Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta, kokous 13.11.2024

Pöytäkirja on tarkastettu
Lataa  Kuuntele 

§ 134 Tampereen Teatterimuseo ry:n avustushakemus "Kulissit pystyyn!" -hankkeen toteuttamiseen 

TRE:4492/12.03.00/2024

Valmistelija

  • Moisala Venla, Suunnittelija

Valmistelijan yhteystiedot

Suunnittelija Venla Moisala,​ puh. 040 800 4836,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Kalle Kaunisto,​ puh. 040 485 1059,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tampereen Teatterimuseo ry on lähettänyt kaupungin kirjaamoon Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalle osoitetun avustushakemuksen koskien "Kulissit pystyyn!" -hankkeen toteuttamista. Hankkeella on kaksi päätavoitetta: 1.) Tampereen Teatterimuseo ry haluaa kehittää toimintamalleja ja työtapoja, joilla digitaalisia sisältöjä voidaan tuottaa museoiden sähköisistä kokoelmista nopealla syklillä ja pienillä resursseilla ilman erityisosaamista. 2.) Lisäksi hakija on suunnitellut Frenckellin kiinteistöön näyttelytilaa, jossa Tampereen Teatterimuseo ja eri toimijat voisivat toteuttaa erilaisia sisältöjä. Hankkeen toteuttamista varten yhdistys hakee lautakunnalta 40 000 euron avustusta.

Tampereen kaupungin avustusten ja apurahojen yleisissä periaatteissa (kaupunginhallitus 19.9.2022) lukee: "Tampereen kaupunki voi myöntää avustuksia sellaiseen yleishyödylliseen toimintaan, joka edistää strategisten tavoitteiden toteutumista, täydentää kaupungin omaa palvelutoimintaa ja on kaupungin eettisten toimintaperiaatteiden mukaista. Avustusten myöntämistä ohjaavat kansallisten säädösten ja ohjeiden lisäksi vuosittain vahvistettava talousarvio sekä kaupunginhallituksen määräämät yleiset periaatteet ja lautakuntien määräämät avustuslajikohtaiset myöntämisperusteet. Tässä ohjeessa määritetään yleiset periaatteet, joita noudatetaan Tampereen kaupungin myöntäessä avustuksia. [--] Tampereen kaupungin avustustoiminnassa toimitaan hallintolaissa (434/2003) säädetyn hyvän hallinnon perusteiden mukaisesti. Näitä periaatteita ovat mm. tasapuolinen kohtelu, puolueettomuus, suhteellisuus, tarkoitussidonnaisuus ja luottamuksensuoja. [--] Tampereen kaupungin hallintosäännön mukaan lautakunta päättää oman tehtäväalueensa osalta avustusten ja tukien myöntämisestä kaupunginhallituksen määräämien periaatteiden mukaisesti. Lautakunnat varaavat talousarvioon vuosittain määrärahat käytettäväksi avustuksiin sekä määrittelevät oman vastuualueensa osalta yhteisöille jaettavien avustusten ja yksityishenkilöille myönnettävien apurahojen muodot sekä myöntämisperusteet. Lautakunta voi delegointipäätöksellä siirtää sille hallintosäännössä määrättyä toimivaltaa edelleen alaiselleen viranomaiselle tämän vastuualueelle kuuluvien avustusten osalta. Tampereen kaupunki voi myöntää yhteisöjen sääntöjen mukaiseen toimintaan tarkemmin erittelemättömiä yleisavustuksia, tiettyyn tapahtumaan tai toimintoon kohdennettuja kohdeavustuksia sekä apurahoja yksityishenkilöille. [--] Avustusten ja apurahojen hakuajat ilmoitetaan Tampereen kaupungin verkkosivuilla. Hakemus liitteineen toimitetaan ensisijaisesti sähköisellä hakulomakkeella."

