Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta, kokous 13.11.2024

Pöytäkirja on tarkastettu
Lataa  Kuuntele 

§ 145 Oikaisuvaatimus kulttuurijohtajan viranhaltijapäätökseen koskien Koko kylän piha ry:n vuokrasopimuksen irtisanomista 

TRE:4311/02.07.03/2024

Valmistelija

  • Lehtinen Marianna, Kulttuuripalvelupäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Kulttuuripalvelupäällikkö Marianna Lehtinen,​ puh. 040 801 6868,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Kalle Kaunisto,​ puh. 040 485 1059,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Kulttuurijohtaja on 24.9.2024 § 48 päättänyt Koko kylän piha ry:n vuokrasopimuksen irtisanomisesta. Tampereen kaupunki on vastaanottanut 9.10.2024 päätökseen oikaisuvaatimuksen. Oikaisuvaatimus on saapunut Tampereen kaupungin kirjaamoon päätöksen muutoksenhakuajan puitteissa. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta on toimivaltainen ratkaisemaan kulttuurijohtajan § 48/2024 viranhaltijapäätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen. Ote viranhaltijapäätöksestä sekä oikaisuvaatimus ovat tämän päätöksen liitteenä. Oikaisuvaatimus sisältää henkilötietoja, minkä johdosta sitä ei julkaista kaupungin verkkosivuilla.

Oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii, että Koko kylän pihan toiminta voisi jatkua entisellään siihen saakka, että kiinteistö myydään ja yhdistys voisi sopia toiminnan jatkumisesta uuden omistajan kanssa. Perusteluna hän esittää sen, että kulttuurin palveluverkkosuunnitelmassa mainitaan Koko kylän pihan toiminnasta entisen Pyynikin kulkutautisairaalan pesulan pihamaalla seuraavasti: ”Toiminta jatkuu nykyisellään uuden asemakaavan vahvistumiseen ja alueen rakentamiseen asti”, ja että tämän johdosta Tampereen kaupungin ja Koko kylän piha ry:n välistä vuokrasopimusta olisi pitänyt päivittää. Hän perustelee vaadettaan myös sillä, että kaavaratkaisu tukee alueen kulttuurikäyttöä, ja että asemakaavaan lisättiin myös pihan kulttuuritoimintaan velvoittava yleismääräys ja osa Kulkutautisairaalan pääkäyttötarkoituksesta osoitettiin kulttuuritoiminnalle. Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan kaupunginvaltuuston hyväksyessä kaavamuutoksen yleinen konsensus oli, että Koko kylän pihan tuottaman kulttuuripihan tulee saada jatkoa uudelleenrakentamisvaiheessa. Oikaisuvaatimuksessa myös viitataan kaavan yleismääräykseen, jonka mukaan uudisrakennusten rakennusoikeutta voidaan käyttää vasta, kun suojelumerkinnällä osoitettuihin rakennuksiin on toteutettu korjaus.

Vuokrasopimus Tampereen kaupungin ja Koko kylän piha ry:n välillä on allekirjoitettu 23.8.2022. Sopimus koskee osoitteessa Koulukatu 189 sijaitsevan entisen Pyynikin sairaalan pesularakennuksen tiloja, jotka on vuokrattu varastokäyttöön. Lisäksi sopimuksen mukaan vuokralainen saa käyttää piha-aluetta tapahtumien järjestämiseen. Sopimus on irtisanottavissa 3 kk irtisanomisajalla. Lisäksi vuokrasopimuksessa mainitaan, että vuokralainen on tietoinen alueen käynnissä olevasta asemakaavoituksesta ja sen mahdollisista vaikutuksista vuokrakohteeseen, ja että uuden asemakaavan tullessa lainvoimaiseksi rakennus tullaan purkamaan ja tontille tullaan toteuttamaan mm. asuinrakentamista.

