Yhdyskuntalautakunta, kokous 3.12.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 307 Asemakaava nro 8956, Lintulampi, Ryydynpohja, Kukkolankatu 24 ja puistoalue, käyttötarkoituksen muutos 

TRE:443/10.02.01/2023

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö, Elina.Karppinen@tampere.fi

Perustelut

Kaupunkiympäristön palvelualue on valmistellut 7.3.2024 päivätyn ja 7.10.2024 tarkistetun asemakaavan ja asemakaavamuutoksen nro 8956. Asian hyväksyminen kuuluu yhdyskuntalautakunnan toimivaltaan.

Asiakirjat ja lisätiedot ovat osoitteessa: www.tampere.fi/kaavat/8956 ehdotuksen nähtävillepanosta lähtien.
Diaarinumero: TRE: 443/10.02.01/2023

Kaavan laatija: Tampereen kaupunki, kaupunkiympäristön suunnittelu, asemakaavoitus, toimistoarkkitehti Marjukka Huotari.

Asemakaavan muutoksessa tonteille osoitetaan rakennusoikeutta yhteensä 240 k-m2. Suunnittelualueen rakennusoikeus vähenee 780 k-m2. Alueelle muodostuu uutta VL-aluetta 3 528 m2. ET-tontille osoitetaan rakennusoikeutta 20 k-m2. Tontit osoitetaan yksiasuntoisten erillispientalojen korttelialueeksi (AO-33). 

Tontti 2676-5, 515 m2, tonttitehokkuus e= 0,23
Tontti 2676-6, 547 m2, tonttitehokkuus e= 0,22

Kaava-alueen sijainti ja luonne

Asemakaavan muutos koskee Tampereen kaupungin Lintulammen kaupunginosan korttelin 2557 tonttia 14 ja Ryydynpohjan kaupunginosan viheraluetta, Kukkolanpuistoa. Tontin 2557–14 pinta-ala on 4591 m2. Sillä sijaitsee muuntamorakennus, muuten alue on rakentamaton. Voimassa olevassa asemakaavassa nro 567 tontilla on kaksikerroksisen yleisen rakennuksen rakennusala. Kukkolanpuistoksi kaavoitetun puistoalueen pinta-ala on 1062 m2. Koko alueen omistaa Tampereen kaupunki. Aluetta ei ole liitetty kunnalliseen vesi- ja viemäriverkkoon.

Asemakaavan tavoitteet

Tavoitteena on tontin 2557–14 käyttötarkoituksen muuttaminen lähivirkistysalueeksi (VL). Muuntamorakennukselle osoitetaan oma tontti (ET-2). Kukkolanpuiston käyttötarkoitusta on tavoitteena muuttaa siten, että siitä muodostuu kaksi pientalotonttia. Tampereen kaupungin strategia ohjaa yhdyskuntarakenteen tiivistämiseen täydennysrakentamisella. Asemakaavoituksen tavoitteena on luoda kaavalliset edellytykset hyvälle asuinympäristölle ja siihen sopeutuvalle täydennysrakentamiselle. Asemakaavoituksessa otetaan huomioon alueen sijainti kaupunkirakenteessa ja kaupunkikuvallinen luonne.

Valmisteluaineistosta esitetyt mielipiteet 

Osallistumis- ja arviointisuunnitelma sekä valmisteluaineisto kuulutettiin nähtäville 7.3. - 28.3.2024. Aineistosta saatiin 3 kommenttia (ympäristönsuojelu, viheralueet ja hulevedet -yksikkö, Pirkanmaan maakuntamuseo) sekä 4 mielipidettä.

Pirkanmaan maakuntamuseolla ei ole huomautettavaa rakennetun ympäristön tai maiseman osalta. Arkeologisen selvitystarpeen arvioimiseksi maakuntamuseo suoritti touko-kesäkuun vaihteessa 2024 maastokatselmuksen. Sen perusteella arkeologisen inventoinnin tarvetta ei ole. Asemakaavaselostusta ja vaikutusten arviointia on täydennetty viheralueet ja hulevedet -yksikön antaman kommentin perusteella. 

Ympäristönsuojelu: Suunnittelualue sijoittuu kokonaisuudessaan yleiskaavan 2021–2025 ohjeellisen ekologiselle yhteysalueelle, jolloin puistoja ei tulisi osoittaa rakentamiselle. Esitetyssä suunnitelmassa olemassa oleva Y-tontti muodostetaan puistoksi (VL) ja pienempi VL alue kahdeksi okt (AO) rakennuspaikaksi. Tällä tavalla ekologiselle yhteysalueelle muodostuu selvästi enemmän puustoista yhteyttä ja puistoa ja suunnitelmaa voidaan pitää näin ollen nykytilannetta parempana mm. luonnon monimuotoisuutta ajatellen.

Mielipiteissä vastustetaan Kukkolanpuiston kaavoittamista asumiseen. Liito-oravat käyvät puistossa kääntymässä, myös oravia on paljon. Eläinlajeilta ei pitäisi viedä elinaluetta. Toivotaan yksikerroksista rakentamista alueen yhtenäisyyden vuoksi, ja rajalla tulisi olla aronia-aita. Arkkitehtuurin tulisi sopeutua ympäristöön. Sinivuokot ja muut maanpinnan kasvit tulisi siirtää kasvamaan Birgitanpuistoon.