Tampereen Teatterimuseo ry:n hakemusta ei ole kohdistettu mihinkään tiettyyn Kulttuurin myöntämisperusteissa määriteltyyn avustuskokonaisuuteen eikä sitä ole lähetetty sähköisellä hakulomakkeella. Jotta hakemusta voitaisiin yhdenvertaisesti arvioida muiden kulttuurialan avustushakemusten kanssa, sen pitäisi olla tullut johonkin sellaiseen avustuskokonaisuuteen, jonka kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta on määritellyt Kulttuuriavustusten myöntämisperusteet -asiakirjassa, ja johon talousarviossa on määritelty tietty määräraha. Hakemus on saapunut Kulttuurin kehittämisavustuksen hakuajan puitteissa, ja hakijalta onkin kysytty, että onko avustusta ollut tarkoitus hakea em. avustuskokonaisuudesta. Samassa yhteydessä hakijaa on ohjeistettu, että mikäli he haluavat, että heidän hakemuksensa käsitellään kulttuurin kehittämisavustuksen avustuskokonaisuudessa, heidän pitäisi täyttää kulttuurin kehittämisavustuksen sähköinen hakulomake 18.10.2024 klo 15:45 mennessä, jotta kaikista hakijoista saataisiin yhteneväiset tiedot. Hakija ei kuitenkaan ole täyttänyt hakulomaketta määräajassa ja he ovat ilmaisseet sähköpostitse, että heidän hakemuksensa tavoitteena on ollut saada suurempi ja pitkäjänteisempi avustus, kuin mitä Kulttuurin kehittämisavustuskokonaisuudesta myönnettävät tuet ovat.

Tampereen kaupungin näkökulmasta hankesuunnitelmassa esitetty Frenckellin kiinteistöön sijoitettava uusi toiminta ei nykytilanteessa ole mahdollista. Tampereen Teatterimuseo ry:n hankkeessa suunniteltavat ja tuotettavat digitaaliset teknologiat ovat olleet museokentällä tunnettuja jo pitkään, eikä hanke tuo siten museokentälle mitään erityisiä uusia digitaalisia työkaluja. Tampereen Teatterimuseo tekee arvokasta kulttuuriperintötyötä, jota puoltaa Tampereen vahva ja edelleen elävä teatteriperintö. Kuitenkin museo keskittyy vain menneen teatteriperinnön tallentamiseen eikä tee esimerkiksi nykydokumentointia tämän päivän teatteri-ilmiöistä. Tampereen Teatterimuseo ry:n "Kulissit pystyyn!" -hanke vaikuttaa ylimitoitetulta ratkaisulta teatteriperinnön keräämiseen. Tampereella on myös monia muita kulttuuriperintö- ja museotoimijoita, ja avustushauissa kaikkia koskevat samat pelisäännöt. Julkisorganisaation on kohdeltava kaikkia hakijoita yhdenvertaisesti. Hakemukset mahdollisine liitteineen tulee jättää sähköisillä lomakkeilla hakuaikojen puitteissa. Museoille ja muille kulttuuriperintötyötä tekeville tahoille on myönnetty ja voidaan myöntää esimerkiksi kulttuuri- ja taideyhteisöjen yleisavustuksia, kulttuurin kehittämisavustuksia sekä kulttuurin kerta-avustuksia.

On myös huomioitava, että teatteriperintöä tallentava valtakunnallinen vastuumuseo on Helsingissä toimiva Teatterimuseo. Valtakunnallisen tallennustyönjaon mukaan heidän tulisi tallentaa valtakunnallisesti teatteriperintöä sekä jakaa asiantuntemustaan muille alan toimijoille.

Lisäksi Sivistys- ja kulttuurilautakunta on jo aiemmin vuonna 2022 linjannut, että Tampereen Teatterimuseo ry:lle ei myönnetä avustusta. Myös tästä syystä avustusta ei esitetä myönnettäväksi Tampereen Teatterimuseo ry:lle.

Aiemmassa päätöksessä (Sivistys ja kulttuurilautakunta 13.4.2022, § 77 Avustushakemus 70 000 euroa digitaalisen teatterimuseon rakentamiseksi Tampereelle, TRE:524/12.03.00/2022) perustelut ovat olleet nämä:

Kansallista museotoimintaa säätelee museolaki (314/2019), joka määrittelee museon tehtäväksi aineellisen ja visuaalisen kulttuuriperinnön tallentamisen ja säilyttämisen, tutkimuksen harjoittamisen, opetuksen, tiedonvälityksen sekä näyttely- ja julkaisutoiminnan harjoittamisen. Laki määrittelee kriteerit, jotka julkista rahoitusta nauttivan museon tulee täyttää.