Kulttuurin palveluverkkosuunnitelma hyväksyttiin Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kokouksessa 19.12.2023 § 71. Esittelijän tekemän muutosehdotuksen jälkeen hyväksytyssä suunnitelmassa mainitaan entisen Pyynikin sairaalan pesularakennuksen ja pihan käytöstä, että toiminta jatkuu nykyisellään uuden asemakaavan vahvistumiseen ja alueen rakentamiseen asti. Suunnitelmassa myös mainitaan, että palveluverkkosuunnitelma on tavoitteellinen, ja että jokainen hanke käy läpi oman päätöksentekoprosessinsa kaupungin käytäntöjen mukaisesti. 

Tonttia koskeva asemakaava 8883 hyväksyttiin Yhdyskuntalautakunnan kokouksessa 16.4.2024 § 103, kaupunginhallituksen kokouksessa 6.5.2024 §199 ja edelleen kaupunginvaltuuston kokouksessa 20.5.2024 § 80. Kaavaluonnokseen tulleiden muistutusten myötä asemakaavaan oli lisätty pihan kulttuuritoimintaan velvoittava yleismääräys, ja osa Kulkutautisairaalan pääkäyttötarkoituksesta osoitettiin kulttuuritoiminnalle. Kaavaluonnokseen tulleissa muistutuksissa oli toivottu, että kulttuuritoiminta ja korttelin talonmiehen toiminta voisi jatkua tulevaisuudessakin. Kaavan perusteluissa todetaan, että talonmiehen rooli korttelissa ei ole kaava-asia, vaan siitä on toistaiseksi sovittu kaupungin ja talonmiehen kesken. Tällä ilmeisesti viitataan Tampereen kaupungin ja Koko kylän piha ry:n väliseen vuokrasopimukseen, joka koskee rakennuksen käyttöä varastona ja piha-aluetta tapahtumatilana. Kaupunginvaltuuston asiaa koskevassa päätöksessä §80/2024 ei ole erillistä mainintaa Koko kylän piha ry:n toimintaan liittyen.

Koko kylän piha ry:n toiminta on ollut arvokasta kulttuuritoimintaa, joka on mahdollistanut asukkaiden omaehtoisen aktiivisuuden. Kuitenkin vuokralainen on vuokrasopimusta solmittaessa ollut tietoinen toiminnan väliaikaisuudesta sekä siitä, että uuden asemakaavan tullessa voimaan pesularakennus puretaan. Asemakaavassa kulttuuritoiminta on huomioitu, mutta siinä ei luonnollisesti oteta kantaa siihen, kenen sitä tulisi korttelissa toteuttaa. Suojeltujen rakennusten korjausvaiheessa piha-alueen käyttö mihinkään yleisötoimintaan olisi turvallisuusnäkökohdista katsottuna ongelmallista.

Kiinteistöt, tilat ja asuntopolitiikka -palveluryhmä on jo käynnistänyt myyntitoimenpiteet.

Oikaisuvaatimuksessa ei ole tullut esille sellaista syytä, jonka vuoksi kulttuurijohtajan päätöstä tulisi muuttaa tai päätös tulisi kumota. 

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Savisaari Lauri, Johtaja

OIkaisuvaatimus hylätään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Henkilötietoja sisältävä teksti

Henkilötietoja sisältävät tiedot poistettu.

Lausunnot

Juristi Patricia Nikko:

Oikaisuvaatimus voidaan tehdä joko laillisuus- tai tarkoituksenmukaisuusperusteella. Laillisuusperuste on olemassa, jos päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä tai on muuten lainvastainen. Kulttuurijohtajan päätös ei ole ollut lain vastainen eikä sitä ole syytä muuttaa myöskään tarkoituksenmukaisuusperusteella. Oikaisuvaatimus tulee hylätä.

Tiedoksi

Oikaisuvaatimuksen tekijä, Marianna Lehtinen, Jaana Leppäkorpi, Sampo Terho, Riikka Kolkkala, Patricia Nikko, Lauri Savisaari

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

 Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

 Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa  (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa muutosta hakea myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 270 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.