Asemakaavoitus: Laaditun liito-oravaraportin mukaan liito-oravaverkoston näkökulmasta selvitysalueet ovat ns. pussinperiä, joista on heikot kulkuyhteydet omakotitonttien kautta laajemmille liito-oravalle soveltuville alueille. Selvitysalueen yhteenlaskettu pinta-ala jää alle hehtaarin, joka on liian pieni alue yksinään liito-oravan elinympäristöksi. Selvitysalueen merkityksen liito-oravalle voidaan katsoa olevan vähäinen. Asemakaavassa kerrosluku tarkistettu muotoon I ulv30%, mikä ohjaa 1,5-kerroksiseen rakentamiseen. Autokatoksen rakennusala on poistettu tontilta 6.

Nähtävilläolon ulkopuolella saadussa mielipiteessä toivotaan Kukkolanpuiston (tontit 5 ja 6) kaavoittamista lähivirkistys- tai luonnonsuojelualueeksi. Aloitus- ja valmisteluvaiheen kuulemisaikaa kommentoitiin hyvin lyhyeksi. Lisäksi tuotiin esiin mm. seuraavia asioita: kaavamuutos poikkeaa ylemmän tason kaavoista, ja rakentaminen on ristiriidassa valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden kanssa. Asemakaavan täydennysrakentamistavoite on tuoreen kantakaupungin vaiheyleiskaavan ehdotuksen vastainen esittäessään rakennettavaksi ohjeelliseen ekologiseen yhteyteen sisältyvää metsäaluetta. Latvuspeitteisyys vähenee. Alueet muodostavat yhdessä ihmisille tärkeän virkistyskohteen. Kannetaan huolta maiseman muuttumisesta, metsälaikut ovat eläinten asuinpaikka ja keskeinen osa alueen ihmisten identiteettiä, viihtyisyyttä ja turvallista kotipiiriä. 

Vastine asemakaavoitus

Asemakaavan valmisteluvaiheen nähtävilläoloaika oli 21 vuorokautta 7.3.-28.3.2024. Mielipide oli päivätty 30.8.2024. 

Yleiskaavassa alue on asumisen aluetta, ja alue kuuluu kaupunkistrategian kasvun ja elinvoiman vyöhykkeelle. Asemakaavassa olemassa oleva Y-tontti muodostetaan puistoksi (VL) ja pienempi VL-alue Kukkolanpuisto kahdeksi pientalotontiksi. Tällä hetkellä tontin 2557–14 asemakaava mahdollistaa kaksikerroksisen yleisen rakennuksen rakentamisen tontille. Tontin säilyminen luonnontilaisena turvataan kaavoittamalla tontti puistoksi. Uutta VL-aluetta kaavoitetaan 3 528 m2. Ekologiselle yhteysalueelle muodostuu enemmän puustoista yhteyttä ja puistoa ja suunnitelmaa voidaan pitää nykytilannetta parempana mm. luonnon monimuotoisuutta ajatellen. 

Kukkolanpuiston pinta-ala on 1 062 m2, ja se sijaitsee risteysalueella. Alueen merkitys virkistysalueena on rajallinen. Tampereen kaupungin strategia ohjaa yhdyskuntarakenteen tiivistämiseen täydennysrakentamisella. Kasvavassa kaupungissa ei voida taata, että ympäristö edes asuinalueilla säilyy koskemattomana seuraavien 50 vuoden ajan.

Valmisteluaineiston nähtävilläolon jälkeen asemakaavaehdotukseen on tehty seuraavia tarkistuksia:

  • kerrosluku tarkistettu muotoon I ulv 30 %
  • tontille 5 ja 6 on lisätty määräys i-11
  • tontilta 6 on poistettu autokatoksen rakennusala
  • Birgitanpuistoon lisätty merkintä s-45

 

Yksittäisen tontin asemakaavamuutoksella ei ole merkittäviä vaikutuksia yritystalouteen.

Asemakaavan toteuttaminen

Asemakaava voidaan toteuttaa sen saatua lainvoiman.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Nurminen Mikko, Johtaja, Mikko.Nurminen@tampere.fi

Asemakaavaehdotus nro 8956 (päivätty 7.3.2024, tarkistettu 7.10.2024) hyväksytään asetettavaksi julkisesti nähtäville maankäyttö- ja rakennusasetuksen 27 §:n mukaisesti.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Toimistoarkkitehti Marjukka Huotari, puh. 040 806 3284, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumkäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Kaupunkiympäristön palvelualue on valmistellut 7.3.2024 päivätyn ja 7.10.2024 tarkistetun asemakaavan ja asemakaavamuutoksen nro 8956. Asian hyväksyminen kuuluu yhdyskuntalautakunnan toimivaltaan.

Asiakirjat ja lisätiedot ovat osoitteessa www.tampere.fi/kaavat/8956 ehdotuksen nähtävillepanosta lähtien.

Diaarinumero: TRE: 443/10.02.01/2023

Kaavan laatija:

Tampereen kaupunki, kaupunkiympäristön suunnittelu, asemakaavoitus, toimistoarkkitehti Marjukka Huotari

Asemakaavaehdotus oli nähtävillä 24.10.-7.11.2024. Siitä ei jätetty muistutuksia.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Asemakaavaehdotus nro 8956 (päivätty 7.3.2024, tarkistettu 24.10.2024) hyväksytään. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Hakija, Pirkanmaan ELY-keskus, asemakaavaavustajat@tampere.fi, Sirpa Lehtonen, Jaana Huttunen

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
 
Kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisen ja kunnan jäsenen tietoon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on asetettu nähtäville, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 270 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.