Yhdyskuntalautakunta, kokous 3.12.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 305 Asemakaavaehdotuksen asettaminen nähtäville: Lukonmäki, Turtolankatu 31–33, kortteleiden täydennysrakentaminen, asemakaava nro 8523 

TRE:4618/10.02.01/2023

Valmistelija

  • Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Projektiarkkitehti Ilkka Kotilainen, puh. 040 808 2485, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 1241 626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Kaupunkiympäristön palvelualue on valmistellut 9.10.2023 päivätyn ja 18.11.2024 tarkistetun asemakaavamuutoksen nro 8523. Asian hyväksyminen kuuluu kaupunginvaltuuston toimivaltaan. 

Asiakirjat ja lisätiedot ovat osoitteessa www.tampere.fi/kaavat/8523 ehdotuksen nähtävillepanosta lähtien.

Diaarinumero: TRE:4618/10.02.01/2023

Kaavan laatija: Tampereen kaupunki, kaupunkiympäristön suunnittelu, asemakaavoitus, projektiarkkitehti Ilkka Kotilainen.

Kaava-alue

Kaava-alue sijaitsee noin 6,5 km etäisyydellä kaupungin keskustasta kaakkoon Lukonmäen keskiosassa Turtolankadun itäpuolella. Tampereen opiskelija-asuntosäätiön TOAS:n hallinnassa olevilla tonteilla osoitteessa Turtolankatu 31–33 on II-III-kerroksista opiskelija-asumista. Kaava-alueeseen sisältyy lisäksi viereisiä katu- ja viheralueita. Kaava-alue sijaitsee kehittyvän joukkoliikenteen ja peruslähipalveluiden äärellä.

Korttelialueet

Tonteilla on tarkoitus purkaa huonokuntoiset rakennukset ja rakentaa tontit nykyistä tehokkaammin. Kortteleita laajennetaan Turtolankadun katualueelle. Pohjoista korttelia laajennetaan lisäksi pohjoisen suuntaan ja Pyykkiojankadun linjausta muutetaan. 

Muodostuviin kortteleihin sijoittuu Turtolankadun varteen IV-VI-kerroksisia asuinkerrostaloja, jotka yhdessä polkupyöräsuojien kanssa suojaavat piha-alueita melulta. Väljillä maanvaraisilla korttelipihoilla on tilaa oleskelulle, leikkipaikoille, polkupyöräpysäköinnille, jätehuollolle, pelastusteille, hulevesijärjestelyille sekä asuinympäristön viihtyisyyttä lisääville puu- ja pensasistutuksille. Autopaikat sijoittuvat piiloon Turtolankadun kaupunkikuvasta pintapysäköintialueille, joiden reunoilla on viherkattoiset autokatokset. 

Nykyistä omakotiasutusta vasten Mäkituvankadun varteen sijoittuu viisi omakotitonttia, joilla suurin sallittu kerrosluku on II. Uudet tontit ovat kooltaan noin 500 m2 eli ovat samankokoisia kuin itäpuolen nykyiset tontit.

Katu- ja viheralueet

Turtolankadun katualueen tilavaraus mahdollistaa bussipysäkkien, kävelyn ja pyöräilyn väylien sekä viherympäristön kehittämisen. Pyykkiojankadun linjaus siirretään kiertämään korttelin 6319 laajennuksen pohjoispuolitse. Kortteleiden väliin rakennetaan kävelyn ja pyöräilyn yhteys kaava-alueen itäpuolelta Turtolankadun varteen. Isonojankaistan suojaviheralueelle on jo toteutettu vuoden 2019 aikana meluvalli itäisen kehätien varteen, mikä helpottaa asuinkortteleiden meluntorjuntaa.

Mitoitus

Kaava-alueen nykyinen rakennusoikeus on 8628 kem2. Kaavamuutoksella kokonaisrakennusoikeudeksi muodostuu 17840 kem2. Rakennusoikeus kasvaa 9212 kem2, mikä vastaa noin 200 asukkaan väestönkasvua. Autopaikkanormi on pysäköintipolitiikan mukainen. Kaava-alueen pinta-ala on 4,8 ha.

Ympäristön laatutavoitteet

Tavoitteena on Lukonmäen kaupunginosan kaupunkirakenteen eheyttäminen, kortteleiden maankäytön tehostaminen sekä ympäristön laadun ja yleisilmeen parantaminen. Kaavan yhteydessä laadittujen katu- ja viheryleissuunnitelmien mukaisesti kehitetään Turtolankatua ja alueen muuta liikkumisympäristöä turvallisemmaksi, viihtyisämmäksi ja parannetaan pyöräliikenteen ja kävelyn olosuhteita.

Täydennysrakentamisella monipuolistetaan Lukonmäen asumisvaihtoehtoja mm. hissillisillä asuinkerrostaloilla ja tuetaan lähipalveluiden sekä joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä. Tavoitteena on mahdollistaa kohtuuhintainen asuminen, mitä tukee pintapysäköinti ja asuinrakennuksien selkeä massoittelu. 

