Perustelut
Nyssen suunnitteluryhmä on laatinut suunnitelman Nysse-liikenteen kesäkauden 2025 palvelutasosta. Suunnitelma on päätöksenteon liitteenä.
Suunnitelman mukainen liikennetilaus on joukkoliikenteen vuoden 2025 hyväksytyn talousarvion 11.9.2024 § 65 ja § 66 mukainen.
Matkustajamäärien kehitys
Kesäkauden 2025 palveluun ei tehdä merkittäviä linjastomuutoksia. Kesää edeltävillä kausilla linjastoon on tehty merkittäviä uudistuksia, jotka liittyvät pääosin Länsi-Tampereen raitiotieverkoston laajentumiseen. Matkustajamäärät ovat kasvaneet, mikä osoittaa, että uudistukset ovat lisänneet joukkoliikenteen käyttöä ja vastanneet asiakastarpeisiin. Kasvua kesäkausien 2023 ja 2024 välillä on lähes 10 %. Nousut ovat kaksinkertaistuneet ratikkalinjalla 1 (Santalahti - Tays) sekä bussilinjoilla 26 (Höytämö - Rahola), 30 (Partola – Keskustori), 36 (Pirkkala - Hermia) ja 84 (Ylöjärvi - Takamaa). Reittiuudistukset koskivat näistä linjoja 1, 26 ja 84. Lisäksi linjan 30 linjatunnus on muutettu numeroksi 32.
Matkustajamäärien kehittymistä ja linjojen kuormitusastetta on tarkasteltu eri päivinä ja eri kellonaikoina. On havaittu, että kysyntä painottuu keskipäivään ja iltapäivään. Nousuja tehdään seuraavasti (prosenttiosuus kokonaismatkustajamäärästä):
- kello 04-07 välillä: arkisin noin 5,4 %, lauantaisin noin 2,4 %, sunnuntaisin noin 2,9 %
- kello 07-09 välillä: arkisin noin 10,5 %, lauantaisin noin 4 %, sunnuntaisin noin 2,6 %
- kello 09-14 välillä: arkisin noin 29,8 %, lauantaisin noin 31,4 %, sunnuntaisin noin 30,6 %
- kello 14-19 välillä: arkisin noin 39,6 %, lauantaisin noin 38,9 %, sunnuntaisin noin 40,7 %
- kello 19-22 välillä: arkisin noin 11,5 %, lauantaisin noin 14,5 %, sunnuntaisin noin 13,7 %
- kello 22-04 välillä: arkisin noin 3,2 %, lauantaisin noin 8,8 %, sunnuntaisin noin 9,5 %
Palvelutarjonta kohdistetaan päivän kysytyimpiin aikoihin. Hiljaisempina aikoina tarjontaa on vähennetty lähes kaikkien linjojen osalta.
Työmaiden vaikutus Nysse-liikenteeseen
Kauden aikana voidaan tehdä joitakin pitkäaikaisia, mutta tilapäisiä reittimuutoksia Tampereen henkilöratapiha -hankkeen vuoksi. Poikkeusreitit koskevat Tampereen asematunnelin kautta kulkevia bussilinjoja 6, 29, 42, 90, 93 ja 95. Pirkkala - Linnainmaa -raitiotien rakentamishanke huomioidaan harventamalla vuorotarjontaa joillakin linjoilla.
Reitti- ja palvelumuutokset kesäkauteen 2025
Linjan 11 päätepysäkki siirretään Pereeltä Killoon tavoitteena liikennöidä Pereentiellä molempiin liikennöintisuuntiin sekä parantaa vaihtoyhteyksiä Suupan suuntaan. Uusi reitti kulkee jatkossa Killontorintie - Naistenmatkantie - Pereentie ja edelleen Partolaan ja Toivioon. Linjan 11 päätepysäkistä on keskusteltu joukkoliikennelautakunnassa useaan otteeseen ja viimeisimpänä on vastattu Pereeltä saatuun adressiin 12.6.2024 § 51.
Linjalla 18 harvennetaan vuorotarjontaa lauantaissa. Linjalla 18 liikennöidään jatkossa 15 minuutin vuorovälillä lauantaisin. Vuorotarjonnan harvennuksella ei merkittävästi heikennetä alueen joukkoliikennepalvelun käyttöä, mutta ratkaisulla saadaan kustannustaloudellisia hyötyjä ja liikennepalvelua voidaan ohjata myös muille alueille.
Linjalla 27 lauantailiikennöinnistä luovutaan joukkoliikenteen tarjouskilpailun 2/2024 12.6.2024 § 49 mukaisesti. Kesälauantaisin linjalla 27 on tehty noin 4 nousua vuorolle ja talvilauantaisin nousuja linjalle 27 on tehty alle 8 nousua vuorolle. Kustannustehokkaan joukkoliikenteen järjestämisen kannalta ei ole kannattavaa ylläpitää liikennettä, mikäli sille ei ole riittävästi käyttäjiä. Vuonna 2023 linjan 27 yhtä nousua tuettiin 4,33 euroa suhteutettuna Tampereen muihin linjoihin yhtä nousua tuettiin vain 0,79 euroa.
Linjalla 29 käynnistetään liikennepalvelu Ojalan asuinalueelle. Linjan 29 päätepysäkin siirto mahdollistaa jatkossa yhteydet Ojalasta omaan aluekeskukseen Linnainmaalle.
Pohjois-Tampereella linjoilla 93B Mäntylä-Terälahti-Teiskon kirkkotie-Kämmenniemi-Eerolansuora-Sorila-Keskustori sekä 93C Mäntylä-Terälahti-Maisansalo-Kämmenniemi-Eerolansuora-Sorila-Keskustori tarjotaan Kämmenniemen pohjoispuolisiin kyliin yhteyksiä kahden tunnin välein päivittäin. Varhaisaamuissa ja myöhäisilloissa sekä viikonloppuaamuissa liikennepalvelu järjestetään Kämmenniemeen ja Terälahteen linjalla 90X. Kesäkauteen 2025 linjastosuunnittelussa on haluttu tarjota tasapuolisesti yhteyksiä niin Maisansaloon kuin Teiskon kirkkotielle. Molemmilla alueilla on tehty suhteellisen vähän nousuja viime vuosina, eikä aikataulusuunnittelussa lähdetä priorisoimaan toiselle alueelle enemmän vuoroja. Liikennepalvelun käynnistämisellä Maisansaloon tavoitellaan yhteyttä joukkoliikenteellä kesäaikaan harraste- ja matkailutoiminnan pariin. Linjoilla 91 Aitoniemeen ja 92 Viitapohjaan liikennöidään noin kahden tunnin välein arkisin.
Linja 96 aloittaa liikennöinnin suunnitellusti joukkoliikenteen tarjouskilpailun 2/2024 12.6.2024 § 49 mukaisesti. Linjalla 96 tarjotaan aikataulutettua liikennepalvelua Kaisalahdesta Oriveden keskustaan ja edelleen Rovastinkankaan kautta Oriveden juna-asemalle ja Kiikanmäkeen. Linjaa 96 liikennöidään ainoastaan arkisin noin tunnin välein.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja
Hyväksytään liitteenä oleva joukkoliikenteen palvelutaso kesäkaudelle 2025 noudatettavaksi 2.6.-3.8.2025.