Paikallisen teatterimuseon perustamisen Tampereen kaupungin taloudellisella tuella on museoalan pelisääntöjen ja valtakunnallisen tallennustoiminnan (TAKO) periaatteiden vastaista ja se herättäisi museoalalla laajaa kielteistä huomiota. Helsingissä toimivan Teatterimuseon tehtävä on valtakunnallisena vastuumuseona huolehtia teatteritaiteen tutkimuksesta, tallentamisesta ja esittämisestä Suomessa.

Tampereen digitaalisen teatterimuseon toiminta ei täytä julkisella tuella toimivan museon toimintakriteereitä. Hankkeesta ei siksi tulisi käyttää nimitystä museo. Työ vastaa enemmän sinällään arvokasta kotiseutumuseotoimintaa. Tämä, koska yhdistyksellä ei ole museoalaan liittyvää ammatillista henkilökuntaa, toiminta ei ole taloudellisesti kestävällä pohjalla ja talousarvio on epämääräinen. Hankkeella ei myöskään ole strategiaa tai visiota, tutkimustoimintaa, monivuotista toimintasuunnitelmaa eikä tallennustyötä ohjaavaa kokoelmapolitiikkaa. Kokoelmalle ei myöskään ole määritelty loppusijoituspaikkaa toiminnan loppuessa. Tästä kaikesta seuraa, että hankkeen museokäsitys on suppea ja vanhanaikainen, eikä se lisää Tampereen vetovoimaa tai mainetta teatteri- tai museokaupunkina. 

Jos kirjaamoon saapuneen hakemuksen perusteella digimuseohankkeelle myönnetään Tampereen kaupungin taloudellista tukea, toimitaan vastoin niitä kriteereitä, jotka muiden rekisteröityjen yhdistysten tulee täyttää hakiessaan kaupungin toiminta-avustusta. Poikkeuksen tekeminen Tampereen digitaalisen teatterimuseon tapauksessa sotisi kuntalaisten tasapuolisen kohtelun periaatetta vastaan. Projektiin anottu summa, 70 000 €, on korkea. Vertailukohdaksi otettakoon Museoviraston museoiden innovatiivisille hankkeille myöntämä tuki, joka on yleisesti 10 000 – 20 000 € projektia kohti.

Yksi suomalaisen museotyön kantavia periaatteita on yhteistyö muiden saman aihepiirin parissa työskentelevien museoiden kanssa. Tampereen teatterimuseo ry:n tekemää tamperelaisen teatteriperinteen tallennus- ja keruutyötä tulisikin jatkaa Helsingissä sijaitsevan Teatterimuseon ammattitaitoisessa ohjauksessa ja sopia heidän kanssaan myös kokoelman loppusijoituspaikasta. Työ asettuisi näin laajempaan ja kansalliseen kontekstiin. Samalla hanke saisi apua ammatilliselta museokentältä. Teatterimuseoon Helsinkiin on jo tallennettu runsaasti tamperelaisten teattereiden materiaalia, esimerkiksi Tampereen Työväen Teatterin valokuvat. Nyt tammikuussa 2022 yhdistyksen avaama tamperelaista teatterihistoriaa esittelevä verkkosivusto voisi jatkaa tallennusprojektin digitaalisena materiaalipankkina, mitä se käytännössä jo onkin.

Aiemman päätöksen laajemmat perustelut löytyvät vuoden 2022 päätöksen liitteistä. Hakemusasiakirjoja liitteineen voi pyytää nähtäväksi ja lisätietoja päätöksen valmistelusta voi kysyä suunnittelija Venla Moisalalta, puh. 040 800 4836, etunimi.sukunimi@tampere.fi.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Savisaari Lauri, Johtaja

Tampereen Teatterimuseo ry:lle ei myönnetä avustusta.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Suunnittelija Venla Moisala oli asiantuntijana paikalla asian käsittelyn aikana.

Tiedoksi

Sampo Terho, Marianna Lehtinen, Pia Keltti, Heidi Rytky, Marjo-Riitta Saloniemi, Lauri Savisaari, Venla Moisala, Susanna Lundström, Marianna Lehtinen, Pirjo-Liisa Länkinen, Jaana Leppäkorpi 

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.