Elinvoima- ja osaamislautakunta, kokous 6.11.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 134 LISÄPYKÄLÄ: Varainhoitovuoden 2025 varsinaisella suoritepäätöksellä myönnettävän rahoituksen hakeminen (yhteistoiminta-alueen asia) (lisäpykälä) 

TRE:5093/02.04.01/2024

Valmistelija

  • Hoivala Tuula, Kehitysjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Johtaja, ammatillinen koulutus Kirsi Viskari, puh. 0400 376 420 ja kehitysjohtaja Tuula Hoivala, puh. 050 329 5711, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Aino Jokinen, puh. 040 801 6103, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM) on kirjeellään 4.11.2024 (VN/29429/2024, VN/29429/2024-OKM-2) ohjeistanut koulutuksen järjestäjiä vuoden 2025 varsinaisella suoritepäätöksellä jaettavan tavoitteellisten opiskelijavuosien ja myönnettävän perusrahoituksen harkinnanvaraisen korotuksen hakemisesta sekä muista varainhoitovuoden 2025 rahoituksen määräämiseksi koulutuksen järjestäjiltä edellytettävistä tehtävistä. Ministeriön ohjekirje on tämän asian liitteenä.

Koulutuksen järjestäjän tulee toimittaa opiskelijavuosiehdotuksensa, perusrahoituksen harkinnanvaraista korotusta koskeva hakemuksensa sekä muut pyydetyt tiedot opetus- ja kulttuuriministeriöön viimeistään 27.11.2024.

Ministeriön ohjekirjeen mukaan hallituksen vuoden 2025 varsinaisen talousarvioesityksen mukainen ammatillisen koulutuksen määräraha on 2 066 774 000 euroa, josta laskennallisen rahoituksen osuus on
2 063 774 000 euroa ja strategiarahoituksen osuus 3 000 000 euroa. Ammatillisen koulutuksen määräraha vähenee 96 755 000 euroa kuluvan vuoden varsinaiseen talousarvioon verrattuna. Suurin vähennys aiheutuu ammatilliseen koulutukseen kohdistuvista sopeutustoimista sekä lähihoitajakoulutuksen lisäämiseen sekä oppisopimuskoulutuksen uudistamiseen varattujen määräaikaisten lisärahoitusten poistumisesta. Rahoituskokonaisuuteen vaikuttaa myös hallituksen esitys toimista tiettyjen normien purkamiseksi (kevennys henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman laatimisprosessiin ja luopuminen osaamisen arvioinnin toteuttamissuunnitelman laatimisvelvollisuudesta) sekä strategiarahoituksen pienentäminen kompensoimaan toisen asteen koulutuksen oppimateriaalien maksuttomuuden rajauksesta luopumista. Toisaalta ammatillisen koulutuksen määrärahaa kasvattaa vuoden 2025 talousarvioesitykseen sisältyvä hallitusohjelman mukainen 10 miljoonan euron pysyvä lisäys oppimisen tuen vahvistamiseen sekä valtion ja kuntien rahoitusosuuksiin tehtävä indeksikorotus (2,6 %), Määrärahaa puolestaan vähentää 13,5 miljoonaa euroa vuoden 2023 ammatillisen koulutuksen indeksin tarkistus.

Talousarvioesityksen 2025 mukaan ammatillisen koulutuksen tavoitteellisten opiskelijavuosien määrä on enintään 169 000, josta työvoimakoulutuksena järjestettävään koulutukseen tulee kohdentaa vähintään 7 700 opiskelijavuotta. Opiskelijavuosien enimmäismäärä on 11 700 pienempi kuin kuluvan vuoden varsinaisessa talousarviossa ja työvoimakoulutukseen kohdennettavien opiskelijavuosien vähimmäismäärä 400 pienempi kuin kuluvan vuoden varsinaisessa talousarviossa. Enimmäismäärän vähennyksestä 10 000 opiskelijavuotta aiheutuu edellä mainituista sopeutustoimista ja 1 700 opiskelijavuotta määräaikaisen lähihoitajakoulutuksen lisäyksen päättymisestä.

Ammatilliseen koulutukseen kohdistuva 120 miljoonan euron sopeutustoimi toimeenpannaan varsinaisella suoritepäätöksellä koulutuksen järjestäjien tavoitteellisten opiskelijavuosien määrää vähentämällä. Ministeriön tämänhetkisen arvion mukaan tarvittavan euromääräisen säästön aikaansaaminen edellyttää noin 11 000 tavoitteellisen opiskelijavuoden vähennystä. 

Hallituksen linjauksen mukaisesti ammatillisen koulutuksen säästö tulee toteuttaa siten, että rahoituksen ja opiskelijapaikkojen vähennyksiä ei kohdenneta perusopetuksen päättävien nuorten eikä vailla ammatillista perustutkintoa olevien koulutukseen vaan vähennykset kohdistetaan erityisesti aikuisille, jo aiemmin toisen asteen ammatillisen tutkinnon tai korkea-asteen tutkinnon suorittaneille järjestettävään ammatti-, erikoisammatti- ja perustutkintokoulutukseen. 