Kaupunkikuvan vaihtelevuus ja rytmi muodostuu talotyypin, kerrosluvun ja pitkittäisten katonlappeiden suunnan vaihtelusta. Kerrostalojen päädyissä materiaalin tulee olla paikalla muurattu tiili. Päädyt näkyvät kadulle, pihalle ja pihalle johtaville kulkureiteille. Pienellä tiilipinnalla saadaan suuri vaikutus, eivätkä kustannukset nouse kohtuuhintaisen rakentamisen esteeksi. Pitkillä julkisivuilla, joilla on paljon parvekkeita, materiaali voi olla vaalea rappaus tai muu kiviaines pystysaumojen sulautuessa parvekerakenteisiin. Omakotitalojen julkisivujen päämateriaali on paikalla muurattu tiili.

Aloitusvaihe

Osallistumis- ja arviointisuunnitelma sekä alustavat maankäytön vaihtoehdot kuulutettiin nähtäville 23.1. - 13.2.2014 ja lähetettiin tiedoksi osallisille. Lukonmäessä järjestettiin avointen ovien yleisötilaisuus 5.2.2014. Palautteena saatiin 7 mielipidettä ja 3 viranomaiskommenttia. Mielipiteet käsittelivät rakentamistapaa, viherympäristöä, liikennettä, pysäköintiä ja meluntorjuntaa. Viranomaiskommentit käsittelivät kaupunkikuvaa, melua, ilmanlaatua ja olemassa olevia kaukolämpöjohtoja.

Valmisteluvaihe

Asemakaavaprosessi keskeytyi muutamaksi vuodeksi. Vuonna 2017 kortteleiden suunnittelu käynnistyi uudestaan. Laadittua viitesuunnitelmaa käsiteltiin kaupunkikuvatoimikunnassa 26.9.2017. Toimikunnan kommentit käsittelivät täydennysrakentamisen mittakaavaa, massoittelua, rakennuksien runkosyvyyttä, piha-alueiden viihtyisyyttä ja puistomaisuutta. 

Asemakaavoituksen tueksi tehtiin v. 2019 selvitykset liikenteestä, viheralueista, hulevesistä ja melusta. Kaupungin ja TOAS:n yhteistyösopimus hyväksyttiin kaupunginhallituksessa v. 2021. Liito-oravaselvitys tehtiin v. 2022. Rakennusinventointi tehtiin keväällä 2023. Syksyllä 2023 valmistui asemakaavaluonnos, havainnekuva, selostus, rakentamistapaohje ja lisäksi päivitettiin viitesuunnitelma sekä meluselvitys.

Valmisteluaineisto asetettiin nähtäville 12.10.-2.11.2023. Lukonmäessä järjestettiin suunnittelupäivystys 25.10.2023. Vapaamuotoisessa keskustelutilaisuudessa kävi noin 15 ihmistä. Nähtävillä olleesta valmisteluaineistosta saatiin 5 viranomaiskommenttia ja 3 mielipidettä. Viranomaiskommentit käsittelivät liito-oravan kulkuyhteyksiä, ekologisia yhteyksiä, lepakkoselvityksen tarvetta, hulevesien hallintaa ja liikennemelua. Mielipiteet käsittelivät liikennejärjestelyjä, pysäköintiä ja kehätien aiheuttamaa melua erityisesti Lukonmäen nykyiselle asutukselle

Ehdotusvaihe

Asemakaavaa tarkistettiin valmisteluaineistosta saadun palautteen ja kaupungin toimialojen kanssa käytyjen neuvottelujen pohjalta asemakaavaehdotukseksi. Vuonna 2024 päivitettiin hulevesiselvitys ja rakennusinventointi sekä teetettiin lepakkoselvitys ja hiilijalanjälkilaskenta. Kaavamääräyksiä täydennettiin lentomelun torjuntaan, hulevesien hallintaan sekä luontoarvoihin liittyen. Tarkistuksia tehtiin kortteleiden, katujen rajauksiin ja rakennusaloihin. Päivitettiin rakentamistapaohje. Selostukseen täydennettiin mm. kaavaprosessin vaiheita, asemakaavan kuvausta sekä vaikutuksia liito-oravan kulkuyhteyksiin, hiilijalanjälkeen ja ilmastoon.

Toteuttaminen

Asemakaavaa voidaan lähteä toteuttamaan sen saatua lainvoiman.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Asemakaavaehdotus nro 8523 (päivätty 9.10.2023, tarkistettu 18.11.2024) hyväksytään asetettavaksi julkisesti nähtäville maankäyttö- ja rakennusasetuksen 27 §:n mukaisesti

Asemakaavaehdotus esitetään nähtävillä olon jälkeen kaupunginhallituksen ja edelleen valtuuston hyväksyttäväksi edellyttäen, että kaavan toteuttamiseen liittyvät sopimukset on hyväksytty.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Elina Karppinen oli paikalla kokouksessa asiantuntijana tämän asian aikana.

Lausunnot

Pirkanmaan Ely-keskus, Pirkanmaan liitto, Pirkanmaan maakuntamuseo, Finavia, Puolustusvoimat

Tiedoksi

Hakijat, Virpi Ekholm, Heli Toukoniemi, Jori Alanko, Sirpa Lehtonen, Jaana Huttunen

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)