliikenneyhteydet on niin ikään kirjattu sopimukseen seudun prioriteetteina valtakunnallisessa liikennejärjestelmäsuunnittelussa huomioitavaksi.   

Seutuhallitus on 28.8.2024 hyväksynyt tämän asian liitteenä olevan sopimusehdotuksen lähetettäväksi kuntien valtuustoihin päätöskäsittelyyn. Lisäksi tämän asian liitteenä ovat seutuhallituksen pöytäkirjanote sekä sopimusehdotuksen esittelydiat.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Esitetään valtuuston päätettäväksi:

Valtion ja Tampereen kaupunkiseudun välinen maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimus (MAL5) vuosille 2024–2027 hyväksytään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden johtaja Mikko Nurmiselle. Hän oli asiantuntijana läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana ja poistui ennen päätöksentekoa.

Tiedoksi

Mikko Nurminen, Päivi Nurminen/Tampereen kaupunkiseutu

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)