Vuoden 2025 varsinaisessa suoritepäätöksessa ministeriö päättää koulutuksen järjestäjien tavoitteellisista opiskelijavuosista vuodelle 2025 siten, että vuoden 2024 varsinaisen suoritepäätöksen tasoon verrattuna 

  • vähennetään määräaikaisen lähihoitajakoulutuksen lisäykseen vuodelle 2024 kohdennettu opiskelijavuosilisäys  
  • vähennetään vuoden 2024 toteumaennusteen perusteella vuoden 2024 mahdollista alitusta vastaava opiskelijavuosimäärä 
  • vähennetään hallituksen päättämistä sopeutustoimista aiheutuva järjestäjälle laskennallisesti kohdentuva osuus opiskelijavuosimäärän kokonaisvähennyksestä.

 

Koulutuksen järjestäjä voi hakemuksessaan hyväksyä opiskelijavuosien vähentämiseen käytettävän laskennallisen kriteerin käytön ja muodostumissäännön sekä sen perusteella koulutuksen järjestäjälle muodostuvan tavoitteellisten opiskelijavuosien määrän. Vaihtoehtoisesti koulutuksen järjestäjä voi myös esittää ja perustella oman ehdotuksensa sille päätettävästä tavoitteellisten opiskelijavuosien määrästä.

Lisäksi koulutuksen järjestäjä voi hakea aiempien vuosien tapaan perusrahoituksen harkinnanvaraista korotusta toiminnan taloudellisten edellytysten turvaamiseksi seuraavasti:

  • erityisen kalliin koulutuksen järjestämisen turvaamiseksi
  • poikkeustapauksessa yksittäisen koulutuksen järjestämisen turvaamiseksi, mikäli laskennallinen rahoitus muodostuu koulutuksen käynnistymisen, muun tilapäisen tai erityisen perustellun yksilöidyn syyn vuoksi  liian alhaiseksi eikä sitä ole mahdollisuus kompensoida kokonaisrahoituksen puitteissa
  • koulutuksen järjestäjän kokonaistaloudellisen tilanteen perusteella.

 

Esitetään, että Tampereen kaupunki hakee opetus- ja kulttuuriministeriöltä 

  • vuoden 2025 tavoitteellisiksi opiskelijavuosiksi 8420 opiskelijavuotta, josta työvoimakoulutukseen kohdennetaan 280 opiskelijavuotta.

 

Haettava opiskelijavuosimäärä ylittää ministeriön laskennallisen kriteerin mukaisen opiskelijavuosien määrän 8293 (liite 4, Ministeriön pohjaehdotus vähennyksiksi opiskelijavuosien määrään). Ministeriön laskelmassa arvio on tehty vuoden 2024 varsinaisen suoritepäätöksen opiskelijavuosimäärään perustuen. Vuoden 2024 toisessa lisäsuoritepäätöshaussa ministeriön laskennallisen arvion mukainen vailla tutkintoa olevien osuuden määrän lisäys 87,50 opiskelijavuotta pitäisi huomioida vuoden 2025 opiskelijavuosileikkausta vähentävänä. Opiskelijavuosivähennyksiä tarkasteltaessa on huomioitava myös Tampereen kaupunkiseudun oppivelvollisten määrän tasaisen kasvun trendi sekä kasvavan maahanmuuton kautta tuleva koulutustarpeen kasvu, jotka kertovat osaltaan vailla tutkintoa olevien opiskelijoiden määrän kasvusta. Lisäksi työvoimakoulutuksen volyymi on kasvussa (2025 suunnitellut työvoimakoulutukset +40 ov) ja työllisyysalueiden käynnistyminen 2025 alusta vaatii aiempaa vahvempaa panostusta ko. kohderyhmään. 

Esitetään myös, että Tampereen kaupunki hakee perusrahoituksen harkinnanvaraista korotusta

  • erityisen kalliin koulutuksen järjestämisen turvaamiseksi lentokonealan koulutukseen 50.000 – 100.000 €
  • työpaikkaohjaajien koulutuksen lisäämiseen ja kehittämiseen ministeriön laskennallisen arvion mukaisesti noin 111.000 euroa sekä
  • urheilijoiden ammatillisen koulutuksen tukemiseen ministeriön esittämällä laskennallisella määräytymistavalla, jonka suuruus täsmentyy hakemuksessa ministeriölle toimitettavien urheilijaopiskelijoiden määrän ja heidän lajiliitoilta saamiensa lajiliittopisteiden perusteella.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Salmi Pekka, Johtaja

Tampereen kaupunki hakee opetus- ja kulttuuriministeriöltä vuoden 2025 varsinaisessa suoritepäätöshaussa tavoitteelliseksi opiskelijavuosimääräksi 8420, josta kohdennetaan työvoimakoulutukseen 280 opiskelijavuotta.
Perusrahoituksen harkinnanvaraisena korotuksena haetaan: 

  • lentokonealan koulutuksen järjestämiseen 50.000 - 100.000 €
  • työpaikkaohjaajien koulutuksen lisäämiseen ja kehittämiseen ministeriön laskentakriteerin mukaisesti noin 111.000 euroa 
  • urheilijoiden ammatillisen koulutuksen tukemiseen ministeriön esittämällä laskennallisella määräytymistavalla.


Johtaja, ammatillinen koulutus valtuutetaan tarkentamaan hakutiedot ja allekirjoittamaan suoritepäätöksen hakemus.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Tredu johtoryhmä, Mira Lappalainen, Kati Ylä-Mäihäniemi, Henna Välimäki

Liitteet


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)